W grudniu 2023 roku dotarły do Łodzi ostatnie sztuki z 30 zamówionych przez miasto nowych tramwajów Moderus Gamma wyprodukowanych przez poznańską firmę Modertrans. Na tory wyjechał także pierwszy przegubowy wagon typu GT6M-ZR zakupiony przez MPK jako używany w niemieckiej Jenie oraz dwa zmodernizowane Duewagi M8C, w których podczas remontów wykonanych we własnym zakresie przez MPK-Łódź środkowy człon jest wymieniany na niskopodłogowy. To pozwoliło na wycofanie z eksploatacji najstarszego taboru.
Pod palnik poszło 70 polskich i 9 niemieckich wagonów
Te wszystkie zakupy jak i modernizacje sprawiły, że miejski przewoźnik po raz pierwszy od kilku lat mógł sobie pozwolić na szeroko zakrojoną kasację najstarszego taboru tramwajowego. Pod palnik idą głównie wyprodukowane w latach 80. wysokopodłogowe wagony pochodzące z Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal". Skreślono już z inwentarza około 70 takich pojazdów typu 805Na, w tym roku w miarę włączania do ruchu kolejnych wagonów z Jeny (ma ich być łącznie 10), będą wycofywane następne Konstale. Oprócz tego łódzkie MPK wycofało z eksploatacji 9 sztuk 60-letnich częściowo niskopodłogowych Duewagów GT8N zakupionych w Mannheim przez nieistniejącą już spółkę Międzygminna Komunikacja Tramwajowa a także w Helsinkach przez MPK.
– W zeszłym roku MPK wpisało na swój stan w sumie 33 wagony, w tym 30 fabrycznie nowych Moderusów – informuje Piotr Wasiak, rzecznik MPK- Łódź. – Równolegle prowadzone były kasacje, w tym przede wszystkim aż 70 sztuk modelu 805Na. Trzeba jednak pamiętać, że liczba kasowanych 805Na dotyczy pojedynczych wagonów, a typowy pociąg składa się z dwóch spiętych ze sobą pojazdów, także ubyło nam 35 pociągów złożonych z dwóch wagonów – zaznacza Piotr Wasiak. – W sumie skreślono 44 pociągi, to jest o 11 więcej, niż w tym czasie zakupiono. Różnica będzie jednak uzupełniona przez kolejne docierające do nas tramwaje z Jeny, także taboru do obsługi łódzkich tras na pewno nie zabraknie.
Konstale nie znikną zbyt szybko z łódzkich ulic
Obecnie na stanie MPK znajdują się jeszcze 264 Konstale. W dużej mierze są to wagony po modernizacjach, których stan techniczny jest dobry. Nieliczne nie objęte dotąd remontami pojazdy będą w tym sukcesywnie roku skreślane z inwentarza, ale na tak masowe złomowanie jak w końcówce roku 2023 nie ma co liczyć. Konstale pozostaną na łódzkich ulicach jeszcze co najmniej przez dekadę.
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Zdębieliśmy na widok Karoliny Szostak w stroju kąpielowym. Ciało bogini! [ZDJĘCIA]
- Przyglądamy się odmienionej Viki Gabor. Pytają 16-latkę o nowy kolczyk
- Odwiedziliśmy miejsce, w którym mieszkał Stanisław Mikulski. Żył w takich warunkach
- Loska pochłania lody na środku ulicy. Zero litości dla słodkiego rożka [ZDJĘCIA]