Aby w pełni korzystać z możliwości nowoczesnego konta osobistego – zwłaszcza na wakacjach, gdy jesteśmy z dala od oddziału banku – powinniśmy zapewnić sobie do niego dostęp przez internet. Jeśli tego nie zrobiliśmy wcześniej, przed wyjazdem na urlop warto się udać do oddziału banku, by pobrać niezbędne do tego dokumenty: zwłaszcza numer klienta i hasło do pierwszego logowania.

Oczywiście konto wykorzystujemy przede wszystkim do wykonywania przelewów, w tym opłacania rachunków za czynsz, media itp. Ale poprzez internetowy dostęp do konta możemy szybko skorzystać z produktów bankowych wszelkiego rodzaju: zakładać lokaty oszczędnościowe, uzyskać limit debetowy czy złożyć wniosek o dowolny kredyt, kartę płatniczą, a nawet –_jeśli wcześniej zawrzemy dodatkową umowę –  inwestować w fundusze inwestycyjne czy akcje na giełdzie.

Możemy też zarządzać samym rachunkiem oraz związanymi z nim produktami: zmieniać hasło do logowania, adres i inne dane, ustalać limity dziennych wypłat i przelewów, zmieniać narzędzie auto­ry­za­cyjne i korzystać z wielu innych funkcji.

Warto też pamiętać, zwłaszcza przy regulowaniu terminowego zobowiązania, że choć przelew możemy wykonać natychmiast, to jeśli zlecamy go do innego banku, odbiorca otrzyma go dopiero po pewnym czasie. Jest to uzależnione od tzw. sesji Elixir.

Nawyk ostrożności

W przypadku konta inter­ne­to­wego musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Po pierwsze, wszelkie operacje, jakich dokonujemy z konta internetowego, powinny być realizowane z naszego komputera. Wykonywanie ich z innego, np. w czasie wakacji z kawiarenki internetowej, zwiększa ryzyko, że dostęp do naszego konta uzyska osoba niepowołana.

Ale to dla bezpieczeństwa wciąż za mało. Najgroźniejsi złodzieje grasują w sieci, wykorzystując do kradzieży narzędzia informatyczne. Dlatego musimy zadbać o bieżącą aktualizację systemu operacyjnego komputera oraz przeglądarki internetowej. Powinniśmy też korzystać z aktualizowanego na bieżąco programu antywirusowego oraz oprogramowania wychwytującego instalowane na naszym komputerze, bez naszej świadomości, oprogramowanie szpiegowskie.

Istotny jest również dostęp do internetu. Poza domem, nawet jeśli komunikujemy się z bankiem  za pomocą własnego komputera, czasami korzystamy z ogólnodostępnego
wi-fi. Musimy mieć świadomość, że łączność z kontem internetowym w tej formie mnoży ryzyko, ponieważ taka sieć rzadko jest zabezpieczona, a więc stanowi raj dla komputerowych hakerów.

Groźne mejle

Najbardziej wyrafinowani  oszuści obecnie działają, podszywając się pod nasz bank. Wysyłają mejle, w których sugerują nam wejście na nasze konto za pośrednictwem rekomendowanych tam linków. Jeśli wykażemy się naiwnością i za pomocą takiego linku zalogujemy się na swoje konto – na dodatek wpisując kod z narzędzia autoryzacyjnego (tokena, SMS-a czy z kart kodów) – ułatwimy zadanie oszustom.

Dlatego pamiętajmy: bank nigdy, kontaktując się z nami, nie przysyła linków do serwisu transakcyjnego z pilną prośbą o zalogowanie się z powodu „blokady konta”, a tym bardziej nie prosi o podanie danych auto­ry­za­cyjnych w korespondencji mejlowej! Takich wiadomości najlepiej w ogóle nie otwierać. Od razu je usuwajmy. Niezależnie od tego warto co pewien czas, regularnie, zmieniać hasło dostępu do skrzynki mejlowej.

Zawsze adres logowania do banku wpisujemy tylko ręcznie lub logujemy się ze strony głównej banku. Po wejściu na stronę internetową banku najpierw sprawdźmy, czy połączenie jest bezpieczne – świadczyć o tym będzie obrazek kłódki dowodzący, że strona jest zabezpieczona certyfikatem bezpieczeństwa.

Bankowość elektroniczna bardzo ułatwia życie – pamiętajmy jednak, żeby korzystać z komputera z głową. Wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i przestrzeganie kilku zasad, aby nasze internetowe konto nie stało się dla nas nigdy źródłem stresu.

Zbigniew Biskupski

 

Pamiętaj!

* Na konto loguj się zawsze ze swojego komputera i nie korzystaj z niezabezpieczonych sieci wi-fi

* Regularnie aktualizuj oprogramowanie

* Loguj się do serwisu transakcyjnego ze strony głównej banku

* Przed logowaniem sprawdź, czy adres strony zaczyna się od https i czy jest przy nim symbol kłódki

* Bank nigdy nie prosi w mejlach ani przez telefon o podanie loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych czy numeru karty płatniczej

* Nie udostępniaj nikomu swoich danych do serwisu bankowego

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym: 

www.bankomania.pkobp.pl

 

Masz pytania?

Napisz na adres:
ekspert@pkobp.pl

Konto internetowe oszczędza czas, musimy jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.

 

Fot. Piotr Smoliński

lllWakacje są łatwiejsze z bankowością elektroniczną

Rozmowa z Klaudią Klepacz, doradcą PKO Banku Polskiego z Oddziału 16 w Warszawie

Jaką popularnością cieszy się bankowość elektroniczna?

Tak naprawdę każda młoda osoba przy zakładaniu konta pyta, czy jest możliwość korzystania z serwisu transakcyjnego. Starsze osoby interesują się tym rzadziej, ale zdarza się, że również panie emerytki chcą uzyskać dostęp do serwisu transakcyjnego. W dzisiejszym świecie to jest dosyć naturalne.

Skąd ta popularność?

Chcemy być samodzielni w płatnościach, mieć pełen dostęp do swoich pieniędzy i móc operować nimi non stop, a nie tylko wtedy, kiedy mamy możliwość przyjścia do banku.

Czy posługiwanie się serwisem transakcyjnym jest skomplikowane?

Serwis iPKO jest bardzo przyjazny i czytelny. Mamy w nim dostęp do bardzo wielu funkcji: rachunki, lokaty, karty, kredyty... Wszystkimi produktami naszego banku możemy zarządzać przez internet.

Co należy zrobić, żeby założyć taką aplikację i z niej korzystać?

Żeby uzyskać dostęp inter­ne­towy, należy mieć jakiś nasz produkt. Nie musi to być od razu konto, ale może to być np. karta kredytowa, którą chcemy podglądać przez internet. Potem należy przyjść do banku i klient uzyskuje od nas login oraz hasło. Jeśli ktoś potrzebuje pomocy przy logowaniu, np. starsi ludzie o nią pytają, to my chętnie pokazujemy tu, w banku, jak to zrobić. Jeżeli mamy kredyt –_możemy w systemie sprawdzać jego harmonogram, spłatę, nadpłatę. A jeżeli mamy rachunki do opłacenia i wyjeżdżamy na wakacje, to możemy posłużyć się przelewem jednorazowym lub zleceniem stałym albo poleceniem zapłaty.

Czym są zlecenia stałe i polecenia zapłaty?

Zlecenia stałe są zleceniami z taką samą kwotą i mają charakter regularny. Dzięki nim system sam realizuje w określonym czasie przelewy, które mu zleciliśmy, np. comiesięczną opłatę dla spółdzielni mieszkaniowej. Polecenie zapłaty to zgoda na automatyczne obciążanie naszego rachunku przez odbiorcę. Dotyczy ono różnych kwot i możemy z niego korzystać np. wtedy, gdy co miesiąc przychodzi do nas rachunek za telefon komórkowy na inną kwotę. Operator telefonii komórkowej może wtedy samodzielnie ściągać tę kwotę z naszego konta. 

Czy to jest bezpieczna forma bankowości?

Tak. Logowanie się jest bezpieczne, bo hasło do konta ustalamy sami. Podczas zmiany hasła pojawia się legenda, która podpowiada, jak najlepiej zbudować bezpieczne hasło. Jeśli stopień jego bezpieczeństwa jest niski, system sam będzie wysyłał komunikat, że należy je poprawić. Dodatkowo klient autoryzuje zlecane transakcje kodem z karty zdrapki, SMS lub aplikacji token. Pamiętajmy po prostu, aby przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa: logujmy się wyłącznie ze strony banku lub wpisując ręcznie adres strony logowania, nie otwierajmy mejli z załącznikami od nieznanych nam nadawców, pamiętajmy też, że bank nigdy nie rozsyła wiadomości zachęcających do pilnego zalogowania się pod wskazanym w mejlu linkiem – na przykład pod pozorem konieczności odblokowania konta.

A czy logowanie się z komputerów ogólnodostępnych, np. na uczelni czy w centrum handlowym, jest bezpieczne?

Nie powinniśmy korzystać z serwisu transakcyjnego na ogólnodostępnych komputerach ani w ramach niezabezpieczonej sieci wi-fi. To ważne, żeby również na domowym komputerze mieć aktualnego antywirusa.

Jakie są inne przydatne funkcje bankowości elektronicznej, np. na wakacjach?

Dostęp do konta w internecie przydaje się np. w sytuacji, kiedy jesteśmy na wakacjach i nie mamy dostępu do naszego banku, a musimy coś opłacić lub wykonać przelew krajowy lub zagraniczny. Bankowość internetowa umożliwia też zakupy przez internet, opłacanie rachunków, zasilanie konta innym osobom.

Czy możemy przekazać nasze dane do logowania np. koledze?

Każda osoba ma swój dostęp do bankowości elektronicznej i nie powinniśmy nikomu, nawet najbliższym, przekazywać danych logowania do banku.

Rozmawiała Magdalena Nałęcz