"Wojna" w czudeckim w kościele. Kuria wzywa wiernego. Odmówił, więc grożą mu "skutki kanoniczne"

Andrzej Plęs
Andrzej Plęs
diecezja.rzeszow.pl
Policja – na zgłoszenie - kilka razy interweniowała w czudeckim kościele, bo w świątyni przekroczono przeciwepidemiczny limit wiernych. Oburzeni tym parafianie, jako donosiciela wytypowali jednego z mieszkańców. Teraz rzeszowska kuria diecezjalna wzywa go, by złożył wyjaśnienia. I ostrzega przez konsekwencjami odmowy.

Najpierw bliźni pod ołtarzem czudeckiego kościoła miał mu powiedzieć, że „jak jeszcze raz wezwiesz policję, to ci łeb na rynku up…lę”. Sprawę gróźb karanych zgłosił policji. Tydzień później na rynku miasteczka zawisły plakaty z jego podobiznami i niepochlebnym podpisem.

Sprawę o naruszenie dóbr osobistych zgłosił policji. Podczas zebrania rady parafialnej miało paść jego nazwisko, jako tego, który wzywa policję.

W końcu rada zdecydowała o sytuacji powiadomić kurię diecezjalną, a ta pisemnie wezwała mężczyznę do siebie, by złożył wyjaśnienia, „w związku z tym, że napłynęły skargi na naganne zachowania Pana wobec duszpasterzy pw. Świętej Trójcy w Czudcu oraz działanie na szkodę duchową wiernych tejże parafii”. Podpisany pod wezwaniem kanclerz kurii termin spotkania wyznaczył na 2 marca. Kopię pisma dostał także proboszcz czudeckiej parafii i tamtejsza rada parafialna.

- Telefonowałem do kurii - zapewnia mężczyzna. – Pytałem, czy mogę przyjść z prawnikiem lub jakąkolwiek bezstronną w tej sprawie osobą. Powiedziano mi, że to absolutnie niemożliwe. Skontaktowałem się też z profesorem prawa karnego, uświadomił mi, że musiałbym w kurii zeznawać w sprawach, co do których prowadzone są czynności procesowe, a tego – z punktu widzenia prawa karnego – mi nie wolno.

Toteż zwrócił się do kurii pisemnie z odmową stawiennictwa, na kliku stronach uzasadniając, dlaczego jego stawiennictwo jest niemożliwe. I dodając, że nie rozumie, o jakie naganne zachowania chodzi, a obwinianie go o wzywanie policji do kościoła jest pomówieniem, nie ma na to dowodów, a jedynie „głos ulicy”. Wyraził też „niezmienną wolę wytrwanie w świętej wierze katolickiej”.

Do spotkania 2 marca nie doszło, więc tego samego dnia rzeszowska kuria wystosowania do parafianina kolejne pismo. Zaznacza w nim, że wyjaśnienia parafianina „uznaje za niewystarczające, zwłaszcza w zakresie zasłaniania się tajemnicą postępowania prokuratorskiego”.

- Kościół w Polsce ma prawo zarządzać swoimi prawami w sposób autonomiczny na podstawie prawa kanonicznego, niezależnie od działań władzy państwowej – napominał kanclerz kurii w liście.

I ostrzega: „Odmowa stawienia się na wezwanie do Kurii Diecezjalnej jest wyraźnym aktem nieposłuszeństwa wobec legalnej władzy kościelnej”. Z dodatkowym ostrzeżeniem: „co może wywołać skutki kanoniczne w stosunku do Pańskiej Osoby”.

- Kontaktowałem się z dwoma profesorami prawa, stwierdzili jednoznacznie, że gdybym teraz pojechał do kurii i zeznawał o tym, co dzieje się w postępowaniach karnych, to z pewnością wypełnię warunki artykułu 241 paragraf 1 kodeksu karnego – wylicza mężczyzna. – A za to grozi do 2 lat więzienia. A pismem z kurii byli zszokowani.

Raz jeszcze, również pisemnie, odmówił stawienia się na wezwanie kurii. Kanclerza zapewniał, że pozostaje lojalnym i posłusznym wiernym Kościoła, niemniej jednak całą sytuację traktuje, jak „próbę złamania mojego sumienia”, a wezwanie do kurii, jako podżeganie do przestępstwa.

Tymczasem w czudeckim kościele wciąż prowadzone są modły „o łaskę nawrócenia i uzdrowienia dla tych, którzy utrudniają nam dostęp do świątyni”.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Wojna" w czudeckim w kościele. Kuria wzywa wiernego. Odmówił, więc grożą mu "skutki kanoniczne" - Nowiny

Komentarze 84

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 marca, 21:25, hgh:

Kim trzeba być jak ten proboszcz, żeby wiernych narażać na zakażenie czy śmierć? Może jakby sam się zaraził w tym kościele, czego mu wcale nie życzę, to by zrozumiał jakie draństwo toleruje. A kuria to sobie może tego Pana grzecznie poprosić i zapytać kiedy ten Pan ma czas i czy ma ochotę na rozmowę, a nie zastraszać i namawiać do przestępstwa.

Tu jest artykuł ze wszystkimi skanami dokumentów z kurii i listami:

https://korso24.pl/podkarpacie/katolik-gorszego-sortu-zrobili-ze-mnie-wroga-kosciola-zdjecia/jZgqepX0Xoj8F4TlgtkZ

10 marca, 21:45, Gość:

Odnośnie plakatu, który rzekomo wisiał gdzieś w Czudcu - to fragment artykułu jednej z rzeszowskich gazet sprzed kilku lat, jeśli napisano nieprawdę, to chyba trzeba by gazetę skarżyć, a nie tych co rozwiesili (jeśli już to ewentualne za zaśmiecanie środowiska lub rozwieszanie w niewłaściwych miejscach a nie za zniesławienie tego Pana...).

11 marca, 8:26, czudec:

Widzę, że jesteś dobrze zorientowany (zorientowana) w sprawie. Mam taką myśl, że może to Ty wieszałeś (wieszałaś) te plakaty. Pozwolę sobie zawiadomić o tym wpisie czudecką Policję. Niech sprawdzą, kto jest autorem komentarza, niech przesłuchają. Jeśli jesteś niewinny(a) nie masz się czego obawiać. To proste.

Ojoj...gdyby policja reagowała na każdą myśl, ktora w głowie powstanie, to nie miałaby czasu na kontrolę liczby wiernych w kościele ? Mi również taka myśl w głowie powstała, że mnie niesłusznie oskarżasz i wypadałoby złożyć doniesienie, ewentualnie zapytać o zdanie jakiegoś znanego prawnika-karnistę... A co do samych plakatów, to nie trzeba chyba być kimś wyjątkowo inteligentnym, żeby wyłapać podobieństwo pomiędzy udostępnionym na https://korso24.pl/podkarpacie/katolik-gorszego-sortu-zrobili-ze-mnie-wroga-kosciola-zdjecia/jZgqepX0Xoj8F4TlgtkZ zdjęciem plakatu, a tym istniejącym w sieci artykule http://supernowosci24.pl/falszywy-prokurator-klamal/

G
Gość

wpiszcie sobie na Facebooku: "Kuria w Rzeszowie" i wejdźcie na obrazy tych pism. Poczytajcie komentarze.

https://www.facebook.com/search/photos/?q=kuria w rzeszowie

G
Gość
11 marca, 17:07, Marek Wojaczek:

cyrk !!!! święta inkwizycja była w czasach średniowiecza. Teraz mamy XXI wiek !!! Szkoda że kuria nie zajmuje się tak gorliwie pedofilią w kościele !!!! Ale niestety 5 przykazanie - nie zabijaj w tym przypadku nie działa w kościele rzeszowskim. Przecież duża liczba ludzi w kościele to większa możliwość zarażenia się wiernych i doprowadzenie ich do śmierci !!! Czyli sprawa jest tu jasna !!!

11 marca, 17:37, Filip:

Marek, gdzie byłeś jak ludzie zarażali się na lewackich manifestacjach?

11 marca, 21:03, Gość:

Nie zarażali się.

12 marca, 08:09, Gość:

heheh dobre - nie zarażali się, fajny dowcip

12 marca, 08:52, Gość:

Mimo masowości protestów nie było wzrostu zakażeń. Za łatwo łykasz propagandę w TVP.

dobra lecz się gościu

G
Gość
11 marca, 17:07, Marek Wojaczek:

cyrk !!!! święta inkwizycja była w czasach średniowiecza. Teraz mamy XXI wiek !!! Szkoda że kuria nie zajmuje się tak gorliwie pedofilią w kościele !!!! Ale niestety 5 przykazanie - nie zabijaj w tym przypadku nie działa w kościele rzeszowskim. Przecież duża liczba ludzi w kościele to większa możliwość zarażenia się wiernych i doprowadzenie ich do śmierci !!! Czyli sprawa jest tu jasna !!!

11 marca, 17:37, Filip:

Marek, gdzie byłeś jak ludzie zarażali się na lewackich manifestacjach?

11 marca, 21:03, Gość:

Nie zarażali się.

12 marca, 08:09, Gość:

heheh dobre - nie zarażali się, fajny dowcip

Mimo masowości protestów nie było wzrostu zakażeń. Za łatwo łykasz propagandę w TVP.

G
Gość
11 marca, 17:07, Marek Wojaczek:

cyrk !!!! święta inkwizycja była w czasach średniowiecza. Teraz mamy XXI wiek !!! Szkoda że kuria nie zajmuje się tak gorliwie pedofilią w kościele !!!! Ale niestety 5 przykazanie - nie zabijaj w tym przypadku nie działa w kościele rzeszowskim. Przecież duża liczba ludzi w kościele to większa możliwość zarażenia się wiernych i doprowadzenie ich do śmierci !!! Czyli sprawa jest tu jasna !!!

11 marca, 17:37, Filip:

Marek, gdzie byłeś jak ludzie zarażali się na lewackich manifestacjach?

11 marca, 21:03, Gość:

Nie zarażali się.

heheh dobre - nie zarażali się, fajny dowcip

M
Masz rację
11 marca, 20:41, Marian:

W Polsce obowiązuje prawo karne i cywilne !!!! Prawo kanoniczne jest dla księży i świętoszków !!! Bardzo dobrze zrobił gostek że się nie pojawił w Kurii i nie zeznawał bo to nie jest święta inkwizycja !!!! taka była w średniowieczu !!! Kuria powinna najpierw zając się księżami pedofilami a nie tymi którzy dbają o 5 przykazanie NIE ZABIJAJ - grupowanie się ludzi w kościele może doprowadzić do zakażenia wirusem i śmierci innych !!!

Pomyśl sobie, co by było, gdyby trafiło na szarego "Kowalskiego". Nawet nie chcę myśleć. Kuria nie wiedziała z kim zaczyna wojnę. Ja akurat znam tego "wezwanego" i nie z nim takie numery. Dziwne, że poprzedniemu proboszczowi jak coś trzeba było pisać w sprawach prawniczych, to wiedział gdzie pójść i za darmo dostać profesjonalnie zrobione pisma. A ten gnębi tego człowieka odkąd przyszedł, bo mu się ośmielił zwrócić uwagę, że listy z peselami i adresami ludzi (stop LGBT) leżą w kościele tak, że każdy może je wynieść. Tu masz artykuł o tym:

https://rzeszow.wyborcza.pl/rzeszow/7,34962,26311913,w-kosciele-zbierano-podpisy-przeciwko-lgbt-i-zlamano-rodo-listy.html

Jest też jeden wikary, który ciągle mąci i jakby mógł to by chyba tego Pana unicestwił. Teraz powychodziło na jaw jacy są ci księża. Wielu ludzi przejrzało na oczy. Tego Pana nazywa się donosicielem, szpiclem itp. Ale jak to już ktoś wcześniej napisał, to właśnie chyba proboszcza tak trzeba by nazwać, bo to on podpier...ł do kurii, a teraz płacze, że parafia zhańbiona na całą Polskę. Sam sobie winny.

G
Gość
11 marca, 17:07, Marek Wojaczek:

cyrk !!!! święta inkwizycja była w czasach średniowiecza. Teraz mamy XXI wiek !!! Szkoda że kuria nie zajmuje się tak gorliwie pedofilią w kościele !!!! Ale niestety 5 przykazanie - nie zabijaj w tym przypadku nie działa w kościele rzeszowskim. Przecież duża liczba ludzi w kościele to większa możliwość zarażenia się wiernych i doprowadzenie ich do śmierci !!! Czyli sprawa jest tu jasna !!!

11 marca, 17:37, Filip:

Marek, gdzie byłeś jak ludzie zarażali się na lewackich manifestacjach?

Nie zarażali się.

M
Marian

W Polsce obowiązuje prawo karne i cywilne !!!! Prawo kanoniczne jest dla księży i świętoszków !!! Bardzo dobrze zrobił gostek że się nie pojawił w Kurii i nie zeznawał bo to nie jest święta inkwizycja !!!! taka była w średniowieczu !!! Kuria powinna najpierw zając się księżami pedofilami a nie tymi którzy dbają o 5 przykazanie NIE ZABIJAJ - grupowanie się ludzi w kościele może doprowadzić do zakażenia wirusem i śmierci innych !!!

F
Filip
11 marca, 15:17, Filip:

Myślałem, że artykuł już zniknął, a tu dalej wałkowanie tematu. I te komentarze pisane mam chyba nie tylko ja takie wrażenie przez jedną osobę ?

11 marca, 15:27, Filip 2:

Ja też mam chyba wrażenie, że te pisane w obronie proboszcza pisane przez samego zainteresowanego, albo przez człowieka przez niego wynajętego. :)

11 marca, 15:49, Filip:

Ja o niebie Ty o chlebie ?

11 marca, 15:52, Filip:

Niech ksiądz idzie już do kościoła, msza już niedługo. Niech się ksiądz modli o "nawrócenie, uzdrowienie i opamiętanie dla utrudniających nam kontakt z Panem Bogiem w naszym kościele". ?

11 marca, 16:40, Filip:

Nie trafiłeś, wszystko Ci się z księżmi kojarzy ?, a podszywanie się pod kogoś trąci kompleksami ?

No ale dobra, tak naprawdę to masz rację. Ja też uważam, że winny jest proboszcz. Na żartach się nie znasz? ? To co kuria robi mnie po prostu rozwaliło. ?

M
Marek Wojaczek

cyrk !!!! święta inkwizycja była w czasach średniowiecza. Teraz mamy XXI wiek !!! Szkoda że kuria nie zajmuje się tak gorliwie pedofilią w kościele !!!! Ale niestety 5 przykazanie - nie zabijaj w tym przypadku nie działa w kościele rzeszowskim. Przecież duża liczba ludzi w kościele to większa możliwość zarażenia się wiernych i doprowadzenie ich do śmierci !!! Czyli sprawa jest tu jasna !!!

F
Filip
11 marca, 15:17, Filip:

Myślałem, że artykuł już zniknął, a tu dalej wałkowanie tematu. I te komentarze pisane mam chyba nie tylko ja takie wrażenie przez jedną osobę ?

11 marca, 15:27, Filip 2:

Ja też mam chyba wrażenie, że te pisane w obronie proboszcza pisane przez samego zainteresowanego, albo przez człowieka przez niego wynajętego. :)

11 marca, 15:49, Filip:

Ja o niebie Ty o chlebie ?

11 marca, 15:52, Filip:

Niech ksiądz idzie już do kościoła, msza już niedługo. Niech się ksiądz modli o "nawrócenie, uzdrowienie i opamiętanie dla utrudniających nam kontakt z Panem Bogiem w naszym kościele". ?

Nie trafiłeś, wszystko Ci się z księżmi kojarzy ?, a podszywanie się pod kogoś trąci kompleksami ?

G
Gość
11 marca, 16:12, Gość:

wiocha i tyle a durni ludzie dali się poróżnić... wszędzie chodzą ludzie jak chcą tylko Czudec ma problem ech szkoda gadać....

No niestety tak się stało jak piszesz. Całej sprawy by nie było jakby nasz proboszcz zechciał łaskawie z tym panem pogadać. A on go wywalił z plebanii, na listy nie odpisywał, na maile też nie. A na końcu doniósł go do kurii. To sobie sam odpowiedz czy tak zachowuje się kapłan, który ciągle gada z ambony o wzajemnym poszanowaniu, traktowaniu się z miłością itd. Mówić mówi, a w praktyce wiernego traktuje jak psa. Poprzedni Ksiądz Proboszcz i śp. Ksiądz Doktor, to byli księża z prawdziwą klasą. O tym nie chcę się wypowiadać.

G
Gość

wiocha i tyle a durni ludzie dali się poróżnić... wszędzie chodzą ludzie jak chcą tylko Czudec ma problem ech szkoda gadać....

G
Greg

Donosicielem to jest proboszcz czy rada parafialna, którzy do kurii donieśli faceta za to, że przestrzega prawa. Nie ma żadnych wyjątków dla facetów w sukniach.

F
Filip
11 marca, 15:17, Filip:

Myślałem, że artykuł już zniknął, a tu dalej wałkowanie tematu. I te komentarze pisane mam chyba nie tylko ja takie wrażenie przez jedną osobę ?

11 marca, 15:27, Filip 2:

Ja też mam chyba wrażenie, że te pisane w obronie proboszcza pisane przez samego zainteresowanego, albo przez człowieka przez niego wynajętego. :)

11 marca, 15:49, Filip:

Ja o niebie Ty o chlebie ?

Niech ksiądz idzie już do kościoła, msza już niedługo. Niech się ksiądz modli o "nawrócenie, uzdrowienie i opamiętanie dla utrudniających nam kontakt z Panem Bogiem w naszym kościele". ?

Wróć na i.pl Portal i.pl