Odwołane loty z powodu pandemii. Co oferują linie lotnicze, a jakie prawa mają pasażerowie?

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Odwołania lotów w 2020 roku, dotyczyły ponad 9 milionów pasażerów wylatujących z lotnisk w Europie.
Odwołania lotów w 2020 roku, dotyczyły ponad 9 milionów pasażerów wylatujących z lotnisk w Europie. Przemyslaw Swiderski/ Polska Press
Urlopy zaczęliśmy planować z dużym wyprzedzeniem, wycieczki coraz częściej wykupujemy w ofercie first minute. Jednak wybuch pandemii koronawirusa w zeszłym roku uderzył z ogromną siłą w branżę turystyczną, która skutki odczuwa cały czas. Spora część osób musiała zrezygnować lub przełożyć swoje wyjazdy na późniejszy termin. Tylko po roku walki z koronawirusem dalej nie wiemy, kiedy branża wróci do pełnego funkcjonowania.

Pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany wakacyjne turystów praktycznie na całym świecie. Biura podróży a także linie lotnicze proponowały różnego rodzaju rozwiązania zachęcające klientów do tego aby nie rezygnowali z wyjazdów i nie wycofywali swoich pieniędzy.

- Odwołania lotów w 2020 roku, dotyczyły ponad 9 milionów pasażerów wylatujących z lotnisk w Europie. Biorąc pod uwagę całkowitą liczbę pasażerów, aż 1 na 24 podróżnych doświadczył odwołania lotu, dla porównania, w 2019 odwołania lotów dotyczyły 1 na 77 pasażerów- czytamy w odpowiedzi przesłanej nam przez biuro prasowe Air Help.

Jednocześnie zaznaczono, że pasażerowie, których lot nie odbył się z powodu Covid-19 mogą ubiegać się o zwrot kosztów za zakupiony bilet - w formie pieniężnej czy też vouchera na przyszłą podróż, przy czym finalna forma rekompensaty zależy od decyzji pasażera (nie linii lotniczych). - Ponadto, warto zapoznać się z obowiązującymi T&Cs danego przewoźnika. Wiele linii lotniczych uelastycznia je, aby zapewnić pasażerom większy komfort planowania podróży w tych niepewnych czasach. Oferują one przykładowo bezpłatne zmiany w rezerwacji bądź rebooking bez dodatkowych opłat- dodano w odpowiedzi.

Odwołane loty, co z biletami?

- W kwestii zwrotów za odwołane loty należy wziąć pod uwagę dwa obszary. Jako, internetowe biuro podróży, jesteśmy całkowicie uzależnieni od decyzji oraz regulacji linii lotniczych w kwestii zwrotów pod względem zarówno formy, jak i czasu ich rozpatrzenia. Linie lotnicze stosują różne formy zwrotów, np. zwrot pieniędzy, zwrot w formie vouchera, możliwość zmiany terminu lotu z dodatkowym bonusem finansowym- wylicza w rozmowie z nami Deniz Rymkiewicz, rzecznik prasowy eSky.pl. - Każdy Klient eSky ma możliwość dokonaniu wyboru, o ile linia lotnicza takie rozwiązanie umożliwia- dodaje.

Ekspert zaznacza, że forma zwrotu różni się w zależności od linii lotniczych. I tak, na przykład linie wchodzące w Grupę Lufthansa, zaoferowały klientom w zeszłym roki vouchery z dodatkowym bonusem finansowym, a ważność voucherów jest uzależniona od decyzji przewoźnika i daty wydania vouchera. - Obecnie Linie lotnicze nie odwołują połączeń w takiej skali, jak to miało miejsce na przestrzeni całego zeszłego roku. W związku z tym aktualnie jest zdecydowanie mniej takich sytuacji. Nasi Klienci wybierali różne opcje, zarówno te z całkowitym zwrotem kosztów, jak i vouchery lub elastyczną zmianę terminu wyjazdu- wyjaśnia Rymkiewicz.

Co w przypadku, jeżeli linie nie oferują takiego rozwiązania? Rymkiewicz wyjaśnia, że każdy Klient eSky ma możliwość wnioskowania o zwrot środków za odwołany przez linię lotniczą lot.- Zawsze staramy się wskazywać klientom te opcje, które są najkorzystniejsze, mając na uwadze wszystkie czynniki- dodaje.

Rymkiewicz zwraca uwagę na fakt, z jakiego kraju linia prowadzi swoją działalność. Jak wyjaśnia, wiele linii zwłaszcza w Europie, oferując vouchery, daje również możliwość uzyskania zwrotu środków. Wybór zależy od Klienta. - Linie, mające siedzibę w UE, są w dużym stopniu uzależnione od regulacji obowiązujących na terenie krajów członkowskich Unii. Vouchery jako jedyna opcja zwrotu proponowane są najczęściej przez linie Ameryki Południowej i Północnej. Każdorazowo w przypadku odwołanego lotu informujemy Klienta o dostępnej formie zwrotu i procesujemy go w jego imieniu- tłumaczy.

Jednak należy wziąć także pod uwagę przyczynę odwołania lotu. - Jeśli lot został odwołany z przyczyn leżących po stronie linii, to klientowi należy się zwrot. Jeśli jednak to klient decyduje się na rezygnację z wyjazdu, np. z powodu wprowadzonych restrykcji, to zwrot może nastąpić jedynie na podstawie warunków wykupionej taryfy. Obecnie rekomendujemy Klientom wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia, które pozwala odzyskać zwrot środków, w przypadku zaistnienia określonych powodów uniemożliwiających rozpoczęcie podróży, w tym zachorowanie na COVID-19 lub obowiązkowa kwarantanna.

Vouchery tracą ważność

Jak wyjaśnia Rymkiewicz, voucher zazwyczaj ma określony czas ważności. - Obserwujemy jednak, że w przypadku wydanych w zeszłym roku voucherów, niektóre linie przychylnie wydłużają okresy ważności w celu umożliwienia Klientom odbycia podróży w innym terminie- dodaje.

Z kolei biuro prasowe Air Help tlumaczy, że w przypadku wygasających voucherów lotniczych, sytuacja zależy od polityki przewoźnika. - Niektóre z linii lotniczych jak British Airways decyduje się na przedłużenie voucherów aż do kwietnia 2023 roku, z zastrzeżeniem, że data powrotu z podróży musi być w pełni zrealizowana do 30 kwietnia 2023 roku. Jeśli podróżny nie zdecyduje się na lot do tego czasu, vouchery BA mogą zostać przekazane rodzinie lub przyjaciołom- wyjaśniono.

Firma Jet2 od października przestała wydawać vouchery. Zamiast tego decyduje się na zwrot pieniędzy wszystkim osobom, których loty zostały odwołane od tego czasu. Ryanair z kolei pozwala na wymianę voucherów na gotówkę w dowolnym momencie.

- Rozwiązania przedstawiane przez linie lotnicze ewoluują, dlatego warto być na bieżąco z Regulaminem danego przewoźnika, aby być w pełni świadomych swoich praw, gdy podróż nie odbędzie się zgodnie z planem- napisano.

 
Z kolei na stronie Polskich Linii Lotniczych LOT w komunikacie prasowym z połowy lutego czytamy, że "w czasie pandemii LOT wychodzi po raz kolejny naprzeciw oczekiwaniom klientów gwarantując elastyczne zarządzanie rezerwacjami". W związku z tym przewoźnik oferuje "możliwość wprowadzania wielokrotnych zmian w planach podróży, bez dodatkowych opłat została teraz przedłużona i dotyczy biletów sprzedawanych do 31 maja br.".

Na pytanie jakie rozwiązania są przewidziane po 31 maja 2021 roku, biuro prasowe LOT odpowiedziało nam, że "sytuacja związana z rozwojem pandemii jest obserwowana i w przypadku dodatkowych zmian, firma będzie informować o tym pasażerów na bieżąco".

W przypadku linii Emirates, klienci kupujący bilety na podróż zaplanowaną na 30 września 2021 roku lub przed tą datą mają możliwość zmiany daty wyjazdu lub przedłużenia ważności biletu nawet o 2 lata. Mogą również ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Dodatkowo linie oferują darmowe ubezpieczenie od wielu ryzyk. Co to znaczy? Polisa obejmuje wszystkie bilety zakupione od 1 grudnia 2020 r. Nie wiąże się z żadnymi kosztami ze strony klienta. Podobnie jak inne produkty tego typu, oferta Emirates obejmuje m.in. opiekę medyczną związaną z COVID-19, czy zakłócenia podróży spowodowane nieoczekiwanym zamknięciem przestrzeni powietrznej.

Ponadto o status poziomu dla wszystkich członków Emirates Skywards na poziomie Platinum, Gold i Silver został przedłużony do 2022 roku. Przewoźnik przedłużył też ważność wszystkich mil Skywards, które miały utracić ważność w kwietniu 2020 r. lub później. Mile te pozostają ważne do 30 czerwca 2021 r.

Odwołane loty a prawa pasażera

- Stanowisko Komisji Europejskiej jak i zapisy Rozporządzenia o ochronie praw pasażerów linii lotniczych (WE) nr 261/2004 jasno klarują prawa pasażerów, których podróż została zakłócona w związku z koronawirusem- komentuje biuro prasowe Air Help. Jak wyjaśniono w dalszej części, pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot środków za zakupiony bilet bądź voucher na przyszłą podróż ale także mogą skorzystać z rozwiązań proponowanych przez przewoźników, jak bezpłatny rebooking czy zmiany w rezerwacji. 
 
Jednocześnie dodano, że pasażerowie doświadczają wielu problemów w dochodzeniu swoich praw: od długiego czasu oczekiwania na kontakt z linią lotniczą, po otrzymanie vouchera zamiast wyboru pomiędzy voucherem, a gotówką. 

Działanie linii lotniczych przekłada się na podejście klientów. W styczniu 2021, AirHelp zbadało preferencje podróżnicze Polaków. Wyniki ankiety wskazują, że 9 na 10 podróżnych z Polski domaga się lepszego traktowania od linii lotniczych w przyszłości. Ponadto, odpowiedzi respondentów wskazują, że zaniedbania linii lotniczych w zakresie praw pasażerów lotniczych mogą mieć konsekwencje ekonomiczne. Niemal 94 proc. Polaków woli podróżować z liniami lotniczymi, które w czasie pandemii uczciwie traktowały swoich klientów, a 1 na 3 ankietowanych deklaruje, że nie będzie podróżować z przewoźnikami, którzy dopuściły się złego traktowania klientów. Ponadto 84,3 proc. ankietowanych twierdzi, że jest skłonnych zapłacić więcej za bilety lotnicze, jeśli mogą być pewni, że linia lotnicza potraktuje ich sprawiedliwie. 1 na 5 Polaków twierdzi, że jest skłonny zapłacić nawet 250-450 zł więcej.
 
- Pasażerom, którzy doświadczyli problemów z lotem zalecamy przede wszystkim cierpliwość w dochodzeniu swoich praw. Niestety, linie lotnicze nie były skore do wypłaty należnego pasażerom odszkodowania z tytułu długich opóźnień i odwołań lotów już przed pandemią, i średnio odrzucały 60 proc. takich wniosków (badanie AirHelp, 2019). Ta taktyka okazała się skuteczna, gdyż 6 na 10 pasażerów porzuca starania o odszkodowanie po pierwszej odmowie linii lotniczych, a ponad 50 proc. Europejczyków nie wierzy w sprawiedliwe rozpatrywanie wniosków odszkodowawczych przez linie lotnicze (YouGov dla AirHelp, 2019)- napisano.

Jednocześnie Air help podpowiada, że pasażerowie, który zapłacił za swój lot kartą płatniczą, a który finalnie się nie odbył, mogą skorzystać także z funkcji chargeback. - Jest to mechanizm, który ma na celu ochronę konsumentów. Tłumacząc dokładniej, to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty w imieniu klienta (posiadacz karty zapoczątkowuje całą procedurę, kontaktując się ze swoim bankiem)- wyjaśniono.

Jak planować podróż?

Przedstawiciele AirHelp radzą świadomie planować podróż, przestrzegać środków ostrożności, zapoznać się z wytycznymi odpowiednich Ministerstw, a także lekturę Regulaminu linii lotniczej, operatora turystycznego czy ubezpieczyciela, aby dowiedzieć się jak wygląda ochrona podróżnych w przypadku problemów z podróżą. - Polecamy także, zapoznanie się z prawami pasażerów, gdyż wciąż tylko 1 na 10 Europejczyków jest świadomych swoich praw w przypadku problemów z lotem- dodano.
 
Jednocześnie zwrócono uwagę aby nie odwoływać lotów z własnej inicjatywy, gdyż z reguły zrzekamy się wtedy prawa do zwrot środków za zakupiony bilet. - Jeśli nasz lot jest zaplanowany, ale nie chcemy z niego korzystać warto wrócić do Regulaminu linii lotniczej i zapoznać się z przysługującymi nam rozwiązaniami. Mowa przykładowo o reebookingu, czyli przełożeniu naszych turystycznych planów na bardziej odległą przyszłość. Wielu przewoźników zmieniło swoje Regulaminy na czas Covid-19, oferując bardziej elastyczne podejście do podróżowania- dodano.

MSZ apeluje o unikanie podróży zagranicznych

Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych w związku z pogarszającą się sytuacją epidemiologiczną COVID-19 na świecie apeluje o unikanie podróży zagranicznych, które nie są konieczne.

- W naszej ocenie podróże konieczne to wyjazdy w celach zawodowych, pilnych sprawach rodzinnych itd. – wyłączamy z tej kategorii cele turystyczne. Ostateczna decyzja czy podróż jest konieczna należy do obywatela- czytamy na stronie MSZ.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl