Chcą usuwać kolejne, nielegalne pomniki UPA

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Niedawna rozbiórka pomnika ku czci UPA w Hruszowicach w gm. Stubno. Został nielegalnie postawiony 23 lata temu
Niedawna rozbiórka pomnika ku czci UPA w Hruszowicach w gm. Stubno. Został nielegalnie postawiony 23 lata temu Norbert Ziętal
Rozbiórkę wszystkich w Podkarpackiem, nielegalnych pomników ku czci UPA zapowiadają członkowie społecznego komitetu.

Społeczny Komitet Usuwania Banderowskich Upamiętnień w Polsce został zawiązany kilka dni temu. Powołali go działacze środowisk narodowo - patriotycznych z Podkarpackiego.

- Nasz główny cel to usunięcie z przestrzeni publicznej na Podkarpaciu wszystkich banderowskich, nielegalnych upamiętnień - mówi Marek Kulpa, przewodniczący Rady Komitetu oraz prezes podkarpackiego regionu Ruchu Narodowego.

Obecnie komitet składa się z 17 członków. Organizację wspiera czterech członków honorowych. To znany działacz patriotyczny i antybanderowski Stanisław Żółkiewicz z Przemyśla; 95-letni kpt. Konstanty Kopf, żołnierz Pogotowia Akcji Specjalnej Narodowych Sił Zbrojnych, który podczas II wojny światowej walczył na Podkarpaciu z Sowietami, hitlerowcami i UPA; Robert Winnicki, prezes Ruchu Narodowego i Janusz Słabicki, wójt gm. Stubno.

W Hruszowicach w gm. Stubno kilkanaście dni temu doszło do legalnej rozbiórki nielegalnie postawionego pomnika ku czci UPA.
- Przygotowujemy kolejne takie akcje. Myślę, że w najbliższej przyszłości sfinalizujemy dwie rozbiórki. Dbamy o to, aby wszystko odbywało się zgodnie z prawem - zaznacza Kulpa.

Według dotychczasowych danych, w Podkarpackiem jest 15 nielegalnych upamiętnień UPA. Jednak już napływają zgłoszenia o kolejnych takich miejscach.

Uczestnicy rajdu zapalali znicze na mogiłach i przy pomnikach bohaterów walk z UPA

Przejechali I Rajdem Pamięci śladami walk z UPA [WIDEO, ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Chcą usuwać kolejne, nielegalne pomniki UPA - Nowiny

Komentarze 91

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 23:54, Alina napisał:

Popieram w 100%. W Polsce nie ma miejsca dla pomników zwyrodniałych bandytów ludobójców z UPA

10 czerwca w sobotę kolejna "procesja" ukraińska w Przemyślu.

Ciekawe czy znów ukraińska orkiestra będzie grać jako pieśń religijną hymn upa ?

Czy będą znów krzyczeć że "....Polska jeszcze nie zginęła ale zginąć musi..."?

G
Gość
W dniu 23.05.2017 o 09:04, Gość napisał:

Nie miałem tego zamiaru,który mi zarzucasz. Chcę pokazać,że w pewnych okresach historycznych mordowanie ludzi w okrutny sposób nie było wcale rzadkim procederem. Zbrodni wołyńskiej czy innych zbrodni nie da się usprawiedliwić i nie o to chodzi. Mając przykre doświadczenia własne /Polacy/ oraz znając różne przypadki i sposoby mordów w innych krajach trzeba wyciągać z tej wiedzy pożyteczne dla przyszłych pokoleń wnioski. Pielęgnowanie i podsycanie nienawiści nie jest dobrym zajęciem, co wcale nie oznacza,że należy się wyrzekać własnej historii.

Już nie jesteś omon? 

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 23:37, legionSH napisał:

P.S. Tych paru zbrodniarzy na końcu to podałeś, żeby pokazać, że upa nie była aż tak zła i wymordowała "zaledwie" 100-200 tys.( różne szacunki, bo dokładnie nie da się wyliczyć) ludzi?

Nie miałem tego zamiaru,który mi zarzucasz. Chcę pokazać,że w pewnych okresach historycznych mordowanie ludzi w okrutny sposób nie było wcale rzadkim procederem. Zbrodni wołyńskiej czy innych zbrodni nie da się usprawiedliwić i nie o to chodzi. Mając przykre doświadczenia własne /Polacy/ oraz znając różne przypadki i sposoby mordów w innych krajach trzeba wyciągać z tej wiedzy pożyteczne dla przyszłych pokoleń wnioski. Pielęgnowanie i podsycanie nienawiści nie jest dobrym zajęciem, co wcale nie oznacza,że należy się wyrzekać własnej historii.

G
Gość

Każdy kto zabija ludzi jest zwyrodniałym bandytą i ludobójcą.

akURY akACZKI czy połamani przeklęci zbrodniarze również

A
Alina
W dniu 22.05.2017 o 22:42, Gość napisał:

Na pewno nie jest takim krajem Polska. Tutaj Polak jest gospodarzem i ukraińscy nacjonaliści nie będą dyktować nam Polakom co i komu w Polsce wolno. Nie ma i nie będzie nigdy zgody na gloryfikację w Polsce zbrodniczego ukraińskiego nacjonalizmu, nacjonalizmu który jest odpowiedzialny za ludobójstwo na Polakach. 

Popieram w 100%. W Polsce nie ma miejsca dla pomników zwyrodniałych bandytów ludobójców z UPA

l
legionSH
W dniu 22.05.2017 o 22:53, Gość napisał:

Różnym zbrodniarzom ........ 

W sumie z cywilizowanych krajów ( mam na myśli cywilizacje w standardzie europejskim) to podałeś tylko Belgię i to, że stoi tam pomnik takiej osoby jest dla mnie osobiście - skandalem. Nie mniej jednak przykład Belgi jest też ciekawy z punktu widzenia naszej dyskusji, wyobrażasz sobie pomnik Leopolda II Koburga w Kongo? Również nie potrafię sobie wyobrazić pomnika lub choćby nagrobka SS-mana w Izraelu.

Wracając do tematu, ukarina jest jedynym, o ile mi wiadomo, państwem w którym stawia się pomniki SS-manom i nazistom, co więcej żądają od strony polskiej tego samego!

Przekładając obecną sytuację na ukrainie na grunt niemiecki:  wyobraź sobie, że w Berlinie dochodzi do obalenia legalnie wybranego rządu przez nazistowski pucz, do władzy dochodzą neonaziści i uznają Hitlera za bohatera narodowego ( z niemieckiego punktu widzenia - patriota walczący za swój kraj, dbający o niemiecką gospodarkę a, że zbrodniarz, no cóż, nikt nie jest doskonały....) Jak zareagowałbyś na nielegalnie stawiane pomniki mu pomniki w Polsce? Dlaczego wobec nazizmu stosuje się podwójne standardy? Ukraiński nazizm jest mniej "nazistowski" niż niemiecki?

P.S. Tych paru zbrodniarzy na końcu to podałeś, żeby pokazać, że upa nie była aż tak zła i wymordowała "zaledwie" 100-200 tys.( różne szacunki, bo dokładnie nie da się wyliczyć) ludzi?

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 21:03, legionSH napisał:

W którym CYWILIZOWANYM kraju stoją pomniki nazistów, SS-manów czy innych zbrodniarzy wojennych?

Różnym zbrodniarzom budowano /czasami wyburzano wcześniej jednak postawione pomniki/ na przestrzeni dziejów. Nie piszę tego,aby usprawiedliwiać budowę pomników oprawcom z UPA na Ukrainie, lecz po to,aby horyzonty myślenia poszerzać o fakty,jakie miały miejsce i nadal mają.

Zbrodniarzom,którzy mają na sumieniu miliony ofiar,torturowanych w okrutny sposób/Hitler,Stalin/ w pewnym okresie stawiano pomniki także na terenie Polski.

Inni zbrodniarze także byli uhonorowywani pomnikami lub specjalnymi miejscami pamięci.

Co ma cywilizacja do politycznych potrzeb, to tylko ty wiesz.

Oto kilka luźnych przykładów.

W austriackim Braunau jest dom, w którym urodził się Hitler. Władze nie bardo wiedzą,co z budynkiem uczynić, aby nie stał się celem pielgrzymek neonazistów a o rozbiórce nikt nie myśli.

W gruzińskim Gori stoi pomnik Stalina,natomiast w Rosji postawiono jego pomniki w Penzie i w Lipiecku.

W Belgii stoją pomniki króla Leopolda II Koburga,mającego na sumieniu śmierć od 3 do 10 mln ludzi /różne źródła/.

W Istanbule w Monument of Liberty spoczywa turecki bohater Ismail Enver Pasza,mający na sumieniu śmierć ok. 1,8 mln ofiar,głównie Ormian

W Chinach uhonorowano dawnego szefa KPChin Mao Zedonga,mającego na sumieniu ok 43 mln ofiar

W Korei Północnej jest wiele pomników Kim Ir Sena,który jest odpowiedzialny za śmierć 1,5 mln ludzi

Pomników nie mają ale mordowali masowo:

Hideki Tojo,premier Japonii /8 mln ofiar/

Idi Amin /0,8 mln ofiar/

Mengistu Haile Mariam /ok. 1,5 mln ofiar/

Pol-Pot /1,4 do 2,5 mln ofiar/

Warto także wspomnieć o tysiącach ofiar wojny na Bałkanach.

Pytanie,dlaczego ludzie się ciągle mordują jest wciąż aktualne. Pewnie pielęgnowanie nienawiści i chęć odwetu ma też znaczenie.
 

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 19:45, Gość napisał:

To są pytania półgłówka,niewarte dyskusji. Ale są takie kraje,wystarczy się tematem zainteresować.

Na pewno nie jest takim krajem Polska. Tutaj Polak jest gospodarzem i ukraińscy nacjonaliści nie będą dyktować nam Polakom co i komu w Polsce wolno. Nie ma i nie będzie nigdy zgody na gloryfikację w Polsce zbrodniczego ukraińskiego nacjonalizmu, nacjonalizmu który jest odpowiedzialny za ludobójstwo na Polakach. 

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 19:45, Gość napisał:

To są pytania półgłówka,niewarte dyskusji. Ale są takie kraje,wystarczy się tematem zainteresować.

To jest odpowiedź półgłówka niewarta dyskusji.

l
legionSH
W dniu 22.05.2017 o 19:45, Gość napisał:

To są pytania półgłówka,niewarte dyskusji. Ale są takie kraje,wystarczy się tematem zainteresować.

W którym CYWILIZOWANYM kraju stoją pomniki nazistów, SS-manów czy innych zbrodniarzy wojennych?

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 19:45, Gość napisał:

To są pytania półgłówka,niewarte dyskusji. Ale są takie kraje,wystarczy się tematem zainteresować.

Banderowcy na Ukrainie wybrali na bohaterów narodowych sodomitów, rzeźników i zboczeńców i stawiają im pomniki. Jaki naród tacy bohaterowie. Na polskiej ziemi za to, żaden pomnik zboczeńca i ludobójcy nie będzie gloryfikowany. Precz z banderyzmem.

G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 18:19, qaz napisał:

Ilu z tych oprawców ma pomniki i w jakich krajach uważa się ich za bohaterów narodowych?

To są pytania półgłówka,niewarte dyskusji. Ale są takie kraje,wystarczy się tematem zainteresować.

q
qaz
Ilu z tych oprawców ma pomniki i w jakich krajach uważa się ich za bohaterów narodowych?
G
Gość
W dniu 22.05.2017 o 16:13, Gość napisał:

Nawet przyjąć, że to prawda, gdyż faktycznie na wojnie jest różnie, to i tak nikt nie pobije Ukraińców w zadawania śmierci i bólu. Takich zwyrodnialców nawet Świat nie widział i o nich nie słyszał. 

Masz bardzo mało wiedzy ale za to bardzo dużo nienawiści,podlewanej bezsilną złością.

Podam ci kilka różnych przykładów,abyś je sobie przemyślał,może cokolwiek z życia i z  ludzkich zachowań oraz postaw zrozumiesz.

Rzymianie szczególnie lubili obdzieranie swych ofiar ze skóry żywcem. Apostoł Bartłomiej /Natanael/ został w ten sposób zabity. Inne formy zabijania u Rzymian,to chłosta jako "gra wstępna",następnie zaszywanie ofiar w workach,palenie żywcem, wyrywanie kończyn ze stawów,łamanie kołem,zamykanie z jadowitymi wężami.

W Barcelonie /Hiszpania/ w 1912 roku odnaleziono "magazyn' ludzkich szczątków u Enriquetty Marti Ripoles. Porywała ona dzieci,mordowała,kroiła na części i sporządzała z tak przygotowanych szczątków ludzkich eliksiry sprzedawane bogatym Hiszpanom za wielkie sumy.

Amerykanie,którzy wojowali na Dalekim Wschodzie obcinali głowy pojmanym Japończykom a z ciał zabitych wykonywali różne przedmioty jako prezenty dla rodzin i znajomych. W czerwcu 1944 roku,kongresmen z Pensylwanii,Francis Walter,podarował prezydentowi Franklinowi D.Rooseveltowi nóż do otwierania listów,wykonany z kości ramieniowej japońskiego żołnierza.

Szczególną brutalnością wykazywali się sojusznicy Hitlera,chorwaccy ustasze. Icvh okrucieństwo skierowane było głównie wobec Serbów, których mordowano prymitywnymi narzędziami; siekierami,nożami,piłami,kilofami.Wielu ustaszy nosiło naszyjniki wykonane z ludzkich oczu i z odciętych języków.

Bogaty repertuar tortur pokazali Czerwoni Khmerowie w Kambodży. Wrogów mordowali łopatami,motyczkami,podrzynali gardła tępawymi przedmiotami,dusili plastikowymi torbami,zakopywali żywcem do ziemi,przypalali żywcem. Zabili w ten sposób 1/4 narodu w 7 milionowym kraju.

 

Nie pieprz zatem,że tortury to ukraiński wynalazek. Tak wówczas /wcześniej i później od Wołynia/ traktowano wrogów w wielu krajach. Ciemnota i zacofanie jest /i było/ zawsze podłożem do barbarzyństwa a wojny ułatwiały okrucieństwo i powodowały bezkarność sprawców.

G
Gość

Nawet przyjąć, że to prawda, gdyż faktycznie na wojnie jest różnie, to i tak nikt nie pobije Ukraińców w zadawania śmierci i bólu. Takich zwyrodnialców nawet Świat nie widział i o nich nie słyszał. Banderowska dzicz pobiła wszystkich w wymyślaniu rodzajów śmierci. O, to przykłady: Zestawienie, niektórych metod tortur  stosowanych przez UPA na Polakach 1. Wbijanie dużego i grubego gwoździa do czaszki głowy. 2. Zdzieranie z głowy włosów ze skórą (skalpowanie). 3. Zadawanie ciosu obuchem siekiery w czaszkę głowy. 4. Zadawanie ciosu obuchem siekiery w czoło. 5. Wyrzynanie na czole „orła”. 6. Wbijanie bagnetu w skroń głowy. 7. Wyłupywanie jednego oka. 8. Wybieranie obu oczu. 9. Obcinanie nosa. 10. Obcinanie jednego ucha. 11. Obrzynanie obydwu uszu. 12. Przebijanie zaostrzonym grubymdrutem ucha na wylot drugiego ucha. 13. Obrzynanie warg. 14. Obcinanie języka. 15. Pieczenie żywcem w piecu chlebowym. 16. Podrzynanie gardła i wyciąganie przez otwór języka na zewnątrz. 17. Podrzynanie gardła i wkładanie do otworu szmaty. 18. Wybijanie zębów. 19. Łamanie szczęki. 20. Rozrywanie ust od ucha do ucha. 21. Kneblowanie ust pakułami przy transporcie jeszcze żywych ofiar. 22. Podcinanie szyi nożem lub sierpem. 23. Zadawanie ciosu siekierą w szyję. 24. Pionowe rozrąbywanie siekierą głowy. 25. Skręcanie głowy do tyłu. 26. Robienie miazgi z głowy przez wkładanie głowy w ściski zaciskane śrubą. 27. Obcinanie głowy sierpem. 28. Obcinanie głowy kosą. 29. Odrąbywanie głowy siekierą. 30. Zadawanie ran kłutych w głowie. 31. Cięcie i ściąganie wąskich pasów skóry z pleców. 32. Zadawanie innych ran ciętych na plecach. 33. Zadawanie ciosów bagnetem w plecy. 34. Łamanie kości żeber klatki piersiowej. 35. Zadawanie ciosu nożem lub bagnetem w serce lub okolice serca. 36. Zadawanie ran kłutych nożem lub bagnetem w pierś. 37. Obcinanie kobietom piersi sierpem. 38. Obcinanie kobietom piersi i posypywanie ran solą. 39. Obrzynanie sierpem genitalii ofiarom płci męskiej. 40. Przecinanie tułowia na wpół piłą ciesielską. 41. Zadawanie ran kłutych brzucha nożem lub bagnetem. 42. Przebijanie brzucha ciężarnej kobiecie bagnetem. 43. Rozcinanie brzucha i wyciąganie jelit na zewnątrz u dorosłych. 44. Rozcinanie brzucha kobiecie w zaawansowanej ciąży i w miejsce wyjętego płodu, wkładanie np. żywego kota i zaszywanie brzucha. 45. Rozcinanie brzucha i wlewanie do wnętrza wrzątku – kipiącej wody. 46. Rozcinanie brzucha i wkładanie do jego wnętrza kamieni oraz wrzucanie do rzeki. 47. Rozcinanie kobietom ciężarnym brzucha i wrzucanie do niego potłuczonego szkła. 48. Wyrywanie żył od pachwy, aż do stóp. 49. Wkładane do pochwy – vaginy rozżarzonego żelaza. 50. Wkładanie do vaginy szyszek sosny od strony wierzchołka. 51. Wkładanie do vaginy zaostrzonego kołka i przepychanie go aż do gardła, na wylot. 52. Rozcinanie kobietom przodu tułowia ogrodniczym scyzorykiem, od vaginy, aż po szyję i pozostawienie wnętrzności na zewnątrz. 53. Wieszanie ofiar za wnętrzności. 54. Wkładanie do vaginy szklanej butelki i jej rozbicie. 55. Wkładanie do analu szklanej butelki i jej stłuczenie. 56. Rozcinanie brzucha i wsypywanie do wnętrza karmy dla zgłodniałych świń tzw. osypki, który to pokarm wyrywały razem z jelitami i innymi i wnętrznościami. 57. Odrąbywanie siekierą jednej ręki. 58. Odrąbywanie siekierą obydwu rąk. 59. Przebijanie dłoni nożem. 60. Obcinanie palców u ręki nożem. 61. Obcinanie dłoni. 62. Przypalanie wewnętrznej strony dłoni na gorącym blacie kuchni węglowej. 63. Odrąbywanie pięty. 64. Odrąbywanie stopy powyżej kości piętowej. 65. Łamanie kości rąk w kilku miejscach tępym narzędziem. 66. Łamanie kości nóg w kilku miejscach tępym narzędziem. 67. Przecinanie tułowia na wpół piłą ciesielską, obłożonego z dwóch stron deskami. 68. Przecinanie tułowia na wpół specjalną piłą drewnianą. 69. Obcinanie piłą obu nóg. 70. Posypywanie związanych nóg rozżarzonym węglem. 71. Przebijanie gwoździami rąk do stołu, a stóp do podłogi. 72. Przybijanie w kościele na krzyżu rąk i nóg gwoździami. 73. Zadawanie ciosów siekierą w tył głowy, ofiarom ułożonym uprzednio twarzą do podłogi. 74. Zadawanie ciosów siekierą na całym tułowiu. 75. Rąbanie siekierą tułowia na części. 76. Łamanie na żywo kości nóg i rąk w tzw. kieracie. 77. Przybijanie nożem do stołu języczka małego dziecka.

 
Wróć na i.pl Portal i.pl