Metro na Śląsku? Budowa dwóch linii metra byłaby optymalna. Termin krótki dzięki technologii ZDJĘCIA + WIDEO

Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Firma Alstom z Chorzowa proponuje nowoczesne rozwiązania techniczne. Takie metro trafi do Rijadu.
Firma Alstom z Chorzowa proponuje nowoczesne rozwiązania techniczne. Takie metro trafi do Rijadu. Olga Krzyżyk
Alstom Konstal Chorzów zaprezentował nowoczesne rozwiązania dla budowy metra w aglomeracji śląskiej. Metro to byłoby w pełni zautomatyzowane, o przepustowości od 10 do 45 tys. pasażerów na godzinę w każdym z kierunków. System lekkiego metro poprowadziłby wagony metra na wiaduktach lub linią na poziomie jezdni, bez konieczności schodzenia pod ziemię. Termin budowy to zaledwie 3-4 lata - jak wyliczyli specjaliści.

Metro dla Ślaska. Alstom rozpoczyna dyskusję o systemie metra w naszej aglomeracji

Alstom w Polsce produkuje i eksportuje zaawansowane technologicznie produkty w ramach 19 projektów realizowanych w 10 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Tym razem Alstom wychodzi z koncepcją zbudowania nowoczesnego metra na Śląsku. Czy jednak system metra jest potrzebny w aglomeracji śląskiej?

BUDOWA METRA NA ŚLĄSKU ZAJMIE 3-4 LATA

- Metro jest niezbędne na Śląsku. Byle stłuczka obecnie blokuje centrum Katowic. Metro ma przewagę przepustowości. Jedna linia metra może przewozić tyle pasażerów na godzinę ile jest w stanie przepuścić 30-pasmowa autostrada. Nie tędy jednak droga. Korki będą. Większa ilość autobusów i tramwajów też w końcu utknie w korkach. Metro to kolej, która jeździ po liniach niezależnych od innych środków transportu i to jest jej atut - mówi dr hab. inż. Janusz Ćwiek prof. nzw. w Pol. Śl. Kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Alstom zaprezentował przełomowe technologie pozwalające zbudować system metra w aglomeracji śląskiej. Jednym z nowoczesnych rozwiązań jest system metra Axonis. To system lekkiego metra „pod klucz” o przepustowości od 10 do 45 tys. pasażerów na godzinę w każdym z kierunków, który jest łatwy do wprowadzenia w mieście, szybki w budowie i bezobsługowy. Pozwala to na optymalizację kosztów budowy, eksploatacji i utrzymania.

- Nowinkami na Śląsku będzie po pierwsze w pełni zautomatyzowany pociąg metra, czyli bez maszynisty i obsługi. Zautomatyzowane perony pozwalałyby pasażerom wsiadać i wysiadać z metra, bez zaangażowania ludzi. Wiemy z różnych badań, że zautomatyzowanie systemu zmniejsza znacznie wypadkowość. Takie metra jeżdżą już w Paryżu czy w Singapurze. Druga nowość dotyczy tego, że chcielibyśmy wprowadzić na Śląsku możliwość odzyskiwania energii. Metro rozpędza się na jednej stacji i zwalnia na drugiej. To doskonały moment, by odzyskać energię. To pozwoliłoby na stworzenie energooszczędnego systemu metra - wyjaśnia Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska.

System opiera się na kolei konwencjonalnej (na stalowych kołach), która może poruszać się na wiaduktach, pod ziemią i w poziomie ulicy, przy minimalnym promieniu łuku 45 metrów i nachyleniu toru 6 proc., co ułatwia wprowadzenie systemu do zatłoczonej i silnie zurbanizowanej aglomeracji śląskiej. W przypadku wariantu przebiegającego na wiaduktach metra, system pozwala na uruchomienie Axonis w ciągu 3–4 lat.

Alstom deklaruje, że jeżeli ogłoszony zostanie przetarg na budowę systemu metra na Śląsku, to złoży swoją ofertę, a ponadto wyłoży część pieniędzy na tę inwestycję. Ile? Tego nie wiadomo. Wszystko będzie zależało od długości linii oraz projektu.

Alstom produkuje metro dla Rijadu i Dubaju. Wagony są przestronne i nowoczesne

Obecnie chorzowski zakład Alstom jest światowym centrum kompetencji wyspecjalizowanym w produkcji tramwajów, składów metra i pociągów regionalnych, jak również komponentów dla transportu miejskiego i podmiejskiego. To jedyna fabryka w Polsce dysponująca halami przystosowanymi do produkcji pudeł z aluminium, stali i stali nierdzewnej. Do najważniejszych projektów, będących obecnie w fazie produkcji Alstomu, należą najnowocześniejsze składy metra dla Rijadu i Dubaju.

- Alstom z dumą dostarcza najbardziej zaawansowany technologicznie tabor dla sztandarowych projektów na całym świecie, takich jak sieci metra w Rijadzie i Dubaju. Polscy inżynierowie i fachowcy stworzyli produkty najwyższej jakości, które spotkały się z uznaniem klientów - mówi Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Konstal.

W ramach kontraktu w Chorzowie fabryka Alstom wyprodukuje 69 składów pociągów metra dla Rijadu. W ramach zamówienia na zaprojektowanie i wybudowanie linii 4, 5 i 6 metra w Rijadzie, które zostało w 2013 roku udzielone konsorcjum FAST przez Urząd Rozwoju Miasta Ar-Rijad (ADA), fabryka Alstom w Chorzowie wyprodukuje 69 składów pociągów metra Rijad Metropolis. Zakończenie dostaw metra z fabryki w Chorzowie planowane jest w 2018 roku.

- Metro to jest w pełni zautomatyzowane. W każdym pociągu są trzy klasy: pierwsza klasa przeznaczona dla Arabów, ale tylko mężczyzn, druga dla pozostałych mieszkańców, a trzecią rodzinną będą podróżowały kobiety. Jest to związane oczywiście z segregacją kulturową, która występuje w Arabii Saudyjskiej - mówi Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Konstal.

Trzy klasy są podzielone szklanymi drzwiami. Uchwyty wykonano w kształcie palm. W pociągu metra znajdują się także półki bagażowe. Oczywiście pociągi są klimatyzowane i pozbawione pulpitu maszynisty.

Alstom Konstal: tysiące pracowników w siedzibach w Katowicach, Warszawie i Chorzowie

Alstom zatrudnia w Polsce 1 600 pracowników w swoich siedzibach w Katowicach i Warszawie, które zajmują się produkcją pociągów, usługami serwisowymi dla pociągów Pendolino oraz innymi projektami z zakresu mobilności. Fabryka taboru szynowego jest światowym centrum kompetencyjnym firmy Alstom, która specjalizuje się w produkcji metra, tramwajów, pociągów regionalnych oraz komponentów dla transportu miejskiego i podmiejskiego. Polska fabryka Alstom, w pełni przygotowana do produkcji pojazdów szynowych na eksport, bierze udział w znaczących projektach dotyczących rozwoju miejskiej mobilności na świecie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Test samochodu Lexus LS500h

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Metro na Śląsku? Budowa dwóch linii metra byłaby optymalna. Termin krótki dzięki technologii ZDJĘCIA + WIDEO - Dziennik Zachodni

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Slazak
Wg twojego projektu, trasa nie przebiegalaby przez Slask.
k
kasia
zaproponowaliśmy taki władzom w 2017 - w tym tyg zostało też na ręce władz metropolii oraz Związku gmin i Powiatów orazprezydentów Dąbrowy, Chorzowa, Sosnowca, Katowic i Bytomia wysłane pismo w tej sprawie
K
Krystian Gałuszka
Wreszcie pada pytanie – Dlaczego w naszej górnośląskiej aglomeracji nie ma metra? Wszak nazwa metro wywodzące się z języka francuskiego i oznacza metropolitalną drogę żelazną (chemin de fer métropolitain).
To, że jest ono niezbędne dla sensownej publicznej komunikacji najbardziej zurbanizowanego fragmentu naszego kraju, jest oczywiste. Tym bardziej, że główna struktura komunikacji publicznej oparta jest na siatce wypracowanej mentalnie w wieku XIX. Dlatego w XXI wieku rozwiązanie takie w moim przekonaniu jest nieodzowne, a nadto jest jedną z szans na rozwój Metropolii. Zatem, ktoś powie, że nie ma u nas metra, gdyż szkody górnicze nie pozwalają na budowę tak skomplikowanego przedsięwzięcia inżynieryjnego, a poza tym nie mamy kasy. Wiemy jednak, że nie jest to kwestia techniczna (rozwiązania kolejowe w Japonii), ani kwestia pieniężna (montaż finansowy zakreślony w odpowiednich ramach czasowych , w którym mogą uczestniczyć różne podmioty). Myślę, że jesteśmy wszyscy zgodni, iż w naszym regionie posiadamy sprzęt i najlepszych fachowców do realizacji tego typu przedsięwzięć. W sytuacji wygaszania górnictwa, przy pomocy Państwa Polskiego, którego Śląsk jest częścią, budowa metra jest przedsięwzięciem realnym i sensownym.
Dlaczego jednak do tej pory nie mamy metra? W moim przekonaniu nie mamy jeszcze metra, gdyż nie chcemy go mieć. Bo gdybyśmy chcieli już dawno zaczęlibyśmy jego budowę. Wszystko tkwi w głowie mieszkańców Metropolii. Jeżeli będziemy chcieli – w sensie społecznym – wtedy zaczniemy je budować.
J
Ja
A moze zrobia polaczenie do warszawskiego metra? Ale byloby super
J
Józef Brzozowski
A mnie chodzi i porządny, bezkolizyjny system komunikacji szynowej w naszym województwie. System torów wydzielony od PKP. Może się to nazywać metro, SKM, S-Bahn – nazwa dowolna, aby było.

Przez pewien okres (kilka lat) jeździłem z Żor do Katowic samochodem prywatnie, autobusem, samochodem w 2-4 osoby. Dawno przestałem się dziwić, że władze zarówno Katowic jak in wojewódzkie śpią smacznie, a do tego miasta mogłoby codziennie przyjeżdżać tysiące samochodów mniej. Nie ma dobrego gospodarza potrafiącego spojrzeć na to nie z perspektywy od wyborów do wyborów, ale z perspektywy porządku w stolicy województwa, mniejszej ilości spalin i hałasu.

Nie od razu Kraków zbudowano, więc i nie od razu taki system by powstał, ale już dziś trzeba by nakreślić plan i zacząć realizować. Gadaniem metra się nie zbuduje.
o
oborygen
Byłoby pięknie ale obawiam że mózgi rządzących naszymi miastami nie łapią tego tematu
o
oborygen
Byłoby pięknie ale obawiam że mózgi rządzących naszymi miastami nie łapią tego tematu
G
Gość.
Od metra potrzebniejszy jest wspólny bilet miesięczny na autobusy tramwaje i pociągi. I niech kosztuje 100 zł /Mc. Wtedy będzie taniej niż samochodem.
M
Mieszkaniec GOP
Mamy wiadukt w Chorzowie, który zniszczył centrum miasta. Metro powinno łączyć centra miast a więc przebiegać pod ziemią.
G
Gosc
Metro na Slasku jest bardzo potrzebne i powinno leciec od Pyrzowic lotniska do Sosnowca albo dalej wspanialy pomysl tylko go realizowacjak najszybciej
S
Slazok
Bo GOROLE robic nie umia tylko KRASC dlatego tak dlugo trwo gosc ma w glowie POUKLADANE A NIE NASRANE
J
Josef
Widac gosciu ze mos ta KYJZA W LEBIE inic wiecej
G
Gość
GS podziurawiony jest jak szwajcarska kyjza najlepiej uzyc do tego starych chodnikow i przekopow kopalnianych moze i na 1000 m.To bylaby dopiero atrakcja!hehe
W
Warszawiak
3-4 lata? Tyle w Warszawie buduje się metro w urzędach, czyli biurokratycznie, potem dwa razy więcej na odcinek. U nas już jakieś 8 lat budują i znowu będzie najczęściej otwieranym metrem na świecie.
F
F
Tylko po co ? Tu nie Warszawa...
I tak ludzie będą jeździć autami bo niestety ale wygda.
Ja mam prawko ale jak mam jezdzic po Katowicach to juz wolę rowerem :-)
Wróć na i.pl Portal i.pl