"Duchowy ojciec zwycięstwa" nad bolszewikami. Tak zginął ks. Ignacy Skorupka

OPRAC.:
Anna Piotrowska
Anna Piotrowska
Apel Poległych przed pomnikiem ks. Ignacego Skorupki w Ossowie.
Apel Poległych przed pomnikiem ks. Ignacego Skorupki w Ossowie. PAP/Leszek Szymański
Jego śmierć stała się jednym z najsłynniejszych symboli Bitwy Warszawskiej, on sam ojcem duchowym zwycięstwa nad bolszewikami. Przewidział, że triumf przyjdzie w dzień święta Wniebowzięcia. Ks. Ignacy Skorupka, kapelan Wojska Polskiego do ostatnich chwil pozostał przy swoich żołnierzach. Poległ od kuli nieprzyjaciela 14 sierpnia 1920 roku pod Ossowem, kiedy udzielał ostatniego namaszczenia konającemu żołnierzowi.

Spis treści

Ks. Ignacy Skorupka. Kapłan o pięknej duszy

"Młody i pięknej powierzchowności kapłan, który jeszcze piękniejszą miał duszę" – powiedział niegdyś ordynariusz archidiecezji warszawskiej kardynał Aleksander Kakowski. Słowa te odnosiły się do ks. Ignacego Skorupki, bohatera Bitwy Warszawskiej 1920 roku i jednego z najsłynniejszych jej symboli.

Był początek 1920 roku, kiedy wobec zbliżającej się do bram stolicy bolszewickiej nawały ks. Ignacy Skorupka zwrócił się do władz kościelnych o zgodę na objęcie funkcji kapelana. Początkowo został kapelanem garnizonu praskiego, później, również na własną prośbę, mianowano go kapelanem lotnym I batalionu 236 pułku piechoty Armii Ochotniczej, składającego się głównie z młodzieży gimnazjalnej i akademickiej. W swojej posłudze duchowny spowiadał żołnierzy wyruszających na front, wspierał ich słowem i modlitwą, dawał wiarę w zbliżające się zwycięstwo.

Pierwsza i ostatnia bitwa

13 sierpnia wraz ze swoim batalionem, który ostatecznie włączono w skład 36. pułki piechoty Legii Akademickiej wyruszył do Ossowa, znajdującego się na linii frontu. Na miejsce dotarli około północy.

Już następnego dnia słabo wyszkoleni i nie najlepiej uzbrojeni młodzi ochotnicy ruszyli stawić czoła śmiertelnemu wrogowi. Ksiądz nie musiał być na linii. Poprosił jednak dowódcę, aby pozwolono mu pójść z żołnierzami i wziąć udział w pierwszej bitwie. Tak też się stało. Duchowny szedł wraz z pierwszą kompanią i jej dowódcy ppor. Mieczysławie Słowikowskim. Był to pierwszy i jednocześnie ostatni bój ks. Ignacego Skorupki.

Apel Poległych przed pomnikiem ks. Ignacego Skorupki w Ossowie.
Apel Poległych przed pomnikiem ks. Ignacego Skorupki w Ossowie. PAP/Leszek Szymański

Śmierć i legenda

Na temat okoliczności śmierci duchownego pojawiło się wiele, często sprzecznych, relacji czy nawet legend. W komunikacie Sztabu Generalnego Wojska Polskiego z 16 sierpnia poinformowano, bohaterskiej śmierć ks. kapelana Ignacego Skorupki, który "w stule i z krzyżem w ręku przodował atakującym oddziałom".

Wbrew tej wersji, kapłan jednak nie prowadził natarcia z krzyżem w ręku, ale padł od kuli wroga, kiedy udzielał pomocy i namaszczenia chorych konającemu żołnierzowi.

Jeszcze inaczej moment ten zapamiętał ppor. Słowikowski: "Spojrzałem na idącego obok mnie księdza Skorupkę. Szedł wyprostowany, a usta jego poruszały się lekko. Prawdopodobnie odmawiał modlitwę, błagając Królową Polski o zwycięstwo [...]. Za nami z okrzykiem »hurra« biegła kompania. Zdawało mi się, że ksiądz Skorupka potknął o bruzdę i upadł na ziemię".

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Pogrzeb kapelana

Wojskowy nie wiedział wtedy jeszcze, że kapłan nie potknął się, a został śmiertelnie ranny. Sytuację tę przypomniał sobie po ustaniu walk, kiedy ksiądz nie wrócił do swojej posługi kapelańskiej. Podjęto wówczas decyzję o przeszukaniu pobojowiska. Według relacji ppłk. Zygmunta Dobrowolskiego, księdza znaleziono "leżąc[ego] na twarzy, z rozpostartymi rękami, spod palców prawej ręki wyzierał filetowy krzyż stuły".

Wkrótce jego ciało zostało przewiezione do Warszawy. "Głowę obandażowano, widoczny był przebity bagnetem policzek. W przekłutej bagnetem dłoni kapłan trzymał krzyż, pozostał bez butów. Zwłoki wielokrotnie skłute były bagnetami, szczególnie brzuch stanowił jedną wielką ranę, w której zakrzepła materia sutanny i bielizna, tak że nie można było ciała przebrać do pogrzebu. [...] Na kapelańską poszarpaną sutannę, tę z pobojowiska, nałożono tylko ornat" – opisuje portal histmag.org.

Uroczystości pogrzebowe księdza Skorupki odbyły się 17 sierpnia w kościele garnizonowym przy ul. Długiej w Warszawie. Trumna z ciałem duchownego została udekorowana przez gen. Józefa Hallera nadanym mu pośmiertnie Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari. Następnie duchowny spoczął na Powązkach.

Grób ks. Ignacego Skorupki na warszawskich Powązkach, rok 1921.
Grób ks. Ignacego Skorupki na warszawskich Powązkach, rok 1921. Wikipedia/ RoJa / CC BY-SA 3.0

Duchowy ojciec zwycięstwa nad bolszewikami

Z czasem śmierć kapelana przybrała formę narodowego mitu. Jego bezpośredni dowódca ppor. Słowikowski wyraził przekonanie, że to właśnie dzięki niemu nad Wisłą dokonał się cud.

"Gdy w nocnej ciszy rozmyślałem nad ciężkim bojem i nad całością wydarzeń dnia, doszedłem do przekonania, iż zwycięstwo zawdzięczamy przede wszystkim wielkiej i ofiarnej pracy ks. Skorupki, by zaszczepić w sercach ochotników wiarę w zwycięstwo i w pomoc Boską. Czyż to nie silna wiara trzymała ich i kazała walczyć do upadłego? Słabo wyszkoleni, nieumiejący strzelać ani walczyć bagnetem, szli do szturmów jak starzy żołnierze. Ojcem duchowym zwycięstwa był kapelan" – wskazywał.

"Nigdzie nie wspomniano, że to on wpajał w serca ochotników wiarę w nasze zwycięstwo, wiarę w pomoc Najświętszej Maryi Panny. Że to on głosił, iż dzień 15 sierpnia, dzień święta Wniebowzięcia, będzie dniem naszego zwycięstwa" – podkreślał.

Pomnika księdza majora Ignacego Jana Skorupki przed Katedrą św. Michała Archanioła i Świętego Floriana w Warszawie.
Pomnika księdza majora Ignacego Jana Skorupki przed Katedrą św. Michała Archanioła i Świętego Floriana w Warszawie. PAP/Andrzej Rybczyński

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

U
USS wojtuś
12 sierpnia, 13:18, Dager:

Cześć i chwała bohaterom. Wszyscy zdrajcy którzy żrą polski chleb i obrażają Polskę won z naszej Ojczyzny. Tusku ty pierwszy poprowadź ten parszywy korowód

Ale przed nimi ci którzy używają ukraińskiej mąki do wypieku, bo kalają dziedzictwo narodowe!

U
USS wojtuś
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

12 sierpnia, 14:03, pan Szczota:

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

12 sierpnia, 14:57, USS wojtuś:

Co to może oznaczać, że był zmienny?

12 sierpnia, 15:20, pan Szczota:

Sprawdź definicję słowa "zmienny". W słowniku, encyklopedii albo może Wikipedii.

12 sierpnia, 16:20, USS wojtuś:

Pytam jak był planowany i wdrażany proces rotacji obsługi.

12 sierpnia, 16:30, pan Szczota:

A co to ma do rzeczy? Sprawdź w odpowiednich opracowaniach lub (jeśli masz dostęp) w tekstach źródłowych.

Widzisz, czytasz ale nie myślisz. Co napiszą to powtórzysz. W tym wypadku wypowiadasz się na tematy których nie przemyślałeś.

p
pan Szczota
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

12 sierpnia, 14:03, pan Szczota:

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

12 sierpnia, 14:57, USS wojtuś:

Co to może oznaczać, że był zmienny?

12 sierpnia, 15:20, pan Szczota:

Sprawdź definicję słowa "zmienny". W słowniku, encyklopedii albo może Wikipedii.

12 sierpnia, 16:20, USS wojtuś:

Pytam jak był planowany i wdrażany proces rotacji obsługi.

A co to ma do rzeczy? Sprawdź w odpowiednich opracowaniach lub (jeśli masz dostęp) w tekstach źródłowych.

U
USS wojtuś
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

12 sierpnia, 14:03, pan Szczota:

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

12 sierpnia, 14:57, USS wojtuś:

Co to może oznaczać, że był zmienny?

12 sierpnia, 15:20, pan Szczota:

Sprawdź definicję słowa "zmienny". W słowniku, encyklopedii albo może Wikipedii.

Pytam jak był planowany i wdrażany proces rotacji obsługi.

p
pan Szczota
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

12 sierpnia, 14:03, pan Szczota:

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

12 sierpnia, 14:57, USS wojtuś:

Co to może oznaczać, że był zmienny?

Sprawdź definicję słowa "zmienny". W słowniku, encyklopedii albo może Wikipedii.

U
USS wojtuś
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

12 sierpnia, 14:03, pan Szczota:

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

Co to może oznaczać, że był zmienny?

p
pan Szczota
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

Bzdura. "Załoga KL Auschwitz w większości składała się z Niemców posiadających obywatelstwo niemieckie (tzw. Reichsdeutsche). Ponadto służbę w KL Auschwitz pełnili też esesmani pochodzenia niemieckiego (tzw. Volksdeutsche), będący uprzednio obywatelami państw okupowanych lub państw satelickich Trzeciej Rzeszy, jak Rumunia, Słowacja i Węgry. Ich udział procentowy stopniowo wzrastał, lecz w 1944 r. spadł w związku ze skierowaniem do służby w KL Auschwitz starszych wiekiem żołnierzy Wehrmachtu i Luftwaffe." https://www.auschwitz.org/historia/zaloga-ss/

O
Otua
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:32, USS wojtuś:

Wegetuję w tym obozie więc mi nie musisz tłumaczyć jak to jest. A to, że nie mam pochodzenia żydowskiego sprawia, że w obiektach które przejęły nazwę urzędów jestem traktowany jako obywatel drugiej kategorii. Więc pytam, kto okupuje tereny byłej Polski?

12 sierpnia, 9:15, Lech:

Kłamiesz, kundlu. Wstyd przez takich współobywateli, jak Ty być Polakiem.

12 sierpnia, 10:37, USS wojtuś:

Dlatego orlen pozbył się z nazwy "polski"? Z mojego powodu?

Z twojego powodu to psy wyją do księżyca.

U
USS wojtuś
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:32, USS wojtuś:

Wegetuję w tym obozie więc mi nie musisz tłumaczyć jak to jest. A to, że nie mam pochodzenia żydowskiego sprawia, że w obiektach które przejęły nazwę urzędów jestem traktowany jako obywatel drugiej kategorii. Więc pytam, kto okupuje tereny byłej Polski?

12 sierpnia, 9:15, Lech:

Kłamiesz, kundlu. Wstyd przez takich współobywateli, jak Ty być Polakiem.

Dlatego orlen pozbył się z nazwy "polski"? Z mojego powodu?

F
Fuks
Jaka goje macie nowego waszego świętego. Następny w kolejce Bolek wez w łapę, Mazowiecki pseudo kiniol itd. Smacznego łby do kolan
d
dera
Ciekawe, gdzie była wtedy Matka Boska?
P
Polacy
Zieeewwww...
L
Lech
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:32, USS wojtuś:

Wegetuję w tym obozie więc mi nie musisz tłumaczyć jak to jest. A to, że nie mam pochodzenia żydowskiego sprawia, że w obiektach które przejęły nazwę urzędów jestem traktowany jako obywatel drugiej kategorii. Więc pytam, kto okupuje tereny byłej Polski?

Kłamiesz, kundlu. Wstyd przez takich współobywateli, jak Ty być Polakiem.

.
Sami "znafcy"

no no
N
NSZ
12 sierpnia, 7:23, USS wojtuś:

Ludziom którzy tak postępują łatwo wyginąć i jeśli przyjmiemy, że stało się to co normalnie by się stało, czyli to Polacy trafili to obozów koncentracyjnych i tam zginęli, a Żydzi przejęli tereny byłej Polski to nasuwają mi się 2 pytania - kto okupuje tereny byłej Polski obecnie, i kto okupuje tereny obecnego Izraela. O to mnie ciekawi.

12 sierpnia, 8:01, asdfgasdf:

Polacy trafiali do obozów koncentracyjnych oraz do obozów śmierci. trzy miliony Polaków zabitych przez Niemców, miało pochodzenia żydowskie.

12 sierpnia, 8:39, Andrzej:

Przez NAZISTÓW a nie Niemców.

Nie fałszuj historii.

Było wśród tych nazistów również mnóstwo Polaków.

Nie było żadnych Polaków kłamco! Niemcy Niemcy Niemcy.

Wbij to sobie to swojej tempej glowy

Wróć na i.pl Portal i.pl