Nowy rozkład jazdy pociągów. Będą duże zmiany, rusza Pendolino [WIDEO]

Marcin Karkosza
Robert Szkutnik
Od dzisiaj w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów. Podróżnych czekają bardzo duże zmiany.

WIDEO: Nowy rozkład jazdy. Znikną liczne połączenia (materiał z 7 grudnia)

Źródło: TVP, X-News

CZYTAJ TEŻ: Pendolino - ile kosztowało, ile zapłacimy za przejazdy z Krakowa?

Do kolejowego rozkładu wracają połączenia m.in. do Zakopanego i Bielska-Białej. To nie koniec zmian, które wejdą w życie już w niedzielę. Kursować zacznie także pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Wieliczki, a do Warszawy pojedzie pendolino. Na wielu trasach stanieją też bilety. Niestety, są także złe wiadomości: rzadziej pojedziemy m.in. z Krakowa do Miechowa i Słomnik, a z rozkładu znikną najtańsze składy InterRegio do Warszawy, które kursowały w godzinach porannego szczytu.

Mniej za bilety zapłacimy za to w pociągach Przewozów Regionalnych. Na wybranych trasach ceny biletów spadną nawet o 60 procent. Dla przykładu - z Krakowa do Wadowic od niedzieli pojedziemy za 5 zł, a z Krakowa do Andrychowa za 6 zł. W obydwu przypadkach to mniej o 4 zł niż przed wprowadzeniem zmian.

Pendolino i SKA
Od niedzieli trasę z Krakowa, przez Warszawę, do Gdańska pokonamy regularnymi kursami supernowoczesnego pociągu pendolino. W rozkładach te składy (wprowadzone przez spółkę PKP InterCity) będą oznaczone jako nowa kategoria pociągów Express InterCity Premium.

Druga nowością jest Szybka Kolej Aglomeracyjna, która połączy Kraków z Wieliczką. 10 nowych pociągów kupionych przez samorząd wojewódzki będzie kursować każdego dnia co pół godziny (więcej o pendolino i SKA w ramkach obok).

Pociąg do Zakopanego
Ważną zmianą jest przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego Krakowa z Bielsko-Białą i Zakopanem. Na tej trasie mają kursować trzy pary pociągów dziennie.

To wynik budowy za ponad miliard złotych nowego torowiska w rejonie Świnnej Poręby. Stara linia znajduje się na dnie sztucznego zbiornika, który wkrótce zaleje woda. Pociągi pojadą teraz 9-kilometrowym odcinkiem Stryszów - Zembrzyce. W piątek w południe oficjalnie otwarto trasę. Zaproszeni goście wsiedli do specjalnego pociągu na stacji w Suchej Beskidzkiej, pojechali do Stryszowa i z powrotem.

Otwarcie linii kolejowej Stryszów - Zembrzyce [ZDJĘCIA, WIDEO]

- Na tym odcinku wybudowaliśmy dwa potężne mosty kolejowe. Ten w Zembrzycach na Skawie jest największy w Polsce - informuje Konrad Myślik, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Cała konstrukcja ma 400 m długości i podpory wysokości 24 m.

Po nowych torach pociągi pojadą z prędkością 90 km na godzinę. Całą trasę z Krakowa do Zakopanego (138 km) pokonają w 3 godz. 49 minut (szybciej o kwadrans niż przed przebudową torów). Przeniesiono przystanek kolejowy Zembrzyce. Likwidacji uległa też zabytkowa XIX-wieczna stacja w Skawcach.

Na nowej trasie obowiązywać będą obniżone ceny na połączenia: Kraków-Rabka-Zdrój (10 zł), Kraków-Zakopane (14 zł), Nowy Targ-Rabka-Zdrój (3,5 zł).

Zmiany na Sądecczyźnie
Nowy rozkład jazdy przynosi sporo istotnych zmian także dla mieszkańców Sądecczyzny. Do Tarnowa dojadą 10 pociągami, z których 4 ruszą dalej, aż do Krakowa. Dalekobieżne składy odjeżdżają z Nowego Sącza: "Dunajec" - godz. 4.40, "Radziejowa" (nowy na trasie, kursujący z Krynicy-Zdroju) - godz. 6.30. Pozostałe jadą po południu. Ten, który wyruszał o 14.30 do Krakowa, teraz zakończy bieg w Tarnowie. Do stolicy Małopolski dotrze skład z godz. 15.30, który dawniej jechał tylko do Tarnowa. Jako ostatni z Nowego Sącza do Krakowa będzie kursował o godz. 16.30 pociąg "Jaworzyna". Z Krynicy-Zdroju z Nowego Sącza dojedziemy tylko czterema pociągami.

- Najistotniejsza zmiana, jaką przynosi nowy rozkład jazdy, to przesunięcie z nocy na dzień weekendowych połączeń z Warszawą - ocenia Łukasz Wideł, wiceprezes Nowosądeckiego Towarzystwa Miłośników Kolei. - By nikt się nie pomylił, zmieniono nazwę pociągu. Dawniej "Poprad" wyruszał z Krynicy o 19.30 i w Warszawie był około piątej rano. Teraz na tej trasie jadą "Karpaty". Wyruszają z Krynicy o 14.10 i są w stolicy o 22.50.

Wprowadzane w niedzielę zmiany będą obowiązywać do 14 marca. Potem rozkład jazdy zostanie zmieniony ponownie. W przyszłym roku korekt będzie sześć.

Pendolino Kraków - Warszawa
Oprócz komfortowych warunków, podróż pendolino będzie znacznie szybsza niż dotąd. Przejazd z Krakowa do Warszawy potrwa 2 godz. 28 min (wcześniej trwała 35 min dłużej), natomiast z Krakowa do Gdańska - 5 godz. 28 min (wcześniej - 7 godz. 40 min).

Z wprowadzenia pendolino nie wszyscy podróżni jednak się cieszą. Choć w przedsprzedaży bilety na ten pociąg można kupić już za 49 zł, to ich liczba jest mocno ograniczona. W większości przypadków podróż z Krakowa do Warszawy kosztuje 105-150 zł (w zależności od dostępnej puli biletów ze zniżką 10-30 proc. lub bez ulgi).

Dla wielu osób to zbyt wiele, szczególnie że do stolicy da się dojechać także składami InterRegio, w których bilet kosztuje 54 zł. Jednym z takich pociągów był "Matejko", który odjeżdżał z Krakowa o godz. 7 rano (przyjazd do Warszawy o 10.35), który teraz jednak znika z rozkładu.

Niechętni do jazdy droższym pendolino, rano będą mieli jedynie pociąg TLK o godz. 4.59. - Na trasie z Krakowa do Warszawy, pomiędzy godz. 5 a 12, będzie nie 5, ale 7 połączeń InterCity, a w tej grupie są też dwa zamiast jednego połączenia TLK - mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP InterCity. - Oznacza to, że pierwszym pociągiem TLK dotrzemy do Warszawy na 8 rano, a nie jak dotąd dopiero po 9.

PKP PLK tłumaczą, że "zgodnie z ustawą, pierwszeństwo w opracowaniu tras mają pociągi najszybsze, czyli zapewniające lepsze wykorzystanie trasy". W tej sprawie posłowie Prawa i Sprawiedliwości zapowiadają wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w sprawie zmiany w rozkładach jazdy.

Ceny i czas przejazdu Pendolino na trasie Kraków - Warszawa. Nie będzie biletów u konduktora

Rusza Szybka Kolej Aglomeracyjna: Kraków-Wieliczka
Pociąg SKA, pomiędzy Krakowem a Wieliczką, to pierwsze połączenie Kolei Małopolskich. Podróż na trasie potrwa do 23 minut. Wprowadzono kilka biletów: 2-godzinny za 3 złote, 6-godzinny za 5,60 zł i miesięczny za 65. Do dyspozycji podróżnych będzie też bilet 70-minutowy za 5 zł 40 gr, ważny zarówno na pociąg, jak i komunikację miejską w Krakowie - autobusy i tramwaje. Bilety SKA mają być również honorowane w pociągach Przewozów Regionalnych, kursach na trasie Wieliczka - Kraków. Liczba połączeń ma wzrosnąć z 34 do 71 dziennie. Pociągi na tej trasie będą odjeżdżać o stałych porach. W dzień powszedni będą kursować w godzinach 5.10 - 21.10 co 30 minut, zaś w godzinach 21.10-23.10 co godzinę. Dotychczas odjeżdżały co około 40 minut, a nawet co dwie godziny.

Połączenie obsługuje 10 nowych pociągów typu Acatus Plus, zakupionych przez województwo.

Za uruchomienie przejazdów na trasie odpowiada spółka Koleje Małopolskie, która została powołana na początku roku. Spółka przejęła połączenia z Wieliczki od Przewozów Regionalnych.

Z takim rozwiązaniem łączą się jednak pewne problemy - podróżnych jadących np. z Wieliczki do Business Parku w Zabierzowie czeka przesiadka w Krakowie, na Dworcu Głównym. Do tej pory mieli oni bezpośrednie połączenie.

Na pozostałych odcinkach SKA: Skawina - Sędziszów i Trzebinia - Tarnów modernizacja torów ciągle trwa, choć pociągi miały na nie wyjechać w tym roku. Od września przyszłego roku SKA kursować ma również na trasie Wieliczka - Kraków-Balice. Dzięki temu dotrzemy szybciej na lotnisko.

Nowe małopolskie pociągi mają już nazwy. Pojedziemy nimi z Krakowa do Wieliczki [ZDJĘCIA, WIDEO]

Współpraca: S. Śmierciak, R. Szkutnik, T. Mateusiak

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mruwek
Mam pytanie dlaczego pociog ten nie bedzie jeżdził do Szczecina czy Szczecina nie ma na mapie trasy kolejoweji żeby ten pociok jeżdził do Szczecina tak to wygląda z mojej perspektywy
G
Gość
"Nowy na trasie" - Radziejowa Z Krynicy Zdrój do Krakowa Głównego.... taki pociąg od dawna już jeździł ale tylko dodano nazwę
R
Ramzes
Gdybym skrytykował PIS to nie byłbym kreaturą, skrytykowałem PO to jestem. Rozumie Cię jak jak rozumie każdego fanatyka politycznego.
R
Ramzes
twierdzisz że nie dożyje bo nie należę do tej sławnej organizacji o charakterze .......... po nazwą PO. Możliwe, przy rządach tych ludzi żyją tylko oni i ich rodziny, reszta przymiera głodem.
s
skandalik
A można wyjaśnić czy 10 pociągów JUŻ obsługuje to połączenie?! Z tekstu tak wynika. Jednak do 'obsługi' wystarczą 2 pociągi, co widać z rozkładu jazdy (plus jeden w zapasie, czyli niech będzie 3, ale nie 10!). Więc o co chodzi z tym "Połączenie obsługuje 10 nowych pociągów" ?
Po drugie, skoro już jest te 10 pociągów to nie można wydłużyć / otworzyć nowego połączenia do Słomnik i Miechowa już teraz, tylko czekać aż zbudują łącznik na Krzemionkach (tyle lat..)? Przecież na północ tory już są, nie trzeba ich odnawiać! Jak pindolino tamtędy może jechać to 'zwykły' polski Acatus też pojedzie. Będe to powtarzał do skutku, aż nie otworzycie, bo póki co to jest martotrawstwo!
Czy gazeta może o to zapytać i wyjaśnić?
Następne pytanie. Skoro będzie ten łącznik na Krzemionkach, to dlaczego województwo/kolej JUŻ nie ogłasza przetargu na łącznik w Kalwarii, aby tory tam też już były gotowe (dla połączeń do Wadowic)? To samo w Suchej Besk. - dlaczego JUŻ się nie ogłasza przetargu na łącznik na Zakopane (i dodatkowy przystanek na wschodzie miasta)? Przecież to jest minimalny koszt a jakie korzyści!
l
lala
Nie martw się tym, co będzie za 2 lata, może nie dożyjesz, to nie będziesz miał kłopotu.Pamiętaj, że pesymiści żyją krócej.
k
kkk
polityk z koziej d*** wypowiada się o kolejach. Wiecie już dlaczego pociągom jest tak trudno, bo ciągną je politycy miast fachowcy oraz takie krzyczące kreatury jak ten powyżej.
R
Ramzes
Cieszcie się Tarnowianie, rusza Pendolino z Krakowa do Warszawy, w Tarnowie od razu komunikacja poprawi się. Gdyby wygrał Koprowski, na pewno spowodowałoby to wstrzymanie tych pociągów do Warszawy. Wygrał Ciepiela to za dwa lata Pendolino przejedzie przez Tarnów (nie zatrzymując się). To sukces wyboru prezydenta Tarnowa z listy PO, przez Tarnów przejedzie Pendolino. Na pewno prestiż Tarnowa przez to wzrośnie.
O
Ola
poruszalibyście się w pielgrzymkach i marszach protestacyjnych (wtedy podstawiliby Wam autokary).
j
jag
PiS nie zajmował się transportem kolejowym ani w programie, ani podczas rządów 2006-2011. Zajmował się autostradami, ale efekty były bardzo mierne. Pierwszy przetarg na Pendolino odbył się 1997 roku za rządów SLD-PSL. Został unieważniony, bo PKP nie przygotowała realnego planu przebudowy infrastruktury dla pociągów dużych prędkości. Kolejne ekipy nie radziły sobie z PKP i infrastrukturą. Kolejny przetarg z 2011 (I rząd PO-PSL) wygrał Alstom, polskie firmy nie miały jeszcze odpowiednich pociągów ani w produkcji ani w planach. Ale nadal PKP jako dziwny i nieruchawy twór wielu spółek niemrawo do dnia dzisiejszego włącznie miało kłopoty z infrastrukturą. To tak bardzo szybko na temat i naprawdę nie warto jak w powyższym poście krzyczeć o wyborach, bo to nie politycy, a ludzie na niepolitycznych stanowiskach nieodpowiedzialnie od lat rządzą kolejowymi sprawami w Polsce. Nie wszystko da się zadekretować i zrealizować bez względu na to jaka akurat opcja wygrała wybory.
j
już po wyborach
Głosowaliście na PO i PSL? Głosowaliście.

W nagrodę macie Pendolino.
J
Jarzombek
To jest Miś na miarę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My tym misiem mówimy -patrzcie! to jest nasze, przez nas zrobione i to nie jest nasze ostatnie słowo!
j
jag
miliard to za mało i za późno, ale będą jeszcze dofinansowania i transport kolejowy ma szansę odzyskać zaufanie pasażerów, jeśli... zmienią się władze w spółkach kolejowych i ich zespoły marketingowe, które zaliczają wpadkę za wpadką, a związki zawodowe kolejarzy wszelkiej maści zadbają wreszcie o należyte wykształcenie, odpowiedzialność i dobre wychowanie swoich członków zwłaszcza jeśli chodzi o kierowników pociągów i konduktorów.
j
jaaaaaaaa
Wg rozkladu na ta chwile beda z Krakowa do Gdanska 2 Pendolino ,a nie 1 wyjazd z Krakowa EIP o godz 8.03 i EIP o 10.03>wiec nie wiem gdzie jest blad.
s
sgb
nie 3 godz, tylko 3 godz 49 min, ale dzięki temu że wydaliśmy miliard na nowe tory to jest aż o 15 minut szybciej niż poprzednio... w sumie lepie zamówić bryczkę bo szybciej dojedzie, albo fasiąg spod Morskiego Oka
Wróć na i.pl Portal i.pl