Menu Region

Piotr Rogut: Rynek outsourcingu rozwija się bardzo szybko

Piotr Rogut: Rynek outsourcingu rozwija się bardzo szybko

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Bogusław Mazur

Prześlij Drukuj
Piotr Rogut: Rynek outsourcingu rozwija się bardzo szybko Piotr Rogut: Rynek outsourcingu rozwija się bardzo szybko
W administracji publicznej zaczyna się skrupulatne liczenie pieniędzy - mówi Piotr Rogut, wiceprezes EDC Expert Direct Communication dawniej Emerson Direct Communication.
Wojskowych koszar strzegą prywatne firmy ochroniarskie. Żyjemy w epoce skrajnej specjalizacji?
Taki jest kierunek rozwoju cywilizacji. Pana pytanie zawiera prawdziwą tezę, że firmy zaczęły specjalizować się w bardzo wąskich obszarach działalności. To jest cena za rozwój i rosnący poziom złożoności biznesu. Od firm wymaga się coraz większego skupienia na podstawowej działalności organizacji. I nie dotyczy to tylko firm, bo przykład pilnowania koszar przez prywatne przedsiębiorstwa wskazuje, że specjalizacja staje się powszechna i dotyczy również sektora państwowego.

Czy outsourcing staje się coraz bardziej powszechny? Jak polski rynek outsourcingu wygląda na tle innych krajów UE?

Nasza firma jest od lat obecna na rynkach międzynarodowych dlatego mogę stwierdzić, że outsourcing jest na Zachodzie bardziej rozwinięty ze względu na wyższy poziom specjalizacji biznesu. Jednak u nas ten segment usług bardzo dynamicznie się rozwija, mówimy tu o wzrostach rzędu 10 – 15 proc. w skali roku. Po kryzysie ekonomicznym polskie firmy zaczęły szukać oszczędności. Ale te poszukiwania nie są jedynie związane z chęcią poprawy wyniku finansowego, lecz również z dążeniem do zwiększenia sprawności operacyjnej. Z badań wynika, że silny wzrost tego segmentu rynku będzie trwał 5 – 7 lat.

Biznes musi błyskawicznie przystosowywać się do wymagań rynku. Polska administracja publiczna też zaczyna się orientować w korzyściach z outsourcingu?
Tak, świadomość o korzyściach dotarła do administracji i zaczyna ona przecierać szlaki do świata usług outsourcingowych. Nie jest to jeszcze powszechne zjawisko, ale przecieranie drogi już trwa. Urzędnicy zaczynają dostrzegać, że muszą niepotrzebnie zajmować się czynnościami, które pochłaniają czas i przeszkadzają w tym co jest najważniejsze, czyli obsłudze w obywateli. Dobrym przykładem nowoczesnego myślenia o zakupie usług outsourcingowych jest wygrany niedawno przez naszą firmę przetarg na obsługę awaryjnego druku i kopertowania zestawień w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Jakie korzyści przyniosłoby upowszechnienie outsourcingu w administracji publicznej?
Firmy outsourcingowe są bardzo dobrze zorganizowane, dysponują grupami doświadczonych ekspertów i nowoczesnym parkiem technologicznym. Ich klientom, również tym z administracji publicznej, zapewnia to stricte finansowe korzyści. Ale to co ważniejsze w przypadku administracji, to możliwość skoncentrowania się wyłącznie na obsłudze klientów, czyli obywateli. Ta sprawność operacyjna wydaje się być w przypadku tego sektora kluczową sprawą. Bezpieczeństwo operacji jak i informacji jakie możemy także zapewnić nie pozostaje bez wpływu na ewentualne decyzje urzędników.

Nie jest uzasadnione zatrudnianie przez urząd eksperta, który miałby na przykład zajmować się programowaniem wyglądu dokumentów. Pracę do wykonania miałby tylko raz w roku, a przez pozostałe miesiące nie będzie miał co robić. My, mając różnych klientów potrzebujących takich zestawień w różnych porach roku, równomiernie dzielimy pracę wśród naszych specjalistów.

Ile może zaoszczędzić przeciętnej wielkości urząd, zlecając wysyłanie korespondencji takiej firmie jak Państwa?
Wysyłając przeciętnie 1 tys. listów miesięcznie urząd czy firma ponosi koszt na poziomie 38 tys. zł. Wysłanie takiej korespondencji poprzez skorzystanie np. z usługi e-listy kosztuje 21 tys. zł. Oznacza to roczne oszczędności na poziomie 17 tys. zł. A jeżeli weźmiemy pod uwagę, ile listów wysyła cała administracja publiczna, to oszczędności w skali kraju można by liczyć w milionach złotych

Urzędnicy już tak kalkulują? A może to zależy od konkretnych instytucji i ludzi?
Tak jak w każdej firmie, także w administracji publicznej w jednych urzędach ludzie pracują lepiej, w innych gorzej. Z mojej perspektywy dostrzegam, że w administracji zaczyna się skrupulatne liczenie pieniędzy i poszukiwanie mądrych rozwiązań w tym obszarze. W urzędach proces optymalizacji kosztów poprzez outsourcing dopiero rusza, ale świadomość o możliwości wykorzystania takich możliwości już się mocno zakotwiczyła.
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się