Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybitne dzieło odkryte w krakowskim kościele

Łukasz Gazur
„Ukamienowanie św. Szczepana” odkryto na nowo dzięki konserwacji
„Ukamienowanie św. Szczepana” odkryto na nowo dzięki konserwacji fot. archiwum
Sztuka. Dzięki konserwacji obrazu z kościoła świętego Szczepana dziś wiemy, że obraz łączyć można z Hansem van Aachenem.

W nowym kościele św. Szczepana w Krakowie znajdował się dwumetrowy obraz ołtarzowy „Ukamienowania św. Szczepana”, pochodzący ze starego kościoła pod wezwaniem tego świętego (ten, który dał nazwę placowi Szczepańskiemu).

Już wcześniej budził zainteresowanie historyków sztuki. Wiadomo było, że kompozycja powtarza fresk Niccolò Circignani zw. Pomarancio w kościele Santo Stefano Rotondo w Rzymie z ok. 1582, ale trudno było coś powiedzieć o autorstwie i klasie obrazu. Lata przemalowań zrobiły swoje.

Sytuacja zmieniła się w tym roku. Ogromny obraz został poddany konserwacji przez Marię Sokół-Augustyńską. Dzięki jej zabiegom odsłonięto pierwotną warstwę malarską.

- Po konserwacji nie ma żadnych wątpliwości, że mamy do czynienia z wybitnym dziełem szkoły rudolfińskiej ok. 1600, a być może można ten obraz powiązać z Hansem van Aachen. Przyznaję, że jestem trochę oszołomiony, bo nie sądziłem, że tak fenomenalne dzieła jeszcze w naszych zbiorach się mogą „odnaleźć” - tłumaczy dr hab. Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. - Znalezienie tak wielkiego i o takiej klasie artystycznej obrazu jest wydarzeniem wręcz sensacyjnym na gruncie polskim - dodaje.

Hans van Aachen to jeden z najwybitniejszych przedstawicieli manieryzmu, stylu w sztuce drugiej połowie XVI wieku, lokującego się między renesansem i barokiem. Malarstwo tego okresu charakteryzuje się nagromadzeniem postaci, nienaturalnym kolorytem, wydłużeniem proporcji ludzkiego ciała, przedstawianych często w nienaturalnych pozach (tzw. figura serpentinata), które miały obrazom nadać lekkość i dynamikę.

Krakowski obraz kolorystycznie nawiązuje do oryginału rzymskiego, a wiadomo, że Hans van Aachen był w Rzymie w 1584 roku.

Dzieło zobaczymy we wrześniu na wystawie w Ośrodku Kultury Europejskiej Europeum. Tam właśnie zostanie zaprezentowany po konserwacji. To pomysł Jerzego Żmudzińskiego i Beaty Frey-Stecowej. Obok tego dzieła pokazywane będą dwa inne obrazy autorstwa Bartholomeusa Sprangera - z Wawelu i z Wrocławia. Dzięki temu będziemy mogli zobaczyć, jak różne formy przyjmował manieryzm.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski