Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych [12 lutego 2019 r.]

TK
Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych
Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych
Zmiany w przepisach dosięgnąć mogą pieszych przechodzących przez pasy. RPO chce zmian, które czyniłyby pieszych bardziej uprzywilejowanymi uczestnikami ruchu drogowego. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się z apelem w tej sprawie do Ministra Infrastruktury. Zmiany mają związek z rosnąca ilością potrąceń pieszych, którym kierowcy nie ustępują pierwszeństwa na przejściach. Czy czeka nas rewolucja drogowa i nowy przepis w Prawie o ruchu drogowym?

Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian

Piesi - zgodnie z badaniami - coraz częściej stają się ofiarami wypadków, którym kierowcy nie ustępują pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. W związku z tym Rzecznik Praw Obywatelskich zdecydował się wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o zmianę w przepisach.

Nowy przepis w Prawie o ruchu drogowym jest efektem spotkania Adama Bodnara z przedstawicielami stowarzyszeń:

  • "Miasto Jest Nasze"
  • "Piesza Masa Krytyczna".

Zmiana przepisów miałaby skutkować tym, by piesi mieli pierwszeństwo zanim wejdą na przejście dla pieszych. Taka sama zasada obowiązuje już m. in. w krajach skandynawskich.

W jaki sposób pieszy miałby sygnalizować kierowcom zamiar przejścia przez pasy? Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich tłumaczy:

  • wystarczy stanąć i czekać na możliwość przejścia,
  • kierowcy wówczas musieliby umożliwić pieszym przejście przez pasy.

Przeczytaj:
Nowe znaki drogowe: odcinkowy pomiar prędkości

Przejście dla pieszych: Pieszy bardziej bezpieczny?

Prawo o ruchu drogowym obecnie zobowiązuje kierowców do zachowania szczególnej ostrożności w chwili, gdy zbliża się do przejścia dla pieszych.

Uprzywilejowanie pieszych i wprowadzenie zasady, że to pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy spowodowałoby, że Polska dołączy m. in. do krajów skandynawskich u których taka zasada obowiązuje.

RPO Adam Bodnar stwierdził, że taka zmiana przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych.

Przeczytaj:
Leki na astmę powodem utraty prawa jazdy?

Co na to Ministerstwo Infrastruktury?

Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie proponowanym zmianom w przepisach, jednak czeka na wyniki badań Instytutu Transportu Samochodowego. W ich trakcie eksperci wzięli pod lupę blisko 80 przejść dla pieszych i sprawdzili zachowania towarzyszące zarówno pieszym jak i kierowcom. Ich wyniki staną się tematem do dyskusji.

Prowadzimy badania, które niebawem się zakończą i ich wyniki, raport z tych badań, będą podstawą do dyskusji na ten temat - mówi "TVN" Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Piesi bardziej uprzywilejowani na przejściu? RPO chce zmian. Powód? Wypadki na przejściach dla pieszych [12 lutego 2019 r.] - Dziennik Zachodni

Komentarze 74

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Huop
Kierowcy, włączcie myślenie!!! Wasze auto nie zatrzyma się w miejscu na widok pieszego wchodzącego na przejście! Trzeba zacząć hamowanie o wiele wcześniej!
G
Gość
BOSKIE BYDŁO W POwoZACH A PLEbEJSTWO CIEMNEGO SUwerENA PISZO LUB NA ROW ERZE NA LIBER WÓŁneEgo RYNKU POńSZCZYZNIE KASA DAJE RZYCIE I WOLNOSC LECZ TYLKO POkROWI POLACKI WARhLACKI WARhOŁKA ELYCIE
g
grzeg
kolejne przymuszające szaleństwo w sprzeczności z odwieczną zasadą ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SIEBIE I INNYCH.
g
grzeg
kolejne przymuszające szaleństwo, w sprzeczności z odwieczną zasadą ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA SIEBIE I INNYCH.
M
Maciej
Nasze przepisy nie są złe, poprostu kierowcy ich nie respektują, wystarczy zwiększyć kwotę mandatu za wyprzedzanie przed i na przejściu dla pieszych np do 1000 PLN i dać na dzień dobry 20 punktów karnych (nauczy to kierowców pokory), a za omijanie pieszego na przejściu dla pieszych zabierać bezwzględnie prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Również piesi powinni bardziej uważać i ponosić większe kary za np korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych, za wtargnięcie na przejście, za wbiegnięcie na pasy, za przejście w niedozwolonym miejscu, oraz na czerwonym świetle, oraz taka sama z rowerzystami. I najważniejsze niech pieszy bardziej dba o swoje zdrowie i życie, powinna działać zasada ograniczonego zaufania.
g
gość
W dniu 13.02.2019 o 16:39, nfo napisał:

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu. I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych. I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

Z niecierpliwością czekałem co napisze największy wróg pieszych i rowerzystów na drogach.

Zieloną strzałkę należy zlikwidować, co więc zrobić z tymi pieszymi?

Ja ministrowi zaproponuję wprowadzenie przycisków dla kierowców, do włączania zielonego światła. Będzie to bardzo dobre rozwiązanie w bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów. Nie wiem jeszcze co zrobić z tymi co przejeżdżają na czerwonym, na razie myślę że powinno być jakoś z 2000 mandatu.

Ale myślę jeszcze że wszystkie przejścia dla pieszych powinny być podniesione tak z 10 cm. z ostrym kantem.

u
ufo
W dniu 13.02.2019 o 18:11, nfo napisał:

-->#4Ctrl+C Ctrl+VPotrafisz coś innego ? Wystarczy już "białych" rowerzystów co do końca życia nie wstaną z wózków inwalidzkich. Najpierw zbudujmy "białą" infrastrukturę dopiero potem równoważne jej prawo, nigdy odwrotnie!

Napisałem wtedy i dziś powtórzyłem. Nie widzę powodów by nowymi słowami powtarzać to co już raz napisałem i napiszę jeszcze nie raz.

n
nfo

-->#4

Ctrl+C Ctrl+V

Potrafisz coś innego ?

 

Wystarczy już "białych" rowerzystów co do końca życia nie wstaną z wózków inwalidzkich. Najpierw zbudujmy "białą" infrastrukturę dopiero potem równoważne jej prawo, nigdy odwrotnie!

u
ufo
W dniu 13.02.2019 o 16:39, nfo napisał:

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu. I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych. I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

Napisał forumowy idi9ota.

A jak jest u białych ludzi?

 Klaebo, gwiazda norweskiego narciarstwa, jechał terenówką tak szybko, że nie zdążył wyhamować i walnął w osobówkę, która zatrzymała się przed przejściem by przepuścić 12 letnią dziewczynkę.

Terenówka osobówkę a ta dziewczynkę, na szczęście niegroźnie, lekki uraz biodra, bez szpitala i takich tam.

Tu zaczyna się różnica między Wolską a Europą.

Prokuratura uznała, że to bardzo poważne naruszenie przepisów, którego konsekwencje  MOGŁY być znacznie poważniejsze a nawet  tragiczne.

Dlatego zdaniem prokuratury adekwatną karą może być tylko bezwarunkowe więzienie.

W Wolsce za zabicie na pasach, idzie się do domu i czeka pięć lat na wyrok w pierwszej instancji.

To jest ta różnica.

u
ufo

"Ministerstwo Infrastruktury nie mówi nie proponowanym zmianom w przepisach, jednak czeka na wyniki badań Instytutu Transportu Samochodowego. W ich trakcie eksperci wzięli pod lupę blisko 80 przejść dla pieszych i sprawdzili zachowania towarzyszące zarówno pieszym jak i kierowcom. Ich wyniki staną się tematem do dyskusji."

 

U białych ludzi już od dawna wiadomo co trzeba zrobić a ministerstwo kraju z ogona Europy, zrobi badania na 80 przejściach.

Debi9loza sprowadza wszystko do dyskusji o niczym ale taka wolska tradycja.
 

n
nfo

Jedyne rozsądne rozwiązanie to zrobić z zielonym dla pieszych (i rowerzystów)to samo co z zieloną strzałką dla kierowców:

STOP -patrzy czy nie jedzie auto -wchodzi na przejście. Jak się nie dostosuje: 1000zł mandatu.

 

I będziemy w czołówce krajów gdzie jest najmniej wypadków z udziałem pieszych.

 

I nic to nie kosztuje, nie wymaga żadnych zmian, tylko opublikować w Ustawie. Mam zamiar ten pomysł przedstawić dla Ministra.

Sądzę że mu się bardzo spodoba, zero nakładów i miliony z mandatów.

W
Wila
A może edukować pieszych, którzy nie patrzą tylko odrazu włażą na przejście, przecież on ma pierwszeństwo! Najgorsze są starsi ludzie, którzy nie myśla, że samochod nie zatrzyma się nagle w miejscu.
G
Grizelda Konopkowo
A czamu w cywilizowanych krajach, pieszy niy musi sie boc, co go zabijom na przejsciu?
No bo to niy jest sprawa przepisow - to sprawa kultury spoleczynstwa!
M
Matka bosak
A ciekawe, czy kierowca, ktory tez czasem idzie pieszo, wymaga, by go ten cham za kierownica nie potracil na przejasciu?
j
jest
zakaz jazdy rowerami w Jaworznie.
Wróć na i.pl Portal i.pl