Pociąg z Chin już przyjechał. Jego podróż trwa dzień krócej niż planowano [8.01.]

PD
Pierwszy pociąg z Chin wjechał do Polski szerokim torem LHS bez przeładunku na granicy
Pierwszy pociąg z Chin wjechał do Polski szerokim torem LHS bez przeładunku na granicy lhs.com.pl
W poniedziałek, 6 stycznia, tuż po północy na docelową stację - w Sławkowie (woj. Śląskie) dotarł pociąg ze stacji Xi`an w Chinach. Planowo miał przyjechać jutro. Pokonał 9477 km. W składzie jest 45 kontenerów. Jego trasa wiodła przez Rosję, Ukrainę i Kazachstan. To pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy), który dotarł do Polski bezpośrednio z Chin w ramach tzw. "Nowego Jedwabnego Szlaku".

Pociąg rozbudza wyobraźnię u mieszkańców pow. olkuskiego. Kilka lat temu planowano budowę stacji przeładunkowej dla towarów przywożonych LHS w Wolbromiu a w latach 90-tych ub. wieku do Olkusza tą linią docierały pociągi osobowe, m.in. z Moskwy.

Dzisiejszy chiński pociąg od miejscowości Dostyk na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków pociąg jechał Linią Hutniczą Szerokotorową, czyli taką, której rozstaw szyn to 1520 mm. W Polsce oprócz tej jednej linii, szyny mają rozstaw 1435 mm. Oznaczało to, że nie było konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE. Jest to pierwszy przewóz Nowym Jedwabnym Szlakiem do Europy z wykorzystaniem linii LHS oraz Euroterminala Sławków.

Jak informuje portal lhs.com.pl, ruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.

Na trasie na pociąg czekał m.in. Krzysztof Bugaj, pasjonat kolejnictwa. "Złapał" skład na rogatkach w Wolbromiu (pow. olkuski). - Goniłem go 30 km - wyznaje. Udało mu się nakręcić filmik z przejazdu.

Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja korytarzy transportowych łączących Azję z Europą opierająca się na transporcie kolejowym. Ma być on trzy razy szybszy niż przewóz towarów drogą morską i znacznie tańszy oraz bardziej ekologiczny niż samolot.

Z kolei Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Kiedyś myślano też o budowie stacji przeładunkowej w Wolbromiu, ale pomysł upadł. Teraz, gdy będą do nas docierać pociągi z tak daleka, może warto wrócić do pomysłu.

LHS łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów ze Sławkowem. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.

W latach 90. i dwutysięcznych linia LHS była wykorzystywana również do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para pociągów pospiesznych relacji Moskwa – Olkusz – Moskwa, kursująca co drugi dzień. W kolejnych latach kursy te rozszerzono o dwa dodatkowe relacji Lwów – Zamość Północny i Moskwa – Zamość Północny.

Olkuszanie z nostalgią wspominają te pociągi. Jeździli nimi jednak głównie po Polsce, np. do Lublina. Z kolei dzięki Rosjanom i Ukraińcom, którzy przyjeżdżali nimi do Polski w Olkuszu działał "ruski targ", gdzie kwitnął handel.

- Fajnie by było, gdyby znów jeździły na tej linii pociągi osobowe - rozmarza się Jarosław Kocjan z Olkusza.

Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pociąg z Chin już przyjechał. Jego podróż trwa dzień krócej niż planowano [8.01.] - Gazeta Krakowska

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
8 stycznia, 10:23, Myslcie:

Ciekawe ile chińskich agentów przywiozły te pociągi. Albo ile aparatury szpiegowskiej typu Huiwiej albo Ksiajomi. NIE CIESZCIE SIĘ ZE WSPÓŁPRACY Z KOMUNISTYCZNYM REŻIMEM CHIŃSKIM.

Zmień dilera dziecko drogie

G
Gość

Brawo Chiny i Chińczycy !

m
mnm
6 stycznia, 15:16, Jula:

Tylko dlaczego Olkusz wypuścił Sławków do powiatu będzińskiego?

zapytaj o to ludzi z ówczesnej lewicy... zamiast pomóc w tym, aby Olkusz miał przeładunkową bazę LHS, to sie wypięli i zdecydowała o tym rada Sławkowa.

q
quess
7 stycznia, 14:30, gosc:

To jest bardzo duża szansa dla Polski, wg różnych danych ok 10-30% towarów z Chin bardziej patrzy się na czas niż na koszty, więc dużo towarów mogło by być importowane pociągami i odprawiane w Polsce jako pierwszym kraju UE, a to daje POTĘŻNE wpływy do budżetu. DTC perełka w rządzie PO, już daje ok 3 mld zł rocznie z samych ceł.

Do dzieła LHS to postkomunistyczna firma, trzeba wprowadzić nowe standardy i ważne żeby partyjne ciule się w to nie mieszały, co pójdą gdzieś na otwarcie coś głupiego powiedzą i np Rosja będzie chciała przez takiego ciula partyjnego dokuczyć i zrobi wszystko żeby to się nie udało.

Gdybyś miał podstawowe pojęcie to wiedziałbyś, że odprawa celna odbywa się w kraju dolecowym a nie tranzytowym... Więc jeśli Dojcz zamówi pakę z aliexpress to nie zapłaci w PL 0 Cła (i bardzo dobrze swoją drogą) Ty jedynie przerzucisz te paczki za 15zł/h (co też jest dobre dla Polaków) Ale nie dla budzetu tych świńskich mord.

z
zzz

Przesyłki z ali w 10 dni?! OMG!

G
Gość
7 stycznia, 18:38, as:

ciekaw jakie bakterie przywiózł względnie inne robactwo z azji

Sterylny się znalazł...

G
Gość

Chyba kwitł a nie kwitnął...

M
Myslcie

Ciekawe ile chińskich agentów przywiozły te pociągi. Albo ile aparatury szpiegowskiej typu Huiwiej albo Ksiajomi. NIE CIESZCIE SIĘ ZE WSPÓŁPRACY Z KOMUNISTYCZNYM REŻIMEM CHIŃSKIM.

a
as

ciekaw jakie bakterie przywiózł względnie inne robactwo z azji

G
Gość

Czy w pociągu są przesyłki BPost z Aliexpress?

g
gosc

Remont toru wąskotorowego by się przydał, a tam nic się nie dzieje.

Tereny PKP można wykorzystać choćby np pod fotowoltaikę, może jakieś cenne gatunki drzew na drogie drewno, tyle możliwości a nic się nie robi.

g
gosc

To jest bardzo duża szansa dla Polski, wg różnych danych ok 10-30% towarów z Chin bardziej patrzy się na czas niż na koszty, więc dużo towarów mogło by być importowane pociągami i odprawiane w Polsce jako pierwszym kraju UE, a to daje POTĘŻNE wpływy do budżetu. DTC perełka w rządzie PO, już daje ok 3 mld zł rocznie z samych ceł.

Do dzieła LHS to postkomunistyczna firma, trzeba wprowadzić nowe standardy i ważne żeby partyjne ciule się w to nie mieszały, co pójdą gdzieś na otwarcie coś głupiego powiedzą i np Rosja będzie chciała przez takiego ciula partyjnego dokuczyć i zrobi wszystko żeby to się nie udało.

g
gosc

Rząd jak zrozumie że np Holandia i Niemcy mają ogromne wpływy z odprawy towarów w ich portach, to powinien uprościć procedury celne i je przyspieszyć, łącznie z rozliczaniem podatku VAT, wpływy z portów kontenerowych to ok 3 mld zł z samych ceł, do tego dochodzi logistyka, podatek od marży dystrybucyjnej, zważywszy że wynosić 19% ceny produktu a zysk firmy 5% ceny produktu, to pokazuje jakie to są środki.

Elektyfikacja PKP LHS i połączenie z PKP Cargo też nie było by złym pomysłem.

Do dzieła, bo klechy nam nie wypracują środków na podwyżki emerytalne itd

G
Gość

będziemy mieli kolejnych bandziorów miliarderów. jak pokazuje internetowa działalność ( słupów) na wiodącej platformie sprzedażowej chińskie towary zakupione poprzez adresowe pośrednictwo - słup za pieniądze klienta zamawia towar na jego adres za co ma "prowizję" - są dość tanie ale te same towary kupione przez naszych obrotnych z listy najbogatszych za kasę z dotacji na biznes też rozprowadzanych przez słupy ze względu na brak podatku ( takie babcie od pietruszki garnków lusterek kapci itp nierejestrowanej działalności gospodarczej) to kosztują już co najmniej trzy razy więcej.Państwo na cele socjalne na zapewnienie porządnej pracy i uczciwej płacy mogłoby robić interes, ale solidarni władcy bohaterscy obrońcy narodu są zarobieni własnymi interesami, przepychankami , cukrowymi podatkami i po za sprzedażą kraju niczego nie potrafią. no i w kapitalizmie monopol na miliardowy interes mają bandyci. bo suweren woli być harującym niewolnikiem niż prawdziwie wolnym człowiekiem z normalnym życiem gdzie śmieci segreguje firma śmieciowa a nie obywatele którzy za to jej płacą.

G
Gość

1 pociąg zastąpił tym samym 45 tirów.

Wróć na i.pl Portal i.pl