Menu Region
Fiat Tipo. Co ma do zaoferowania?

Fiat Tipo. Co ma do zaoferowania?

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Tomasz Szmandra

Prześlij Drukuj
W Warszawie odbyła się oficjalna premiera nowego, kompaktowego sedana Fiata. Jego największym atutem ma być przystępna cena, która w podstawowej wersji wynosi 42 600 zł. Ale nowy model włoskiej firmy ma znacznie więcej zalet.
1/5

(© Tomasz Szmandra)


Tipo to jeden z najpopularniejszych modeli w historii Fiata. Włosi produkowali go między 1988 a 1995 rokiem, jako następcę Ritmo. Samochód był wówczas jednak dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback, stylistycznie do złudzenia przypominający mniejsze Uno.


Nowe Tipo ma niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem.

Przede wszystkim dlatego, że jest sedanem zaliczanym do klasy kompaktów. Skąd zatem wspólna nazwa? Wprowadzając nowy model na rynek producent postanowił skorzystać ze sprawdzonego zabiegu: użycia dla nowego auta historycznej nazwy samochodu, który przed laty był bardzo popularny. Podobnie zrobili m.in. Skoda z nowym Rapidem, czy Volkswagen z Jettą.

Tipo AD 2016 powstało na płycie podłogowej z której korzystają także Fiaty 500X i 500L oraz Jeep Renegade. Na pierwszy rzut oka widać, że samochód znacząco urósł. To odpowiedź konstruktorów na zarzuty wobec poprzedników, których nadwozia były wąskie i mniej estetyczne. Auto ma 4,53 m długości, 1,79 m szerokości i 1,49 m wysokości. Rozstaw osi to 264 cm. Na uwagę zasługuje spory, jak na tę klasę bagażnik, mieszczący aż 520 litrów ładunku.


Wnętrze samochodu wygląda estetyczne, a centralnym elementem kokpitu jest tu wyświetlacz systemu multimedialnego. Poniżej znajdują się wloty powietrza, a pod nimi zestaw najważniejszych przełączników i panel sterowania klimatyzacją. Miejsca w kabinie jest dość sporo nawet dla rosłych osób, a na kanapie z tyłu bez problemu zmieszczą się dwie dorosłe osoby i dziecko. W środkowej części oparcia znajduje się wysuwany podłokietnik z ukrytymi uchwytami na kubki i niewielkim schowkiem.


Auto może być napędzane silnikami benzynowymi: 1,4 l o mocy 95 KM lub 1,6 l o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią biegów. Dostępne turbodiesle to jednostki Multijet II 1,3 l o mocy 95 KM i 1,6 l o mocy 120 KM. Tipo w standardzie w jest wyposażone m.in. w klimatyzację, system audio z portami USB i Aux, system audio portami USB, AUX i czterema głośnikami, system ESC, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby z przodu, regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz 15-calowe stalowe felgi. W opcji oferowany jest m.in. system Uconnect z dotykowym, 5-calowym ekranem z połączeniem Bluetooth, czytnikiem SMS i sterowaniem głosowym, wielofunkcyjna kierownica z przyciskami sterującymi tempomatem, systemem audio i zestawem głośnomówiącym telefonu, poduszki powietrzne boczne, kurtyny, dzielona tylna kanapa (60:40), elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, kamera cofania oraz nawigacja TomTom.

Podstawowa wersja nowego Tipo z silnikiem 1.4 16V/95 KM z sześciobiegową, manualną skrzynią kosztuje 42 600 zł, natomiast najdroższy model dieslem 1.6 MultiJet 16V/120 KM to wydatek 70 000 zł.


Auto produkowane jest w tureckiej fabryce w Bursie, gdzie w tym roku powstanie 63 tys. egzemplarzy tego modelu. Nieco później do sedana dołączą wersje hatback i kombi. Co ciekawe,  spośród 1500 sztuk nowego Tipo przewidzianych w tym roku na polski rynek, 1200 już zostało zamówionych przez klientów! A wrażenia z pierwszych jazd testowych tym modelem przedstawimy na Motofaktach już jutro.


 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się