Dariusz Sapiński, prezes Grupy Mlekovita, jak mantrę zawsze powtarza, że zadaniem jego firmy jest jak najdoskonalsze wykorzystanie najcenniejszych wartości mleka. - Naszą misją jest przede wszystkim działanie prozdrowotne - podkreśla. Zachęca do picia wyrobów mlecznych i jedzenia przetworów nabiałowych na oficjalnych uroczystościach, podczas odbierania nagród i tytułów przyznawanych jemu i firmie przez różne gremia. Nie ustaje w takiej promocji także podczas zabawowych festynów, gdy mleko leje się strumieniami podczas licznych konkursów dla konsumentów.

Naukowe podejście do natury

Firma ma obecnie kilkanaście zakładów produkcyjnych w całej Polsce. Trafia ze swoimi artykułami na wszystkie kontynenty. Pod marką Mlekovita ma ponad 800 artykułów, a w sumie w swoich hurtowniach i sklepach firmowych Mlekovitka (sieć zdobyła w tym roku godło Teraz Polska) dysponuje ponad tysiącem produktów spożywczych.

Wspomniane docieranie do najlepszych wartości mleka nie odbywa się tu intuicyjnie. Nad tym, aby produkt tak masowy, był jednocześnie najbardziej zbliżony w swoim działaniu do naturalnego, pracuje się tu od dawna. Już w 1983 roku, zanim cała Polska zaczęła odmieniać przez przypadki słowo „innowacje” i smart specjalizacje, w Mlekovicie powstało Laboratorium Badania Mleka analizujące próbki mleka surowego. Laboratorium było jednostką organizacyjną wyodrębnioną w strukturze Wydziału Kontroli Jakości firmy.

Dziś w Mlekovicie w Wysokiem Mazowieckiem działa Centrum Badań i Rozwoju. Zatrudnieni są w nim wysokiej klasy fachowcy, prowadzący prace naukowo-badawcze. To laboranci, technolodzy, specjaliści z zakresu analiz i badań rynkowych oraz wdrażania innowacji. CBiR - inwestycja, oddana do użytku dwa lata temu - kosztowała prawie 6 mln zł, w tym 1 mln zł to było wsparcie unijne z programu regionalnego. Reszta - własne fundusze Mlekovity.

Centrum zajmuje się specjalistycznymi badaniami nad nowymi produktami i ich jakością. - Ważne są dla nas w szczególności prace specjalistyczne dotyczące gęstości, twardości i lepkości produktów, ich wartości odżywczej, identyfikacji grup drobnoustrojów, składu chemicznego mleka i produktów mlecznych, m.in. witamin, minerałów - wyliczał podczas otwarcia CBiR Dariusz Sapiński.

Rynek docenia te starania popytem odzwierciedlonym w rosnących przychodach Mlekovity (w ub. roku ponad 3 miliardy zł) i wartości jej marki (według rankingu Rzeczpospolitej - ciągle najwyższej w sektorze produkcyjnym w Polsce). Nic dziwnego, że przedsiębiorstwo ma na koncie takie tytuły, jak Ambasador Polskiej Gospodarki w kategorii Kreator Rozwiązań XXI wieku czy przyznany na początku tego roku tytuł EKOinwestora w przemyśle spożywczym. Żadna polska firma - poza Mlekovitą - nie zdobyła tego tytułu dwukrotnie.

Innowator Dziesięciolecia

Grupa Mlekovita została także wyróżniona tytułem Innowatora dziesięciolecia (wraz z innymi dziesięcioma przedsiębiorstwami z regionu) podczas tegorocznej 10. edycji rankingu Innowacje „Kuriera Porannego”.

Naturalne wsparcie organizmu

W ogromnej masie propozycji spożywczych, jakie oferuje konsumentom Mlekovita, jest kilka grup unikatowych pod względem prozdrowotnych rozwiązań. Firma zapoczątkowała w Polsce produkcję szerokiej gamy artykułów bez laktozy (mleko, sery, masła). Ma także ofertę produktów bez GMO. I to tu powstały unikalne w skali europejskiej mleczne napoje proteinowe Super Body Active. To wyjątkowa, bo naturalna oferta dla osób prowadzących aktywny tryb życia, poszukujących produktów o wysokiej zawartości białka. Napoje te - rodzaj naturalnych, zdrowych wspomagaczy organizmu - produkowane są z mleka krowiego poddawanego specjalnej obróbce, dzięki której zawartości naturalnego białka wynosi aż do 20g w 350 g produktu. Natomiast zawartość laktozy jest w nich obniżona aż o 80 procent (w procesie produkcji laktoza zostaje rozłożona na cukry proste, zachowując jednocześnie wartości odżywcze mleka). Dzięki tym właściwościom napoje Super Body Active przyczyniają się do wzrostu i utrzymania masy mięśniowej oraz zdrowych kości i zębów. Co istotne dla osób przestrzegających dietę ograniczającą cukry, substancję słodzącą w tych produktach Mlekovity stanowią glikozydy stewiolowe, które naturalnie występują w liściach stewii.

Innym przykładem wykorzystania naturalnych, korzystnych dla zdrowia wartości są napoje serwatkowe DarPRO+®. Zawierają one miliardy wyselekcjonowanych i szczegółowo przebadanych w Polsce, żywych bakterii Lactobacillus plantarum PL4. Występują one w przewodzie pokarmowym zdrowych ludzi, są oporne na działanie soku żołądkowego i soli żółci i dzięki temu w stanie żywym mogą dotrzeć do jelit i spełniać tam swoją korzystną rolę. Jak podpowiadają eksperci z Mlekovity, bakterie te przylegają do błony śluzowej jelita, dzięki czemu szybko zasiedlają przewód pokarmowy, a także są zdolne do eliminacji chorobotwórczych bakterii powodujących ostre lub przewlekłe biegunki. Składnikiem napojów DarPRO+® są też lekkostrawne białka serwatkowe i witaminy B2 czy B7. Wpływają na zdrowie skóry, włosów, funkcjonowanie układu nerwowego, błon śluzowych i metabolizm żelaza.

Żyjemy w czasach, gdy masowość produkcji żywności odbiera jej czasem naturalne właściwości. To nie dotyczy Mlekovity - tu pracuje się nad jak najlepszym wykorzystaniem naturalnych składników i wartości.

Relacja z X Światowego Dnia Mleka w Polsce, 18 czerwca 2017 r. Wysokie Mazowieckie