Nysa. Pacjent z Prudnika zmarł na Covid pod oddziałem ratunkowym. Nie było dla niego miejsca w szpitalu

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
61-letni mieszkaniec powiatu prudnickiego był reanimowany ponad godzinę. Nie udało się go uratować.

Rzecznik opolskiego sanepidu poinformowała w sobotę, że w szpitalu w Prudniku zmarł chory na koronawirusa 61-letni mężczyzna, mieszkaniec powiatu prudnickiego.

Z tą informacją polemizuje prezes Prudnickiego Centrum Medycznego Witold Rygorowicz.

- Pacjent z koronawirusem nie trafił do szpitala w Prudniku – mówi Witold Rygorowicz. - Zmarł w karetce pod nyskim SOR-em, po ponad godzinnej reanimacji, w oczekiwaniu na przyjęcie na SOR nyski. Szpital w Prudniku na tę chwilę pracuje normalnie.

Pacjent zmarł w karetce

Nieoficjalnie potwierdziliśmy, że pacjent z Prudnika zmarł w karetce, czekając na przyjęcie do szpitala w Nysie, gdzie wszystkie łóżka z respiratorem dla pacjentów covidowych były zajęte.

Szpital w Nysie zaczyna się borykać z brakiem personelu medycznego.

W piątek Sanepid skierował na kwarantannę 5 lekarzy z nyskiego szpitala, bowiem ich dzieci miały w szkole kontakt z osobami chorymi na Covid 19.

Trudna sytuacja w gminie Prudnik

Burmistrz Prudnika Grzegorz Zawiślak opublikował w sobotę 10 października komunikat dla mieszkańców. Informuje o dużym ognisku koronawirusa w jednym z zakładów produkcyjnych. Potwierdzono tam kilka przypadków choroby.

Według informacji służb prasowych wojewody opolskiego z soboty 10 października, w ciągu ostatniej doby zdiagnozowano w powiecie prudnickim 14 przypadków Covid-19.

W gminie Prudnik trzy szkoły przechodzą na naukę zdalną lub hybrydową.

- Sytuacja jest dynamiczna, napływają do nas informacje o kolejnych potwierdzonych przypadkach wśród pracowników oświatowych, dlatego Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Prudniku zdecydowała o wysłaniu dzieci i ich rodzin na kwarantannę – informuje burmistrz Grzegorz Zawiślak.

Od poniedziałku 12 października jedna klasa w Szkole Podstawowej nr 4 będzie pracować zdalnie, bo dzieci są w kwarantannie.

Zdalnie pracuje też jedna klasa w Szkole Podstawowej w Łące Prudnickiej. Od poniedziałku do wtorku 13 października w systemie zdalnym będzie pracowała cała Szkoła Podstawowa w Szybowicach.
MASKI FFP2 ORAZ KN95 Z FILTREM, PRZYŁBICE, ŚRODKI DO DEZYNFEKCJI, OKULARY I INNE PRODUKTY PROFILAKTYCZNE PRZECIWKO WIRUSOM I BAKTERIOM >> Sprawdź w naszym sklepie <<

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nysa. Pacjent z Prudnika zmarł na Covid pod oddziałem ratunkowym. Nie było dla niego miejsca w szpitalu - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
[email protected]
11 października, 19:36, Gość:

Nie długo zacznie brakować czasu na chowanie tradycyjnie i będą pochówki masowe.

12 października, 06:04, Piotr:

Ot co wie kowidiański wytresowany jełop ?

12 października, 6:53, Antoni Adam:

cyt" Jeden z przypadków narażania innych na zakażenie poprzez niestosowanie się do rozporządzenia opisał Andrzej Saramonowicz.

- Przed chwilą na ulicy spotkałem jakiegoś młodego idiotę bez maski, który na zwróconą uwagę powiedział, że jej nie założy - relacjonuje na swoim Facebooku pisarz i scenarzysta.

Dalej w mocnych słowach kwituje zachowanie przechodnia i jemu podobnych.

- Wychowaliśmy bandę bezdusznych skur*** A dokładnie rzecz biorąc: stworzyliśmy bezdusznych skur***, rezygnując z ich wychowywania - kwituje."

No skwitował - 100/100 , w punkt i trafnie . Tylko do bezużytecznych wychowanych ch@#@%$j wie przez kogo s@#@#@nów , to nigdy nie dotrze .

12 października, 18:14, Qu:

gdy latem wszyscy chodzili bez masek mimo zalecen ze jesli nie mozna utrzymac dystansu nalezy je miec to nikt nie mial z tym problemu???

Napisz do mnie na maila. Wyjasnie ci dlaczego.

F
Foreb
12 października, 19:53, Gość:

Prof. dr hab. n. med. Ryszarda Chazan - absolwentka Akademii Medycznej w Warszawie. Od 1977 roku pracownik Akademii Medycznej (potem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego). Pracownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych Pneumonologii i Alergologii na stanowisku profesora zwyczajnego

"...Przekierowanie służby zdrowia na zwalczanie koronawirusa kosztem innych chorób od początku wzbudzało mój największy sprzeciw. Przepisy prawne przez wiele miesięcy ograniczyły chorym na inne schorzenia dostępność do lekarzy rodzinnych, specjalistów i opieki szpitalnej. Wiele procedur kwalifikowanych jako konieczne dla ratowania zdrowia zostało zawieszonych. Wykonywano zgodnie zaleceniem dyrektorów placówek tylko świadczenia ratujące życie. Tysiące łózek było przez wiele miesięcy niewykorzystanych. Kilka miesięcy opóźnienia w wykonywaniu planowych świadczeń zdrowotnych, jak to Pani określiła "zamrożenie sektora ochrony zdrowia" odbije się na zdrowiu społeczeństwa w najbliższych miesiącach i latach. I tak długie kolejki do specjalistów i na planowane zabiegi tylko się wydłużą. Opóźnienie rozpoznania i wczesnego leczenia wielu chorób drastycznie pogorszy ich przebieg i rokowanie chorych..."

https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-polsce,prof--ryszarda-chazan-o-koronawirusie-i-lock[wulgaryzm]--trudno-mi-uwierzyc--jak-latwo-odgornymi-decyzjami-udalo-sie-zatrzymac-caly-swiat,artykul,27167777.html

Chazan taki troskliwy??? ??

Bandyta, ktory dziesiatki k9biet narazil na potworne komplikacje zdrowotne swoimi liniami postepowania..

G
Gość

"Burmistrz Gminy Kęty: Mówię dość!

„Nie może dłużej być tak, że w obawie przed wirusem, pacjenci „dla własnego dobra” odbijają się od drzwi przychodni i są leczeni przez telefon. Nie zgadzam się na to, by młodziutka matka z dwutygodniowym dzieckiem odeszła z płaczem od zamkniętych drzwi przychodni.

Dziś w mediach społecznościowych pojawiło się oficjalne stanowisko Burmistrza Gminy Kęty Krzysztofa Jana Klęczara na temat problemów, na jakie narażeni są pacjenci Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Kętach potrzebujący pomocy lekarskiej.

„Nie może dłużej być tak, że w obawie przed wirusem, pacjenci „dla własnego dobra” odbijają się od drzwi przychodni i są leczeni przez telefon.

Nie zgadzam się na to, by młodziutka matka z dwutygodniowym dzieckiem odeszła z płaczem od zamkniętych drzwi przychodni.

Nie zgadzam się, by do Obywateli, recepcjonistki (choć wiem, że „czarnych owiec” jest niewiele i ciężko je zdiagnozować) odnosiły się w sposób arogancki i niegrzeczny! Dość!" (...) "Nie przyjmuję tłumaczenia, że tak dziś jest w całej Polsce. To nie upoważnia nas, by to tolerować i akceptować. Może kolejny raz to Kęty muszą dać przykład innym!" – napisał włodarz gminy...

W czasie pożaru Obywatele mają prawo oczekiwać wsparcia strażaków, w czasie wojny na froncie muszą stanąć żołnierze. W walce o swoje zdrowie (i nie mam tu absolutnie na myśli wyłącznie zagrożenia koronawirusem) każdy Obywatel ma prawo liczyć na fachową i kompleksową pomoc pracowników służby zdrowia. To nie jego przywilej. To jego prawo!

Dziś odbyłem rozmowę z dyrektorem naszego Zakładu Opieki Zdrowotnej. To świetny lekarz i bardzo dobry manager. Poinformowałem Go o moim stanowisku i dałem tydzień czasu, na przedstawienie konkretnej propozycji rozwiązania tego problemu. Jeśli jej nie dostanę, w przyszłym tygodniu pilnie zwołam posiedzenie Rady Społecznej Ośrodka, a następnie podejmę wszystkie, będące w mojej mocy środki faktyczne i prawne, by problemy naszych Mieszkańców w dostępie do publicznej służby zdrowia się skończyły.

Nie przyjmuję tłumaczenia, że tak dziś jest w całej Polsce. To nie upoważnia nas, by to tolerować i akceptować. Może kolejny raz to Kęty muszą dać przykład innym!"

http://www.super-nowa.pl/wiadomosci-cat/art-burmistrz-gminy-kety-mowie-dosc-,11739

G
Gość
12 października, 13:24, Gość:

Nie ma najmniejszego sensu zwracać uwagi tym "wszystkowiedzącym" sekciarzom, co to są zdrowi i maski nie założą. Może i na ciele są zdrowi......

No i jak czytam, co tu wypisują - to widzę, ze poziom agresji przerasta u nich nawet poziom ich głupoty, więc nie wiem co byliby gotowi w tym oszołomskim szale zrobić.

Na ulicy niech chodzą, tam te maski są i tak bez sensu - ale w sklepie od razu idę do personelu, żeby zrobił porządek, a jak się migają to telefon do dzielnicowego.

Nie będę się przecież przepychał z jakimiś idiotami.

Aha, uprzedzając ewentualne debilne komentarze - nie, nie oglądam telewizji.

"...Obowiązujące przepisy są więc całkowicie jasne i wykluczają możliwość egzekwowania powszechnego (tj. wobec wszystkich osób przebywających na terytorium RP) obowiązku zakrywania ust i nosa w przestrzeni publicznej.

Ponieważ chcę, by mój rząd, któremu życzę jak najlepiej, opierał się na PRAWIE i SPRAWIEDLIWOŚCI i tego samego oczekiwał, a nawet wymagał od obywateli, uprzejmie proszę Pana Ministra Niedzielskiego o wskazanie przepisu, na podstawie którego chce „surowo karać” za łamanie prawa. Jakiego mianowicie prawa? Jakiego aktu prawnego, którego paragrafu, którego punktu?...

Zdaniem wielu wybitnych i praktykujących lekarzy-profesorów wielu specjalności, izolacja oraz maseczki osłabiają układ immunologiczny, naturalną odporność organizmu. Narzucanie obywatelom takiego obowiązku musi być oparte na przepisach prawa. Pomijając inne kwestie, choćby po to, by uchronić państwo polskie od fali procesów o odszkodowania..."

https://wpolityce.pl/polityka/520784-prosze-wskazac-prawo-pozwalajace-karac-za-nienoszenie-maski

G
Gość
11 października, 20:08, abadon:

Przecież ludzie już zostali bez pomocy...umierają pod pustymi szpitalami albo w domach, albo umierają, bo odwołane zostały ważne operacje czy zabiegi...osób starszych nie chcą przyjmować nawet w ośrodkach tzw. zdrowia, tylko telefonicznie ich zbywają...przecież wiele miesięcy temu "lekarze" takie dostali rozkazy.

Teraz, żeby jakoś usprawiedliwić swoje bezprawne działania, będą upychać te puste szpitale zdrowymi "aktorami"...to jest niespotykane jak dotąd s[wulgaryzm]syństwo

12 października, 6:51, Antoni Adam:

"Czy świat kiedykolwiek uodporni się na internetowych psychopatów wypisujących i wklejających "dysydenckie paraintelektualne quasinaukowe kacapoły" ?" - pyta prof. Jaropełk Wcisło-Wlazło . Odpowiedź na te wielowątkowe pytanie , nie jest prosta . Jedno jest pewne ,prędzej czy później takie Adolfy wy2dychają oraz mam nadzieję że też ich pchły , robaki , wirusy roznoszone droga płciową , oprychy , brodawczaki dając niestety miejsce w habitacie dla następnych imbecylów spędzających swe bezużyteczne życie wklejając bzdury w necie . Zastanawiające jak bardzo trzeba być zaburzonym dzbanem , by od 9 miesięcy klepać te same antykasandryczne bełkoty .

12 października, 11:59, Gość:

My też mamy swoich profesorów, medycyny:

1. prof. Ryszarda Chazan

2. prof. Ryszard Rutkowski

3. dr Zbigniew Martyka

4. dr Basiukiewicz

i wielu innych.

Proszę posłuchać wypowiedzi specjalistów

12 października, 17:54, kasienka:

To wszystko są przypadki , kiedy wykształcenie przegoniło wielokrotnie inteligencję i zdrowy rozsądek . Myślenie z czasów , kiedy Stalin dla plebsu był alfą i omegą.

Nie godzien żeś butów pastować wymienionym doktorom...

G
Gość

"...– Podkreślam wyraźnie, dodatni wynik na zarażenie wirusem SARS-Cov-2 nie mówi o tym, że ktoś jest chory na COVID-19. Gdybyśmy dzisiaj zrobili wymazy Polakom, to oświadczam pani, że 95 procent Polaków ma gronkowca w nosie i gardle. Czy to znaczy, że oni chorują na gronkowcowe zapalenie płuc? Nie, część z nich zapadnie na gronkowcowe zapalenie płuc, jasne, ale kto zapadnie? Ci, którzy mają słabą odporność, ci, którzy są schorowani, ci, którzy są w grupie ryzyka, pozostali będą tego gronkowca nosić i nie zachorują. Mamy ludzi, którzy mają w nosie i gardle wirusa SARS-COV2 i nie wywołuje u nich choroby. Problem oczywiście, że inni się od nich zarażą. Powiem tak: dopóki 60, 70 procent społeczeństwa nie zetknie się z tym wirusem, to będziemy mieli to, co mamy i tyle. I nic na to nie poradzimy – mówi.

Na koniec dodaje: Ale najważniejsze, zachowajmy spokój, nie panikujmy. W naszym otoczeniu jest według opinii naukowców około 200 miliardów drobnoustrojów, połykamy je, wdychamy..."

https://wprawo.pl/prof-kuna-jesli-mamy-nosic-maseczki-z-materialu-to-mozemy-ich-nie-nosic-bo-one-sa-bezwartosciowe/

Q
Qu
11 października, 19:36, Gość:

Nie długo zacznie brakować czasu na chowanie tradycyjnie i będą pochówki masowe.

12 października, 06:04, Piotr:

Ot co wie kowidiański wytresowany jełop ?

12 października, 6:53, Antoni Adam:

cyt" Jeden z przypadków narażania innych na zakażenie poprzez niestosowanie się do rozporządzenia opisał Andrzej Saramonowicz.

- Przed chwilą na ulicy spotkałem jakiegoś młodego idiotę bez maski, który na zwróconą uwagę powiedział, że jej nie założy - relacjonuje na swoim Facebooku pisarz i scenarzysta.

Dalej w mocnych słowach kwituje zachowanie przechodnia i jemu podobnych.

- Wychowaliśmy bandę bezdusznych skur*** A dokładnie rzecz biorąc: stworzyliśmy bezdusznych skur***, rezygnując z ich wychowywania - kwituje."

No skwitował - 100/100 , w punkt i trafnie . Tylko do bezużytecznych wychowanych ch@#@%$j wie przez kogo s@#@#@nów , to nigdy nie dotrze .

gdy latem wszyscy chodzili bez masek mimo zalecen ze jesli nie mozna utrzymac dystansu nalezy je miec to nikt nie mial z tym problemu???

k
kasienka
11 października, 20:08, abadon:

Przecież ludzie już zostali bez pomocy...umierają pod pustymi szpitalami albo w domach, albo umierają, bo odwołane zostały ważne operacje czy zabiegi...osób starszych nie chcą przyjmować nawet w ośrodkach tzw. zdrowia, tylko telefonicznie ich zbywają...przecież wiele miesięcy temu "lekarze" takie dostali rozkazy.

Teraz, żeby jakoś usprawiedliwić swoje bezprawne działania, będą upychać te puste szpitale zdrowymi "aktorami"...to jest niespotykane jak dotąd s[wulgaryzm]syństwo

12 października, 6:51, Antoni Adam:

"Czy świat kiedykolwiek uodporni się na internetowych psychopatów wypisujących i wklejających "dysydenckie paraintelektualne quasinaukowe kacapoły" ?" - pyta prof. Jaropełk Wcisło-Wlazło . Odpowiedź na te wielowątkowe pytanie , nie jest prosta . Jedno jest pewne ,prędzej czy później takie Adolfy wy2dychają oraz mam nadzieję że też ich pchły , robaki , wirusy roznoszone droga płciową , oprychy , brodawczaki dając niestety miejsce w habitacie dla następnych imbecylów spędzających swe bezużyteczne życie wklejając bzdury w necie . Zastanawiające jak bardzo trzeba być zaburzonym dzbanem , by od 9 miesięcy klepać te same antykasandryczne bełkoty .

12 października, 11:59, Gość:

My też mamy swoich profesorów, medycyny:

1. prof. Ryszarda Chazan

2. prof. Ryszard Rutkowski

3. dr Zbigniew Martyka

4. dr Basiukiewicz

i wielu innych.

Proszę posłuchać wypowiedzi specjalistów

To wszystko są przypadki , kiedy wykształcenie przegoniło wielokrotnie inteligencję i zdrowy rozsądek . Myślenie z czasów , kiedy Stalin dla plebsu był alfą i omegą.

G
Gość

Nie ma najmniejszego sensu zwracać uwagi tym "wszystkowiedzącym" sekciarzom, co to są zdrowi i maski nie założą. Może i na ciele są zdrowi......

No i jak czytam, co tu wypisują - to widzę, ze poziom agresji przerasta u nich nawet poziom ich głupoty, więc nie wiem co byliby gotowi w tym oszołomskim szale zrobić.

Na ulicy niech chodzą, tam te maski są i tak bez sensu - ale w sklepie od razu idę do personelu, żeby zrobił porządek, a jak się migają to telefon do dzielnicowego.

Nie będę się przecież przepychał z jakimiś idiotami.

Aha, uprzedzając ewentualne debilne komentarze - nie, nie oglądam telewizji.

G
Gość

Gdzie są te kupione respiratory z marca ?

G
Gość
11 października, 20:08, abadon:

Przecież ludzie już zostali bez pomocy...umierają pod pustymi szpitalami albo w domach, albo umierają, bo odwołane zostały ważne operacje czy zabiegi...osób starszych nie chcą przyjmować nawet w ośrodkach tzw. zdrowia, tylko telefonicznie ich zbywają...przecież wiele miesięcy temu "lekarze" takie dostali rozkazy.

Teraz, żeby jakoś usprawiedliwić swoje bezprawne działania, będą upychać te puste szpitale zdrowymi "aktorami"...to jest niespotykane jak dotąd s[wulgaryzm]syństwo

11 października, 20:35, Gość:

I pomyśleć że cały świat tak robi ?

Trudno uwierzyć? Już Twain powiedział "Łatwo jest oszukać ludzi, trudniej przekonać ich że zostali oszukani".

Przypomnieć należy jeszcze słowa Davida Rockefellera:

"Trzeba wywołać odpowiednio silny kryzys i narody zaakceptują Nowy Porządek Świata".

Z ust którego ""prominentnego" polityka słyszeliśmy nie tak dawno słowa o "nowym porządku, nowej normalności"?

G
Gość
11 października, 19:36, Gość:

Nie długo zacznie brakować czasu na chowanie tradycyjnie i będą pochówki masowe.

12 października, 6:04, Piotr:

Ot co wie kowidiański wytresowany jełop ?

Człowiek przestaje myśleć oglądając telewizję, po to stworzono to narzędzie "mind control".

G
Gość
11 października, 20:08, abadon:

Przecież ludzie już zostali bez pomocy...umierają pod pustymi szpitalami albo w domach, albo umierają, bo odwołane zostały ważne operacje czy zabiegi...osób starszych nie chcą przyjmować nawet w ośrodkach tzw. zdrowia, tylko telefonicznie ich zbywają...przecież wiele miesięcy temu "lekarze" takie dostali rozkazy.

Teraz, żeby jakoś usprawiedliwić swoje bezprawne działania, będą upychać te puste szpitale zdrowymi "aktorami"...to jest niespotykane jak dotąd s[wulgaryzm]syństwo

12 października, 6:51, Antoni Adam:

"Czy świat kiedykolwiek uodporni się na internetowych psychopatów wypisujących i wklejających "dysydenckie paraintelektualne quasinaukowe kacapoły" ?" - pyta prof. Jaropełk Wcisło-Wlazło . Odpowiedź na te wielowątkowe pytanie , nie jest prosta . Jedno jest pewne ,prędzej czy później takie Adolfy wy2dychają oraz mam nadzieję że też ich pchły , robaki , wirusy roznoszone droga płciową , oprychy , brodawczaki dając niestety miejsce w habitacie dla następnych imbecylów spędzających swe bezużyteczne życie wklejając bzdury w necie . Zastanawiające jak bardzo trzeba być zaburzonym dzbanem , by od 9 miesięcy klepać te same antykasandryczne bełkoty .

My też mamy swoich profesorów, medycyny:

1. prof. Ryszarda Chazan

2. prof. Ryszard Rutkowski

3. dr Zbigniew Martyka

4. dr Basiukiewicz

i wielu innych.

Proszę posłuchać wypowiedzi specjalistów

G
Gość
11 października, 19:36, Gość:

Nie długo zacznie brakować czasu na chowanie tradycyjnie i będą pochówki masowe.

12 października, 06:04, Piotr:

Ot co wie kowidiański wytresowany jełop ?

12 października, 6:53, Antoni Adam:

cyt" Jeden z przypadków narażania innych na zakażenie poprzez niestosowanie się do rozporządzenia opisał Andrzej Saramonowicz.

- Przed chwilą na ulicy spotkałem jakiegoś młodego idiotę bez maski, który na zwróconą uwagę powiedział, że jej nie założy - relacjonuje na swoim Facebooku pisarz i scenarzysta.

Dalej w mocnych słowach kwituje zachowanie przechodnia i jemu podobnych.

- Wychowaliśmy bandę bezdusznych skur*** A dokładnie rzecz biorąc: stworzyliśmy bezdusznych skur***, rezygnując z ich wychowywania - kwituje."

No skwitował - 100/100 , w punkt i trafnie . Tylko do bezużytecznych wychowanych ch@#@%$j wie przez kogo s@#@#@nów , to nigdy nie dotrze .

12 października, 7:40, Piotr:

To wytresowany przez massmedia i innych decysentów kowidianie noś może dodatkowy kaganiec za mnie. A spróbuj mi tylko zwrócić na ulicy uwagę....

Tak się dyryguje podzielonym społeczeństwem-dziel i rządź...

G
Gość
12 października, 10:29, Bolesław Kowalski:

Zmarły jest jedną z wielu pośrednich ofiar tej całej pandemii, którym nie udzielono na czas pomocy w schorzeniu podstawowym.

O tym właśnie mówi prof. Ryszarda Chazan, dr Zbigniew Martyka, prof. Ryszard Rutkowski, dr Basiukiewicz i wielu, wielu innych.

Wróć na i.pl Portal i.pl