FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów
Odcinek, którego budowa właśnie rusza będzie miał 16 kilometrów długości. Całość za kwotę 880 milionów złotych wybuduje polska firma Intercor z Zawiercia, która wcześniej sama zaprojektowała ten odcinek zakopianki.
Jak podał właśnie krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uroczystość "wbicia pierwszej łopaty" w teren budowanej drogi odbędzie się na terenie, który gdzie w przyszłości stanie węzeł "Nowy Targ Zachód". To wykarczowany zimą fragment lasu tuż przy ulicy Ludźmierskiej w Nowym Targu (na przeciwko betoniarni Żaneks).
Iwona Mikrut rzecznik prasowy GDDKiA przekonuje, że cała uroczystość nie jest absolutnie "happeningiem wyborczym" i okazją do pokazania się polityków partii rządzącej przy ważnej i oczekiwanej inwestycji. Tłumaczy, że ZRID dla zakopianki pierwotnie był zapowiadany już w maju i wykonawca był gotowy w tym okresie ruszyć z fizyczną budową. Koronawirus spowodował jednak, że urzędnicy wojewody mieli problemy z analizą części dokumentów (nie mogli m.in spotykać się w terenie z wykonawcami) więc wydanie decyzji przesunęło się w czasie na koniec czerwca.
- Teraz, gdy to pozwolenie dostaniemy, nie tracimy czasu, tylko faktycznie jeszcze tego samego dnia zaczynamy roboty - mówi rzeczniczka GDDKiA. - Niemal natychmiast po oficjalnym rozpoczęciu prac na teren nowego odcinka wchodzą saperzy. Sprawdzą, czy nie ma tu przypadkiem niewybuchów wojennych. Po nich swoją pracę rozpoczną geodeci, którzy wytyczą przyszłą drogę i drogi techniczne prowadzące do niej. Kolejny etap to będą roboty ziemne, które też rozpoczną się lada dzień.
Przypomnijmy. Umowę na budowę odcinka zakopianki z Rdzawki (tam dziś kończą się dwa pasy) do Nowego Targu podpisano 19 września 2018 roku. Firma Intercor, która wygrała przetarg miała czas do września tego roku na opracowanie projektu i zdobycie pozwolenia na budowę. Ten etap wykonała więc przed czasem. Teraz do jesieni 2023 roku będzie musiała samą drogę wybudować.
W ramach inwestycji na 16 kilometrach powstaną cztery węzły drogowe - w Obidowej, Klikuszowej i dwa w Nowym Targu. Projektowana zakopianka zakończy się za Nowym Targiem, niemal na granicy z gminą Szaflary. Wybudowane zostaną 22 obiekty inżynieryjne - mosty, wiadukty, estakady. Wykonawca ma zrobić także drogi obsługujące tereny przyległe, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, a także kanalizację, odwodnienie, ekrany akustyczne, czy przejścia dla zwierząt przy nowe szosie. Szosa nie będzie trasą ekspresową, ale będzie miała parametry "zbliżone" do popularnej "eski".
Cały czas trwa natomiast budowa zakopianki (S7) na wcześniejszym odcinku z Lubnia do Rabki. Prace w tym miejscu zakończą się jesienią przyszłego roku gdy będzie gotowy 2 kilometrowy tunel pod górą Luboń Mały. Zdaniem GDDKiA wówczas gotowy będzie też w całości 7-kilometrowy fragment S7 prowadzący do tunelu od strony Lubnia. Dziś jeździmy tu tylko jednym pasem bo drogowcy nie wybudowali jednego wiaduktu. Sprawę komplikuje jednak fakt, że wykonawcy tego odcinka (polsko-ukraińskie konsorcjum) zeszli z placu budowy i domagają się od GDDKiA dodatkowych pieniędzy.
- Nieistniejące już tatrzańskie schroniska. Słyszeliście o nich?
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Parking pod Babia Górą w prokuraturze. Powstał nielegalnie
- Drożyzna nad morzem? Na Podhalu obiad zjesz za 15 zł
- Przyrodnicy uratowali przed utonięciem 500 susłów
- Urokliwe miejsca w Tatrach, gdzie nie będzie dzikich tłumów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?