Kolej Dużych Prędkości. Jest umowa na dofinansowanie unijne na stworzenie projektu tunelu i prac przygotowawczych o wartości 110 mln zł

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Na blisko 110 mln zł opiewają dwie umowy o dofinansowanie unijne dotyczące stworzenia projektu tunelu Kolei Dużych Prędkości oraz prac przygotowawczych do budowy linii między Warszawą, Sieradzem a Poznaniem. Zawarła je spółka CPK w ramach unijnego instrumentu Łącząc Europę, czyli CEF.Ponad 59 mln zł wynosi dofinansowanie na projekt budowlany tunelu. Chodzi o 4-kilometrowy podziemny odcinek od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, popularnie nazywany igrekiem.Czytaj dalej
Na blisko 110 mln zł opiewają dwie umowy o dofinansowanie unijne dotyczące stworzenia projektu tunelu Kolei Dużych Prędkości oraz prac przygotowawczych do budowy linii między Warszawą, Sieradzem a Poznaniem. Zawarła je spółka CPK w ramach unijnego instrumentu Łącząc Europę, czyli CEF.Ponad 59 mln zł wynosi dofinansowanie na projekt budowlany tunelu. Chodzi o 4-kilometrowy podziemny odcinek od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, popularnie nazywany igrekiem.Czytaj dalej Archiwum
Na blisko 110 mln zł opiewają dwie umowy o dofinansowanie unijne dotyczące stworzenia projektu tunelu Kolei Dużych Prędkości oraz prac przygotowawczych do budowy linii między Warszawą, Sieradzem a Poznaniem. Zawarła je spółka CPK w ramach unijnego instrumentu Łącząc Europę, czyli CEF.

Ponad 59 mln zł wynosi dofinansowanie na projekt budowlany tunelu. Chodzi o 4-kilometrowy podziemny odcinek od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia, popularnie nazywany igrekiem. To zarazem kluczowy fragment planowanej nowej linii łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. W ubiegłym tygodniu CPK podpisał umowę z wykonawcą na projekt budowlany.

Niecałe 50 mln zł natomiast wynosi dofinasowanie na przygotowanie projektu dla dalszych odcinków Kolei między Warszawą a Poznaniem, a na terenie województwa łódzkiego z Retkini do Sieradza i do Poznania. Prace projektowe trwają, dla odcinka Warszawa-Łódź oraz dla węzła kolejowego CPK od połowy roku opracowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Z kolei odcinek Sieradz-Poznań jest na etapie wyboru wykonawcy w ramach umowy, którą spółka CPK podpisała w tym roku.

Najwyższa dotacja

– Spółka CPK uzyskała najlepszy wynik wśród polskich podmiotów ubiegających się o wsparcie w tym ostatnim konkursie CEF z perspektywy 2014-2020 - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - To dotychczas największa dotacja, jaką CPK pozyskał z UE i znak, że projekt jest dobrze przygotowany.

Będą kolejne wnioski o dofinansowanie

CPK przygotowuje się do złożenia wniosków o dofinansowanie kolejnych projektów o łącznej wartości 4,4 mld zł. Z tych pieniędzy mają być sfinansowane m.in. kolejowe prace projektowe dla węzła CPK, roboty budowlane w projektowanym tunelu dalekobieżnym dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi oraz na wykonanie projektów odcinków dużych prędkości: Warszawa-Łódź, Łódź-Wrocław i Sieradz-Poznań.

Budowa KDP jest podzielona na odcinki i ma się zakończyć w 2034 roku. Siedem lat wcześniej mają być otwarte pierwsze odcinki, w tym między warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl