Uruchomiony w 2023 roku Centralny Rejestr Wyborców zastąpił gminne rejestry. Znajdują się w nim dane wszystkich osób uprawnionych do głosowania w Polsce. Dzięki temu możliwe byłoby głosowanie w wyborach parlamentarnych na podstawie zaświadczenia do głosowania. Co z wyborami samorządowymi?
Zobacz też:
Głosowanie bez meldunku w wyborach samorządowych
Głosować w wyborach samorządowych można w tych okręgach, do których jest się przypisanych w centralnym rejestrze wyborców. Takie ujęcie wynika z urzędu – w przypadku osób zameldowanych na obszarze gminy na pobyt stały. Według danych z końca roku 2023 roku, we Wrocławiu jest 466 301 takich osób.
Jednak wiele osób mieszkających we Wrocławiu nie ma meldunku. Na szczęście, w wyborach samorządowych można zagłosować, nie będąc zameldowanym.
Jak głosować wyborach samorządowych we Wrocławiu?
Należy złożyć wniosek o ujęcie w spisie wyborców. Mogą to zrobić osoby, które:
- stale zamieszkujących na terenie Wrocławia bez zameldowania na pobyt stały,
- stale zamieszkujących na terenie Wrocławia pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały,
- nigdzie niezamieszkujących przebywających stale na obszarze Wrocławia.
- Decyzje o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania wydaje wójt/ burmistrz/ prezydent w terminie 5 dni od dnia wniesienia wniosku. Władze gminy przed wydaniem decyzji są zobowiązane sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek spełnia warunki stałego zamieszkana pod adresem wskazanym we wniosku – czytamy na Państwowej Komisji Wyborczej.
Nie ma określonego czasu na złożenie takiego wniosku. Teoretycznie można to zrobić nawet w czwartek (4 kwietnia) przed niedzielą, w której odbywa się głosowanie. Jednak należy pamiętać, że urząd ma 5 dni na wydanie decyzji. Dlatego, aby być pewnym, że zostanie się dopisanym do spisu wyborców na terenie Wrocławia wniosek najlepiej złożyć jeszcze przed Wielkanocą.
Zobacz też:
Gdzie dopisać się do spisu wyborców we Wrocławiu?
We wniosku należy podać nazwisko i imiona, numer PESEL, oświadczenie dotyczące adresu zamieszkania. Do wniosku należy załączyć dokument, który potwierdza fakt stałego zamieszkania we Wrocławiu. Może to być akt notarialny, umowa najmu mieszkania, rachunki za prąd, złożona deklaracja PIT z adresem, oświadczenie właściciela mieszkania czy potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy.
Można złożyć ten wniosek internetowo przez stronę www.gov.pl w zakładce usługi dla obywatela lub osobiście w Urzędzie Miasta we Wrocławiu.
Wnioski w postaci papierowej można składać w Wydziale Spraw Obywatelskich Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców przy ulicy Gabrieli Zapolskiej 4, pokoje 221, 222 i 223 w godzinach 7:45 do 15:45.
Wybory już za dwa tygodnie!
Głosowanie w wyborach samorządowych odbędzie się 7 kwietnia 2024 roku. Wybierzemy w nich radnych miejskich, radnych sejmiku województwa dolnośląskiego i prezydenta Wrocławia. Ponadto, mieszkańcy powiatów wybiorą jeszcze radnych do tego organu.
***
Zobacz też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?