Iran pomaga Rosji w wojnie z Ukrainą. Cała gama bojowych dronów

Grzegorz Kuczyński
Grzegorz Kuczyński
Obecnie drony są budowane w Iranie, transportowane przez Morze Kaspijskie z Amirabadu w Iranie do Machaczkały w Rosji, a następnie wykorzystywane operacyjnie przez siły rosyjskie przeciwko Ukrainie.
Obecnie drony są budowane w Iranie, transportowane przez Morze Kaspijskie z Amirabadu w Iranie do Machaczkały w Rosji, a następnie wykorzystywane operacyjnie przez siły rosyjskie przeciwko Ukrainie. fot. AFP/East News
Trudno wyobrazić sobie wojnę Rosji z Ukrainą bez irańskich dronów. Do tej pory słyszeliśmy o nich głównie za sprawą cyklicznych zmasowanych ataków powietrznych na cywilne cele w całej Ukrainie. Ale irańskie wsparcie dla Moskwy to nie tylko UAV-kamikadze. Ważne mogą być też bardziej zaawansowane bezzałogowce – szczególnie na polu bezpośredniej walki.

- Musimy zbudować wszystkie rodzaje dronów - zarówno uderzeniowych, jak i rozpoznawczych. Cóż, to wymaga czasu - powiedział Putin na spotkaniu z „korespondentami wojskowymi”. Cóż, Rosja miała wiele lat na rozwój programu dronów bojowych. Jak dziś widać, jednak coś nie wyszło. Więc cały arsenał dronowy armii rosyjskiej w wojnie z Ukrainą stoi na imporcie bezzałogowców z Iranu. Na razie. Według Białego Domu bowiem, Moskwa nie tylko otrzymała setki irańskich dronów, ale także współpracuje z Iranem w celu ich produkcji w Rosji. Jak mówi rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego John Kirby, „zakład może być w pełni operacyjny na początku przyszłego roku”. Biały Dom opublikował zdjęcia satelitarne planowanej lokalizacji zakładu produkcyjnego UAV w rosyjskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej Ałabuga.

Dlaczego posiadanie jak największej ilości bojowych dronów, nie tylko kamikadze, ale też wielokrotnego użytku, jest tak ważne dla Kremla? Wystarczy spojrzeć na linię frontu. Jeśli Rosjanie powstrzymują jakoś do tej pory kontrofensywę ukraińską, to nie tylko dzięki zbudowanym fortyfikacjom, ale też przewadze w powietrzu, w walce taktycznej. Z użyciem nie tylko samolotów i śmigłowców, ale też właśnie dronów.

Import z Iranu

Obecnie drony są budowane w Iranie, transportowane przez Morze Kaspijskie z Amirabadu w Iranie do Machaczkały w Rosji, a następnie wykorzystywane operacyjnie przez siły rosyjskie przeciwko Ukrainie. Przez miesiące dostarczane Rosji drony to były głównie samobójcze Shaheed, ale ostatnio coraz więcej jest dronów Mohajer-6. Posiadają one zdolność ataku powietrze-ziemia. Wyposażone są w znacznie bardziej wyrafinowane funkcje niż drony kamikadze.

Mohajer-6, produkowany przez państwową firmę Qods Aviation Industries, to dron bojowy średniego zasięgu z możliwościami wywiadowczymi, obserwacyjnymi i rozpoznawczymi. Może przenosić amunicję naprowadzaną laserowo. W przeciwieństwie do samobójczego Shahed-136 aktywnie wykorzystywanego przez rosyjskie siły zbrojne na Ukrainie, Mohajer-6 jest dronem wielozadaniowym, który może powrócić do bazy po każdym ataku.

Mohajer-6 obecnie jest aktywnie wykorzystywany przez irańską marynarkę wojenną i Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC). IRGC używa Mohajer-6 w górzystych obszarach na pograniczu iracko-kurdyjskim przeciwko kurdyjskim powstańcom. Otwarte źródła wywiadowcze sugerują, że wspierane przez Iran grupy, takie jak libański Hezbollah, też posiadają zapasy dronów Mohajer-6. W Etiopii Addis Abeba wykorzystywała Mohajer-6 w walce z rebeliantami w Tigray.

Śmiercionośny eksport

Drony Mohajer-6 zostały zauważone na Ukrainie już w pierwszych miesiącach rosyjskiej inwazji. Pierwszy przypadek zestrzelenia takiego UAV przez ukraińskie siły zbrojne miał miejsce w Odessie pod koniec września 2022. Wypełniając luki operacyjne w rosyjskim zestawie narzędzi wojny, Mohajer-6 wspiera Moskwę na dwa krytyczne sposoby. Według ukraińskiego wywiadu Mohajery-6 były używane głównie w sensie taktycznym, na przykład w misjach związanych głównie z zaawansowanym nadzorem i gromadzeniem danych wywiadowczych na temat pozycji ukraińskich wojsk. Ponadto wspomogły rosyjskie ataki z użyciem Shahed-136, zapewniając dronom kamikadze wsparcie w zakresie naprowadzania.

W przeszłości Iran wykorzystywał swoje cywilne linie lotnicze do transferu broni i personelu wojskowego do stref konfliktu. W Syrii Teheran dostarczał broń i systemy uzbrojenia za pośrednictwem Mahan Air i Iran Air. W Jemenie to Mahan Air zbudował most powietrzny między Iranem a Jemenem w celu przesyłania broni do rebelii Huti w 2015 r. Amerykańskie agencje wywiadowcze twierdzą, że Iran wykonał około 70 tajnych lotów do kompleksów wojskowych na rosyjskich lotniskach. Druga trasa irańskiego transferu broni biegnie przez Morze Kaspijskie, a kanał Wołga-Don łączy Morze Kaspijskie z Morzem Azowskim. Stwarza to sytuację, w której Iran i Moskwa mogą ustanowić bezpieczny szlak przesyłowy w regionie poza kontrolą i nadzorem Zachodu.

źr. i.pl, Jamestown Foundation

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl