Cegielski wraca do tradycji. Zamierza rozpocząć produkcję Husara dla wojska [ZDJĘCIA]

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Zakłady Cegielskiego chcą w pełni spolonizować transportery opancerzone Husar 4x4
Zakłady Cegielskiego chcą w pełni spolonizować transportery opancerzone Husar 4x4 Waldemar Wylegalski
Zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu po latach wracają do tradycji. Znów oprócz produkcji cywilnej zajmą się specjalną. Fabryka planuje produkcję transportera opancerzonego Husar 4x4 dla polskiego wojska.

Zakłady Cegielskiego chcą w pełni spolonizować transportery opancerzone Husar 4x4 i wypuścić je na rynek, jako pojazdy dla polskiego wojska i pozostałych służb mundurowych, a także w dalszej kolejności na eksport.

- HCP zawsze było symbolem polskiej produkcji. To firma mająca 170 lat tradycji, która zawsze zajmowała się produkcją cywilną i specjalną. W 2002 r. zaprzestaliśmy jednak produkcji specjalnej, bo doprowadziłoby nas wtedy do bankructwa. Dziś, po latach wracamy do niej, wracamy do tradycji Cegielskiego - zapowiedział Bogdan Pilch, pełniący obowiązki prezesa HCP.

Produkcja ma być możliwa dzięki współpracy z czeskim lub tureckim producentem.

- Wytypowanie partnera to kluczowa sprawa. Zwłaszcza, że chcemy w pełni spolonizować ich produkt. Z jedenastu potencjalnych partnerów pozostało dwóch, z którymi możemy rozpocząć współpracę. Produkt, który zaprezentowaliśmy na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, a także w czwartek na poligonie przedstawicielom Wojska Polskiego to produkt czeskiej firmy Tatra. Całość dokumentacji i licencja na jego produkcję ma być jednak przejęta przez HCP. Wszystko zależy jednak od zamówień. Pierwsze sygnały i odbiór jest pozytywny - tłumaczy Pilch.

Stopniowo produkcja Husara miałaby być przenoszona do Cegielskiego. W 35 procentach produkcją zająłby się Cegielski, w kolejnych 35 procent kooperanci, a w 30 procentach firma zagraniczna, z którą HCP podpisałby umowę. Prezes Pilch zapewnia, że zakłady HCP są przygotowane do produkcji docelowo 300 takich pojazdów rocznie. Serwisowaniem również miałby się zająć Cegielski.

- Mamy wykwalifikowaną kadrę i innowacyjny park maszynowy. Oczywiście, jeśli plany się powiodą będziemy go rozbudowywać, a także zwiększać zatrudnienie. Rozpoczniemy też współpracę z innymi firmami. Minimum będzie to tysiąc nowych miejsc pracy, kilkuset osób zatrudnionych dodatkowo w Poznaniu i u naszych kooperantów. Myślimy też o współpracy z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi, które mogłyby być odpowiedzialne za produkcję zupełnie nowego silnika do Husara - mówi Bogdan Pilch.

Ostateczny wybór partnera uzależniony jest od pierwszego złożonego zamówienia. Jednak zarząd HCP spodziewa się, że umowa z zagranicznym producentem zostanie sfinalizowana jeszcze do końca tego roku. - Wszystko jest jednak uwarunkowane politycznie, na co nie mamy wpływu - mówi pełniący obowiązki prezesa.

Zakłady Cegielskiego mają także plany w odniesieniu do innych pojazdów wojskowych. - Uczestniczymy w dwóch dodatkowych programach, gdzie złożyliśmy swój akcept w podobnej formule, gdzie nasi partnerzy przekazaliby nam technologię - zdradza Bogdan Pilch.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Cegielski wraca do tradycji. Zamierza rozpocząć produkcję Husara dla wojska [ZDJĘCIA] - Głos Wielkopolski

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
Jakby tak było stać, fajnie też byłoby mieć w garażu takie coś na ewentualne ciężkie warunki pogodowo-terenowe.
j
jatom
Mam nadzieję że nie ma papierowej podłogi,pękającej ramy,urywających się stabilizatorów i wiele innych wad jak pojazd sprzedany do ŻW
S
Super
Bardzo dobrze. Niech Polskie Wojsko zostanie zaoparywane przez POLSKIE firmy.
M
Muzollf
Facet bredzi PKM i PKT z Cegielskiego poszedł do Tarnowa i się rozwija i jest inowacyjny. Wola Dyrekcji była taka żeby nie inwestować w S-ke bo nie wiedzieli gdzie to sprzedać i komu w tym temacie kompletna ignorancja. Dziwnym trafem siedzę w tym i zastanawiam się kto ten pojazd kupi, bo zamówień takich jak były za poprzedniego systemu już nie ma, są przetargi no i plan zakupów , a tego wozu nie widziałem na liście. Uważam że to jest bzdura , a Cegielski to nie ten co kiedyś . Fachowcy z Cegielskiego to emeryci .
N
Nawet bardzo!
Ale to jeszcze nie oznacza, ze dobry i funkcjonalny. Ale mnie się bardzo podoba.
M
Maniak
Tatra to dobry wybór. Moze w koncu doczekamy sie polskiego pojazdu. Dotychczas "polonizacja" była tylko hasłem. Takie transportery to szansa dla polskiego przemysłu. Niech mon dobrze wybiera...
Z
Znawca
W koncu pojazd ja haki czekała Polska armia. Pojazd wyglada swietnie, krótkie zwisy i podwozie, ktore słynie ze skuteczności ba całym świecie. Taki pojazd ma duzo możliwości zastosowania na polu walki. Trzymam kciuki!!!
m
małpa w czerwonym
i będzie kilkakrotnie obiecywany przez zakłamane pinokio z ministerstwa wojny helikopter. I to nie caracal, ale caraboża.
23w
Czesi juz wcześniej zdecydowali się na licencję z NIMR i nie beda brali Tatry, to daje do myślenia. Życzę Cegielskiemu sukcesu, ale z tym pojazdem to nie ma szans w konkurencji nie tylko z PGZ, ale z innymi również. Wygląd też nie zachwyca, odsłonięty silnik, ograniczona widoczność - chyba sporo martwych stref. Podwozie to chyba ciężarówka Tatra, dokręcone płyty, i cały pojazd gotowy. Zle to wygląda w aspekcie przyszłych testów antyminowych.
1234
zobaczymy czy wygrają z PGZ, ten potworek czeski śmiesznie wygląda przy seryjnie produkowanych pojazdach Thales, Otokar czy GD. Swoją drogą czy czeska armia to ma lub czy chce mieć, chyba nie.
Wróć na i.pl Portal i.pl