ONZ: Sytuacja muzułmanów Rohindża w Mjanmie katastrofalna. Jedna trzecia musiała uciekać z kraju

Aleksandra Gersz (AIP)
Kyodo/EAST NEWS
Sytuacja humanitarna muzułmanów Rohindża jest "katastrofalna" - powiedział w środę sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres. Na sesji Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej prześladowaniom tej mniejszości etnicznej w Mjanmie (Birmie) nie będzie jednak przywódczyni tego kraju Aung San Suu Kyi.

Przemoc w stanie Rakhine, w której mieszkają muzułmanie Rohindża z powrotem nasiliła się w ubiegłym miesiącu. Władze Mjanmy, w której dominującą religią jest buddyzm, od lat uważają tę mniejszość etniczną za nielegalnych imigrantów z sąsiedniego Bangladeszu. Rohindża, mimo że mieszkają w Mjanmie od pokoleń, nie mają więc obywatelstwa. Światowe media podają, że obecnie muzułmanów w Rakhine atakuje armia Mjanmy, a palone są całe wioski. Do sąsiedniego Bangladeszu uciekło już blisko 380 tys. ludzi, ale już wcześniej schronienie znalazły tam setki tysięcy muzułmanów. Tysiące pozbawionych domów ludzi zmuszonych też jest zostać w obozach dla uchodźców w Mjanmie.

Protesty przeciwko prześladowaniom Rohindża w Mjanmie

W środę Rada Bezpieczeństwa ONZ będzie rozmawiać o sytuacji muzułmanów Rohindża, którą Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Praw Człowieka Zeid Raad al-Hussein nazwał "czystką etniczną". - Sytuacja humanitarna [Rohindża] jest katastrofalna. W ubiegłym tygodniu do Bangladeszu uciekło 125 tys. ludzi. Teraz ta liczba się potroiła, to niemal 380 tys. - powiedział z kolei w środę sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres. Stwierdził on, że ataki żołnierzy w Mjanmie na cywilów są "całkowicie nieakceptowalne" i zaapelował do armii, aby zawiesiła swoje działania.

Guterres zwrócił się również do społeczności międzynarodowej o pomoc dla Rohindża. - Wielu z nich mieszka w prowizorycznych schroniskach lub społecznościach, których członkowie hojnie dzielą się z nimi tym, co mają. Ale kobiety i dzieci są głodne i niedożywione - mówił. Sekretarz generalny ONZ zapytany o to, czy kryzys w Mjanmie można nazwać czystką etniczną odpowiedział: - Jedna trzecia populacji Rohindża musiała uciekać z kraju - czy znajdziecie lepsze na to określenie?

Tymczasem armia w Mjanmie utrzymuje, że walczy z bojówkami militarnymi, a jej celem nie są cywile - podaje BBC. Władze tego azjatyckiego kraju zaprzeczają też, że w kraju dochodzi do etnicznej czystki. 19 września odbędzie się sesja Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęcona wyłącznie dramatowi muzułmanów Rohindża. Jak jednak poinformował rząd Mjanmy, nie stawi się na nim przywódczyni tego kraju Aung San Suu Kyi. Liderka, która jest krytykowana przez Zachód o bierność w sprawie Rohindża, ma jednak tego dnia wystosować orędzie narodowe, w którym będzie apelować o "narodowe pojednanie i pokój".

Premier Bangladeszu zaapelował już do rządu Mjanmy o przyjęcie z powrotem muzułmanów Rohindża. Tymczasem biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców alarmuje, że pomoc udzielana ludziom, którzy uciekli do Bangladeszu jest niewystarczająca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: ONZ: Sytuacja muzułmanów Rohindża w Mjanmie katastrofalna. Jedna trzecia musiała uciekać z kraju - Portal i.pl

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Henryk Fons
Górna wioska Kyaung-na-Phay (30 gospodarstw domowych).
Dolna wioska Kyaung-na-Phay (25 gospodarstw domowych).
Chet-su Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Ah-yoe-gya (40 gospodarstw domowych).
Wioska Kyaw-htwee-chaung (30 gospodarstw domowych).
Upper Inn-chaung Village (48 gospodarstw domowych).
Lower Inn-chaung Village (26 gospodarstw domowych).
Wioska Shwe-phee-oo-pha (25 gospodarstw domowych).
Htauk-ka-lan Village (88 gospodarstw domowych).
Taung-byo-let-wae Village (16 gospodarstw domowych).
Taung-byo-let-yar Village (28 gospodarstw domowych).
Day-Tan-nyar Village (22 gospodarstwa domowe).
Kun-thee-bin Village (12 gospodarstw domowych).
Kyan-htaung Village (15 gospodarstw domowych).
Wioska Tan-chaung (18 gospodarstw domowych).
San-htun-oo Village (20 gospodarstw domowych).
East Kha-moung-zeik Village (35 gospodarstw domowych).
West Kha-moung-zeik Village (25 gospodarstw domowych).
Upper Thu-lu-taung Village (50 gospodarstw domowych).
Wioska Than-khone (30 gospodarstw domowych).
Wioska Ma-phyu-ma (40 gospodarstw domowych).
Kone-tat Village (nieznane gospodarstwa domowe).
Wioska Khin-pyo-thar (60 gospodarstw domowych).
Upper Shwe-ngin-chaung Village (40 gospodarstw domowych).
Wioska Nga-yant-chaung (50 gospodarstw domowych).
Thit-tone-nar Village (60 gospodarstw domowych).
Pan-shwe-aung-pha Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Shew-hla-Khine (20 gospodarstw domowych).
Ta-man-Thar Village (30 gospodarstw domowych).
Cha-doe-yee Village (15 gospodarstw domowych).
Wioska Thar-aung (30 gospodarstw domowych).
Loung-part Village (30 gospodarstw domowych).
Wioska Wet-kyane (100 gospodarstw domowych).
Wioska Kyet-kyane (40 gospodarstw domowych).
Górna wioska Kywe-tha-bout (45 gospodarstw domowych).
Lower Kywe-tha-bout Village (60 gospodarstw domowych).
Wioska Kyauk-tan (50 gospodarstw domowych).
Seint-taw-byin Village (40 gospodarstw domowych).
Upper Gaw-du-ya Village (25 gospodarstw domowych).
Dolna wioska Gaw-du-ya (65 gospodarstw domowych).
Kyun-bouk Village (35 gospodarstw domowych).
Ta-yin Village (150 gospodarstw domowych).
Tin-thar-ya Village (25 gospodarstw domowych).
Wioska Thae-chaung (65 gospodarstw domowych).
Wioska Nghet-pyaw-chaung (45 gospodarstw domowych).
Wioska Ngar-san-baw (80 gospodarstw domowych).
Let-phwe-kya Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Kyout-chaung (50 gospodarstw domowych).
Wioska Ye-aung-chaung (70 gospodarstw domowych).
Wioska Yay-nout-ngar-thar (20 gospodarstw domowych).
Wioska Mee-gyaung-chaung (15 gospodarstw domowych).
Wspomniane 99 wiosek buddyjskich Yakhin to calkowicie zniszczone wioski w ktorych zamordowano cala ludnosc buddyjska, ze znaną liczbą gospodarstw domowych w 1942 roku.
• Dlaczego buddyści nie wytrzymali z muzułmanami?

1946 - przywódcy muzułmanów inspirowani przez Mohammeda Ali Jina (który w tym samym czasie oderwał Bangladesz od Indii) ogłaszają niepodległość od Birmy i proszą Bangladesz o wkroczenie wojsk islamskich. Gdy to się nie udaje, tworzą organizację, żądającą niepodległości od rządu Birmy. Islamskie bojówki atakują w tym czasie żołnierzy i mieszkańców aby w ten sposób wymusić przyłączenie terenu do Bangladeszu.

1948 - w celu uspokojenia sytuacji Birma wprowadza stan wojenny i wypiera muzułmańskich bojówkarzy na granicę z Bangladeszem.

1950 - rząd Bangladeszu rozpoczyna pomoc finansową i militarną w celu wsparcia islamistów na terenie Birmy. Jednocześnie tysiące nielegalnych imigrantów z Bangladeszu przedostaje się przez granicę aby zmienić stosunki etniczne na terenie Birmy (zupełnie jak w jugosłowiańskim Kosowie).

1954 - islamskie bojówki rozpoczynają serie ataków na żołnierzy i cywili. W proteście przeciw atakom buddyjscy mnisi rozpoczynają strajk głodowy w Rangunie. Birmańskie wojska likwidując przywódców islamskich terrorystów odzyskują na jakiś czas teren i sytuacja wydaje się uspokojona.

lata 50 i 60 - powstają lokalne grupki islamistów, które atakują wojsko i cywilów. Na muzułmańskie ataki wo
H
Henryk Fons
Górna wioska Kyaung-na-Phay (30 gospodarstw domowych).
Dolna wioska Kyaung-na-Phay (25 gospodarstw domowych).
Chet-su Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Ah-yoe-gya (40 gospodarstw domowych).
Wioska Kyaw-htwee-chaung (30 gospodarstw domowych).
Upper Inn-chaung Village (48 gospodarstw domowych).
Lower Inn-chaung Village (26 gospodarstw domowych).
Wioska Shwe-phee-oo-pha (25 gospodarstw domowych).
Htauk-ka-lan Village (88 gospodarstw domowych).
Taung-byo-let-wae Village (16 gospodarstw domowych).
Taung-byo-let-yar Village (28 gospodarstw domowych).
Day-Tan-nyar Village (22 gospodarstwa domowe).
Kun-thee-bin Village (12 gospodarstw domowych).
Kyan-htaung Village (15 gospodarstw domowych).
Wioska Tan-chaung (18 gospodarstw domowych).
San-htun-oo Village (20 gospodarstw domowych).
East Kha-moung-zeik Village (35 gospodarstw domowych).
West Kha-moung-zeik Village (25 gospodarstw domowych).
Upper Thu-lu-taung Village (50 gospodarstw domowych).
Wioska Than-khone (30 gospodarstw domowych).
Wioska Ma-phyu-ma (40 gospodarstw domowych).
Kone-tat Village (nieznane gospodarstwa domowe).
Wioska Khin-pyo-thar (60 gospodarstw domowych).
Upper Shwe-ngin-chaung Village (40 gospodarstw domowych).
Wioska Nga-yant-chaung (50 gospodarstw domowych).
Thit-tone-nar Village (60 gospodarstw domowych).
Pan-shwe-aung-pha Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Shew-hla-Khine (20 gospodarstw domowych).
Ta-man-Thar Village (30 gospodarstw domowych).
Cha-doe-yee Village (15 gospodarstw domowych).
Wioska Thar-aung (30 gospodarstw domowych).
Loung-part Village (30 gospodarstw domowych).
Wioska Wet-kyane (100 gospodarstw domowych).
Wioska Kyet-kyane (40 gospodarstw domowych).
Górna wioska Kywe-tha-bout (45 gospodarstw domowych).
Lower Kywe-tha-bout Village (60 gospodarstw domowych).
Wioska Kyauk-tan (50 gospodarstw domowych).
Seint-taw-byin Village (40 gospodarstw domowych).
Upper Gaw-du-ya Village (25 gospodarstw domowych).
Dolna wioska Gaw-du-ya (65 gospodarstw domowych).
Kyun-bouk Village (35 gospodarstw domowych).
Ta-yin Village (150 gospodarstw domowych).
Tin-thar-ya Village (25 gospodarstw domowych).
Wioska Thae-chaung (65 gospodarstw domowych).
Wioska Nghet-pyaw-chaung (45 gospodarstw domowych).
Wioska Ngar-san-baw (80 gospodarstw domowych).
Let-phwe-kya Village (20 gospodarstw domowych).
Wioska Kyout-chaung (50 gospodarstw domowych).
Wioska Ye-aung-chaung (70 gospodarstw domowych).
Wioska Yay-nout-ngar-thar (20 gospodarstw domowych).
Wioska Mee-gyaung-chaung (15 gospodarstw domowych).
Wspomniane 99 wiosek buddyjskich Yakhin to calkowicie zniszczone wioski w ktorych zamordowano cala ludnosc buddyjska, ze znaną liczbą gospodarstw domowych w 1942 roku.
• Dlaczego buddyści nie wytrzymali z muzułmanami?

1946 - przywódcy muzułmanów inspirowani przez Mohammeda Ali Jina (który w tym samym czasie oderwał Bangladesz od Indii) ogłaszają niepodległość od Birmy i proszą Bangladesz o wkroczenie wojsk islamskich. Gdy to się nie udaje, tworzą organizację, żądającą niepodległości od rządu Birmy. Islamskie bojówki atakują w tym czasie żołnierzy i mieszkańców aby w ten sposób wymusić przyłączenie terenu do Bangladeszu.

1948 - w celu uspokojenia sytuacji Birma wprowadza stan wojenny i wypiera muzułmańskich bojówkarzy na granicę z Bangladeszem.

1950 - rząd Bangladeszu rozpoczyna pomoc finansową i militarną w celu wsparcia islamistów na terenie Birmy. Jednocześnie tysiące nielegalnych imigrantów z Bangladeszu przedostaje się przez granicę aby zmienić stosunki etniczne na terenie Birmy (zupełnie jak w jugosłowiańskim Kosowie).

1954 - islamskie bojówki rozpoczynają serie ataków na żołnierzy i cywili. W proteście przeciw atakom buddyjscy mnisi rozpoczynają strajk głodowy w Rangunie. Birmańskie wojska likwidując przywódców islamskich terrorystów odzyskują na jakiś czas teren i sytuacja wydaje się uspokojona.

lata 50 i 60 - powstają lokalne grupki islamistów, które atakują wojsko i cywilów. Na muzułmańskie ataki wo
L
Lara
Dlaczego nikt nie pisze że cyklicznie co jakiś czas muzułmanie Rohingia wszczynają rebelię przeciw Państwu a gdy dostają łomot od razu lament że ludobójstwo, katastrofa i łamanie praw człowieka. Gdyby Birma pozwoliła sobie na ustępstwa, Ci muzułmanie z radości zaczęliby wybuchać - co się dzieje w wielu innych zakątkach świata. Z islamem i mnożącymi się na potęgę wyznawcami nie da się pokojowo współistnieć. Szczególnie gdy zyskują liczebną większość. Ja ogromnie współczuję matkom i dzieciaczkom, i to naprawdę strasznie przykre i brutalne, ale taka jest prawda: "my albo oni".
A
Abuserka
Ale jak muzulmanie zabijaja innych to jest ok, ale jak im ktos w ten sam sposob odplaca to juz zle?
M
MC377
nie interesuje nas w Polsce muzulmanski burdel! niech ich przesladuja, niech ich tepia, niech odczuja to samo co odczuwaja Chrzescijanie lub inni niewierni w muzulmanskich krajach. Z kazdego muzulmanskiego bekarta mniej swiat cywilizowany powinien sie cieszyc.
Wróć na i.pl Portal i.pl