Wieliczka projektuje dużą estakadę

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Planowane nowe rozwiązania komunikacyjne przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa
Planowane nowe rozwiązania komunikacyjne przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa fot. archiwum
Inwestycje. Nowe rozwiązania komunikacyjne mają usprawnić ruch na zakorkowanym wielicko-krakowskim odcinku trasy krajowej 94.

Wiadukt drogowy przy wjeździe do Wieliczki, a w samym mieście pięć nowych rond. Taka jest koncepcja na poprawienie sytuacji komunikacyjnej na wielicko-krakowskim odcinku drogi 94. Ten rejon to od dawna koszmar kierowców. Przy wjeździe do Wieliczki korki ciągną się nieraz do granicy z Krakowem. Ten sam problem mają kierowcy chcący wyjechać na drogę krajową.

Z propozycją budowy estakady nad trasą 94 wystąpiły władze Wieliczki i powiatu. Samorządy przygotowały koncepcję architektoniczną dla tej inwestycji, zadeklarowały też, że sfinansują część prac. Obecnie sprawa trafiła do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

- Wiem, że samorządy bardzo aktywnie zabiegają o tę inwestycję, ale na razie nie ma żadnej decyzji w tej sprawie - mówi nam minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. I podkreśla, że decydujący głos będą mieć eksperci, którzy powinni wykazać, że powstanie dwupoziomowego skrzyżowania przy wjeździe do Wieliczki od strony Krakowa jest niezbędne oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu w tym miejscu.

Wiadomo już, że wątpliwości co do zasadności wielickiego projektu nie ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak informuje Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA, złożona tam przez gminę Wieliczka koncepcja budowy estakady nad drogą 94 oraz ronda na skrzyżowaniu wielickich ulic Krakowskiej i Kościuszki, została zaopiniowana pozytywnie.

Wieliczka uzasadnia swój projekt faktem, że w tym rejonie przemieszcza się ogromna liczba podróżnych. - Samych turystów przyjeżdża do nas każdego roku grubo powyżej miliona. Wcześniej myśleliśmy o tym, by wybudować na wjeździe do Wieliczki rondo, ale to nie wystarczy. Potrzebna jest dużo szersza infrastruktura, bo ruch cały czas rośnie. Budowa estakady to dla nas w tej chwili inwestycja strategiczna - mówi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

- Powiat wielicki rozwija się bardzo dynamicznie, a to zmusza do wprowadzania ciągle nowych rozwiązań, w tym przypadku komunikacyjnych. Nie można pozostać na poziomie sprzed kilku lat. Estakada jest Wieliczce bardzo potrzebna i nadszedł w moim przekonaniu czas na jej realizację - dodaje wielicki starosta Jacek Juszkiewicz.

Projekt zakłada, że wielicka estakada będzie wzorowana na największych tego typu krakowskich obiektach. Ruch w kierunku Wieliczki ma odbywać się po wiadukcie, natomiast przy wyjeździe z miasta w stronę Krakowa i Tarnowa - dołem. Koszty wprowadzenia takiego rozwiązania są szacowane na 30 mln zł.

- Z budową rond poradzimy sobie sami, ale aby wykonać estakadę potrzebujemy wsparcia finansowego ze źródeł zewnętrznych. Chcielibyśmy, by inwestycja ta ruszyła w 2019 roku - planuje Artur Kozioł.

„System pięciu rond” ma usprawnić wyjazd z różnych części Wieliczki. Najszybciej - do połowy 2017 roku - taka inwestycja ma zostać wykonana u zbiegu ulic Kościuszki i Sadowej. Rondo wybuduje tam prywatna firma, która zamierza wznieść w tym rejonie duży sklep spożywczy (warunkiem pozwolenia na jego budowę była modernizacja ciasnego skrzyżowania).

Ronda na wjeździe do Wieliczki oraz na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Dembowskiego, miasto chce wykonać w roku 2018, z pomocą „schetynówki”. Rok później mają zostać przebudowane dwie „krzyżówki” na ul. Jedynaka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wieliczka projektuje dużą estakadę - Dziennik Polski

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
St
popieram Śródmieście Wieliczki
S
Staszek
Czy projekt uwzględnia drogi dla rowerów?
G
Greg
Mietniów j.w.
a
a
popieram Chorągwica
J
Jano
Ja odnośnie tych pociągów,chyba tu sama młodzież pisze? Ja jeżdziłem do Krakowa gdy w czasach znienawidzonej komuny jeździły do samej Wieliczki 3 "składy" na godzinę a nie "autobusiki" taki pociąg zajmował cały dawny peron i takie pociągi zacofana komuna potrafiła wpuszczać na magistralę kolejową w bieżanowie bez problemu... (dziś jeździ chyba 1/4 taboru z tamtego czasu) inna sprawa że dzisiejsi podróżni muszą mieć wersal w pociągu...druga sprawa to te ronda,super że będą bo już dawno powinni nasi urzędasy wzorem innych skończyć za pomocą rond z tym tworzeniem smogu w centrum miasta ale czy te ronda będą tam gdzie naprawdę potrzeba??? A kto je wykona,czyżby znowu wygrała przetarg znakomita i sprawdzona w Wieliczce znakomita firma "W"? Coś w artykule wspomniano o prywatnej firmie...Pozdrawiam Wieliczn
k
katolik
Estakada im. Najświętszej Maryi Panny i Dzieciątka Jezus czyli im. NMPiDJ
Rondo im. Jezusa Chrystusa Jedynego Zbawiciela i Króla Wszechświata czyli im. JCJZiKW
91az
A myślisz, że brak merytorycznych kontrargumentów w wypowiedzi cokolwiek wniesie do czegokolwiek? Osobiste wycieczki w dyskusji są typowym objawem poczucia przegranej w dyskusji.
Dostajesz to o co prosisz: lituje się nad Tobą :-P
A
A
myślisz, że to co napisałeś do kogoś przemówi ? Twój ton wypowiedzi wskazuje, że jesteś zarozumiały i uważasz się za mądrzejszego od innych. Przykre.
E
Edek
Jasne, może jeszcze estakada kolejową ? Nie spotkałem jeszcze pociągu do którego nie dało się wsiąść. Wina leży po stronie ludzi tłoczących się przy drzwiach. Dalsze część pociągu są puste.
s
swell
Chłopie, jakie powietrze?? W godzinach szczytu nie da się już na drugiej stacji wsiąść do pociągu! Też o tym był niedawno artykuł, czyżbyś tak wybiórczo patrzył? Budowa drugiego toru do Wieliczki, w celu mijania się składów i możliwości ich puszczenia częściej niż co pół godziny to konieczność.
a
abaqus
Od tego jest DK94 i DW 964. Nie wiem po co pchasz się na Grottgera i skręcasz w lewo w stronę DW964, a pewnie potem dalej w Asnyka, ale od tego mamy przecież obwodnicę. Jedź DK94, skręć w DW964 (ul. Niepołomska) a potem dalej w Asnyka.
W
Wielbiciel MPK
To skoro już temat komunikacji się zaczął to proponuję: zwiększenie częstotliwości kursowania linii 221, gdyż obecny czas oczekiwania jest koszmarny, zmianę taboru linii 304 na przegubów, zwłaszcza w godzinach szczytu i wydłużenie linii 214 do pętli Wieliczka Kampus, aha i jeszcze 301 mógłby się zatrzymywać na przystanku Wieliczka Kampus.
v
vm
Do poprawy ruchu wystarczy jedna estakada kier. wieliczka- kraków reszta może odbywać się dołem, ale co tam ważny jest rozmach
91az
Łatwo posługiwać się inwektywami, trudniej szarą masą między uszami.
Gdów jak i inne miejscowości oddalone od stołecznego m. Kraków (oby myto wprowadzono jak najszybciej :-P ) o 30 km są idealnym miejscem do tworzenia regionalnych węzłów komunikacyjnych P&R. Brakuje tylko jednego osiowych linii transportowych (najlepiej kolejek podmiejskich). Do czasu aż PKP (Przecież K...e Przewozimy) dochrapie się torów do Gdowa, Myślenic, czy innych Zielonek; to komunikacja autobusowa wydaje się jedynym rozsądnym rozwiązaniem, dzięki któremu:
1. Punty P&R rozwiną działalność usługowa i handlową na obszarze okolicznym
2. Słoiki, czyli my nie będziemy rozjeżdżać Waszych pięknych ciasnych i źle zaprojektowanych uliczek
3. Czystsze powietrze pozwoli Wam szybciej kojarzyć fakty i obniży poziom agresji (pewnie ołowica, bo IQ leci na łeb)
4. Kasa z naszych słoikowych kieszeni trafi do tych, którzy potrafią ją docenić i wykorzystać
b
bodzio
rondo to największy wynalazek ludzkości od wynalezienia koła, zresztą od niego pochodzi.
Wróć na i.pl Portal i.pl