Strefa płatnego parkowania w Katowicach będzie zmieniona. Miasto poprosiło o pomoc mieszkańców

Tomasz Breguła
Tomasz Breguła
W konsultacjach społecznych dotyczących zmian w polityce parkingowej miasta wzięło udział 1271 mieszkańców, 57 przedstawicieli z firm oraz 7 reprezentantów instytucji. Większość respondentów optowała za najniższymi możliwymi stawkami oraz za powiększeniem obszaru płatnego parkowania i zdefiniowania dwóch różnych stref.

Poprzez zmiany w polityce transportowej miasto zamierza ograniczyć ruch kołowy w Śródmieściu i dzielnicach je okalających. To z kolei ma zwiększyć płynność ruchu i możliwości szybszego znalezienia miejsca do zaparkowania – zarówno przez mieszkańców centralnej części Katowic, jak i osób, które mają tu do załatwienia jakąś sprawę.

- Temat ten jest bardzo ważny dla jakości życia i przebywania w Śródmieściu, dlatego nasze propozycje postanowiłem szeroko skonsultować z mieszkańcami, instytucjami i przedsiębiorcami. Jednocześnie dziękuję mieszkańcom za tak duży odzew w tej sprawie. Wyniki konsultacji będą dla nas ważnym czynnikiem, który będziemy brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie powiększenia Strefy Płatnego Parkowania – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Prace nad wdrożeniem systemu transportu zrównoważonego w mieście trwają już od kilku lat. W zeszłym roku oddano do użytku dwa centra przesiadkowe typu Park and Ride w Brynowie i na Zawodziu oraz nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy, a od 2018 r. kierowcy mają do dyspozycji Park and Ride w Ligocie.

Od 2015 roku w mieście powstało ponad 30 km dróg rowerowych, zakupiono też 135 autobusów, w tym elektrycznych, a także ustalono Strefę Tempo 30. Od zeszłego roku możliwe stały się płatności mobilne za parkowanie, a w tym roku wprowadzono dedykowane dla mieszkańców abonamenty.

– Kolejnym naszym krokiem jest powiększenie strefy płatnego parkowania oraz zmiana stawek. Prace rozpoczęliśmy od wykonania szczegółowych analiz i badań ruchu oraz parkowania. Wszystkie nasze działania są realizacją wniosków opracowanych przez ekspertów. Nie ukrywam, że wzorujemy się tu na pozytywnych doświadczeniach innych, dużych polskich miast – dodaje prezydent.

Nie przeocz

Jakie wnioski po konsultacjach społecznych?

Elektroniczne ankiety wypełniło aż 1271 mieszkańców, 57 przedstawicieli z firm oraz 7 reprezentantów instytucji zlokalizowanych w Śródmieściu. W przeprowadzonych w drugiej połowie czerwca konsultacjach społecznych najchętniej brali udział mieszkańcy Osiedla Paderewskiego – Muchowca, Śródmieścia i Koszutki, którzy stanowili łącznie ponad 63 proc. wszystkich respondentów. Nie bez znaczenia był tu fakt, że Strefa Płatnego Parkowania może być rozszerzona o wspomniane dzielnice.

- Propozycja miasta, zarówno w zakresie powiększenia obszaru płatnego parkowania, jak i zdefiniowania dwóch różnych stref, znalazła uznanie zdecydowanej większości mieszkańców. Dla poszczególnych sektorów poziom poparcia respondentów wyniósł od 75 do 97 proc. – mówi Maciej Stachura, sekretarz Miasta Katowice.

Większość respondentów optowała za najniższymi spośród zaproponowanych kwot.

– Jeśli chodzi o stawki mieszkańcy otrzymali kilka propozycji. 63 proc. uczestników badania uznało, że stawka za pierwszą godzinę parkowania w SPP powinna wynosić 3,60 zł, 4 zł za drugą, a 4,80 zł za trzecią. W przypadku Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania mieszkańcy wybrali wariant, w którym pierwsza godzina parkowania kosztuje 5 zł, druga 6 zł, a trzecia 7 zł – podkreśla Maciej Stachura.

Jako preferowany czas poboru opłat za postój w Katowicach 39 proc. respondentów wskazało godz. od 7.00 do 16.00, natomiast 31 proc. wolałoby odpłatność w godzinach od 8.00 do 17.00. W ramach konsultacji zaproponowano także możliwość pobierania opłat za parkowania w krótkim okresie na „szybkie załatwienie spraw”. W tym przypadku 70 proc. respondentów wskazało 30 minut jako preferowany czas objęty opłatą podczas krótkiego postoju.

Wyniki konsultacji będą analizowane przez międzywydziałowy zespół pracowników urzędu, a efektem jego pracy będzie przedstawienie prezydentowi rekomendacji w zakresie zmian możliwych do wprowadzenia w polityce parkingowej miasta. Ostatecznie propozycja dotycząca zasad funkcjonowania obszaru płatnego parkowania zostanie przedstawiona przez Marcina Krupę w postaci projektu uchwały, który zostanie poddany pod dyskusję przez radę miasta, pod koniec tego roku.

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Strefa płatnego parkowania w Katowicach będzie zmieniona. Miasto poprosiło o pomoc mieszkańców - Dziennik Zachodni

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pejot
Zostawiam samochód za free na parkingu Obi, przechodzę 150 metrów do tramwaju. Jako emeryt kasuję bilet za 2 złote czyli 4 do centrum i z powrotem.
Wróć na i.pl Portal i.pl