III Konferencja Edukacyjna w Gdańsku. „Dokąd zmierzasz,...

    III Konferencja Edukacyjna w Gdańsku. „Dokąd zmierzasz, szkoło?” to jej pytanie przewodnie [ZDJĘCIA]

    AMN

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    III Konferencja Edukacyjna w Gdańsku. „Dokąd zmierzasz, szkoło?” to jej pytanie przewodnie [ZDJĘCIA]
    1/14

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©Karolina Misztal

    W ten weekend w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku odbyła się już trzecia edycja Konferencji Edukacyjnej organizowanej przez Stowarzyszenie Educational Cha(lle)nge i Miasto Gdańsk. Tym razem hasłem przewodnim było pytanie „Dokąd zmierzasz, szkoło?”.
    - To nie instytucje tworzą rzeczywistość edukacyjną, a ludzie i ich zaangażowanie – tak według organizatorów brzmi główny wniosek III Konferencji Edukacyjnej „Dokąd zmierzasz, szkoło?”.

    W sobotę konferencję otworzyły Aleksandra Mońko i Marta Sadowska, prezeski Stowarzyszenia Educational Cha(lle)nge oraz Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska.  
    – Mówiąc dzisiaj o szkole, trzeba zastanowić się nad rolą edukacji w ogóle.
    Celem konferencji jest przede wszystkim spotkanie osób zaangażowanych, otwartych na wprowadzanie zmian w tym obszarze, gotowych do dyskusji wokół tego, co powinno być fundamentem szkoły – mówiła Aleksandra Mońko.

    Strajk szkół w Gdańsku. Do protestu przyłączyło się 66 placówek

    Tego dnia swoje wykład wygłosił m.in. dr Piotr Zamojski, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego:
    - Nauczyciel nie może być profesjonalnym technologiem, który „produkuje” absolwentów o określonych cechach. Powinien być „amatorem” kształcenia, czyli kochać te przedmioty, które wskazuje swoim uczniom do studiowania i do uczenia się. Kształcenie jest dobrem samym w sobie, jest darem czasu wolnego, który starsza generacja daje nowemu pokoleniu, by te poznawało świat - mówił naukowiec.

    Zobacz galerię

    Z kolei Katarzyna Hall, była minister edukacji, a obecnie prezes zarządu Stowarzyszenia Dobra Edukacja pokazywała, w jaki sposób można wprowadzać dobre zmiany u podstaw, w samych szkołach - w edukacji niepublicznej.

    W trakcie konferencji wysłuchać można było również Jarosława Szulskiego, nauczyciela i wychowawcę, autora książek „Zdarza się” i „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siła spokoju, którego nie ma”. (Rozmowa z Jarosławem Szulskim ukaże się w poniedziałkowym wydaniu Dziennika Bałtyckiego).

    Awantura w Gimnazjum nr 26 w Gdańsku. Rodzice nie zgadzali się z kurator oświaty


    Odbyła się projekcja filmu „Szkoła oczami dzieci”. - Burzliwa dyskusja wywiązała się po filmie, w którym dzieci prezentowały swoje opinie na temat tego, jaka powinna być szkoła. Wiele z nich opisywało swój ulubiony przedmiot – wychowanie fizyczne - opowiadają organizatorzy konferencji. - Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na to, że być może W-F jest dobrą metaforą opisującą relację między nauczycielem – coachem i pasjonatem – a uczniem - zwracali uwagę.

    – Podczas lekcji WF-u dziecko wie, że trener jest zawsze blisko, w razie potrzeby udzieli mu wsparcia, pokaże, w czym jest dobre, a co jeszcze powinno poprawić. Wiadomo, że specyfika każdego przedmiotu jest inna, ale pewne cechy trenera powinien mieć każdy nauczyciel – podsumowały dyskusję prowadzące konferencję.

    Także w sobotę miał miejsce panel dyskusyjny pt. „Po co nam szkoła?”, z udziałem uczniów, rodziców, nauczycieli i przedsiębiorców. Na zakończenie obrad tego dnia odbyła się sesja Open Space Technology.

    Nie mniej działo się w niedzielę. Pośród osób prowadzących warsztaty znaleźli się m.in. Zygmunt Medowski, terapeuta motywujący i trener Dialogu Motywującego, przewodniczący Zarządu Towarzystwa Profilaktyki Środowiskowej Mrowisko, oraz Anna Zielińska z Europejskiego Centrum Solidarności. Swoją wiedzą podczas warsztatów, np. na temat arteterapii, dzielili się również specjaliści od tzw. kreatywnej pedagogiki.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szkole coraz bardziej brakuje doświadczonych pasjonatów

    Były pedagog z pasją (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Nauczyciele, wychowawcy z pasją i wielka życzliwością, szacunkiem i wiedzą oraz rzeczywistym autorytetem wśród młodzieży, to coraz rzadsze zjawisko w współczesnej szkole...

    Warunki pracy i płacy...rozwiń całość

    Nauczyciele, wychowawcy z pasją i wielka życzliwością, szacunkiem i wiedzą oraz rzeczywistym autorytetem wśród młodzieży, to coraz rzadsze zjawisko w współczesnej szkole...

    Warunki pracy i płacy nauczycieli ani nie zachęcają pasjonatów do zawodu ani nie pozwalają się w nim utrzymać...

    To smutne oblicze socjalne kadry polskiej edukacji...
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie pedagog

    patt (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    W pełni się zgadzam. Nawet pasjonaci odchodzą z zawodu ( tacy zawsze znajdą pracę), bo chcą żyć godnie i utrzymać rodzinę. W dodatku jeśli na każdym forum można przeczytać, jakimi to są...rozwiń całość

    W pełni się zgadzam. Nawet pasjonaci odchodzą z zawodu ( tacy zawsze znajdą pracę), bo chcą żyć godnie i utrzymać rodzinę. W dodatku jeśli na każdym forum można przeczytać, jakimi to są nieudacznikami życiowymi, nierobami i darmozjadam, to nie widzą potrzeby dla idei uczyć dzieci tych wszystkich ludzi sukcesu. Jak młody człowiek ma chcieć słuchać i uczyć się od człowieka, którym garaż jego rodzice? zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo