Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektroniczny Notes Sztygara - nowa aplikacja dla górnictwa w Polsce. PGG chce wprowadzić ją do każdej kopalni

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
PGG chce wprowadzić Elektroniczny Notes Sztygara do każdej kopalni
PGG chce wprowadzić Elektroniczny Notes Sztygara do każdej kopalni Marcin Śliwa
Polska Grupa Górnicza planuje w tym roku wprowadzić we wszystkich swoich kopalniach Elektroniczny Notes Sztygara - aplikację, która zastąpi wiele dokumentów papierowych. Technologia jest już używana w kopalni Piast-Ziemowit. - Każda osoba dozoru ruchu prowadząca zmianę "odzyskała" nawet około pięciu godzin prac tygodniowo - stwierdził Rafał Bąk, nadsztygar ds. teletechniki, automatyki i gazometrii w kopalni Piast-Ziemowit.

Elektroniczny Notes Sztygara - nowa aplikacja dla górnictwa

Polska Grupa Górnicza (PGG), lider produkcji węgla energetycznego w UE, planuje wprowadzić w 2024 roku w swoich kopalniach nową aplikację - Elektroniczny Notes Sztygara (ENSZ). To innowacyjne rozwiązanie ma zastąpić kilka dokumentów papierowych, które dotychczas musieli wypełniać sztygarzy. Aplikacja ENSZ już działa w kopalni Piast-Ziemowit, gdzie przynosi znaczne oszczędności czasu i poprawę jakości pracy.

ENSZ to aplikacja, która umożliwia sztygarom, czyli pracownikom pełniącym funkcje kierownicze, techniczne i administracyjne w górnictwie, szybkie i łatwe zarządzanie informacjami dotyczącymi ruchu, kadry i płac w kopalni. Aplikacja zastępuje trzy książki papierowe: książkę raportową, alfabetkę i szychtownicę. Dzięki temu sztygarzy mogą zaoszczędzić nawet ponad godzinę dziennie na każdej zmianie.

Kopalnia Piast-Ziemowit jest pierwszą w regionie, która korzysta z aplikacji ENSZ. PGG ma zamiar rozszerzyć to rozwiązanie na wszystkie swoje kopalnie w tym roku.

- W efekcie wprowadzenia Elektronicznego Notesu Sztygara każda osoba dozoru ruchu prowadząca zmianę "odzyskała" nawet około pięciu godzin prac tygodniowo, czyli prawie całą szychtę - podkreślił Rafał Bąk, nadsztygar ds. teletechniki, automatyki i gazometrii w kopalni Piast-Ziemowit.

Aplikacja to rozwiązanie, które nie tylko pozwala sztygarom zaoszczędzić czas, ale też usprawnia procesy organizacyjne i ułatwia realizację zadań. Przyśpiesza przepływ dokumentów, poprawia zarządzanie obowiązkami i nadzorowanie wykonania i wyników pracy. W aplikacji można łatwo odnaleźć informacje, sporządzić analizy lub raporty, a także pomieścić dużo danych.

- Wcześniej proces prowadzenia i kontroli książek raportowych odbywał się całkowicie w oparciu o manualną, papierową ewidencję, która była czasochłonna i możliwa wyłącznie po otrzymaniu książki raportowej do rąk własnych. Po wprowadzeniu ENSZ uzupełnianie oraz kontrola książki raportowej odbywa się z każdego miejsca podłączonego do sieci ogólnokopalnianej, zarówno w wyrobiskach dołowych, jak i na powierzchni kopalni - powiedział Bąk.

Nadsztygar urządzeń teletechnicznych z Piasta-Ziemowita Adam Kluska, zaznaczył, że dzięki ENSZ ma szybszy dostęp do informacji i może wprowadzać dane z wielu urządzeń jednocześnie, czego nie dało się zrobić z papierowymi dokumentami. Ponadto system automatycznie pobiera i uzupełnia część danych, a także monitoruje realizację i efekty wydanych zadań, co zmniejszyło czas potrzebny na prowadzenie i kontrolę książek raportowych.

- To umożliwia skupienie się na pozostałych zadaniach wyznaczonych przez kierownictwo kopalni" – stwierdził Kluska.

Aplikacja została stworzona od zera przez ekspertów z Centralnego Ośrodka Informatyki Górnictwa. Jest to unikalne rozwiązanie na rynku, które spełnia - według użytkowników - potrzeby kopalń i nie wymaga dostosowywania do każdego zakładu. W pozostałych kopalniach PGG planuje się wdrożenie aplikacji w pierwszym półroczu 2024 r.

Pracownicy dozoru ruchu mogą korzystać z ENSZ po zalogowaniu. Program jest dostępny na tabletach i komputerach biurowych na powierzchni w sieci LAN kopalni. Tablety można zabrać do podziemia i wprowadzać dane w trybie offline. Z aplikacją łączy się do kilkuset osób z kierownictwa i dozoru kopalni na jednej zmianie.

W kopalni Piast-Ziemowit zakupiono i uruchomiono niezbędny sprzęt dołowy do wdrożenia aplikacji: komputery przemysłowe, koncentratory danych, tablety, a także punkty dostępowe z antenami wifi w podziemnych wyrobiskach.

PGG bada, jaki sprzęt jest potrzebny, aby aplikacja trafiła do pozostałych kopalń spółki. Wdrożenie aplikacji ma być w dużej mierze oparte na sprzęcie informatycznym, który już jest w posiadaniu kopalń, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury teleinformatycznej.

Przedstawiciele PGG przyznają, że początki wprowadzania Elektronicznego Notesu Sztygara w Piaście-Ziemowicie były trudne, ponieważ “papiery w kopalni były od zawsze”, a załoga niechętnie przyjmowała nowości.

- Teraz nikt nie wyobraża powrotu do wersji papierowych. Praca, która codziennie zajmowała sztygarowi nawet ponad godzinę, teraz zajmuje niespełna 10 minut - skonkludowała Klimza z biura prasowego PGG.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera