Miasto znów przegrywa w sądzie w sprawie zielonych kopert. Mandaty bezprawne. Zapłacą podatnicy

Malwina Gadawa
Sąd: zielone koperty to nie znaki drogowe. Można na nich parkować
Sąd: zielone koperty to nie znaki drogowe. Można na nich parkować Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Wrocław znów przegrał w sądzie w sprawie nielegalnych zielonych kopert dla aut elektrycznych, których aż dwieście na polecenie urzędników wymalowano w całym mieście. Sąd zdecydował, że kierowcy, którym straż miejska założyła blokady za parkowanie na tych kopertach nie zapłacą mandatów, bo nie złamali prawa. Zapłacą za to podatnicy - za kolejny proces, przegrany przez Wrocław. Ale urzędnicy pozostają niewzruszeni. Choć ministerstwo, wojewoda, prawnicy i sądy zgodnie tłumaczą im, że nie mają racji, ci nadal upierają się, że na zielonych kopertach parkować nie wolno. A straż miejska wystawia kolejne bezprawne mandaty.

O co chodzi? O to, że przeznaczone dla miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych zielone koperty na ulicach Wrocławia, to wymysł urzędników z magistratu. Takiego znaku w kodeksie drogowym nie ma i najzwyczajniej w świecie nie wolno go malować na ulicach, a już na pewno karać za parkowanie na takiej kopercie kierowców. We wrocławskim ratuszu i straży miejskiej myślą jednak inaczej.

Obowiązujące dziś rozporządzenie mówi jasno, że koperty na jezdniach - czyli tak zwane zastrzeżone miejsca parkingowe - powinny być białe (lub żółte jeśli mają charakter tymczasowy), mają mieć konkretne wymiary, a wewnątrz powinny mieć umieszczony napis lub numer wysokości 32 cm, określający dla kogo dane miejsce jest przeznaczone. Koperty dla niepełnosprawnych powinny mieć symbol osoby niepełnosprawnej, a jezdnia pod nimi powinna być niebieska. Przed kopertą może być umieszczony dodatkowy, pionowy znak. Ale nie musi.

Gdy przed kilkoma miesiącami portal GazetaWroclawska.pl napisał o tym, że nowe wrocławskie znaki są nielegalne, rację przyznało nam i ministerstwo infrastruktury, i wojewoda. - To oznakowanie nie jest zgodne ze wzorem znaków drogowych, a zatem nie powinno występować w organizacji ruchu - podkreślał Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak zażądał od wrocławskich urzędników usunięcia bezprawnych znaków. - Organy administracji publicznej są zobowiązane działać w granicach i na podstawie prawa - przywoływał do porządku magistrat. Ale urzędnicy nie posłuchali.

Także prawnicy przekonywali, że urzędnicy nie mają racji i że formalnie na zielonych kopertach parkować może każdy. - Zielone koperty są najlepszym miejscem do parkowania samochodów, ponieważ są to miejsca niepłatne i w najlepszych punktach miasta. Gdyby straż miejska chciała nałożyć na kierującego mandat karny, za pozostawienie pojazdu na zielonej kopercie rekomenduję nie przyjmowania mandatu. Wówczas sprawa powinna trafić do niezawisłego sądu, który powinien tę kwestię rozstrzygnąć ostatecznie - mówił nam Marcin Zatorski, prawnik z kancelarii "Zatorski & Wspólnicy".

Kierowcy posłuchali. Straż miejska - nie. I posypały się mandaty. Już przed kilkoma tygodniami sąd uniewinnił pierwszego kierowcę parkującego na zielonej kopercie. Dziś miasto przegrało dwa kolejne procesy.

Paweł Chodkowski sędzia Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Śródmieścia uniewinnił dziś dwóch kierowców, którzy zaparkowali na zielonych kopertach, jeden na ul. Łaciarskiej, a drugi - na Cieszyńskiego. Obaj panowie, których chciała ukarać straż miejska, przekonywali w sądzie, że nie złamali przepisów bo zielone koperty nie są znakiem drogowym.

Sąd w obu przypadkach uniewinnił kierowców, a kosztami postępowania obciążył straż miejską.
- Biorąc pod uwagę realne odzwierciedlenie treści przepisów, w przypadku zielonych kopert nie można mówić o znaku drogowym. Tu nie ma miejsca na jakąkolwiek dowolność, w tym ubarwianie znaków. Tło znaki poziomowego nie ma koloru naturalnej powierzchni, co pozostaje w sprzeczności z rozporządzeniem. Znak jest nieprawidłowy - uzasadniał wyrok sędzia.

Łukasz Kopiński, jeden z uniewinnionych kierowców nie krył zadowolenia po rozprawie.
- Cieszę się z takiego rozwiązania, ale nie jestem zaskoczony. Zielone koperty nie są znakiem drogowym, więc parkując tam kierowcy nie łamią przepisów - komentował Wrocławia. - Nie rozumiem jednak uporu wrocławskich urzędników. Przez to straciłem kilka dni chodząc po sądach a kosztami postępowania i tak będę pośrednio obciążony jaki podatnik - dodaje Łukasz Kopiński.

Jak na razie straż miejska zdania nie zamierza zmienić. Strażnicy ciągle uważają, że zielone koperty to znak drogowy i zamierzają karać kierowców. Straż odwoła się od wyroków, które są nieprawomocne. Za ewentualne kolejne przegrane procesy też zapłacą podatnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Miasto znów przegrywa w sądzie w sprawie zielonych kopert. Mandaty bezprawne. Zapłacą podatnicy - Gazeta Wrocławska

Komentarze 236

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wrocławianin
ale przecież Tesle czy inne prywatne auta elektryczne też mogą.
W
Wrocławianin
... i nawet jeżeli te znaki nie są oficjalnymi, to w tak prostej kwestii ludzie po prostu nie potrafią się dostosować.
k
kierowca normalny
Co za bełkot.
Jak pseudodziennikarz może kłamać że był proces o koperty?
W Polsce policja i SM wystawia co roku miliony mandatów i sądy cześć z nich anulują .
Tu po prostu kierowca odmówił przyjęcia mandatu bo jakiś prawnik go zachęcał do parkowania na kopertach bo sam miał zatarg ze SM.
Nie obchodzi mnie jak prawnik dogadał sie z sędzią i czy liczy ze teraz sam będzie mógł pod kancelaria bezkarnie parkować na kopertach .Znajomy parkuje na trawnikach i też odmawia przyjmowania manatów bo mu się w sądzie też udało.
Dla mnie pakowanie tam gdzie wyraźnie jest to zakazane świadczy o chorobie psychicznej.Co z tego ze jednemu czy drugiemu pieniaczowi się udało?
Minister Rozstowski liczył ze poprawi się ściągalność mandatów aż o 1,2 mld złotych
Co za różnica czy trójkąt wewnątrz koperty namalują na zielono czy go zamalują szarą farbą?
Nic się nie zmieni poza tym że jakiś palant stracił wiele godzin czasu w sądzie aby nie zapłacić 100 zł mandatu
m
mieszkaniec
Co ma odgracanie miasta wspólnego z faszyzmem?
Kraków się pozbył całkowicie aut z centrum .

Obecnie trwa terror właścicieli samochodów.
To bliskie faszyzmowi bo z tego powodu giną tysiące ludzi.
Rocznie z winy "aut" ginie 1,3 mln ludzi.
Faszyści tyle osób nie zmordowali co kierowcy.

Oczywiście nie każdy kierowca ma takie zapędy ale nie ma żadnego systemu sprawdzania czy idioci popadają w coraz większy obłęd od nadużywania auta. Jednym ze sposobów ochrony ich psychiki jest wyrzucenie ich poza starówkę.To zmniejsza korki bo nagle oni tracą sens życia polegający na tym ze autem mogą dojechać wszędzie.
Nie jestem zwolennikiem wyrzucania aut z całego Starego Miasta ale na tak małym obszarze rolę przewozów mogą przejąc małe mikrobusy czy meleksy.

Trwa terror.
Aut blokują nawet przejazd tramwaju.
Wczoraj jakiś idiota skręcał ciężarówką nie z tego pasa i spowodował pożar tramwaju
Ponoć nie zauważył którym pasem jedzie
o
olo
Jak matołom wydaja PJ to są wypadki z tramwajami.Jak dba sie o przepustowość dla aut to nie ma kiedy wyremontować torowiska.
Komunikacja miejska przewozi codziennie 500..000 pasazerów .
Do tego sporo też jeździ koleją.
Jęsli ktoś podważa celowość promowania KZ to wariat albo zidiociał od robienia z auta protezy nóg.
Część osobników słabych psychicznie nie może żyć bez auta.To ten sam mechanizm gdzie ludzie nie mogą się powstrzymać przez truciem się narkotykami czy alkoholem.
Z tego wniosek ze z uzależnieniami trzeba walczyć siłowo bez sprawdzania czy osoba uzależniana się na to zgadza.
.
Czy mówisz o tej komunikacji miejskiej w której tramwaje mają awarię i wypadki niemal raz na tydzień?
a
afe
tu nie rozumiesz? Pooglądaj sobie komisje sledcze w pisiorskiej telewizji to może cię oświeci? Idea? Ale jaja???
S
SDc
wam potrzebne i judząc przeciwko innym zrobimy z tym porządek?
A
Aa
biznesjerki, partyjniactwa i urzędasów?
m
mieszkaniec
Wszystkie nie ale w trybie pilnym powinno zniknąć około 50% miejsc szczególnie na chodnikach i w przy ważnych zabytkach.
Następnie należy sukcesywnie zmniejszać liczbę miejsca ale powoli aby nie powodować perturbacji.Najlepiej gdy się wymusi rotacje miejsc parkingowych poprzez ograniczenie czasu parkowania np do 45 minut.
Im dalej od obleganych parkingów ten czas może się zwiększyć ale nie powinien być większy jak np 2 godziny
m
marek
Zlikwidować wszystkie miejsca parkingowe w centrum! w Krakowie już to robią. Efekt? Kierowcy potulnie przesiedli sie w inne środki komunikacji. Teraz zamykaja dla aut spalinowych przestrzeń wokól Wawelu. Można?
d
david
To jest tylko 200 miejsc parkingowych w CAŁYM mieście! Czego tu jeszcze kierowcy de*ile nie rozumieją?! Jak masz auto, to bierz za nie odpowiedzialność! Nie dla darmowego i chamskiego parkowania w centrum przez chołotę, która nie rozumie idei car sharingu!
G
Gość
Ale to za decyzje sądy podatnicy zapłacą.
W przyszłości za podobne sprawy sądy będą mandaty akceptować.
Wszystko zależy do tego jak sądy wyższej instancji się do tych wyroków odniosą tzn trzeba czekać na jednolitą wykładnię.

Masz wątpliwości dla kogo są te meijsca/
Zielony kolor cie myli?
Sadzisz ze łamiacy zakazy tez nie wiedzieli kto tam może parkować?
G
Gość
Kazdy wie że to PO chciało sprzedać państwowe lasy i państwową służbę zdrowia
j
ja
Koperta nie jest zielona.Jest wymalowana białą farbą tak jak nakazuje rozporządzenie o znakach.
Kolor tła dla zwykłej koperty parkingowej nie jest zastrzeżony ani wyznaczony.
Znaki poziome to tylko uzupełnienie znaków pionowych bo w zimie pod śniegiem ich nie widać.
Decydujący jest znak pionowy a ten był widoczny.
Koperta się z czasem ściera i żaden przepis nie reguluje jaki % starcia unieważnia kopertę.
Tu jest koperta czerwona , widziałem też w innych kolorach nawet niebieskim ale bez piktogramu wózka to zwykła koperta.
Jeśli miasto zamaluje zielony kolor szarą farba to będzie to koperta z szarym tłem.
Wróć na i.pl Portal i.pl