Mała ilość ogłoszeń rekrutacyjnych, brak informacji zwrotnej, niepewność wysokości wynagrodzenia? Co najbardziej rozczarowuje Polaków w trakcie szukania pracy?

Z ankiety przeprowadzonej wśród użytkowników serwisu Praca.pl wynika, że aż dla 44 proc. kandydatów największym problemem w trakcie szukania pracy jest brak odpowiedzi ze strony pracodawców. Z badania „Candidate Experience” przeprowadzonego przez Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji w 2014 roku wynika, że jedynie 29 proc. firm dba o to, by każdy kandydat, który przesłał do firmy CV, otrzymał informację zwrotną o przebiegu procesu rekrutacji.
W Polsce wysokość wynagrodzenia na danym stanowisku to najczęściej temat tabu.

Widełki płacowe w ogłoszeniach podawane są bardzo rzadko, najczęściej zatem kandydat wysyłając CV nie ma żadnej informacji, która pozwoliłaby mu ocenić czy ostatecznie będzie zainteresowany ofertą pracy, którą być może otrzyma. Ten brak informacji irytuje 22 proc. poszukujących pracy. Z przeprowadzonej przez Praca.pl w 2014 r. ankiety wynika zaś, że aż 89 proc. kandydatów do pracy jest rozczarowanych kwotą wynagrodzenia, jaką proponują im pracodawcy.
- Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej proponowany zakres wynagrodzeń pojawia się w ogłoszeniach z branży IT. Wynika to z dużej konkurencyjności tej branży i zdecydowanie większego zapotrzebowania na specjalistów. Podając kwoty wynagrodzenia, firmy starają się w ten sposób zachęcić kandydatów do aplikowania i jednocześnie skrócić czas rekrutacji zniechęcając tych kandydatów, którzy mają wyższe oczekiwania niż możliwości finansowe firmy. W pozostałych branżach w Polsce podawanie widełek płacowych jest rzadkie, mimo, iż jest to praktyka stosowana w większości krajów zachodnich - wyjaśnia prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.
17 proc. osób poszukujących pracy jest rozczarowanych zbyt wysokimi wymaganiami ze strony pracodawców. Rzeczywiście, oczekiwania pracodawców systematycznie rosną.

- Obserwujemy przyrost oczekiwań względem kandydatów w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Pracodawcy poszukują pracowników o nieco szerszych kompetencjach, co często wiąże się z coraz częstszą potrzebą szybszych zmian w organizacji. Taki system pracy sprawia, że od pracowników wymaga się nieco więcej niż kilka lat temu - wyjaśnia prezes Praca.pl. Z drugiej strony, czasy w których pracownik nie musiał się rozwijać i przez wiele lat mógł bazować na posiadanych już kompetencjach odchodzą do lamusa. Pracownicy muszą nauczyć się tego, że aby być konkurencyjnymi, muszą dbać o to, by wiedzieć i umieć coraz więcej - dodaje ekspert rynku pracy.
Dla 13 proc. kandydatów problematycznym aspektem szukania pracy, który często zniechęca do aktywności jest brak ogłoszeń o pracę w specjalizacji kandydata.

- W niektórych branżach, rzeczywiście ogłoszeń rekrutacyjnych pojawia się niewiele. W drugim kwartale 2015 roku ogłoszenia z branży architektury stanowiły zaledwie 0,11 proc. wszystkich opublikowanych na Praca.pl ogłoszeń rekrutacyjnych. Nic zatem dziwnego, że brak odpowiednich ofert pracy jest jedną z głównych przyczyn rozczarowania kandydatów. Nie jest to jednak kwestia zależna od pracodawców, lecz specyfika rynku pracy – komentuje Krzysztof Kirejczyk.
Zaledwie 3 proc. kandydatów do pracy czuje się zniechęconych zbyt trudnymi rozmowami kwalifikacyjnymi. Oznacza to, że większość nie uważa, by sam proces rekrutacji był zanadto skomplikowany.
Z badania przeprowadzonego w krajach OECD w 2013 roku wynika, że Polacy są jednym z najbardziej rozczarowanych szukaniem pracy narodów w Europie. W rankingu Polska zajęła 4 miejsce. Bardziej zniechęceni są jedynie Węgrzy, Hiszpanie i Portugalczycy. Średnia dla krajów OECD wyniosła 0,4 proc. Dla Polski aż o 0,8 proc. więcej. Wydawałoby się, że to niewysoki wskaźnik, ale obejmuje on całą populację, czyli również osoby posiadające pracę lub wcale jej nieszukających, np. osoby na emeryturze lub rencie.


- Fakt, iż Polacy są bardziej zniechęceni przekłada się na zmniejszenie aktywności w szukaniu pracy i spadek mobilności wśród polskich pracowników. Mimo tego, iż poszukujący pracy natrafiają na wiele elementów, które ich rozczarowują i zniechęcają, to utrzymanie pozytywnego nastawienia w tym czasie jest bardzo ważne. Pozwala nie tylko szukać pracy bardziej efektywnie, ale również zrobić lepsze wrażenie na spotkaniu, a tym samym zwiększa szanse na otrzymanie oferty pracy. Warto też wspierać bliskich, którzy poszukują pracy i zachęcać ich do aktywności - dodaje Krzysztof Kirejczyk.