Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak w Katowicach. Zapowiedź ogromnego wsparcia kolei w woj. śląskim. Trafi do nas 5 mld złotych [FOTO]

Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
Wideo
od 12 lat
W piątek, 5 kwietnia na Stacji Katowice odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka dotyczącą podpisania umów na modernizację linii kolejowej E65 na dwóch kluczowych dla mieszkańców województwa śląskiego odcinkach. Kto skorzysta z nowej kolejowej infrastruktury?

Gigantyczne wsparcie finansowe kolei w woj. śląskim. Która linia doczeka się remontu?

W konferencji wzięli udział m.in. Dariusza Klimczak, minister infrastruktury, Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury i prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Wyborski. Tematem spotkania było podpisanie umów na modernizację linii kolejowej E65 na odcinkach Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice.

- Podpisaliśmy dziś dwie bardzo ważne umowy dotyczące ciągu kolejowego E 65 łączącego północ z południem Polski, ale jest to też ciąg, który jest kręgosłupem kolejowym, jeśli chodzi o komunikację w województwie śląskim - mówił Piotr Wyborski. - Dwie duże umowy, z których jedna jest rekordowa w historii PKP Polskich Linii Kolejowych. Jest to największa umowa pod względem wartości, jaka została podpisana dotycząca modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej - kwota 3 mld 700 mln zł na odcinek Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. Jest to tylko 13 km linii, ale to odcinek bardzo skomplikowany, w ścisłym centrum miasta, w związku z czym zakres prac, który jest do wykonania ma nam pozwolić utrzymać infrastrukturę w stanie niepogorszonym przez kilkadziesiąt lat - dodał.

Na wspomnianym odcinku wymieniona zostanie nawierzchnia, odbudowane praktycznie od nowa zostaną wszystkie obiekty inżynieryjne - mosty i wiadukty, zmodernizowana będzie infrastruktura pasażerska - powstaną trzy nowe przystanki, z kolei dotychczasowe przystanki zostaną gruntownie wyremontowane.

- Stacja Katowice przyjmuje ok. 450 pociągów na dobę. Ta modernizacja poprzez optymalizację układów torowych, nowych przeplotów, ma pozwolić na poprawę przepustowości również przez dobudowę drugiej pary torów na odcinku od Katowic do Będzina - wyjaśniał prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Druga umowa o wartości 1 mld 700 mln złotych na odcinek Zebrzydowice - Zabrzeg ma przede wszystkim podnieść prędkość dla pociągów pasażerskich do 160 km/h i pociągów towarowych do 120 km/h.

- Zakładamy, że w ramach tej inwestycji również zostanie zmodernizowana infrastruktura pasażerska. Perony zyskają zupełnie inny wygląd, zostaną zainstalowane windy, dostęp pasażerów do pociągów będzie zdecydowanie lepszy, sprawniejszy i wygodniejszy - dodawał Piotr Wyborski.

Pieniądze europejskie zasilają polską kolej - gigantyczne fundusze dla województwa śląskie

Podczas swojego wystąpienia minister infrastruktury, Dariusz Klimczak zwracał uwagę na palący problem natężenie ruchu w województwie śląskim, nie tylko kolejowego, ale także drogowego. Jako przykład podał m.in. drogę między Katowicami, a Sosnowcem, którą dziennie przejeżdża ok. 112 tys. pojazdów. W jego ocenie planowana modernizacja linii kolejowej E 65 przyczyni się rozładowania ruchu ulicznego.

- Musimy w taki sposób modernizować nasze linie, projektować nowe przebiegi, aby oddzielać ruch aglomeracyjny od ruchu dalekobieżnego, żeby zostawić więcej miejsca na połączenia lokalne, żeby ludzie chcieli korzystać z kolei, żeby ta oferta się rozbudowywała. Mówimy o bardzo ważnym odcinku Katowice - Szopienice, Katowice, Katowice - Piotrowice oraz drugim odcinku od Zabrzegu do Zebrzydowic - wyjaśniał minister Klimczak.

Pieniądze na modernizację w 85 % pochodzą z funduszy unijnych.

- Walczymy o pieniądze europejskie. Chcielibyśmy żeby były one w dalszym ciągu motorem napędowym inwestycji kolejowych, drogowych, transportowych w Polsce. Ostatnie trzy dni spędziłem w Brukseli moich odpowiedników z innych państw Unii Europejskiej do tego, żeby ten bardzo dobry instrument, który wspiera rozwój transportu, w tym transportu kolejowego, w Polsce był kontynuowany, był ujmowany w nowych ramach finansowych - mówił Dariusz Klimczak. - Ta inwestycja w województwie śląskim jest przykładem jak bardzo są potrzebne tego typu inwestycje, jak bardzo ważna jest zgodna współpraca z Unią Europejską, jak ważne są pieniądze europejskie, jak ważne jest projektowanie przebiegu modernizacji nowych linii kolejowych właśnie w tak bardzo zatłoczonych komunikacyjnie miejscach, jakim jest województwo śląskie - dodał.

Jak zapowiadał Przemysław Koperski, wiceminister infrastruktury, inwestycje wkraczają w fazę realizacji, jednak zanim to nastąpi odbędą się konsultacje z mieszkańcami i samorządami, aby rozwiązania na linii były jak najbardziej optymalne.

Intensywny rozwój kolei w wojewódzkie śląskim - inne inwestycje

Na terenie województwa śląskiego są również inne inwestycje prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Na ciągu E 65 trwa modernizacja odcinka północnego od Będzina do Katowic - Szopienic Poł. oraz odcinka od Tychów do okolic Czechowic-Dziedzic.

Poza tym toczą się pracę na początkowym odcinku magistrali węglowej od stacji Chorzów Stary przez Bytom w kierunku Nakła Śląskiego. Modernizowana jest także stacja Gliwice - Łabędy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera