Polscy konsumenci coraz częściej preferują produkty lokalne. Jeśli nie ustępują one jakością i ceną pozostałym, są pierwszym wyborem. Często nie zdajemy sobie sprawy, że można być patriotami na co dzień, np. robiąc zakupy. Decyzja o zakupie danego produktu czy usługi uwzględniająca ich pochodzenie, to także przejaw patriotyzmu lokalnego. Z badania Banku Zachodniego WBK wynika, że więcej niż połowa osób świadomie kupiła określoną rzecz z uwagi na lokalne miejsce jej produkcji.

O patriotyzmie lokalnym można mówić na różne sposoby - zaczynając od deklaracji chęci "ponownego" ułożenia sobie życia w swojej miejscowości, po poczucie dumy z miejsca, w którym się mieszka. Można też na patriotyzm lokalny patrzeć przez pryzmat decyzji zakupowych podejmowanych z uwzględnieniem pochodzenia produktów.

Niezależnie od tego, co rozumiemy przez pojęcie patriotyzmu lokalnego, aż 71 proc. respondentów badania na zlecenie Banku Zachodniego WBK jest przekonanych, że podejmowanie działań na rzecz swojej społeczności lokalnej jest przejawem patriotyzmu w ogóle.

Z badania wynika, że 4 na 10 zapytanych osób w ciągu ostatniego roku zaangażowało się w działania na rzecz lokalnej społeczności chociaż jeden raz. Jesteśmy coraz bardziej świadomymi klientami, a tzw. patriotyzm konsumencki czy gospodarczy to tego pozytywny przejaw. Wzorem państw zachodnich, gdzie z tym trendem mamy do czynienia już od kilkudziesięciu lat, podczas zakupów zwracamy coraz większą uwagę na to, aby wybrane towary pochodziły z kraju, regionu czy miejscowości, z której pochodzimy. Najczęściej dotyczy to produktów z branży spożywczej, ale coraz częściej decydujemy się na "nasze" kosmetyki jaki i ubrania.