Samochody hybrydowe – działanie aut z napędem PHEV

Materiał informacyjny VOLVO

Jak działają auta hybrydowe plug-in (PHEV)?

Ładowane z gniazdka hybrydy (z angielska plug-in, oznaczane także skrótem PHEV, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle) łączą w udany sposób świat spalinowej motoryzacji z nadchodzącymi samochodami zelektryfikowanymi.

Silnik spalinowy jest wspomagany przez elektryczny, który czerpie energię z akumulatora, a ten z kolei ładowany jest podczas jazdy energią hamowania, oszczędzając hamulce zasadnicze. Większość pojemności akumulatora można zapełnić tylko czerpiąc energię z gniazdka. Taki podział ma zachęcić użytkowników do korzystania z energii sieciowej.

Cena nie do pobicia

Przykładem ładowanej z gniazdka hybrydy niech będzie Volvo XC60 w wersji PHEV, z akumulatorem o pojemności netto blisko 15 kWh. Koszt ładowania wynosi średnio 0,77 zł za kWh, a energia elektryczna pozwala na pokonanie 70-80 km. Oznacza to, że na przejechanie tego dystansu trzeba wydać niecałe 11,5 zł, a więc równowartość dwóch litrów benzyny. Hybryda plug-in ma duży zasięg, zapewniony przez akumulator oraz normalnej wielkości zbiornik paliwa, w przypadku przywoływanego już Volvo XC60 plug-in ma on pojemność 71 litrów.

Jeżdżąc po mieście lub między domem i pracą większość przebiegu można realizować na prądzie i w ten sposób ograniczyć koszty transportu do minimum, zachowując elastyczność wyboru trasy.

Cena przejechania jednego kilometra jest rewelacyjna dzięki zastosowaniu ładowarki małej mocy. Trzeba jednak mieć na względzie, że czas ładowania ze zwykłego gniazdka sięga siedmiu godzin. Od niedawna Volvo zastosowało w swoich hybrydach plug-in ładowarkę 6,4 kW (wcześniej 3,7 kW). Zatem dysponując wallboxem możemy skrócić czas ładowania do niecałych trzech godzin. Mowa o ładowaniu od zera do pełna. Ładowanie ze zwykłego gniazdka też ma sens. Wykorzystanie tej metody jest jak najbardziej naturalnym rozwiązaniem, jeśli użytkownik zakłada uzupełnianie energii przede wszystkim nocą. Warto wówczas zorientować się, czy w takich okolicznościach zakład energetyczny może przygotować specjalną ofertę, w której taryfa nocna jest znacząco tańsza niż dzienna.

Ładowanie auta we własnym domu

Zaletą hybrydy plug-in jest także niska cena ładowarki. Kosztujące 3-4 tys. zł urządzenie naścienne nadaje się do montażu w garażu domu jednorodzinnego. Nawet w dużym budynku mieszkalnym nie powinno być większego problemu z instalacją właśnie z uwagi na niewielką moc ładowarki.

Porównując hybrydę PHEV do elektryka baterie trzeba zauważyć, że ładowanie akumulatorów hybryd trwa znacznie krócej, ponieważ mają one 5-6-krotnie mniejszą pojemność od modeli elektrycznych.

Niezawodne i trwałe

Kolejnym mocnym punktem hybrydy jest trwałość: silnik elektryczny wspomaga spalinowy lub nawet całkowicie zastępuje go podczas ruszania, dzięki czemu mniejsze jest zużycie paliwa oraz mechanizmów, a do tego silnik spalinowy pracuje ciszej.
Ładowane z gniazdka hybrydy są sprawdzoną konstrukcją, która nie dość, że jest w ofercie od kilku lat, to na dodatek dzięki uzupełnianiu się napędów, zarówno spalinowy jak i elektryczny nie są przeciążone. Amerykańskie dane mówią, że modele PHEV należą do najbardziej niezawodnych na rynku.

Użytkownicy cenią łatwość podróżowania hybrydami oraz ich funkcjonalność. Nie muszą denerwować się, że nie znajdą wolnej ładowarki, ponieważ zawsze pozostaje im możliwość zatankowania. Także gdy spieszą się, nie muszą czekać na naładowanie akumulatora, ponieważ mogą polegać na silniku spalinowym.

Stosunkowo duży zasięg pokonywany na prądzie zapewnia ciszę podczas jazdy, zaś silnik spalinowy pozwala na bezstresowe wyjazdy w dalsze trasy. Hybrydy plug-in można ładować także przygodnie, a o wielkości pobieranego przez akumulator prądu decyduje samochód, który steruje całym procesem.

Oferta modeli hybrydowych z ładowaniem z gniazdka jest bardzo szeroka i obejmuje wiele rodzajów nadwozia oraz wielkości aut. Jest ona szersza od modeli elektrycznych i co nie mniej ważne, hybrydy są znacznie tańsze w zakupie od aut bateryjnych i to pomimo rządowych dopłat.

Rośnie zainteresowanie samochodami hybrydowymi

Nic dziwnego, że nabywcy doceniają zalety modeli PHEV. W pierwszych pięciu miesiącach roku rejestracje hybryd plug-in wzrosły o 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W tym samym czasie rejestracje wszystkich aut osobowych niezależnie od rodzaju paliwa powiększyły się o 14 proc. Wracając zaś do Volvo XC60, model jest bestsellerem nie tylko w Polsce, ale i w Europie właśnie dzięki oszczędnemu, hybrydowemu układowi napędowemu z możliwością podłączenia do gniazdka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl