Egzamin trzecioklasisty 2011 [ARKUSZE I ODPOWIEDZI]

Agata Cymanowska
Niewykluczone, że w przyszłym roku sprawdzian umiejętności napiszą wszyscy trzecioklasiści
Niewykluczone, że w przyszłym roku sprawdzian umiejętności napiszą wszyscy trzecioklasiści Marlena Klepacz
Napisanie ogłoszenia o znalezionym parasolu, przyporządkowanie części mowy, ułożenie zdania z trzech wyrazów, obliczenie, ile litrów wody zużywa się podczas 5-minutowej kąpieli pod prysznicem - m.in. z takimi zadaniami musiało się zmierzyć ponad 16 tys. uczniów klas trzecich z 412 pomorskich szkół podstawowych, którzy wzięli udział w ogólnopolskim badaniu umiejętności trzecioklasistów OBUT 2011.

ZOBACZ ARKUSZE I ODPOWIEDZI

To pierwszy taki test przeprowadzany przez Centralną Komisje Egzaminacyjną. Jego celem jest sprawdzenie umiejętności językowych i matematycznych trzecioklasistów. Wyniki badania, po zestawieniu z wynikami sprawdzianu, który uczniowie napiszą w 2014 r., kiedy będą już w szóstej klasie, mają pozwolić ocenić efektywność nauczania na tym etapie kształcenia.

- Bardziej niż ja denerwowała się moja mama - zapewnia Kacper z III D w gdańskiej "50", któremu przytakuje połowa klasy. Za to już cała klasa odpowiada zgodnie, że test nie należał do trudnych.
Zdania nauczycieli podzielone. Jedni uważają, że zdania były raczej łatwe, a polecenia czytelne, inni, że uczniowie mogli mieć kłopot z prawidłowymi odpowiedziami.

- Nauczyciele zauważyli, że w zadaniu, gdzie trzeba było wskazać wyrazy podobne, wielu uczniów wskazało wyrazy... przeciwstawne - mówi Hanna Sawa, dyrektor SP nr 45 w Gdańsku. - Uczniowie często nie czytają całych poleceń i potem pojawiają się złe odpowiedzi.

- Przy pisaniu ogłoszenia niektórzy uczniowie zapominali napisać, gdzie znaleźli parasol i opisać, jak on wygląda - dodaje Jolanta Falbin, nauczycielka z SP nr 50 w Gdańsku. - Dużo było zadań testowych, sprawdzających rozumienie tekstu.

Na swoich miejscach w klasie dziesięciolatkowie najpierw przez 4o minut rozwiązywali zadania z języka polskiego, a po przerwie - z matematyki. Do klas trafiły dwie wersje testów.

- Zadania były te same, tylko w innej kolejności i na innych liczbach - zauważają uczniowie.
Teraz nauczyciele mają siedem dni na sprawdzenie prac i przesłanie ich do CKE. Testy i rozwiązania zadań pojawią się na stronie: trzecioklasista.cke-efs.pl/obut 26 maja, wyniki szkół (z ogólnopolskim raportem z badania) - 13 czerwca.

- Badanie we wszystkich trzech zaplanowanych edycjach (2011, 2012, 2013) będzie badaniem dobrowolnym - zaznacza Romuald Zieliński z zespołu ds. realizacji projektów współfinansowanych z EFS w CKE.

ZESTAW P1 JĘZYK POLSKI

ZADANIE 1
Żółw zgodził się rywalizować z zającem, bo
C. czuł, że jest sprytniejszy

ZADANIE 2
Zając został pokonany, ponieważ
C. żółw był bardziej pomysłowy

ZADANIE 3
Zając był pewny, że pokona żółwia, ponieważ
D. zające biegają dużo szybciej niż żółwie.

ZADANIE 4
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Moim zdaniem żółwiowi było przykro, że zając chce go pokonać w wyścigach. Postanowił być sprytniejszy. Wymyślił sposób, żeby być na mecie przed zającem, który szybciej biega.

ZADANIE 5
Które przysłowie pasuje do bajki "Zając i żółw"? Zaznacz właściwą odpowiedź.
A. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada

ZADANIE 6
Wczoraj w zoo, obok klatki lwa zgubiłam parasol. Był czerwony z czarną rączką. Proszę oddać go. Podaję swój adres: ulica Poznańska 7/5. Telefon: 61 811 22 333 Dla znalazcy przewidziana nagroda. Dziękuję za pomoc w odzyskaniu parasola. Anna Kowalska.

ZADANIE 7
a) Mieć głowę na karku
A. być zaradnym, pomysłowym

b) Nie mieć zielonego pojęcia o czymś
C. nic nie wiedzieć o czymś

ZADANIE 8
RZECZOWNIKI: morze, kaktus, tęcza, pingwin
PRZYMIOTNIKI: kolorowa, smutna, miły
CZASOWNIKI: wącha, szedł, tańczyć

ZADANIE 9
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Janek zbudował piękny zamek z piasku.
b) Nie możemy wejść do sali, bo ktoś uszkodził zamek w drzwiach.

ZADANIE 10
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Wczoraj czytałam interesującą książkę.
b) Kiedy pływałem łódką po jeziorze, nagle na niebie pojawiła się ogromna chmura.
c) Zdenerwowaną Kasię niespodziewanie spotkała miła niespodzianka.

ZADANIE 11
a) szybko - prędko
b) miły - sympatyczny
c) stukać - pukać
d) kolorowy - barwny
e) smaczna - pyszna
f) awantura - kłótnia
g) wielki - ogromny, olbrzymi
h) mądry - roztropny
i) mokry - zmoczony, przemoczony
j)smutny - przygnębiony

ZESTAW P2 - JĘZYK POLSKI

ZADANIE 1
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Wczoraj czytałam interesującą książkę.
b) Kiedy pływałem łódką po jeziorze, nagle na niebie pojawiła się ogromna chmura.
c) Zdenerwowaną Kasię niespodziewanie spotkała miła niespodzianka.

ZADANIE 2
a) Mieć głowę na karku
A. być zaradnym, pomysłowym

b) Nie mieć zielonego pojęcia o czymś
C. nic nie wiedzieć o czymś

ZADANIE 3
RZECZOWNIKI: morze, kaktus, tęcza, pingwin
PRZYMIOTNIKI: kolorowa, smutna, miły
CZASOWNIKI: wącha, szedł, tańczyć

ZADANIE 4
Żółw zgodził się rywalizować z zającem, bo
C. czuł, że jest sprytniejszy

ZADANIE 5
Zając został pokonany, ponieważ
C. żółw był bardziej pomysłowy

ZADANIE 6
Zając był pewny, że pokona żółwia, ponieważ
D. zające biegają dużo szybciej niż żółwie.

ZADANIE 7
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
Moim zdaniem żółwiowi było przykro, że zając chce go pokonać w wyścigach. Postanowił być sprytniejszy. Wymyślił sposób, żeby być na mecie przed zającem, który szybciej biega.

ZADANIE 8
Które przysłowie pasuje do bajki "Zając i żółw"? Zaznacz właściwą odpowiedź.
A. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada

ZADANIE 9
Wczoraj w zoo, obok klatki lwa zgubiłam parasol. Był czerwony z czarną rączką. Proszę oddać go. Podaję swój adres: ulica Poznańska 7/5. Telefon: 61 811 22 333 Dla znalazcy przewidziana nagroda. Dziękuję za pomoc w odzyskaniu parasola. Anna Kowalska.

ZADANIE 10
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI:
a) Janek zbudował piękny zamek z piasku.
b) Nie możemy wejść do sali, bo ktoś uszkodził zamek w drzwiach.

ZADANIE 11
a) szybko - prędko
b) miły - sympatyczny
c) stukać - pukać
d) kolorowy - barwny
e) smaczna - pyszna
f) awantura - kłótnia
g) wielki - ogromny, olbrzymi
h) mądry - roztropny
i) mokry - zmoczony, przemoczony
j)smutny - przygnębiony

MATEMATYKA - ZESTAW M1

ZADANIE 1
99 + 86 = 185
107 - 99 = 8
31 x 8 = 248
88 : 22 = 4

ZADANIE 2
Ewa i Piotrek zbierali w parku kasztany. Ewa zebrała ich 30, a Piotrek o 6 mniej. Ile kasztanów zebrał Piotrek?
A. 24

ZADANIE 3
Prostokątna działka ma 40 metrów długości i 25 metrów szerokości. Ile metrów siatki potrzeba do ogrodzenia tej działki?
D. 130

ZADANIE 4
W kinie są dwie sale. W pierwszej są 122 miejsca, a w drugiej jest o 35 miejsc więcej. Ile łącznie miejsc jest w kinie?
C. 279

ZADANIE 5
Maciek zaczął odrabiać lekcje o 14.25, a skończył o 15.17. Ile czasu mu to zajęło?
B. 52 minuty

ZADANIE 6
Na drzewie siedziało 30 wróbli. Nagle większość z nich, oprócz sześciu, odleciała. Ile wróbli zostało na tym drzewie?
C. 6

ZADANIE 7
Adam narysował szlaczek złożony z kółek, trójkątów i kwadratów. Kółek narysował 50. Trójkątów było o 7 więcej, a kwadratów o 14 mniej niż kółek. Ile kwadratów narysował Adam?
D. 36

ZADANIE 8
Jaki jest obwód prostokąta o bokach 4 cm i 7 cm?
B. 22 cm

ZADANIE 9
a) 120 litrów
b) 50 litrów
c) 12 minut
d) 240 groszy = 2 złote i 40 groszy
e) 100 groszy = 1 złoty
f) 240 groszy - 100 groszy = 140 groszy = 1 złoty 40 groszy

MATEMATYKA - ZESTAW M2

ZADANIE 1
99 + 78 = 177
105 - 99 = 6
41 x 8 = 328
84 : 14 = 6

ZADANIE 2
Ewa i Piotrek zbierali w parku kasztany. Ewa zebrała ich 40, a Piotrek o 5 mniej. Ile kasztanów zebrał Piotrek?
D. 35

ZADANIE 3
Prostokątna działka ma 45 metrów długości i 40 metrów szerokości. Ile metrów siatki potrzeba do ogrodzenia tej działki?
C. 170

ZADANIE 4
W kinie są dwie sale. W pierwszej są 132 miejsca, a w drugiej jest o 35 miejsc więcej. Ile łącznie miejsc jest w kinie?
B. 299

ZADANIE 5
a) 130 litrów
b) 50 litrów
c) 13 minut
d) 260 groszy = 2 złote i 60 groszy
e) 100 groszy = 1 złoty
f) 260 groszy - 100 groszy = 160 groszy = 1 złoty 60 groszy

ZADANIE 6
Maciek zaczął odrabiać lekcje o 12.25, a skończył o 13.16. Ile czasu mu to zajęło?
A. 51 minut

ZADANIE 7
Na drzewie siedziało 30 wróbli. Nagle większość z nich, oprócz pięciu, odleciała. Ile wróbli zostało na tym drzewie?
B. 5

ZADANIE 8
Adam narysował szlaczek złożony z kółek, trójkątów i kwadratów. Kółek narysował 60. Trójkątów było o 9 więcej, a kwadratów o 12 mniej niż kółek. Ile kwadratów narysował Adam?
C. 48

ZADANIE 9
Jaki jest obwód prostokąta o bokach 4 cm i 9 cm?
D. 26 cm

- Celem przeprowadzonego badania powszechnego jest sprawdzenie umiejętności językowych i matematycznych uczniów kończących klasę trzecią - wyjaśnia Romuald Zieliński, z zespołu ds. realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Sprawdzian trzecioklasistów z Operonem w 2010 r.

Najpierw przez 40 minut uczniowie będą rozwiązywać zadania z języka polskiego, a następnie, po 15-minutowej przerwie, przez tyle samo czasu mierzyć się będą z zadaniami z matematyki.

Z zadaniami testowymi już od godz. 9 próbować się będzie m.in. kilkudziesięciu uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 45 w Gdańsku.

- Uczniowie z dwóch klas trzecich przystąpią do testu na swoich miejscach w salach lekcyjnych - tłumaczy Ewa Kulińska, wicedyrektor placówki. - Zdecydowaliśmy się na udział w badaniu, ponieważ chcemy zobaczyć, jak będzie wyglądał taki test i jakie pytania przygotuje CKE, a także - czy stres dzieci będzie duży. To pomoże nam w późniejszej pracy z uczniami - dodaje.

Na Pomorzu uczniowie najgorzej radzą sobie z pisaniem

Badanie kompetencyjne we wszystkich trzech kolejnych edycjach (w latach 2011, 2012 i 2013) będzie badaniem dobrowolnym. Wszyscy, którzy do niego przystąpią, otrzymają jednakowe testy - nie będzie arkuszy dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. Dzieci z dysfunkcjami mogą jednak liczyć na ułatwienia, np. wydłużony czas pisania czy pomoc nauczyciela wspomagającego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kinga
EJ a pytanko kyo umie na dzielenie
A
Asia Kowalska
Jak rozwiązać zadanie a b c d e f
N
N-l
Szkoła dzisiaj to jedna wielka ściema. Jedna uczennica poza szkołą notoryczne bije rówieśników, ale zachowanie na świadectwie ma wzorowe, ponieważ bije poza godzinami lekcyjnymi, poza terenem szkolnym. Więc uczeń może zabić człowieka, a i tak mieć wzorowe, bo zabił...poza szkołą.
z
zatroskany rodzic
zgadzam się z tą opinią-to są normalne dzieci a nie ajsztajny
m
mati
lubicie szkołę???
m
mati
lubicie szkołę???
z
zad
szkoła jest gupia jak but z lewej nogi
f
frgdrfgsf
żal
l
lopek
margonem
w
weronika
test z polaka napisałam w godz ale z matmy pietnaście minut
J
Jadzia
Skandal, test niezgodny z podstawą programową,
Proszę anulować ten test i zwolnić pracowników z CKE!
g
grap
Z całym szacunkiem dla Autorów testu: żadne ze wskazanych przysłów NIE PASUJE do bajki o zającu i żółwiu. Polskie przysłowie "Kto pod kim dołki kopie..." odnosi się do sytuacji, w której ktoś próbuje użyć podstępu lub oszustwa, by osiągnąć swój cel. W przywołanej bajce nic takiego nie ma miejsca - zając jest zarozumiały, ale proponuje uczciwą rywalizację! Przysłowie, które pasuje do tej bajki, to TEN SIĘ ŚMIEJE, KTO SIĘ ŚMIEJE OSTATNI, ale takiej możliwości Autorzy nie przewidzieli. Dzieciaki pewnie wybrały to, o co chodziło Autorom, bo są łebskie. Ale w istocie odpowiadały na pytanie: "A teraz, drogie dzieci, zgadnijcie, o które przysłowie CHODZIŁO NAM, SZANOWNYM AUTOROM TESTU?" Świetna lekcja życia, brawo!
n
n-lka
W klasie trzeciej nie ma w programie dzielenia przez liczby dwucyfrowe, zadanie z wanną było dla uczniów zdolnych, a to miał być test DLA WSZYSTKICH uczniów, więc kto to układa i czemu ma służyć, to sama nie wiem...szkoda nerwów i czasu na tyle sprawdzania
n
n-lka
W klasie trzeciej nie ma w programie dzielenia przez liczby dwucyfrowe, zadanie z wanną było dla uczniów zdolnych, a to miał być test DLA WSZYSTKICH uczniów, więc kto to układa i czemu ma służyć, to sama nie wiem...szkoda nerwów i czasu na tyle sprawdzania
c
czil
ten test o niczym nie przesądza, ma znaczenie głównie dla dyrektorów szkół w ocenie poziomu nauczania przez NAUCZYCIELA i nie ma żadnego wpływu na dzieci. brak informacji o teście i sposób jego organizacji świadczy o zaangażowaniu dyrekcji i wychowawców. u nas wiedzieliśmy o nim już rok temu i od początku ostatniego semestru nauczycielka przygotowywała dzieciaki pod kątem wiedzy wymaganej na teście. ale tak naprawdę można to potraktować na zupełnym luzie.
a wyniki? w jakimś sensie będą miarodajne - pokażą, które szkoły traktują swoje obowiązki serio.
Wróć na i.pl Portal i.pl