Rozpoczęła się przebudowa autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. Są zmiany w organizacji ruchu i utrudnienia

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
W poniedziałek 15 kwietnia ekipy budowlane rozpoczęły przebudowę autostrady A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami związanymi z nową organizacją ruchu.
W poniedziałek 15 kwietnia ekipy budowlane rozpoczęły przebudowę autostrady A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami związanymi z nową organizacją ruchu. Krzysztof Szymczak
Rozpoczęły się prace budowlane związane z przebudową autostrady A1 na odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski. Ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią wschodnią. Wydzielono tam trzy pasy ruchu - dwa w kierunku Katowic i jeden w stronę Łodzi. Na gierkówce zamknięta jest też jedna jezdnia od Radomska do granicy z woj. śląskim. Wkrótce to samo stanie się na odcinku Kamieńsk - Radomsko, ale utrudnienia pojawią się tam po świętach i majówce.

Zmiany organizacji ruchu na odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski pojawiły się już w weekend, ale nie spowodowały dużych utrudnień. W poniedziałek na tym 16-kilometrowym odcinku wprowadzony został ruch po jednej jezdni. Droga nie była zakorkowana. Zatory pojawiały się jedynie przed Piotrkowem Trybunalskim, gdzie zjeżdżają pojazdy z wiaduktu od strony Warszawy.

Budowa autostrady A1 obejmuje 138-kilometrowym odcinek pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. W województwie łódzkim zbudowany zostanie fragment o długości 64 km. Inwestycję podzielono na cztery odcinki. Pierwszy od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego jest już w budowie, podobnie jak fragment od Radomska do granicy z województwem śląskim. Po majówce powinny rozpocząć się prace między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskaiem. Odcinek Piotrków - Kamieńsk napotkał na utrudnienia przetargowe. Wyłonione firmy nie przystąpiły do podpisania umowy na realizację inwestycji i przetarg trzeba było powtórzyć. Powtórkę wygrał Mirbud. Jego oferta przeszła kontrolę Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. To oznacza, że niedługo będzie można podpisać umowę z tą firmą.

W województwie śląskim najbardziej zaawansowane prace są na odcinkach Częstochowa Blachownia - Pyrzowice. Ten fragment autostrady ma być oddany w trzecim kwartale. Część obwodnicy Częstochowy natrafiła na opóźnienia, a podwykonawcy nie otrzymali pieniędzy za wykonane prace. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad naciska na wykonawcę, aby przyspieszył prace, co pozwoliłoby oddać do użytku obwodnicę jeszcze w tym roku. Na odcinku od granicy województwa łódzkiego do węzła Częstochowa Północ pojawiły się pierwsze ekipy budowlane, a ruch na odcinku 5 km odbywa się po jednej jezdni w obu kierunkach.

Nową autostradą A1 będzie można pojechać w drugiej połowie 2022 roku. GDDKiA zapewnia, że wtedy z Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach (570 km) będzie można dojechać w pięć godzin.

Tymczasem Najwyższa Izba Kontroli zarzuca GDDKiA, że nie potrafi skoordynować systemu zarządzania ruchem i informowania kierowców o utrudnieniach na drogach ekspresowych i autostradach. NIK zwraca uwagę, że oddziały GDDKiA w Poznaniu, Krakowie i Łodzi nie respektowały wytycznych dotyczących pory zlecanych prac takich jak koszenie trawy, montaż barier energochłonnych i naprawa betonowych elementów odwodnienia. NIK podaje przykład z maja ubiegłego roku, gdy autostrada między Łodzią i Warszawą była zakorkowana na odcinku 14 km. Przyczyną było koszenie trawy w godzinach szczytu, czyli w godz. 16-17.

NIK wytyka drogowcom, że nie korzystają z tablic zmiennej treści, aby przekazywać kierowcom informacje o utrudnieniach.

- Na wielu tablicach nie wyświetlano żadnych komunikatów. W skrajnym przypadku - na drodze ekspresowej S8 województwa łódzkiego 55 tablic zmiennej treści przez blisko 6 lat nie wyświetlało żadnych komunikatów, gdyż zarządca drogi nie włączył ich do eksploatacji pomimo dokonania odbioru od wykonawcy - czytamy w raporcie NIK. - Ponadto, część tablic na drodze S8 pomimo braku możliwości ich użytkowania uległa uszkodzeniu. Należy szczególnie podkreślić, że na wszystkie urządzenia minął okres gwarancji, a obecny koszt ich naprawy oszacowano na 580.191 zł.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl