Po odpowiedź na to pytanie należy udać się do kina i nie zwracać uwagi na efekciarską łatkę, którą polscy dystrybutorzy przykleili do „The Square”, nazywając dzieło najzabawniejszym filmem w historii festiwalu. Film Östlunda - owszem, opowiada o współczesnym świecie, konstruując szereg komicznych sytuacji - ale śmiejemy się gorzko, sprowokowani do głębszej refleksji nad kondycją człowieka żyjącego w XXI wieku tak, że mina bardzo szybko nam rzednie.
Ironiczny Östlund mógłby użyć raczej stwierdzenia o wegetującym człowieku, który w „The Square” egzystuje za szybą rzeczywistości. Główny bohater Christian - dyrektor muzeum - posiada bogatą kolekcję intelektualnych i estetycznych wrażeń czerpanych w ascetycznych wnętrzach galerii sztuki; obraca się w sterylnych apartamentach odgrodzonych od reszty świata, wyjaławiających z uczuć i czyniących z niego mężczyznę pozbawionego empatii.
Porusza się luksusowym samochodem - synonimem bezpieczeństwa, wysokiego statusu, władzy i wreszcie panowania nad własnym losem. Wyjście poza ten pięknie skrojony schemat jest dla bohatera uwierające i wiąże się, jak podpowiada Östlund, z naruszeniem jego strefy komfortu. „The Square” udowadnia tym samym, że najbardziej dotkliwe może być dla nas doświadczenie prostego życia i konfrontacja z drugim człowiekiem, z którym najtrudniej jest dziś nawiązać dialog. Pod płaszczem satyry na współczesną sztukę (snobistyczną, hermetyczną, narcystyczną) kryje się więc smutna historia o komunikacyjnym paraliżu, o klęsce języka i upadku ludzkich uczuć.
„The Square” to więc opowieść o imitacji postaw, maskaradzie zachowań, o prowadzonej przez człowieka wyrachowanej grze, której mechanizmy poznajemy w momencie, gdy okazuje się, że jesteśmy więźniami politycznej poprawności i bezdusznego stylu życia. To on kastruje naszą wrażliwość na potrzeby i krzywdę Innego - uchodźców, dzieci, kobiet, ubogich, osób marginalizowanych społecznie.
Pozbawieni głębszej refleksji nad otaczającym światem, żyjący w ciągłym biegu, mamy jednak szansę się zatrzymać. Ale wtedy... naprawdę nie będzie nam do śmiechu.
WIDEO: Złota Palma w Cannes dla „The Square” w reżyserii Rubena Östlunda
Associated Press
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?