Lech Wałęsa o pedofilii w kościele i księdzu Cybuli: "Kościół musi się zastanowić, co z tym zrobić"

Barbara Szczepuła
Karolina Misztal
Ksiądz Franciszek Cybula, który był kapelanem prezydenta RP Lecha Wałesy przyznał się w filmie Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu” do molestowania dwunastoletniego chłopca.

Pan o tym wiedział? - pytali dziennikarze byłego prezydenta.

- Żartujecie?! Ja, katolik miałbym wiedzieć i nie reagować?! Jestem zaskoczony. Nie mieści mi się po prostu w głowie, że ksiądz mógł się do czegoś takiego posunąć. Schował się pod mój parasol i muszę teraz odpowiadać na takie pytania. Byłem inaczej wychowany. Zresztą dla całego mojego pokolenia ksiądz był, jak sądzę, istotą niemal świętą. Poza podejrzeniami. Przypadek księdza Cybuli wskazuje, że przed wstąpieniem do seminarium powinno się badać kleryków pod kątem skłonności pedofilskich.

Bolało, gdy słuchał Pan wyznania księdza?

Nie oglądałem filmu. To jest tak obrzydliwe, że nie jestem w stanie. Wiem, że się przyznał i to mi wystarczy.

Nigdy nie miał pan żadnych podejrzeń?

Nigdy. Nikt nie powiadomił mnie, że coś takiego może się dziać.

To już drugi ksiądz w pana otoczeniu, bo przecież są też podejrzenia w stosunku do księdza Henryka Jankowskiego.

Powtarzam: nic nie wiedziałem i nigdy w życiu nie podejrzewałem, że księża mogą coś takiego robić dzieciom. Pochodzę ze wsi, odebrałem proste wychowanie i nie słyszałem, by ktoś takie podejrzenia wobec księży formułował.

Biskupi w niektórych przypadkach o tym wiedzieli i ukrywali te sprawy.

Co mogę na to odpowiedzieć? Jestem wiernym synem Kościoła, modlę się do Pana Boga, ale nie odpowiadam za to, co robią księża, a także biskupi. Bywają dobrymi nauczycielami, bywają złymi.

Podczas pogrzebu księdza Cybuli arcybiskup Głódź wiedział już o tym i nic nie powiedział…

A co ja mam wspólnego z arcybiskupem Głódziem?

Jakby Pan to skomentował?

Kościół musi się zastanowić, co z tym zrobić.

Arcybiskup Wojciech Polak, prymas Polski przeprosił.

I bardzo dobrze. Za tym, co dziś wiemy powinny iść odpowiednie działania, ale nie pytajcie mnie jakie, bo nie wiem. To przywódcy Kościoła muszą nad tym pomyśleć. Papież Franciszek już to robi.

Podobno Jan Paweł II miał wiedzieć o przypadkach pedofilii wśród księży i nie reagował...

Nic o tym nie wiem, zatem nic na ten temat nie mogę powiedzieć.

Czy ten film był potrzebny, by oczyścić Kościół?

Myślę, że tak. Teraz będzie większy nacisk na hierarchów i bardzo dobrze.

Informacje zawarte w filmie mają wpływ na pańską wiarę?

Powtarzam: wierzę w Pana Boga, nie w księży. Chciałbym jednak by moi nauczyciele byli dobrymi ludźmi.

Może trzeba znieść celibat?

Nie ja będę o tym decydował. Jestem rewolucjonistą, ale nie w Kościele.

Czy można ten film uznać za atak na Kościół?

Był potrzebny, bo zmusi hierarchów, by coś zrobili z tym problemem. Dla mnie przykre jest, że się dowiedziałem, iż mój kapelan, mój spowiednik tak źle się zachowywał. Wybrałem go, bo spowiadał mnie przed małżeństwem i pewne sprawy mi bardzo dobrze wytłumaczył. To mi się spodobało. Pięknie odprawiał też codzienne msze święte w Belwederze, świetnie nas prowadził do Boga…. No, ale okazuje się, że nie mógł poradzić sobie z chucią…

Czy powinna powstać jakaś państwowa komisja? Czy Kościół sam sobie poradzi?

Nie jestem już prezydentem, nie mogę mówić w imieniu państwa. Kościół to my wszyscy, powinniśmy się modlić w intencji księży, zaś hierarchowie – powtarzam - muszą podjąć działania.

CZYTAJ TAKŻE: Pedofilia w Kościele. Tomasz Sekielski w filmie "Tylko nie mów nikomu" ujawnia dwa nieznane wcześniej przypadki molestowania

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Lech Wałęsa o pedofilii w kościele i księdzu Cybuli: "Kościół musi się zastanowić, co z tym zrobić" - Dziennik Bałtycki

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-05-13T08:14:32 02:00, Gość:

"Zresztą dla całego mojego pokolenia ksiądz był, jak sądzę, istotą niemal świętą"

I to właśnie jedno zdanie obrazuje problem całego społeczeństwa katolickiego. Ludzie wyzbywają się jakichkolwiek podejrzeń. Nie inaczej było z Wałęsą. Zboczeńcy doskonale się maskują i jak przychodzi co do czego mamy zderzenie "niemal świętego" ze zwykłym człowiekiem.

2019-05-13T09:14:40 02:00, Gość:

Masz rację. Ludzie są po prostu głupi.

2019-05-13T17:45:07 02:00, Gość:

Taka mentalnosc. Szczegolnie w malych miastach i wsiach. Moj ojciec wrzeszczal na mnie: na ksiedza zlego slowa nie waz sie powiedziec!

Nie mialem zlych przygod z klerem, ale jakbym mu powiedzial o jakims molestowaniu, to bym dostal lanie.

2019-05-13T23:49:21 02:00, Gość:

Tak było

Zacofanie w państwie polskim. Ksiądz poprostu człowiek. A pedofil przypadnie ukarać. Księża powinni siedzieć jak kiedyś w kościołach A teraz jak plaga wszędzie się pchają nie płacą podatków itd. Karygodne.

G
Gość
2019-05-13T09:29:24 02:00, Gość:

Panie Wałęsa! Kościół katolicki ma tylko jedno do zrobienia: znieść celibat i zlikwidować zakony. Zastanawianie i gadanie nie rozwiąże problemu sexu wśród księży bo to nie eunuchy.

.

W ub roku niemiecki Kościół ewangelicki przyznał się do 500 przypadków molestowań nieletnich w latach 1950-1970. Przypomnę, że pastorów nie obowiązuje celibat, choć wielu z nich dobrowolnie nie wchodzi w związek małżeński. Nikt w Niemczech nie wołał o wyrzuceniu religii ze szkół, pociągnięcia do odpowiedzialności biskupów, ani o rozliczeniu całego Kościoła. Pewnie w Niemczech mieszkają same moherowe berety.

P
POmroczność jasna.
Agent SB (TW Bolek) spowiadał się agentowi SB.Perełka.Temat dla Stanisława Barei ale niestety nie żyje.
G
Gość
2019-05-13T06:46:29 02:00, detale:

Taki "drobiazg": "- Zarówno ksiądz Jan A., który wykorzystywał jedną z bohaterek naszego filmu, jak ks. Cybula oraz ks. M., kustosz z Lichenia, byli zarejestrowani jako tajni współpracownicy SB - tłumaczy dziennikarz Tomasz Sekielski, autor filmu "Tylko nie mów nikomu".

2019-05-13T23:52:53 02:00, Gość:

Ten molestowany przez Cebulę sam tego chciał a teraz oceniając Cebulę dał świadectwo o sobie. Po co tyle czasu tam.jeździł?

nic nie zrozumiałeś

G
Gość
dla ojca dyrektora ,miliony przekazuje rząd na rozpustę ! wszyscy wcześniej wiedzieli i teraz w rządzie też wiedzą,na kolanach idą
G
Gość
2019-05-13T06:46:29 02:00, detale:

Taki "drobiazg": "- Zarówno ksiądz Jan A., który wykorzystywał jedną z bohaterek naszego filmu, jak ks. Cybula oraz ks. M., kustosz z Lichenia, byli zarejestrowani jako tajni współpracownicy SB - tłumaczy dziennikarz Tomasz Sekielski, autor filmu "Tylko nie mów nikomu".

Ten molestowany przez Cebulę sam tego chciał a teraz oceniając Cebulę dał świadectwo o sobie. Po co tyle czasu tam.jeździł?

G
Gość
2019-05-13T08:14:32 02:00, Gość:

"Zresztą dla całego mojego pokolenia ksiądz był, jak sądzę, istotą niemal świętą"

I to właśnie jedno zdanie obrazuje problem całego społeczeństwa katolickiego. Ludzie wyzbywają się jakichkolwiek podejrzeń. Nie inaczej było z Wałęsą. Zboczeńcy doskonale się maskują i jak przychodzi co do czego mamy zderzenie "niemal świętego" ze zwykłym człowiekiem.

2019-05-13T09:14:40 02:00, Gość:

Masz rację. Ludzie są po prostu głupi.

2019-05-13T17:45:07 02:00, Gość:

Taka mentalnosc. Szczegolnie w malych miastach i wsiach. Moj ojciec wrzeszczal na mnie: na ksiedza zlego slowa nie waz sie powiedziec!

Nie mialem zlych przygod z klerem, ale jakbym mu powiedzial o jakims molestowaniu, to bym dostal lanie.

Tak było

G
Gość
2019-05-13T15:33:45 02:00, Gość:

Atakowanie całego kleru i kościoła to wybieg tych mend z PO już nie mają sposobu na obalenie PiS a tylko się tym pogrążają

To prawda

G
Gość
2019-05-13T10:48:35 02:00, Gość:

Sekielski potwierdza ksieza w jego filmie to byli Tajni Wspolpracownicy SB,dlatego Cebula zostal spowiednikiem Bolka z Pepowa.Ksieza SBecy dlatego zgodzili sie wystapic w filmie zyda Sekielskiego bo wiedzial wszystko o ich przeszlosci z SB !

Bolka z Popowa

G
Gość
2019-05-13T08:14:32 02:00, Gość:

"Zresztą dla całego mojego pokolenia ksiądz był, jak sądzę, istotą niemal świętą"

I to właśnie jedno zdanie obrazuje problem całego społeczeństwa katolickiego. Ludzie wyzbywają się jakichkolwiek podejrzeń. Nie inaczej było z Wałęsą. Zboczeńcy doskonale się maskują i jak przychodzi co do czego mamy zderzenie "niemal świętego" ze zwykłym człowiekiem.

2019-05-13T09:14:40 02:00, Gość:

Masz rację. Ludzie są po prostu głupi.

Taka mentalnosc. Szczegolnie w malych miastach i wsiach. Moj ojciec wrzeszczal na mnie: na ksiedza zlego slowa nie waz sie powiedziec!

Nie mialem zlych przygod z klerem, ale jakbym mu powiedzial o jakims molestowaniu, to bym dostal lanie.

G
Gość
"Pięknie odprawiał też codzienne msze święte w Belwederze, świetnie nas prowadził do Boga…. "

Po tym, czy przed tym jak trzymal swoje lapska w majtkach malych dzieci?!
G
Gość
Atakowanie całego kleru i kościoła to wybieg tych mend z PO już nie mają sposobu na obalenie PiS a tylko się tym pogrążają
G
Gość
A co zrobić z takimi kapusiami jak bolek no też trzeba się zastanowić?
G
Gość
Witam panowie, spotkam się z Panem na dyskretne i potajemne spotkania Mam 24 lat jestem po rozstaniu i nie chce mężczyzny na stałe. Zapraszam do kontaktu przez ten portal : www.wyspakobiet.eu/magda24
G
Gość
Sekielski potwierdza ksieza w jego filmie to byli Tajni Wspolpracownicy SB,dlatego Cebula zostal spowiednikiem Bolka z Pepowa.Ksieza SBecy dlatego zgodzili sie wystapic w filmie zyda Sekielskiego bo wiedzial wszystko o ich przeszlosci z SB !
Wróć na i.pl Portal i.pl