Wielka przebudowa autostrady A4. Będą trzy pasy. Zniknie 8 węzłów (MAPA)

Bartosz Józefiak
110 kilometrów autostrad A4 i A18 zostanie gruntownie przebudowanych - cały odcinek od Wrocławia aż do węzła Krzyżowa. ZOBACZ MAPĘ W POWIĘKSZENIU
110 kilometrów autostrad A4 i A18 zostanie gruntownie przebudowanych - cały odcinek od Wrocławia aż do węzła Krzyżowa. ZOBACZ MAPĘ W POWIĘKSZENIU infografika: Maciej Dudzik
Zaczynają się przygotowania do wielkiej przebudowy autostrady A4. Trasa wreszcie będzie miała po trzy pasy ruchu. Zniknie aż osiem węzłów, powstaną za to trzy nowe. Droga na pewno będzie płatna.

Ruszają przygotowania do wielkiej przebudowy autostrady A4. Drogowcy chcą gruntownie wyremontować aż 110 kilometrów tej drogi i krótkiego fragmentu A18.

Zmiany dla kierowców będą ogromne. - Właśnie zakończyliśmy etap prac przedprojektowych. Jeszcze w tym roku złożymy wniosek o decyzję środowiskową. Chcielibyśmy ją uzyskać w połowie 2015 roku - mówi Joanna Borkowska z wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przeczytaj też: Co się dzieje z AOW? Po trzech latach od wybudowania obwodnicy, trzeba wymieniać nawierzchnię

Cały wyremontowany odcinek A4 płatny
Choć o przebudowie A4 mówi się od lat, dopiero teraz podjęto konkretne działania. Prawie na pewno na całym remontowanym odcinku kierowcy zapłacą za przejazd. Prawdopodobnie nie powstaną bramki poboru opłat. Nowe plany rządu zakładają bowiem, że w całym kraju za drogi płatne zapłacimy drogą elektroniczną lub dzięki winietom.

Wszystkie wiadukty nad autostradą A4 zostaną wyburzone, w ich miejsce powstaną nowe, szersze - z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Autostrada doczeka się trzeciego pasa ruchu na obu jezdniach - od węzła Bielany do Krzyżowej.

Zobacz też: CO DZIEJE SIĘ NA DROGACH - REMONTY, BUDOWY, ZMIANY, UTRUDNIENIA W RUCHU

8 węzłów na A4 do likwidacji
Do likwidacji przewidziano 8 węzłów. Pokazujemy je na mapie (ZOBACZ MAPĘ A4 W POWIĘKSZENIU). - Węzły na A4 są zbyt blisko siebie. To niezgodne z przepisami. Autostrada to droga ograniczonego dostępu, głównie dla ruchu tranzytowego. Zbyt gęste rozmieszczenie węzłów może sprzyjać sytuacjom potencjalnie niebezpiecznym. Na węzłach, które przewidziano do likwidacji, ruch jest niewielki. Obsługują one głównie ruch lokalny - dodaje rzecznik GDDKiA.

Powstaną też trzy nowe zjazdy. - Legnica II to połączenie A4 z budowaną niedługo trasą S3. Węzeł LSSE będzie stanowił dojazd do strefy ekonomicznej. W tej okolicy jest znaczny ruch ciężarówek - mówi Joanna Borkowska.

W tej chwili przy LSSE znajduje się zjazd z A4, ale nie spełnia on wymogów węzła autostradowego. Natomiast zupełnie nowy węzeł Strzeganowice ma zastąpić zlikwidowany zjazd Pietrzykowice.

CZYTAJ DALEJ: KIEDY POJEDZIEMY SZERSZĄ A4?
Kiedy pojedziemy szerszą A4?
Projektowanie i budowa drogi potrwają około 5-6 lat. Teoretycznie więc przebudowa mogłaby skończyć się już w 2020 roku. Ale to bardzo optymistyczny termin.

Po pierwsze, przebudowa autostrady wzbudza ogromne emocje mieszkańców i władz samorządów. Przede wszystkim ze względu na likwidację węzłów drogowych. - Ta droga zapewnia szybki dojazd do Wrocławia i Legnicy, gdzie pracuje wielu mieszkańców. Mamy duże zakłady, bez węzła ciężarówki nie będą miały jak wjechać na autostradę - denerwuje się Teresa Olkiewicz, wójt gminy Udanin. Na terenie jej gminy zlikwidowane zostaną węzły: Udanin i Jarosław. - Mamy ponad 40 hektarów na strefę ekonomiczną. To byłyby nowe miejsca pracy, ale bez węzłów strefa nie powstanie.

Zobacz też: CO DZIEJE SIĘ NA DROGACH - REMONTY, BUDOWY, ZMIANY, UTRUDNIENIA W RUCHU

O likwidacji zjazdów wiadomo było od kilkunastu lat. Gminy miały więc czas, by wyremontować swoje drogi, którymi mieszkańcy i ciężarówki mogłyby dojeżdżać do autostrady. - Nasza gmina nie ma dużo pieniędzy, nigdy nie było nas stać na remonty dróg. Będziemy protestować przeciwko likwidacji węzłów - mówi pani wójt.

Polskie prawo pozwala samorządom i mieszkańcom protestować przeciwko drogowym inwestycjom przez długie lata i trudno się spodziewać, że z takiej szansy nie skorzystają przeciwnicy likwidacji węzłów na A4. Na pewno będzie ich bardzo wielu.

Po drugie, na razie na remont nie ma pieniędzy. Politycy rozważają powołanie państwowej spółki, która wzięłaby kredyt na przebudowę. Byłby on spłacany z pieniędzy pobieranych od kierowców. Możliwe też, że pieniądze na remont drogi znajdą się w budżecie państwa oraz w środkach unijnych. Na razie nie ma planów, by drogę zbudowała prywatna firma i pobierała za to opłaty (tak, jak jest np. na autostradzie A2 pod Poznaniem), choć i to nie jest wykluczone. Tak długo, jak nie będzie rządowej decyzji o finansowaniu remontu, trasa nie powstanie.

Marek Łapiński, poseł PO z Dolnego Śląska mówi, że za przebudową A4 lobbowała już grupa dolnośląskich polityków.
- To jedna z kluczowych inwestycji dla naszego regionu. Parlamentarzyści pamiętają o niej, ale dzisiaj ważniejsza jest rozmowa z mieszkańcami o planowanych ogromnych zmianach. Bez szerokiej debaty nie pójdzie do przebudowy. To ogromne wyzwanie dla władz województwa, choć na razie w ogóle się o tym nie mówi - twierdzi były marszałek Dolnego Śląska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wielka przebudowa autostrady A4. Będą trzy pasy. Zniknie 8 węzłów (MAPA) - Gazeta Wrocławska

Komentarze 166

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec

Puścili by już nową autostradę od Zgorzelca przez Lubań, Lwówek, Złotoryję i dalej na Wrocław niemal w linii prostej... Jeśli przebudowywać to z sensem.

P
Pi
Może nie wszystkie ale na pewno część wiaduktów jest NOWA
o
olop
bo na A4 jedynie wymieniono nawierzchnie. NIE budowano tej autostrady. Budowa kosztowała by kilka razy drożej a budowa w standardzie 3 pasów jeszcze więcej. Zwyczajnie wtedy nie było budżetu na 100% tylko taki na 10% i wymieniono istniejącą nawierzchnie na nową. Np. nie wymieniono żadnego wiaduktu.
d
drogowiec
Autostrady A4 nie budowano jak piszesz - a jedynie wyremontowano. Polegało to na wymianie nawierzchni na nową i wyremontowano istniejące wiadukty. Na więcej wtedy nie było pieniędzy. Dlaczego to pytaj polityków i urzędników.
Budowa drogi od nowa to dostosowanie łuków i nasypów do parametrów współczesnej autostrady z pełną zmianą geometrii drogi. Budowa nowej infrastruktury, odwodnień, wyburzenie wszystkich wiaduktów autostradowych i drogowych i dostosowanie do obecnych parametrów. Przebudowa pełna tej autostrady w wersji 2x2 to 3-4 razy więcej pieniędzy niż wymiana nawierzchni którą zrobiono.
A budowa w standardzie 2x3 to następna pieniądze czyli koszt wyższy od pierwotnego jedynie remontu - 5-6 razy.
Jak widać ten remont pozwolił drodze działać kilkanaście lat. A zanim coś się ruszy to jeszcze 10 lat minie. I się okaże że nowa betonowa nawierzchnia która jest na starym niemieckim odcinku A4 - będzie służyła prawie 30 lat.
Na A4 jest już ciasno i należy myśleć o zmianach, ale jak na razie korki są jedynie przy wypadkach. Znając polskich kierowców jak zrobi się pełne 2x3 i wyprofiluje od nowa łuki na łagodniejsze będą gnali 230 km/h i wypadków będzie więcej niż dzisiaj. I korków też.
A drogi 2x3 w Polsce po co? Przecież i tak wszyscy jadą lewym pasem co doskonale widać na A8.
M
Maniek
Ty to jednak jesteś baran nie napisze gorzej gdyby nie te tiry to bys d*** palcami podcieral i dalej pilowal z włócznia na sarny
A
ANTYPOLA
MNIE JEDNO, CZEMU NASI K....WSPANIALI BUDOWNICZOWIE POLSKI PO 1989 ROKU, BUDUJĄC A4 WG PLANÓW HITLERA, NIE MOGLI OD RAZU DAĆ 3 PASÓW I PASA AWARYJNEGO???TEGO PEWNIE RZYMIANIE, MISTRZOWIE BUDOWY DRÓG W CZASACH ANTYCZNYCH, BY NIE ROZGRYŹLI!!JEDNO JEST PEWNE, W MISTRZOSTWIE:KOMBINATORSTWA I OSZUKIWANIA SIEBIE NA WZAJEM, TO MOGLIBYŚMY SZKOLIĆ INNE NARODY!!SZKODA TYLKO,ŻE W TAKICH PODŁYCH CECHACH!!
t
tomk
jeszcze jej nie skonczyli od strony rezuna a już ją przebudować chcą
P
Przedstawiciel Handlowy
Przedstawiciel Handlowy
g
gg
1. Dla kierowców TIRów, 2. Dla przedstawicieli handlowych 3. Dla Mieszkańców Śląska, 4. Dla Niemców....
W
Waldemar
Mam wrażenie, że w GDDKiA nie potrafią myśleć.
Poważnym problemem na A4 jest gordyjski węzeł bielański, który należy UWOLNIĆ od ruchu tranzytowego w kierunku z i do Opola, Katowic itd.
Moim skromnym zdaniem wybudowanie łącznika pomiędzy Kątami Wrocławskimi, a Krajkowem jako ciągu A4 załatwiłoby ten problem. Aby uwolnić od opłat dotychczasowy odcinek pomiędzy Kontami, a Krajkowem przemianować na S4 i pozostawić zjazdy, które są.
Jest to chyba najbardziej rozsądne rozwiązanie problemu Węzła bielańskiego.
t
ts
to nie jest zrozumiałe, dlaczego z Berlina jeździmy przez Drezno, odcinek od granicy do Krzyżowej powinien być zresztą wyłączony z ruchu, za dużo zniszczeń po czołgach z 1945 r.
r
rozbawiony
Teoretycznie więc przebudowa mogłaby skończyć się już w 2020 roku. Ale to bardzo optymistyczny termin.
ahahahah:) hahahahah:)) hahahahaahah:))
ahahahah:)))))
j
jawor
Nikt już takich wiaduktów nie potrafi wybudować - ich trwałość na kolejne 200 lat. Gierkowskie wiadukty już dawno wyburzono z uwagi na fataly stan.
b
bolo
A4 od Katowic do Bolesłaca powinna miec cztery pasy ruchu bowiem wzrośnie mocno ruch TIRów, a one blokuja nam przejazd.Dla TIRów powinien być jeden pas, żeby nie panoszyły się, ścigały, blokowały. Skoro l;ikwiduje sie węzły to należy poprowadzic równoległy trakt dla komunikacji między węzłami.Tak węzły sa motorem napędowym dla rozwoju kraju. Niestety rzecznik GDDKiA jest źle poinformowany o przepisach. To obywatele ustalaja potrzeby a nie urzędasy.
q
qq
Chodzi tylko o to, żeby przerobić tę drogę na płatną, ponieważ obecnie nie spełnia wymagań autostrady - brak pasa awaryjnego. Nie jest to cudowny pomysł poprawy jakości i bezpieczeństwa, lecz chęć wprowadzenia opłaty za całą A4. Ja wolę to co jest "za darmo" (opłaty w paliwie itp.), a zamiast tego zrobić np. porządną ekspresówkę Wrocław - Kudowa.
Wróć na i.pl Portal i.pl