Oferta Chińczyków na budowę S19 między Rzeszowem a Babicą jest dziwnie niska. Co zrobi GDDKiA?

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Na odcinku Rzeszów – Babica powstanie m.in. dwukilometrowy tunel.
Na odcinku Rzeszów – Babica powstanie m.in. dwukilometrowy tunel. PROMOST CONSULTING/GDDKiA Rzeszów
Dwukilometrowy tunel, dwa wiadukty, pięć estakad, trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod drogą. M.in. z takich elementów będzie się składać droga ekspresowa S19 między Rzeszowem a Babicą. Chce ja budować sześć firm. Najniższą ofertę złożyli Chińczycy.

Droga między węzłem Rzeszów-Południe w Kielanówce a Babicą ma mieć około 10,3 km długości. Będzie to droga dwujezdniowa, z czterema pasami ruchu. Wykonawca wybuduje ją między gotowym już węzłem Rzeszów Południe, a Babicą, gdzie jego zadaniem będzie wykonanie węzła.

W przetargu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad swoje oferty na wykonanie trasy złożyło 6 oferentów.

Olbrzymie różnice w cenach

Najniższa z nich jest warta 1,198 mld zł. Złożyła ją firma China Harbour Engineering Company Ltd. z Chin. Mostostal Warszawa S.A. wycenia budowę na 2,230 mld zł, Metrostav Polska S.A. – 2,400 mld zł, Strabag Sp. z o.o. – 2,562 mld zł, Budimex S.A. – 2,809 mld zł a PORR S.A. proponuje budowę za 3,195 mld zł.

GDDKiA wybierając wykonawcę weźmie pod uwagę przede wszystkim cenę. Dwa pozostałe kryteria przetargowe to długość gwarancji na wyposażenie tunelu, oraz elementów wyposażenia drogi – m.in. ekranów akustycznych. W przypadku gwarancji, wszystkie firmy zaproponowały przedłużenie jej okresu o 5 lat. Decydować będzie więc przede wszystkim cena.

- A naszych wstępnych szacunków wynika jednak, że oferta firmy z Chin jest rażąco niska, bo wynosi mniej niż 70 procent szacunkowych kosztów budowy tej drogi. Poprosimy oferenta o wyjaśnienie tej kwestii, bo być może popełnił jakiś błąd w wyliczeniach

– mówi Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie.

I dodaje, że koszt tego odcinka oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Jeśli dokładna analiza GDDKiA potwierdzi wstępne przypuszczenia, oferta Chińczyków zostanie odrzucona, a drogowcy przyjmą kolejną pod względem wysokości ceny, która spełni wszystkie warunki przetargu.

Projekt i roboty budowlane

Wykonawca, z którym GDDKiA podpisze umowę będzie musiał opracować ostateczny projekt i wybudować drogę. Dostanie na to czas do 2025 roku.

- Odcinek będzie miał 10,3 km długości. Powstanie na nim między innymi tunel o długości około 2 km, a także 5 estakad, 2 wiadukty nad S19 i 3 przejścia dla zwierząt. Zlecenie zakłada również budowę węzła w Babicy – wylicza Bartosz Wysocki.

Droga będzie mieć dwie jezdnie, na każdej po dwa pasy ruchu. Pozwoli wyprowadzić ruch z miast i wsi leżących przy drodze krajowej nr 19, prowadzącej w kierunku Barwinka. Skorzysta na tym m.in. Boguchwała, przez którą codziennie przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Docelowo doprowadzi do granicy państwa, przejmując ruch tranzytowy od strony Słowacji.

Odcinek Rzeszów- Babica jest częścią dużego zadania, jakim jest budowa międzynarodowej trasy Via Carpatia. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu. Droga ekspresowa w naszym regionie będzie miała ok. 169 km. Poprowadzi od Barwinka przez Rzeszów do Lublina i dalej wzdłuż wschodniej granicy, w kierunku północnym, aż do granicy z Litwą w Budzisku.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Oferta Chińczyków na budowę S19 między Rzeszowem a Babicą jest dziwnie niska. Co zrobi GDDKiA? - Nowiny

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kicia de Lodź
6 lutego, 9:13, Gość:

Tylko Budimex wybrać zaznaczam że nie mam w tym żadnych korzyści jedynie opieram się na wykonaniu wija carpatii z Lublina w kierunku Warszawy. Pozdrawiam

Tyle miliardów za 10km drogi? To już wiem na co idą z taką bezwzględnością zdzierane z nas podatki...

A
Anal Fatal
6 lutego, 09:13, Gość:

Tylko Budimex wybrać zaznaczam że nie mam w tym żadnych korzyści jedynie opieram się na wykonaniu wija carpatii z Lublina w kierunku Warszawy. Pozdrawiam

Z Lublina do Warszawy to S17, a nie Via Carpatia (S19). Szczerze mówiąc nawierzchnia tego odcinka pozostawia wiele do życzenia. Zdecydowanie poniżej średniej jeśli brać pod uwagę drogi ekspresowe oddane w Polsce w ciągu ostatnich kilku lat.

G
Gość
6 lutego, 13:56, Leoś:

Jaka firma z tych co brała udział w przetargu jest Polska,ano żadna,cena rażąco niska?,czemu nie wybrać ich jak twierdzą że są w stanie zbudować za taką kwotę.Pięć lat to normalny termin biorąc pod uwagę długość tunelu więc w czym problem,za chwilę jak wystarczy funduszy rozpiszą pozostałe odcinki do Barwinka.

Ja to w ogóle jestem przeciwnikiem kryterium najniższej kwoty w przetargach publicznych. Nieraz już okazało się, że najtańszy wykonawca robi na odpier**l. Uważam to za wyrzucanie kasy w błoto.

M
Mortalkombat88
6 lutego, 8:15, Jan Nowak:

Jakim cudem tą chińska firme dopuścili do przetargu???

China Harbour Engineering Company jest wpisana na "czarną listę" Banku Światowego za korupcję i oszustwa

Na czarną listę banku światowego może być wpisany każdy kto nie działa po myśli narodu wybranego lub nie stosuje się do imperialnej potyki reżimu amerykańskiego, więc to żaden argument. Tak czy owak wolałbym aby roboty publiczne w Polsce były powierzane firmom polskim

G
Gość
6 lutego, 9:15, Jan Nowak:

Jakim cudem tą chińska firme dopuścili do przetargu???

China Harbour Engineering Company jest wpisana na "czarną listę" Banku Światowego za korupcję i oszustwa

6 lutego, 11:39, Gość:

Skoro Prezydent w tym kraju łamie konstytucję, to jakiś problem ?

to bardzo dobrze się nadaje w naszych warunkach

G
Gwajer

Teraz Chinczycy odpowiedza "rzeczywiscie, zrobilismy blad w wyliczeniach. Po korekcie bedzie 1,78 mln" i zgarna kontrakt ;)

l
lutek

Jest problem czy Europa nie zamknie granic do czasu zakończenia epidemii koronawirusa przez Chińczykami tak jak zrobiły to takie kraje Rosja ,USA czy Japonia.Odrzucić rażąco najwyższe i najniższe oferty i wybrać tych co gwarantują i maja odświadczenie w budowie tunelu.

L
Leoś

Jaka firma z tych co brała udział w przetargu jest Polska,ano żadna,cena rażąco niska?,czemu nie wybrać ich jak twierdzą że są w stanie zbudować za taką kwotę.Pięć lat to normalny termin biorąc pod uwagę długość tunelu więc w czym problem,za chwilę jak wystarczy funduszy rozpiszą pozostałe odcinki do Barwinka.

J
Ja

Smiejcie sie dalej z chinczykow ale zobaczcie jakie maja drogi pozdrawiam i to jeszcze w jakich miejscach budowane

P
PolacyProsza

Brawo LOT !!!

A do samorządowców to proszę w 100 lat od obrony przez krwawą rewolucją 1920 o usunięcie z pomnika w Rzeszowie postaci symbolizujących morderstwa i gwałty na Polakach oraz ucięmiężenie Narodu Polskiego KOMUNIZMEM - w zamian umieścić POSTAĆ króla SOBIESKIEGO oraz Lubomirskiego !!!

A
Arg

CZEMU TAK DŁUGO CZEKAMY NA TĄ DROGĘ???

PIEĆ LAT!!!!!!!!

Przecież już był projekt, badania itp

Co jeszcze tyle czasu zajmuje?

G
Gość

W zasadzie w komentarzach jakby zsumował to padło wszystko co chciałem powiedzieć. Więc powiem tylko tyle.Po co nowiny cytują setny raz jak będzie wyglądać droga, do kiedy mają ja zrobić i ile jest odcinków w budowie. Nie szkoda Wam czasu?

G
Gość

Chinczyk potrafi i w tydzień zbudował szpital.

J
Jan Nowak

Jakim cudem tą chińska firme dopuścili do przetargu???

China Harbour Engineering Company jest wpisana na "czarną listę" Banku Światowego za korupcję i oszustwa

G
Gość

Tylko Budimex wybrać zaznaczam że nie mam w tym żadnych korzyści jedynie opieram się na wykonaniu wija carpatii z Lublina w kierunku Warszawy. Pozdrawiam

Wróć na i.pl Portal i.pl