Hybrydy zaczynają rządzić motoryzacyjnym światem. Kto zostanie liderem?

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
mteriały prasowe
Na rynku pojawiają się kolejne hybrydy, są coraz doskonalsze i coraz wygodniejsze. To znak czasu, Honda postawiła na ten rodzaj napędu już dekady temu.

System hybrydowy e:HEV Hondy okazał się bardziej oszczędny i praktyczny, niż inne hybrydowe układy napędowe, co potwierdziły najnowsze wewnętrzne testy firmy, przeprowadzone w warunkach realnej eksploatacji.

System e:HEV jest dostępny w standardzie w modelach HR-V, CR-V, Jazz i zapowiadanym nowym Civicu. Układ e:HEV łączy niezwykle oszczędny, pracujący w cyklu Atkinsona, silnik benzynowy i dwa silniki elektryczne.

Rozwiązanie to przewyższa systemy miękkiej hybrydy (mild-hybrid) i hybrydy ładowanej z zewnętrznego źródła (plug-in hybrid), wykorzystywane w modelach konkurencji.

Dane testowe wykazały, że na wyznaczonej 116-kilometrowej trasie o różnym natężeniu ruchu i zróżnicowanym typie dróg, układ napędowy e:HEV nie tylko wykazywał się najlepszymi cechami innych systemów hybrydowych, ale również zapewniał wyższą wydajność w warunkach realnej eksploatacji. HR-V e:HEV nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej. System sprawdza się także w każdej sytuacji drogowej, łącząc dynamikę reakcji pojazdu elektrycznego z funkcjonalnością samochodów o napędzie konwencjonalnym, przy czym nie towarzyszą temu obawy o zasięg, zmuszające do kontrolowania poziomu naładowania akumulatora.

Podczas testów okazało się, że system e:HEV wykazuje się również wydajnością paliwową porównywalną z napędem modelu PHEV konkurencyjnego producenta. Użytkownicy pojazdów hybrydowych typu plug-in muszą dbać o to, by dla utrzymania wydajności układu akumulator był na bieżąco uzupełniany, natomiast samoładujący się system e:HEV Hondy utrzymuje optymalne zużycie paliwa przez cały czas, bez konieczności ładowania z sieci elektrycznej. Konkurent z napędem plug-in, dysponujący najnowszą wersją układu napędowego PHEV*, osiągnął podobny czas przejazdu w trybie EV w warunkach miejskich, jak HR-V, nie wykazując żadnych realnych korzyści, wynikających z wykorzystania bardziej złożonego układu plug-in. Na obszarach pozamiejskich, gdzie porusza się większość pojazdów, HR-V wyprzedził PHEV pod względem łącznego czasu pracy w trybie EV o 3%.

Postanowiliśmy sprawdzić najnowszy produkt Hondy. Jest wygodny, cichy i, jeśli trzeba, przyspiesza gwałtownie mimo ogromnej, liczącej około 1500 kg wagi. Ważne jest i to, że po kilkugodzinnej jeździe kierowca i pasażerowie nie czują zmęczenia. Sprawiają to nowe przednie siedzenia z podparciami, które stabilizują ciało, poza tym jest więcej miejsca na nogi i ramiona, co daje większy komfort.

Nie zapomniano o tych, którzy podróżują na tylnych siedzeniach. Zwiększono przestrzeń na nogi tym pasażerom o 35 mm. Zachowanie systemu tylnych foteli Magic Seats Hondy daje możliwość ich podnoszenia i opuszczania w różnych konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni bagażowej.

Nowa hybryda

Nowa Honda HR-V, bo o niej mowa, może się podobać, choć, to co najważniejsze znajduje się pod maską. Mowa o dwóch kompaktowych silnikach elektrycznych, współpracujących z benzynowym i-VTEC. Ten układ hybrydowy zapewnia komfort pracy i radość z jazdy, nie bez znaczenie są doskonałe osiągi przy jednoczesnej oszczędności paliwa.

Układ napędowy tego modelu korzysta z trzech trybów, wybieranych automatycznie. W zależności od warunków jazdy tryby elektryczny przechodzi płynnie w tryb hybrydowy, kiedy silnik potrzebuje wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy wykorzystywany jest w podczas jazdy ze stałymi wyższymi prędkościami. Różne tryby pracy silnika, czyli Sport, Normal i Econ, pozwalają uzyskać dynamikę, która może dawać wrażenie jazdy autem elektrycznym.

Ważna jest prostota
W czasie wcześniejszego testowania tego modelu na niemieckich drogach, specjaliści Hondy zwracali uwagę na prostą obsługę interfejsu z 9-calowym ekranem dotykowym LCD. Najważniejsze jest to, że zapewnia on maksymalną koncentrację kierowcy, a proste menu daje idealny dostęp do funkcji i elementów sterujących. Poprawiono czas realizacji poleceń, co skraca reakcję systemu. Mówiąc wprost: żadnych niepotrzebnych udziwnień, liczy się prostota i, co za tym idzie, bezpieczeństwo jazdy.

Kierowca tego modelu może mieć zastrzeżenia do słupka, który utrudnia obserwację tego, co dzieje się z boku samochodu. Wynagradza te „niedomagania” idealny obraz otoczenia, jaki dają nam lusterka.

Ten model Hondy dobrze znosi niesprzyjające warunki atmosferyczne, np. obfite opady deszczu. Trzeba zdjąć nogę z gazu, by bezpiecznie i pewnie pokonać dany dystans. Zresztą noga nie powinna być ciężka w żadnym wypadku, wiąże się to bowiem z takim wzrostem zużycia paliwa, że można tego żałować.

Ciężka noga
Tylko od nas zależy, czy pokonamy trasę spokojnie, zużywając poniżej sześciu litrów paliwa na „setkę” , czy przekroczymy dziesięć litrów. Oszczędność czasu bywa złudna, najlepiej więc nie przyspieszać gwałtownie, nie hamować ostro, jedziemy równo, na przykład 120 km na godz. ( na autostradzie)i wtedy będziemy zadowoleni z dystansu, jaki przejechała ta hybryda.

Po raz pierwszy nowa HR-V dostała system Honda SENSING™. To oznacza większe bezpieczeństwo i systemy wspomagające kierowcę. Stało się to dzięki jednoobiektywowej przedniej kamerze o szerokim kącie, dużej rozdzielczości i szybkich układach, które przetwarzają obraz.

Technologia i bezpieczeństwo
Mamy również do dyspozycji system minimalizujący skutki możliwej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujący skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System). Ten ostatni automatycznie uruchamia hamulce, gdy wykryje pojazdy przecinające nam drogę, rowerzystów i na przykład motocykle.

Trzeba również przypomnieć o tempomacie adaptacyjnym ACC (Adaptive Cruise Control). Poprawia on bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu i wyprzedzaniu. System monitorowania martwego pola mają wszystkich nowe HR-V i wykorzystują czujniki radarowe, które rejestrują pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia. Wtedy widzimy migający symbol w lusterku bocznym.

Wzmocniono system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem, który korzysta z tylnych czujników radarowych, wykrywających pojazdów, które nam zagrażają, kiedy cofamy. Dostaje wówczas ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne.
Nie bez znaczenia jest i to, że Honda wprowadziła do oferty pięć nowych pakietów akcesoriów dla nowego modelu HR-V e:HEV. Daje to większe możliwości personalizacji i przystosowania pojazdu do stylu życia właściciela. Następna generacja popularnego kompaktowego SUV-a, dostępna w Europie od końca 2021 roku, może być wyposażona w wiele elementów wnętrza i nadwozia, stanowiących dopełnienie wyjątkowej przestrzeni, komfortu i funkcjonalności.

Robiony pod klienta
I tak, aby podkreślić sportowy charakter HR-V e:HEV, klienci mogą zdecydować się na zestaw Sport Pack. Przednia osłona chłodnicy i przedłużenie spojlera klapy bagażnika wykończone są w kolorze Berlina Black, a przedni sportowy zderzak, sportowa nakładka tylnego zderzaka i boczne dolne listwy ozdobne, z imitującymi chrom detalami, lakierowane są w kolorze nadwozia.

Klienci mogą również podkreślić ekskluzywny charakter HR-V e:HEV dzięki pakietowi Ilmenite Titanium Exterior. Oferuje on stylowe akcenty na obudowach świateł przeciwmgielnych, obudowach lusterek zewnętrznych i dodatkach estetycznych na klapie bagażnika w kolorze Ilemite Titanium.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl