MATURA 2015: Język POLSKI USTNY - Maturzyści zdający po południu mają łatwiej [znają PYTANIA]

Maciej Kałach
MATURA 2015: Język POLSKI USTNY - Maturzyści zdający po południu mają łatwiej [znają PYTANIA]
MATURA 2015: Język POLSKI USTNY - Maturzyści zdający po południu mają łatwiej [znają PYTANIA] Łukasz Kasprzak
MATURA 2015: Ustny język polski. Według ustaleń "Dziennika Łódzkiego", maturzyści, którzy po południu zdają w ogólniakach ustny egzamin z języka polskiego, mają większą szansę na dobry wynik od maturzystów zdających tego samego dnia - ale rano.

MATURA USTNA POLSKI 2016 - TEMATY, PYTANIA Z POSZCZEGÓLNYCH DNI

A jakie pytania dziś na maturze? Sprawdź! MATURA USTNA POLSKI 2015: Jakie pytania na maturze ustnej z polskiego 12 maja 2015? [PYTANIA]

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 15 maja 2015]

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego 13 maja 2015 [PYTANIA]

MATURA USTNA Z POLSKIEGO 2015: Pytania na maturze ustnej z polskiego [POLSKI PYTANIA 14 maja 2015]

MATURA 2015: język POLSKI - poziom podstawowy [PYTANIA, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]

Dlaczego? Od 2015 r. obowiązkowa matura z polskiego (w liceum) ma nową formę. Zniknęła prezentacja maturalna, czyli wystąpienie przygotowane w ostatnim roku nauki. Zamiast prezentacji na egzaminie losuje się zagadnienie, które po kwadransie zastanowienia trzeba omówić przed komisja nauczycieli.

Z naszych informacji wynika, że takich zagadnień na każdy dzień Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie przygotowała po 20. Maturzyści zdający ustnie polski rano przekazują wiedzę o tematach zdającym po południu - robią to m.in. za pośrednictwem Facebooka. Dzięki takiej "solidarności" absolwenci, którzy mają egzamin później są uprzywilejowani...

Matura 2015 w Łodzi. Na początek maturzyści zdawali język polski [ZDJĘCIA, WIDEO]

- To paranoja - mówi krótko Alicja Wojciechowska, dyrektor XXV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi.

W tej szkole ustny egzamin z języka polskiego zaczął się w poniedziałek o godz. 13 (tak przewidziano w ustalonym przed maturami harmonogramie). Według Wojciechowskiej część absolwentów przychodzących na sprawdzian wiedziała już czego się na nim spodziewać...

Alicja Wojciechowska nie potępia młodzieży za podpowiadanie sobie przez internet.

- To organizatorzy matury z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej powinni przewidzieć takie zachowania. Może należałoby udostępnić przed maturą wszystkie kilkaset zagadnień na ustny egzamin, zamiast udostępniać je partiami danego dnia? - zastanawia się dyrektorka.

Wątpliwościami, czy matura ustna z polskiego jest sprawiedliwa podzieliliśmy się z CKE w Warszawie, która tworzy państwowy system sprawdzianów. Natomiast zdaniem Danuty Zakrzewskiej, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi (OKE organizuje maturę na terenie naszego województwa), korzystanie z internetowych list tematów nie pomoże "popołudniowym" maturzystom.

- Młodzież świetnie komunikuje się przez internet, ale czy w kilka godzin opanuje znalezione tam zagadnienia, jeśli nie zrobiła tego przygotowując się do matury przez wiele miesięcy. Takie przeglądanie tylko zaburzy emocje, zamiast pomóc - sądzi dyrektor Zakrzewska.

MATURA 2015: język POLSKI - poziom rozszerzony [PYTANIA, ARKUSZE CKE, ODPOWIEDZI]

Lista tematów zadawanych 11 maja na ustnej maturze z polskiego, według użytkowników strony na Facebooku "Wrzućmy tu tematy z USTNEGO polskiego!" (lista pochodzi sprzed godz. 12):

  1. Omów motyw śmierci w obrazie "Śmierć" Malczewskiego oraz innych utworach kultury.
  2. W jaki sposób w sztuce ukazana jest podróż? Heban-Kapuściński
  3. W jaki sposób autorzy ukazują swój stosunek do ojczyzny?- T.Różewicz
  4. W jaki sposób przedstawiona jest w literaturze funkcja poetycka języka. Odwołaj się do tekstów literackich. Podany był fragment chłopów
  5. Język i znaki jako wyraz przekazu - Ewa Wołyńska kody w prasie
  6. Jak jest ukazana kultura rycerska w tekstach kultury? Omów problem odwołując się do załączonego plakatu z trzeciej części Gwiezdnych Wojen i wybranych utworów literackich.
  7. Wieloznaczność w wypowiedzi. Na podstawie tekstu "Głos w sprawie pornografii" W.Szymborska i własnych doświadczeń.
  8. Obraz "Wierny towarzysz" Juliusza Kossaka.
  9. Wierność jako ważny element moralności świata przedstawionego w tekstach kultury
  10. "Naród jako lawa, bohater jednostkowy i grupowy w Dziadach III. Na bazie znajomości tego dramatu"
  11. "Co twórcy mówią o godności człowieka. Odwołaj się do fragmentu "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall (tutaj fragment o Żydzie na beczce) oraz innych tekstów kultury"
  12. "Co jest dla człowieka źródłem szczęścia. Odwołaj się do "na rzecz czarnoleską" Kochanowskiego oraz innych tekstów kultury"
  13. Różnice miedzy językiem mówionym a pisanym
  14. Parabola w tekstach kultury
  15. Dlaczego artyści używają języka potocznego w swoich utworach?
  16. Jakie formy języka intrygują odbiorcę
  17. Jak twórcy oceniają uległość modzie pan Tadeusz
  18. Jak zwyczajne i przeciętne życie jest ukazywane w literaturze? Rozważ problem na podstawie rzeźby Jerzego Kaliny 'Przejście' i innych tekstów literackich.
  19. W jaki sposób w utworach literackich ukazywane są żywioły
  20. Funkcja języka w prasie i mediach. Odwołaj się do fragmentu i innego tekstu kultury
  21. Tworzenie - naśladowanie rzeczywistości czy jej wyobrażenie? Odwołaj się do obrazu Sętowskiego pt. " Malarz i modelka" oraz do innych utworów literackich.

PRZECZYTAJ OFICJALNE STANOWISKO CKE NA NASTĘPNEJ STRONIE

W poniedziałek po południu uzyskaliśmy oficjalne stanowisko Marcina Smolika, dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie. Przytaczamy je w całości:

"Uprzejmie informuję, że egzamin maturalny z języka polskiego w części ustnej sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Umiejętności tych nie sposób nabyć w ciągu nawet kilku godzin dzielących maturzystę od przeczytania – np. na Twitterze – nieprecyzyjnie i, w większości przypadków, niepoprawnie sformułowanych tematów, do przystąpienia do egzaminu. Należy również mieć na względzie, że ocenie przez egzaminatorów podlega nie tylko meritum wypowiedzi monologowej, ale też:

  • organizacja wypowiedzi monologowej;
  • meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzegania zasad uczestniczenia w rozmowie
  • styl i język wypowiedzi monologowej i dialogowej – łącznie.

Z naszych obserwacji zadań egzaminacyjnych przekazywanych przez zdających na portalach społecznościowych wynika, że znaczna większość tematów jest przekazywana nieprecyzyjnie, wiele z nich zawiera przeinaczenia i błędy. Skupianie się na nerwowym przygotowaniu do tak sformułowanych „tematów” może maturzyście bardziej zaszkodzić niż pomóc. Niewskazane jest również odwoływanie się w swojej wypowiedzi do tekstów kultury przywołanych przez innych zdających. Przywołanie w wypowiedzi tekstów, z którymi zdający nie jest sam dobrze zaznajomiony, będzie prowadziło do błędów rzeczowych i terminologicznych, co z kolei skutkować będzie obniżeniem punktacji za meritum wypowiedzi monologowej.

Egzaminatorzy również bez problemu są w stanie „wykryć” w trakcie wypowiedzi dialogowej, czy zagadnienia, które poruszył w swojej wypowiedzi zdający, oraz teksty, do których się odwołał, są w istocie dobrze mu znane. Wypowiedzi nieadekwatne są surowo oceniane. Nasze doświadczenia pokazały nam również, że osoby odwołujące się w wypowiedzi do cudzych argumentów oraz tekstów, których dobrze nie znają, tworzą wypowiedzi niezorganizowane i niespójne, co wiążę się z koniecznością przyznania mniejszej liczby punktów za organizację wypowiedzi monologowej.

CKE jest świadoma, że zdający mogą robić listę tematów, które pojawiły się na egzaminie. Ze względu jednak na przytoczone powyżej argumenty jesteśmy przekonani, że większa „łatwość” zadań dla osób, które rozpoczynają egzamin w godzinach popołudniowych, jest jedynie pozorna. Być może mniejszy jest w przypadku tych osób trwający kilkadziesiąt sekund efekt „zaskoczenia” (choć pojawić się może tutaj efekt „rozczarowania” wynikający z wylosowania nie tego tematu, na który się liczyło), jednakże konieczność przygotowania i wygłoszenia ok. 10-minutowej wypowiedzi jest taka sama, a próba oparcia wypowiedzi na niesamodzielnie wybranych tekstach i przywołania w niej „nieswoich” argumentów może okazać się przykra w skutkach, prowadząc do obniżenia punktacji nie tylko za meritum wypowiedzi, ale również za jej organizację, styl i poprawność językową. Co więcej, maturzysta, który skorzysta z błędnie przekazanego tematu (zamiast wnikliwie przeczytać temat wylosowany podczas egzaminu) może wygłosić wypowiedź z tematem niezgodną, a wypowiedź niezgodna z poleceniem to wypowiedź oceniona na 0 punktów, a więc niezdany egzamin.

Podsumowując – serdecznie radzimy maturzystom, aby – zamiast nerwowo śledzić fora i portale społecznościowe, szukając nieprecyzyjnie przekazanych tematów, prowadzących do oczekiwań w zakresie tematu, który chcieliby bądź nie chcieliby wylosować – poświęcili ten czas na ostatnie przejrzenie lektur, przewertowanie przykładowych zadań i realizacji w Informatorze i Zbiorze zadań opublikowanych na stronie CKE, albo po prostu na odpoczynek przed egzaminacyjnym wysiłkiem. Przyniesie to na pewno więcej korzyści."

ZOBACZ KONIECZNIE
MATURA 2015: Wszystko o egzaminach maturalnych 2015
MATURA 2015: Egzamin maturalny 2015 od 4 do 29 maja [TERMINY, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: MATURA 2015: Język POLSKI USTNY - Maturzyści zdający po południu mają łatwiej [znają PYTANIA] - Dziennik Łódzki

Komentarze 85

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx
lol .... lepiej zamiast sie zastanawiać to się poucz!
D
Dawid
Jeśli moja grupa zaczyna o 15 a ja jestem 6 na liście to na które numery pytań mogę trafić ?
s
studentka
już nie mogę doczekać się oficjalnych wyników i składania papierów na uczelnie. ja wybrałam Społeczną Akademię Nauk w Warszawie na ul. Łuckiej. uczelnia polecona przez moje koleżanki więc sprawdzona i na pewno dobra. już nie mogę doczekać się października i rozpoczęcia studiów
d
dfh
Matura powinna zostać uniewazniona! Strasznie niesprawiedliwe dla uczniów!
m
maturzystka
Czekałam aż znajdę taki komentarz. Szkoda, że sesja to również terminy poprawkowe, warunki. Oblana matura - rok w plecy, bo wszystkie lepsze kierunki nie mają drugiej rekrutacji.
w
wert
Czy to co napisalam jest zgodne z tematem ?
Matura 2015 nowa wypracowanie
mam pytanie , czy jesli w tezie napisalam ze wolna wola decyduje o losie czlowieka i podalam za przyklady wiersz B. Lesmiana " Dziewczyna " tutaj napisalam ze kazdy walczy o swoje , przechodzac przez rozne bariery tak jak czlowiek, cien a pozniej mlot w wierszu i lekture "Granica" w ktorej opisalam ze Zenon Ziembiewicz sam zadecydowal o tym ze zdradzal nadal swoja zone Elzbiete i jego wolna wola doprowadzila go do samobojstwa jest dobre i mniej wiecej na temat ?
k
kinia
gdzie znalazłeś opracowane tematy?? proszę pomóż!
d
dany
to co tu mówi Smolik- żałosne, g******, okrutne. Czy ten człowiek nigdy nie zdawał egzaminu? Ludzie CKE w tym roku wielokrotnie złamali konstytucyjne prawo do równości i powinni siedzieć!!!!Przecież to oczywiste, że maturę zdają też dzieci polonistów- jeśli zdaja ją po południu, wiedzą jakie teksty przywołać do tych durnych tematów. Tematy są same dziwne- czemu nie ma normalnych- o postawach wobec Boga, zła, cierpienia, wojny... Tegoroczne tematy będą trudne dla części absolwentów polonistyki- zakładam się o wszystko że nie każdy zdałby to na 100%.
I jak można było z tą maturą zestawić tak łatwe egzaminy w technikum! Jedźmy protestować pod CKE. Albo od razu do sądu. Towarzystwu niedouczonych "specjalistów" z CKE dziękujemy
d
dany
Błędem były tematy z polskiego w technikum spoza obowiązkowej listy lektur. Drugi błąd- rażąca dysproporcja w trudnośći egzaminów w liceum i technikum. W tym roku przeciętny technik lepiej zda na studia niż całkiem dobry licealista!
A to co tu mówi Smolik- by się idiotycznie nie ośmieszał. Pozwać ich wszystkich do sądu. Złamali konstytucyjne prawo do równości i powinni siedzieć!!!!
14-ty
Każdy kto wychodzi z egzaminu podaje temat, który zostaje skreślony z listy... Wchodząc jako 14-ty wybierasz temat z 5 pozostałych, które i tak wszystkie znasz już co najmniej od paru godzin :-)
a
agnieszka
To jest kompromitacja edukacji w Polsce!!Jako nauczyciele zwracalismy uwagę tzw SZKOLENIOWCOM Z OKE ,że tak będzie .Wyśmiewali nas !!
K
Kasia
Nie miałabym tak wiele przeciwko nowej formie matury, gdyby nie to, że jedno pytanie może skreślić całą naszą dotychczasową pracę. Z tego co mi się przypomina, " za tamtych czasów" pytania były 3, a nie jedno. Jeśli nie odpowiedziałeś na jedno, np. gramatyczne, okej, masz jeszcze szanse w dwóch pozostałych pytaniach.Za to teraz wystarczy, że wylosuje temat, który mi nie podpasuję, spanikuję, nie znajdę w 15 minut odpowiednich przykładów i matura oblana. Mało tego, poprawka nie w sierpniu a za rok. Sprawiedliwe ? Moim zdaniem wcale. Nie jestem g******, mimo to nie rozumiem niektórych pytań z ustnej matury i nie umiem na nie odpowiedzieć nawet z pomocą internetu. To przykre.
w
walter
Ustna matura powinna być anulowana .To kpina aby jedni szli w ciemno a inni z gotowymi odpowiedziami.Pytania na ustny powinny być jawne dla wszystkich
m
matura2015
Denerwuje mnie, że w informatorach z CKE są błędy. Jak mogą wymagać od nas perfekcji, jeśli sami nie potrafią nawet dobrze przykładu podać. Zauważyłam błąd w jednym z rozwiązań z matematyki (nie pamiętam już teraz którym, ale chodziło o rozwiązanie nierówności, powiedzmy 1 było rozwiązaniem podwójnym, a więc wykres powinien się odbić, jednak według cke przechodził w dół). Kolejnym przykładem jest zadanie 1.10 z polskiego, w poleceniu wyraźnie pisze odwołaj się do całości, jednak w przykładach jest odwołanie jedynie do podanego fragmentu i innych tekstów kultury. Widać, że ludzie z cke umieją czytać ze zrozumieniem... Wyłapałam jeszcze jeden błąd w jednym z odwołań umieścili film "Jestem Bogiem" i napisali, że akcja toczy się w Łodzi (chociaż miasta nie jestem do końca pewna), zaś rozgrywa się ona w Katowicach. Wymagają od nas żebyśmy nie robili błędów rzeczowych, a oni sami takie robią w PRZYKŁADOWYCH zadaniach, a nas srogo za to karzą. Ciekawa jestem ile jest błędów, których nie zauważyłam.
T
Trodor
Dokładnie, a następna reforma to nowy sposób na KASĘ! można wypuścić znowu nowe podręczniki z zastrzeżeniem ze wszystko inne to już nie nauka, opodatkować co trzeba, a wgl to niech zrobią maturę PŁATNĄ..... paranoja
Wróć na i.pl Portal i.pl