Czy studiowanie historii ma sens?

Izabela Śliwińska
W sobotę, 22 kwietnia na kampusie centralnym Uniwersytetu Warszawskiego zorganizowano dni otwarte, podczas których wydziały prezentowały kandydatom na studia swoją ofertę. Pomimo niżu demograficznego, Uniwersytet Warszawski nie narzeka na brak kandydatów na studia, choć popularność różnych kierunków studiów jest zróżnicowana.

Na popularności nie straciły m.in. kierunki humanistyczne. Niedawno prowadzone badania losów absolwentów wykazały, że absolwenci kierunków humanistycznych na UW nie mają problemów ze znalezieniem pracy, a ich zarobki w niewielkim stopniu odbiegają od zarobków absolwentów uczelni technicznych. Dobrze wykształceni humaniści uznawani są przez pracodawców za cennych pracowników z uwagi na samodzielność oraz zdolność do rozwoju zawodowego. Humaniści, szybciej niż absolwenci uczelni technicznych, awansują na stanowiska kierownicze. Wynika to z ich kompetencji zwanych „miękkimi”, w tym zdolności pracy w zespole, umiejętności rozwiązywania konfliktów i dopasowywania się do zmieniających się okoliczności.

„Uniwersytet Warszawski, a z nim i nasz Instytut – mówi prof. Piotr Węcowski, zastępca Dyrektora Instytutu Historycznego UW ds. studenckich – dąży do podnoszenia jakości edukacji akademickiej w formule uczelnie badawczej. Oznacza to zarówno dużą wagę jaką przykładamy do prac badawczych naszych pracowników, jak i starania, by to studenci mieli możliwość prowadzenia własnych badań.

Doskonałym przykładem takiego studenckiego projektu naukowego jest inicjatywa pod nazwą „Miasta pamięci”. Grupa studentów historii, opracowała przewodniki po Berlinie, Budapeszcie i Bukareszcie, analizując obecność miejsc pamięci w przestrzeni tych metropolii.”
Instytut Historyczny UW to dobry przykład instytucji, która nie uległa pokusie umasowienia studiów. „W Instytucie Historycznym – mówi prof. Węcowski – od kiedy pamiętam kształcimy w małych grupach. Większość naszych zajęć odbywa się w formule ćwiczeń, w grupach nie większych niż 15 osób. Liczebność grup na seminariach i konwersatoriach pozwala nam zachować relacje „mistrz-uczeń” w dydaktyce akademickiej. Jakość edukacji jest naszą wizytówką. Szczycimy się dużą różnorodnością tematyki poruszanej na zajęciach. Dzieje się tak ponieważ studiowanie historii nie polega u nas na wkuwaniu większej liczby dat i nazw własnych, lecz na nauce rozumienia świata”.

Czy studiowanie historii ma jednak sens? Czy zdobywane tu umiejętności przydadzą się przyszłym absolwentom? „Instytut Historyczny UW prowadzi dwa kierunki studiów – kontynuuje prof. Węcowski – „historia” oraz „historia i kultura Żydów”, zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim. Na studiach historycznych oferujemy specjalność archiwalną, edytorską i nauczycielską, które dają naszym absolwentom konkretne umiejętności przydatne na rynku pracy. Wszyscy nasi absolwenci wychodzą przy tym od nas z kompetencjami krytycznego myślenia, umiejętności analizy danych oraz wnioskowania na podstawie dostępnych przesłanek. Mamy przekonanie, że takie umiejętności przydadzą się im nie tylko w pracy, gdzie będą potrafili dopasować się do oczekiwań pracodawców, lecz również w życiu codziennym. Kształcimy przecież świadomych obywateli, zdolnych do krytycznego oglądu otaczającego nas świata. Wiedza o przeszłości i narzędzia do poruszania się w teraźniejszości to dobra baza dla młodego pokolenia”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl