Wszystko przez rewolucyjne zmiany, do jakich przygotowują się Polskie Koleje Państwowe.
Od nowego roku pociągi osobowe i pospieszne przewożące pasażerów między województwami mają przejść do PKP InterCity.
Okazuje się jednak, że InterCity chce przejąć tylko pospieszne.
Tu pojawia się problem. Co z osobowymi pociągami kursującymi między województwami?
PKP Przewozy Regionalne mogłyby nadal obsługiwać te linie, ale po zmianach nie przewidziano dla nich ministerialnych dotacji. Rozwiązaniem problemu byłoby zamówienie kursów przez Urząd Marszałkowski w Krakowie.
Ten jednak nie jest zainteresowany dotowaniem pociągów ze Świętokrzyskiego na Śląsk.
- Dziś na trasie Katowice - Sędziszów kursuje 20 składów - mówi Maciej Kiliański z biura prasowego UMWM.
- Dziesięć z nich utrzymuje Ministerstwo Infrastruktury. Za drugie dziesięć płaci samorząd wojewódzki. To ministerstwo powoduje problem, wycofując się z utrzymywania dziesięciu składów
- dorzuca Kiliański.
Przyznaje, że władze województwa nie chcą wziąć na swoje barki utrzymywania połączeń kolejowych, bo nie ma na to pieniędzy.
- W obecnej sytuacji możemy jedynie zmienić rozkład jazdy tak, by pasażerowie w jak najmniejszym stopniu odczuli skutki ograniczenia liczby kursujących pociągów - mówi Maciej Kiliański.
W tej sprawie w Warszawie interweniował poseł Prawa i Sprawiedliwości z Olkusza Jacek Osuch. Podaje przykład województw w północnej i zachodniej Polsce, gdzie zaistniała taka sama sytuacja.
Tam samorządy wojewódzkie wzięły na siebie ciężar utrzymania zagrożonych połączeń kolejowych. W małopolskim Urzędzie Marszałkowskim nic jednak nie uzyskał, a z Ministerstwa Infrastruktury nie dostał jeszcze wiążącej odpowiedzi.
To nie koniec kłopotów z połączeniami kolejowymi w naszym województwie. "Polska - Gazeta Krakowska" dowiedziała się, że pociąg jeżdżący ze Świętokrzyskiego przez Małopolskę na Śląsk nie jest jedynym zagrożonym w województwie.
PKP Przewozy Regionalne zastanawiają się również nad ograniczeniem, a nawet zamknięciem, niektórych połączeń lokalnych.
Oficjalnie przedstawiciele spółki próbują tonować nastroje.
- Nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje - informuje Barbara Węgrzynek z PKP Przewozy Regionalne. - Bez zaakceptowania nowych rozkładów jazdy, które będą obowiązywać od grudnia, trudno powiedzieć, jakie połączenia są zagrożone - dodaje Węgrzynek.
O finansach nie chce rozmawiać.
Od jednego z przedstawicieli spółki dowiedzieliśmy się jednak nieoficjalnie, że Przewozy Regionalne chciałyby zwiększenia dotacji z Urzędu Marszałkowskiego o jedną trzecią, czyli o prawie 15 mln zł.
W środku tego zamieszania jest kilkuset pasażerów z całego województwa, którzy korzystają każdego dnia z połączeń kolejowych.
- Nie wiem, co zrobię, gdy zlikwidują pociągi do Katowic. Prawie codziennie dojeżdżam rano
do pracy w Katowicach - martwi się Marzena Deląg, pielęgniarka z Bukowna.
Nie tylko ona. Zmartwionych jest więcej. Na ósmą rano do szkoły w Sosnowcu razem z kilkoma kolegami dojeżdża pociągiem także Miłosz Piechta z Olkusza. - Połączenie kolejowe jest najwygodniejsze - ocenia. - Minibusy w kierunku Sosnowca nie odjeżdżają o tej porze - twierdzi.
(Współpraca: Edyta Tkacz, Krzysztof Sakowski)
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?