Łódzki Rower Publiczny 2024. Jest jeden chętny do budowy systemu
W środę (21 lutego) otwarte zostały koperty z ofertami na budowę Łódzkiego Roweru Publicznego w sezonie 2024. Okazało się, że chętna jest tylko jedna firma - spółka Nextbike Polska w restrukturyzacji z siedzibą w Warszawie. Zaoferowała niecałe 7,5 mln zł (dokładnie 7 489 470 zł).
To kwota zbliżona do tego, co na rower publiczny ma do wydania Zarząd Dróg i Transportu - to 7 mln zł, które zostały w budżecie na ten rok po wcześniejszym zakończeniu umowy z poprzednim operatorem.
Teraz przed zamawiającymi czyli miastem Łódź i zarządem dróg sprawdzanie ofert, rozstrzygnięcie przetargu oraz ewentualnych odwołań i ostatecznie podpisanie umowy. Może to potrwać kilka tygodni. Jest jednak szansa, że rower powstanie.
Łódzki Rower Publiczny w sezonie 2024. Jakie będą zasady i cennik?
Zgodnie z planem nowy system ma działać tylko w jednym sezonie 2024. Ma zacząć pracę najwcześniej od 2 kwietnia i stać na ulicach Łodzi co najmniej do końca listopada. System ma się składać z 1200 rowerów umieszczonych w 120 stacjach fizycznych oraz w 30 stacjach wirtualnych. Rowery mają być czwartej generacji. To rozwiązanie, którego w Łodzi do tej pory nie było Oznacza to, że nie trzeba ich będzie wstawiać do zamków, zwrot będzie się odbywał za pomocą aplikacji na telefon w wyznaczonej strefie lub przy zwykłym miejskim stojaku. Co ważne, stojaki mają zostać na łódzkich ulicach po zakończeniu pracy systemu.
Przy okazji wprowadzony został nowy cennik. Bezpłatny zwrot ma być możliwy w wyznaczonych stacjach fizycznych oraz na całej ulicy Piotrkowskiej. Tu będzie można zostawić rower przy dowolnym miejskim stojaku. Jednak już w stacjach wirtualnych będzie trzeba zapłacić za zwrot 15 zł. Dozwolone będzie pozostawienie w innym miejscu, ale ma to kosztować 200 zł. Pierwsze 20 minut ma być darmowe, ale później pierwsza godzina kosztować ma 4 zł, druga 6, a kolejne po 10 zł. Z migawką ma być taniej.
Jeśli przetargu nie da się jednak rozstrzygnąć zaoszczędzone 7 mln zł ma zostać przekazane na budowę infrastruktury rowerowej w Łodzi.
Łódzki Rower Publiczny. To ma być już trzeci system
Nextbike Polska to operator znany łodzianom z pierwszej edycji Łódzkiego Roweru Publicznego i lat 2016-2019. System ten oceniany był pozytywnie, w ciągu czterech lat użytkownicy dokonali 6 mln wypożyczeń, najwięcej w sezonie 2018 - aż 1,67 mln. Później przez sezon z powodu trudności z rozstrzygnięciem przetargu oraz pandemii była przerwa. Natomiast w latach 2021-2023 roku operatorem była firma Homeport Polska. Ten operator co roku miał jakieś trudności: w pierwszym sezonie spóźnił system, w drugim miał problemy z kradzieżami i czasowo zawiesił pracę, w trzecim rowerów było zbyt mało. Także zainteresowanie było mniejsze, np. w roku 2022 rowery wypożyczano 376,2 tys. razy. System miał działać jeszcze w tym roku, jednak ZDiT rozwiązał umowę z operatorem i zdecydował się na nowy przetarg.
Gdzie na terenie Łodzi będą nowe stacje roweru publicznego? Sprawdź:
Dlaczego nastąpiła zmiana operatora? Czytaj więcej:
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody