Kraków. Autonomiczny tramwaj jeździł po mieście. Co go wyróżnia? Brak... motorniczego. Czy to przyszłość MPK? [ZDJĘCIA, FILM] [28.01.]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, który jedzie bez motorniczego
Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, który jedzie bez motorniczego Facebook/Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny, który jedzie bez motorniczego, przejechał trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. - Tym razem to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi, włączeniu dzwonka. Autonomiczną jazdę tramwaju uruchomił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski - informuje MPK.

126N „Nevelo” - tak nazywa się autonomiczny tramwaj, który przejechał po krakowskich torowiskach.

To projekt naukowo-badawczy autonomizacji jazdy tramwajem, który realizują: NEWAG S.A, Instytut Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, CYBID sp. z o.o., MEDCOM sp. z o.o. oraz MPK w Krakowie.

- W ramach wspólnych prac rozwojowych został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego tramwaju typu 126N produkcji Newag S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. Autonomiczny układ sterowania umożliwia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa i nadrzędności sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego). Na podstawie bardzo precyzyjnej nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi z kół pojazdu, tramwaj automatycznie zatrzymuje się na przystankach (otwiera, zamyka drzwi i uruchamia sygnał ostrzegawczy przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. - informuje Małgorzata Syrda-Śliwa, rzecznik prasowy Politechniki Krakowskiej

W ramach kolejnych etapów prac planowane jest wyposażenie tramwaju w kompleksowe, inteligentne systemy wykrywania przeszkód (etap 2), a następnie zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju (etap 3) oraz rozpoczęcie eksploatacji tramwaju z zastosowanym asystentem nadzorującym jazdę (etap 4).

Pomysłodawcą projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” jest dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej.

- Realizacja niezwykłego zadania rozpoczęła się w 2019 r. Działania pomiędzy zaangażowanymi w projekt podmiotami koordynował mgr Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych PK i spółki NEWAG. Tramwaj „Nevelo” do prac badawczych został udostępniony przez Newag – czołowego polskiego producenta nowoczesnego taboru szynowego. Spółki CYBID sp. z o.o i MEDCOM sp. z o.o. odpowiadały za stworzenie programu komputerowego sterującego tramwajem oraz zaprojektowanie i wykonanie centralnej jednostki sterującej, czyli komputera komunikującego się ze sterownikami tramwaju. Przejazd testowy będzie możliwy dzięki współpracy z MPK S.A. Spółka udostępnia infrastrukturę techniczną, personel obsługi oraz dodatkowego motorniczego do nadzoru przejazdu - zaznacza rzecznik PK.

Kraków. Satyrą w komunikacyjne absurdy: Wiosna, co powiesz n...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
On

Jo biere odprawe i ide w piz.du. A niech se bimby same jeżdżom. Mom dosyć..

J
Jcpkp
28 stycznia, 15:09, Gość:

Głupi pomysł wyparcie człowieka, oby się nie przyjął bo ciekawe co zrobią zwolnieni motorniczy

Poczytaj to zrozumiesz, tak właśnie myślano jak wprowadzano maszyny parowe do fabryk.

J
Jcpkp

To się źle skończy.

G
Gość
28 stycznia, 12:55, Burmistrz Nowej Huty:

A kiedy pan pre-zydent uruchomi budowę metra w Krakowie? Na realizację czekają jeszcze nowe linie tramwajowe na północy miasta. Wypadałoby wreszcie z jego strony zrobić coś sensownego dla mieszkańców po tylu bezproduktywnych kadencjach a przestać glupkowac

Wtedy kiedy mu ja osobiscie z wlasnej kieszeni sfinansujesz, bo reszta miesxkancow Krakowa wie, ze mamy dlugi w kasie miasta. Albo wtedy kiedy tobie jednemu podniesie podatki. Propste?

R
Rudy z Budy

"melduje poslusznie Panie Oberlejtnant....mowil Szwejk, ze wyglada to jak kiedys w Pradze, kiedy robili doswiadczenia z rama ochronna przeciw przejechaniu tramwajem. Ten pan wynalazca sam sie zaoferowal na probe, a potem miasto musialo placic wdowie odszkodowania."

G
Gość
28 stycznia, 12:55, Burmistrz Nowej Huty:

A kiedy pan pre-zydent uruchomi budowę metra w Krakowie? Na realizację czekają jeszcze nowe linie tramwajowe na północy miasta. Wypadałoby wreszcie z jego strony zrobić coś sensownego dla mieszkańców po tylu bezproduktywnych kadencjach a przestać glupkowac

uruchomi jak ty i ta twoja dzielnica zacznie płacić porządne podatki w Krakowie

G
Gość
28 stycznia, 13:22, Gość:

niech majchrocki położy się przed tramwajem, ciekawie czy zatrzyma się

28 stycznia, 15:33, Ja:

W punkt

w punkt G

J
Ja
28 stycznia, 13:22, Gość:

niech majchrocki położy się przed tramwajem, ciekawie czy zatrzyma się

W punkt

G
Gość

Głupi pomysł wyparcie człowieka, oby się nie przyjął bo ciekawe co zrobią zwolnieni motorniczy

t
tramwaj zwany pożądaniem

To tabliczkę: Zabrania się rozmawiać z motorniczym trzeba będzie zamienić w Zabrania się klikać w motorcnziego.

p
pyta3

Ciekawe czy jak wypadnie z krzywych torów to sam na nie wroci czy bedzie jechac na pradze z akumulatora po chodniku ??? :-)

G
Gość

A szkoda, że dopiero teraz, bo z,, żaczka,, na piwo by się autonomicznie jeździło?

G
Gość

Jak tramwaj autonomicznie przejedzie przez skrzyzowanie Starowiślna - Dietla z drogi podporządkowanej to będę pełen podziwu. A na razie to faktycznie zabawa pod publiczkę.

G
Gość

niech majchrocki położy się przed tramwajem, ciekawie czy zatrzyma się

G
Gość

jest niepisana zasada bezpieczeństwa stosowana w kolejnictwie, zwolnic tak, żeby w razie wypadku nie zrobić dużej szkody

Wróć na i.pl Portal i.pl