Samodzielnie podejmują decyzje finansowe, kontrolują wydatki, dokonują racjonalnych wyborów poprzedzonych dogłębną analizą, wykazują umiarkowany optymizm co do przyszłości swojego gospodarstwa domowego – taki portret finansowy Polki wyłania się z najnowszego badania Deutsche Bank Polska, w którym zbadano podejście aktywnych zawodowo kobiet do zarządzania finansami, a także ich preferencje dotyczące korzystania z produktów bankowych. Samodzielne strażniczki domowego ogniska


– Jak wynika z badania Deutsche Bank rola „strażniczki domowego ogniska”, zapewniającej przetrwanie i poczucie bezpieczeństwa wciąż przejawia się w zachowaniach finansowych współczesnych kobiet – mówi Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej, Deutsche Bank.

Blisko 78 proc. badanych zadeklarowało, że lubi wiedzieć, ile pieniędzy ma do dyspozycji, skrzętnie kontrolując przychody i wydatki. Ponad 61 proc. wie, ile aktualnie środków ma na koncie. Prawie co piąta Polka „zaciska pasa”, aby jak najszybciej spłacić swoje zobowiązania.

a

Aż 44 proc. aktywnych zawodowo kobiet samodzielnie podejmuje decyzje związane z pieniędzmi. Niezależność finansowa i umiejętność zarządzania finansami daje nam poczucie własnej wartości. – -


-Współczesne pracujące kobiety nie pragną już być na utrzymaniu kogoś, kto lepiej od nich zarabia – zaznacza prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej.

Oszczędności dają  poczucie bezpieczeństwa

Jednak 40 proc. kobiet deklaruje, że nie ma wystarczającego zabezpieczenia finansowego, by czuć się bezpiecznie. Majątek gromadzimy nie tylko dla siebie, ale z myślą o swoich dzieciach. Tylko dla niespełna 20 proc. kobiet przyszłość dzieci nie jest motywacją do budowania kapitału. Myśląc o przyszłości swojego gospodarstwa domowego w perspektywie ponad 10 lat, więcej niż co druga a nas (55,6 proc.), ma pewne obawy, ale mimo to sądzi, że raczej ani jej, ani jej najbliższym nie grożą poważne kłopoty finansowe. Niemal 17 proc. czuje się bezpieczniemyśląc o finansowej przyszłości swojego domu. Podobny odsetek (15 proc.) obawia się o przyszłość, ponieważ ma duże zobowiązania np. w postaci kredytu hipotecznego. Tylko nieco ponad 3 proc. badanych nie zajmuje się myśleniem o tak odległej przyszłości.

Niemal połowa respondentek (48 proc.) ocenia sytuacją finansową swojej rodziny jako przeciętną. Nieco mniej (ponad 43 proc.) jako raczej dobrą. Najbardziej optymistycznie na finanse swoje i swojej rodziny patrzy 5 proc. zapytanych. Jako raczej złą i bardzo złą, swoją sytuację finansową oceniło odpowiednio 1,9 i 1,6 proc. ankietowanych.

aaa

Polka w banku i na zakupach

60 proc. z nas wybiera całkowicie bezpieczne produkty, przedkładając brak ryzyka nad zysk. Jedna trzecia podzieliłaby swoje oszczędności pomiędzy kilka produktów o zróżnicowanym stopniu ryzyka.


– Kobiety są zapewne bardziej zachowawcze od mężczyzn jednak bardziej konsekwentne w dążeniu do celu – mówi prof. Małgorzata Bombol z SGH.

Prawie 60 proc. ankietowanych zanim podejmie decyzję dotyczącą oszczędzania i inwestowania pieniędzy, porównuje szczegółowe informacje, aby podjąć optymalną decyzję.

– To typowa kobieca przezorność, która sprawia, że decyzje finansowe, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie w przyszłości, podejmujemy rozważnie i z namysłem – mówi Monika Szlosek, Dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej, Deutsche Bank.

aaaa

Aż 95 proc. ankietowanych Polek zadeklarowało, że posiada konto osobiste. Zapytane o inne produkty bankowe, najczęściej wskazywały na kartę kredytową (prawie 46 proc.) i lokaty (niespełna 37 proc.). Dokładnie jedna trzecia (33 proc.) wskazała na ubezpieczenie, niemal co czwarta (23 proc.) z nas zadeklarowała posiadanie kredytu hipotecznego. Nieco mniej (prawie 16 proc.) korzysta z kredytu gotówkowego. Identyczny odsetek kobiet przyznał, że posiada program emerytalny. Jedynie co dziesiąta pracująca Polka aktywnie korzysta z produktów inwestycyjnych, co nie stanowi dużego odsetka.

Ponad 40 proc. ankietowanych Polek nie zaciąga kredytów konsumpcyjnych ani nie korzysta z kredytu w karcie kredytowej. Więcej niż co druga preferuje dostęp do banku za pomocą internetu (55 proc.), a zdecydowanie mniej (36 proc.) woli udać się osobiście do oddziału i porozmawiać z doradcą. Ponad 5 proc. kontaktuje się ze swoim bankiem telefonicznie, a tylko 2,4 proc. za pomocą aplikacji lub strony mobilnej.

aaa

aaa