Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

A1 - trzecie podejście

Bartłomiej Wnuk
Paweł Majewski, Piotr Gajdzik, Jarosław Wyrwa i Marcin Matheja walczą o ludzi i przyrodę
Paweł Majewski, Piotr Gajdzik, Jarosław Wyrwa i Marcin Matheja walczą o ludzi i przyrodę Bartłomiej Wnuk
GDDKiA, jak się dowiedzieliśmy, nie będzie składać skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego, dotyczącej uchylenia wyroku w sprawie przebiegu autostrady A1 w Stolarzowicach.

- Minister infrastruktury wyda nową decyzję lokalizacyjną dla A1 na tym odcinku i w ten sposób zostaną wypełnione zalecenia sądu - mówi Marcin Hadaj, zastępca rzecznika prasowego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czy nowa decyzja lokalizacyjna będzie się pokrywać z tzw. wariantem obywatelskim?

- To całkiem prawdopodobne. Wiązałoby się to jednak z kolejną wycinką lasu - mówi poseł Jacek Brzezinka, według którego możliwe jest również wydanie decyzji lokalizacyjnej, której przebieg pokrywałby się z dotychczasowym, budzącym niezadowolenie mieszkańców Stolarzowic tzw. wariantem południowym.

- Sąd uznał za nieprawidłowe dokonane odstępstwo od wydanych w 1999 roku wskazań lokalizacyjnych - tłumaczy Małgorzata Jarecka, rzeczniczka Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. - W uzasadnieniu uchylenia wyroku w sprawie przebiegu autostrady A1, wydanym przez WSA, jest napisane, że decyzja o zmianie przebiegu autostrady z wariantu północnego na południowy była niedostatecznie uargumentowana - mówi Brzezinka przypominając, iż drogowcy wykupili już część gruntów pod autostradę A1 na terenie Stolarzowic, a w stosunku do niektórych nieruchomości wszczęto procedurę wywłaszczeniową.

- Nie chcemy być postrzegani jako oszołomy. Zgodnie z prawem walczymy o nasze prawa i majątki i nie widzimy problemu w późniejszym połączeniu dwóch odcinków istniejącej drogi - mówi Paweł Majewski ze Stolarzowic, którego dom stoi 50 metrów od południowego przebiegu A1.

Stolarzowiczanie, z Piotrem Gajdzikiem na czele, który wystąpił do WSA z prośbą o uchylenie wyroku i wygrał, mają nadzieję, że GDDKiA zainteresuje się przygotowanym przez nich wariantem obywatelskim.

- Nasz projekt omija zabudowania, nie wiąże się więc z wyburzeniami i, co za tym idzie, z konfliktami społecznymi - zachwala pomysł mieszkańców Piotr Gajdzik. Na przygotowanej przez stolarzowiczan mapie wyraźnie widać, że nie wymaga również zmiany projektów węzłów Bytom i Wieszowa. Przebiega natomiast blisko zabrzańskiego osiedla Helenka.
- Między Helenką, a proponowanym przez mieszkańców Stolarzowic przebiegiem autostrady A1 jest cmentarz, drzewa i pas energetyczny - broni wariantu obywatelskiego Jarosław Wyrwa, prawnik z Zabrza, zaangażowany w sprawę stolarzowickiego przebiegu A1. Wyrwa zwraca uwagę również na to, że postulowany przez stolarzowiczan przebieg autostrady, jako jedyny nie ingeruje również w obszar Natura 2000.

- Obszar Natura 2000 numer PLH240003, czyli Podziemia Tarnogórsko-Bytomskie jest drugim co do wielkości w Polsce hibernakulum nietoperzy, które wykorzystują je również latem. Jeśli Ministerstwo Infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zlekceważą obszar chroniony mając przygotowaną przez mieszkańców alternatywę, to może dojść do powtórki z Rospudy - grozi Jarosław Wyrwa.

Podziemia Tarnogórsko-Bytomskie to jeden z największych, liczący ponad 300 kilometrów chodników, systemów podziemnych na świecie, który powstał w wyniku działalności na tych terenach górnictwa wapieni kruszconośnych.

Nie wiadomo, kiedy Ministerstwo Infrastruktury wyda nową decyzję lokalizacyjną.

- Z uwagi na wagę inwestycji podjęcie decyzji musi być poprzedzone dokładną analizą sytuacji i wyważeniem interesu społecznego i komunikacyjnego - mówi Mikołaj Karpiński, dyrektor informacji i promocji Ministerstwa Infrastruktury, przypominając, iż czas na złożenie skargi kasacyjnej do NSA w przypadku Resortu Infrastruktury, upływa dopiero 8 maja. - Byłbym szczerze zdziwiony, gdyby Ministerstwo Infrastruktury zmieniło zdanie do piątku i złożyło skargę kasacyjną - komentuje poseł Brzezinka.

Stolarzowiczanie są ostrożniejsi. Piotr Gajdzik, na wypadek kolejnej niespodzianki przygotowanej przez ministerstwo i GDDKiA zaplanował już kolejny krok w walc - wniosek do Komisji Europejskiej.

Tymczasem katowicki oddział GDDKiA poinformował o wyborze konsorcjum Budimeksu Dromeksu SA i Mostostalu Warszawa SA w przetargu ograniczonym na budowę A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie. Zakończenie robót wypada za 29 miesięcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!