Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: układają jeszcze chodniki, wylewają asfalt na drogach rowerowych
Jedna z największych drogowych inwestycji w historii Dąbrowy Górniczej faktycznie zmierza do końca, ale kierowcy nadal muszą jeździć ostrożnie. Dlatego, że wciąż ekipy drogowców pojawiają się na różnych odcinkach ulic Piłsudskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, by wykonać pozostałe jeszcze do wykonania roboty.
We wtorek 2 stycznia ekipy drogowców pracowały m.in. wokół nowego ronda u zbiegu al. Majkowskiego, Poniatowskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Układane były m.in. asfaltowe warstwy drogi rowerowej, przecinającej jezdnię, a także trwały prace przy przejściach dla pieszych. Do tego trzeba jeszcze wyregulować studzienki, a także sprawdzić, czy w razie obfitych opadów deszczy system odprowadzania wody faktycznie zadziała prawidłowo. Nieco dalej przy ul. Królowej Jadwigi, w stronę alei Róż, nadal układane są chodniki, wyrównywane pobocza. Pojawiło się już tymczasowe, poziome oznakowanie jezdni, które w ostatecznej wersji raz jeszcze będzie malowane po zakończeniu okresu zimowego.
- Ostatnio autobusy się spóźniały, bo tych prac drogowych było sporo, ale teraz jest już lepiej. To doprze, że wszystko zmierza już do końca. Czekam na powrót tramwajów, bo nimi jeździ mi się szybciej, a mam nadzieję, że dzięki nowym torom pojedzie się też wygodniej – przyznała Halina Abramska, którą spotkaliśmy na przystanku autobusowym przy ul. Królowej Jadwigi.
W centrum miasta, na rondzie w śródmieściu, 2 stycznia także trwały prace związane z kanalizacją. Ekipy remontowe wylewały także asfalt na wjeździe do postoju dla taksówek przy ul. Królowej Jadwigi. Chodnik dla pieszych wzdłuż ulicy Sobieskiego jest w większości gotowy, choć pozostają do wykonania jeszcze prace wykończeniowe. Warto także – w trakcie odbioru wykonanych prac – zwrócić uwagę na stan wykonanego z kostki chodnika, bo dziś wiele kostek wystaje i można się o nie po prostu potknąć.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku wiążące warstwy nawierzchni zostały ułożone na rondzie przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Wojska Polskiego. Potem prace przeniosły się na rondo u zbiegu alei Majakowskiego i Poniatowskiego. W piątek 22 grudnia prace na tym skrzyżowaniu były kontynuowane.
Po świętach, a więc od środy 27 grudnia do soboty 30 grudnia, drogowcy ułożyli ostatnią ścieralną warstwę nawierzchni na czterech rondach. Maszyny i ciężki sprzęt pojawiły się wówczas w centrum miasta (skrzyżowanie ul. Sobieskiego, Kościuszki i Królowej Jadwigi), przy al. Róż oraz przy ul. Wojska Polskiego i przy alejach Majakowskiego, gdzie nowe rondo kierować będzie dalej ul. Piłsudskiego do Gołonoga, a ul. Poniatowskiego w stronę targowiska miejskiego oraz śródmieścia i centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym.
Między świętami Bożego Narodzenia a sylwestrem prace wykończeniowe trwały także na chodnikach i drogach rowerowych, które w dużej części powstały całkowicie od nowa wzdłuż głównych miejskich ulic.
Wiosną 2024 roku wykonane zostanie natomiast wspomniane grubowarstwowe poziome oznakowanie ulic. Do tego czasu drogi zostaną tymczasową oznakowane malowaniem cienkowarstwowym.
Inwestycje drogowe w Dąbrowie Górniczej: ponad trzy lata robót i remontów
Pierwsze roboty drogowe w Dąbrowie Górniczej, zwiastujące przebudowę całego układu komunikacyjnego, rozpoczęły się w październiku 2020 roku. Wówczas zwężona została część ul. Sobieskiego od wjazdu od strony Będzina. Drogowcy rozpoczęli tam budowę nowego ronda, które wyprowadziło potem ruch poza centrum nową drogą, jaka powstała za Hutą Bankową do centrum przesiadkowego pod dworcem kolejowym i dalej w kierunku innych miejskich dzielnic.
Jednocześnie przez ponad trzy lata trwała przebudowa głównych ulic prowadzących przez miasto: Sobieskiego, Piłsudskiego i Królowej Jadwigi, na których pojawił się nowy asfalt, powstały nowe chodniki, drogi rowerowe, dodatkowe miejsca parkingowe wzdłuż tych ulic. Pojawiło się też osiem nowych rond, które zastąpiły dotychczasowe skrzyżowania, co ma sprawić, by ruch w mieście był bardziej płynny.
Tramwaje Śląskie, w ramach osobnej inwestycji, wymieniły natomiast na odcinku prawie 5 km (w dwóch kierunkach) całe torowisko tramwajowe, pojawiła się też cała niezbędna infrastruktura, mająca pozwolić na kursowanie po mieście niskopodłogowych wagonów. Są też dwa nowe wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Jeden przy rondzie przy alei Róż a drugi na wysokości osiedla Manhattan.
Koszt całej inwestycji po stronie miasta (osobne koszty związane z przebudową torowiska tramwajowego ponoszą Tramwaje Śląskie) to 116 mln 414 tysięcy 746,37 zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 87 mln 833 tys. 468,20 zł.
Nie przeocz
- Wspomnień czar. Wisła w PRL-u – tak przed laty wyglądał popularny ośrodek turystyczny
- W tych 13 miastach mieszka najwięcej Ślązaków. Widzisz na liście swoją miejscowość?
- Luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort na ostatniej prostej. Zobaczcie ZDJĘCIA
- Za nami Sylwestrowa Moc Przebojów. W Parku Śląskim trwa demontowanie sceny. ZDJĘCIA
Musisz to wiedzieć
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?