Najstarszy dworzec PKP w Polsce zostanie wyburzony po pożarze? [ZDJĘCIA]

Marcin Kaźmierczak
Tak wygląda Dworzec Kolei Górnośląskiej po pożarze
Tak wygląda Dworzec Kolei Górnośląskiej po pożarze Marcin Kaźmierczak
Wrocławski Dworzec Kolei Górnośląskiej, który spłonął w nocy ze środy na czwartek (14-15 czerwca) może zostać wyburzony. PKP podejmą decyzję po wizji lokalnej i rozmowie z konserwator zabytków, do których dojdzie najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.

W pożarze byłego Dworca Kolei Górnośląskiej przy ul. Małachowskiego najmocniej ucierpiało zachodnie skrzydło budynku. Jak informuje mł. bryg. Mariusz Urbaniak, oficer prasowy PSP we Wrocławiu, doszczętnie spłonął dach i poddasze. Decyzje dotyczące dalszych losów zabytku zostaną podjęte najprawdopodobniej w przyszłym tygodniu.

- Wtedy przeprowadzimy wizję lokalną, podczas której ocenimy stan techniczny budynku. Będziemy też rozmawiali z konserwator zabytków, jak widzi dalsze losy budynku. Dopiero po tych działaniach zadecydujemy, czy budynek zostanie odbudowany czy wyburzony - informuje Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP S.A.

CZYTAJ: Pożar najstarszego dworca kolejowego w Polsce. W akcji 10 zastępów straży pożarnej [ZDJĘCIA]

Miłośnicy kolei z Wrocławia uważają, że trzeba zrobić wszystko, aby nie dopuścić do wyburzenia najstarszego dworca w Polsce, który w 1989 r. wpisano na listę zabytków. Dworzec Wrocław Górnośląski otwarto 21 maja 1842 r.

- Jeśli zostałby on wyburzony, to byłaby to wielka plama na honorze zarządzających - uważa Ryszard Boduszek, prezes Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu. - W maju szczyciliśmy się 175. rocznicą uruchomienia linii kolejowej do Oławy, która była obsługiwana przez Dworzec Kolei Górnośląskiej, a nagle się okazuje, że nie dość, że nie można tego zabytku utrzymać, to nawet nie da się go odpowiednio zabezpieczyć - dodaje.

Jak informuje Boduszek, Klub Sympatyków Kolei razem z Ośrodkiem Pamięć i Przyszłość planował stworzyć na torach pocztowych przy Dworcu Kolei Górnośląskiej stałą wystawę zabytkowego taboru kolejowego.

- Najpierw jednak ten teren musi zostać uporządkowany, a dopóki obok będzie znajdowało się schronisko dla bezdomnych, to takie zdarzenia mogą się powtarzać. To bardzo zła lokalizacja - zauważa Ryszard Boduszek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Najstarszy dworzec PKP w Polsce zostanie wyburzony po pożarze? [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Komentarze 54

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mea
przyjdzie czas i na Zamek Królewski... petunia non olet... a Śluza Opatowicka, to woła o pomstę do nieba....
b
bercik Gorny Ślónsk
Pieromba, tyn bahnhof musi oaleć, to naszo ślónsko historia i to fest chlubno. Wywalczylimy, ze bahnhof we Bytoniu na Bobrku (Metropolio Silesio) - bydzie wpisany do rejestru zabytków i zrbielimy wszistko, zeby "carsko" dyrekcjo kolei niy wyburzeła bahnhofa na Bobrku...
s
stop brudowi!
A z ciebie zwykły wsiur, który przyjechał z wsi gdzieś pod Tarnopolem w 1945 roku i teraz udaje miastowego. Taka jest prawda, że przyjechaliście na gotowe, zastaliście to co zbudowali wam Niemcy i doprowadzili do ruiny. Wiem że boli, ale taka jest prawda. Brudasy i złodzieje zza Buga!
t
taka prawda
Dzięki Warszawie te cegły teraz służą narodowi, a gdyby zostały one we Wrocławiu to by budynki popadły w ruinę, tak jak hołota przybyła zza Buga doprowadziła do ruiny stary dworzec i wiele innych obiektów. Więc możecie Warszawie tylko podziękować, że uratowała wasze cegły.
r
ratownik
Hehe. Ile to już razy zabytki przypadkiem płonęły w nocy? Banda złodzieji i oszustów. Dla forsy zniszczą wszystko.
l
likier
Skoro nie pełni funkcji dworca, to nie jest dworcem. Chyba logiczne. Ale nie dla niektórych cymbałów. Tak samo kościół zamieniony np. na magazyn nie jest kościołem. Nie jest najstarszym dworcem w Polsce, bo jak go budowano, to był w Niemczech. Dworzec wybudowali Niemcy, a Polacy (hołota zza Buga zamieszkująca obecnie Wrocław) go zrujnowała. Więc czym ty się chwalisz durniu? Naucz się myśleć zasrany szczeniaku, obrażaniem innych nie zastąpisz argumentów.
N
Nieczytelny
Czytanie ze zrozumieniem jest niestety na bardzo niskim poziomie u Pana Jakuba Adamczyka, poziom kultury w dyskusji metr poniżej poziomu mułu. To, że obiekt nie pełni funkcji dworca nie oznacza, że nie można używać nazwy dworzec, Ratusz nie pełni funkcji ratusza od dawna, jest obecnie siedzibą muzeum. Dworzec znajduje się we Wrocławiu, w Polsce, zatem jest najstarszym dworcem w Polsce, a nie polskim. Zbudowano go w czasach Królestwa Pruskiego, a nie w Niemczech, bo coś takiego nie istniało, zatem jest pruski, ewentualnie niemiecki (mimo że Niemcy nie istniały). Jeśli informacje na poziomie szkoły podstawowej nie są wciąż zrozumiałe proponuję wizytę u specjalisty. Podpisując się na końcu komentarza proszę używać wielkiej litery,nl nawet jeśli ,,tumanie`` to tylko ksywka. Pozdrawiam z pogardą (kolejne trudne słowo).
n
nibywrocławianin
Nie wszędzie się o to dba. Po wojnie, procentowo, w Polsce odbudowano więcej zniszczonych zabytków niż w Niemczech. A jednocześnie istniała cicha dyrektywa rządzącej partii, aby nie przeszkadzać rozwalającym się zabytkom kultury niemieckiej w rozwalaniu się.
p
piotruś
Debilu, doucz się historii i nie rób z siebie większego idioty niż jesteś. Jak nie wiesz w jakim kraju był Wrocław przed 1945 roku to skończ najpierw gimnazjum.
J
Jakub Adamczyk
Doucz się z historii i nie rozpowszechniaj bzdur, gamoniu. Najstarszą linią kolejową w Polsce jest wiedenka. Koleją na Dolnym Śląsku też nie jechałeś, bo inaczej być wiedział, ze najpiękniejsze są linie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i do Szklarskiej Poręby.
D
DW
Z obrazków to ty znasz tylko gołe baby, a kolei nie znasz w ogóle.
D
DW
Jak ja jestem hołotą z zabużańskiej wioski, to ty jesteś sqrwysynem z matki qrwy i starego nieznanego, pasuje ci śmieciu?
D
DW
W czasach kiedy budowano pierwsze linie kolejowe na obecnych Ziemiach Polskich Polski jako takiej nie było, więc chyba logiczne jest to, że najstarsze zabytki kolejnictwa w Polsce były budowane odpowiednio w Prusach, Austrii i Rosji. Skompromitowałeś to się akurat ty, bo w 1842 nie było jeszcze Niemiec tylko Prusy. Gówniarza to sobie poszukaj u siebie w piaskownicy.
Najpiękniejsza linia jest pojęciem względnym, podobne (o ile nie większe) walory krajobrazowe mają linie Wałbrzych - Kłodzko, Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdrój, Kłodzko - Kudowa.
W
WD
Widać, że kolei nie znasz nawet z obrazków.
e
edzio
geniuszu, to podpowiedz mi czy Dworzec Główny jest też niemiecki :) Czy przymiotnik polski przysługuje tylko obiektom wybudowanym po 1945 roku ?? proponujesz zmianę np. z PKP na teenach wcześniej należących do Niemiec na Deutsche Reichsbahn ??
Wróć na i.pl Portal i.pl