Wodna wersja Pięknej i Bestii podbija festiwal w Wenecji

    Wodna wersja Pięknej i Bestii podbija festiwal w Wenecji

    Urszula Wolak

    Aktualizacja:

    Dziennik Polski 24

    „Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie

    „Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie ©archiwum

    Wydarzenie. Prestiżowe Złote Lwy powędrowały do widowiskowego „The Shape of the Water”. Doceniono też Polaków za „Księcia i dybuka” - dokument o Michale Waszyńskim.
    „Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie

    „Shape of the Water” na pewno podbije publiczność na całym świecie ©archiwum

    Opowieść o życiu polskiego filmowca Michała Waszyńskiego (1904-1965) wygrała konkurs w sekcji Venice Classics - Best Documentary on Cinema, w której przedstawiono filmy na temat kina i sztuki filmowej. Polsko-niemiecka koprodukcja jest dokumentalną podróżą śladami Waszyńskiego, tajemniczej postaci światowego kina, twórcy wielu znanych przedwojennych filmów z Eugeniuszem Bodo, reżysera m.in. mistycznego „Dybuka”, a także producenta hollywoodzkich przebojów z Sofią Loren i Claudią Cardinale.


    Jury w konkursie głównym 74. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji zachwycił natomiast film „Shape of the Water” w reżyserii Guillermo del Toro („Labirynt Fauna”). Widowiskowe dzieło Amerykanina zgarnęło prestiżowe Złote Lwy.

    - Film był jednym z faworytów w rankingach międzynarodowych krytyków. Cieszył się również uznaniem zwykłych widzów, którzy również mają okazję wyrażać swoją opinię na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Czy zasłużenie zdobył Złote Lwy? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, gdyż z jednej strony to film zrealizowany w imponujący sposób przez niezwykle sprawnego reżysera, który z pewnością podbije masową publiczność. Z drugiej zaś strony, zastanawiam się, czy jury weneckiego festiwalu nie powinno nagrodzić filmu, który stroniąc od widowiskowości, porusza ważny społecznie temat i dlatego na długo pozostaje w naszej pamięci - ocenia Ewa Szponar, filmoznawczyni, która obserwowała konkurs w Wenecji.

    „The Shape of the Water” jest fantastycznym thrillerem rozgrywającym się w Stanach Zjednoczonych w czasie zimnej wojny. To historia ekscentrycznej Elisy, która zakochuje się w morskim potworze.

    - W tej wodnej wersji Pięknej i Bestii nie ma podziału na ślicznych i brzydkich, ale jest siła uczucia, która sprawia, że oboje uwalniają się mentalnie ze swoich niedoskonałych ciał. I jest coś jeszcze. Potęga wyobraźni - ocenia Mariola Wiktor, krytyczka filmowa.

    Jury Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przyznało drugą nagrodę bardzo interesującemu formalnie „Foxtrotowi” izraelskiego twórcy Samuela Maoza. Dzieło, które niejednego widza festiwalu wprawiło w konsternację, porusza problem traumy po stracie najbliższych i temat obowiązkowej służby wojskowej w Izraelu. Reżyser „Foxtrota” ma już na swoim koncie weneckie Złote Lwy za „Liban”.

    Z pewnością głośno będzie też o wyróżnionych - za sprawą aktorskich kreacji - „The Insult” i „Hannah”. W tym pierwszym zobaczyliśmy Palestyńczyka Kamela El Basha, a w drugim Charlotte Rampling. Trzymający w napięciu „The Insult” opowiada o tym, jak przypadkowa kłótnia może przerodzić się w konflikt o charakterze międzynarodowym; o tym jak nienawiść i męska duma zaburzają prawdziwy obraz rzeczywistości i uniemożliwiają porozumienie między ludźmi. Reżyser filmu Ziad Doueiri zdradził, że casting do nagrodzonej roli Yassera przeprowadził przez internetowy komunikator Skype. - Nie miałem wątpliwości, że El Basha będzie idealny - powiedział Doueiri.

    WIDEO: Mówimy po krakosku - odcinek 9. Co oznacza słowo "ducka?

    Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto


    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Nie przegap

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama