Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bielsko-Biała: Wykopali unikatowy bunkier podczas budowy drogi

Jacek Drost
Schron przetrwał kilkadziesiąt lat prawdopodobnie dlatego, że był zakopany w ziemi
Schron przetrwał kilkadziesiąt lat prawdopodobnie dlatego, że był zakopany w ziemi Fot. Jacek Drost
Unikatowy na skalę światową bunkier typu Bauform 251 z czasów II wojny odkryty podczas budowy wschodniej obwodnicy Bielska-Białej, nie będzie zburzony, ale zostanie przeniesiony w inne miejsce.

Właśnie trwają ustalenia z projektantem drogi na temat nowej lokalizacji budowli. - Najprawdopodobniej przeniesiemy bunkier około 20 metrów od krawędzi drogi. Będzie się znajdował w pasie drogowym, w bezpiecznym dla kierowców i pieszych miejscu - poinformowała w czwartek Dorota Marzyńska, rzeczniczka prasowa katowickiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora budowy bielskiej obwodnicy wschodniej. Przyznaje, że nie będzie to łatwa operacja. Drogowcy, żeby nie naruszyć obiektu, będą musieli skorzystać ze specjalnych dźwigów i platform.

Decyzja, gdzie bunkier zostanie przeniesiony, zapadnie we wrześniu

Marcin Kasprzak z Grupy Operacyjnej Bielsko-Biała, autor publikacji o fortyfikacjach na Podbeskidziu, twierdzi, że odkryty w rejonie bielskiej ulicy Krzyżowej Bauform 251 ze względu na swoją konstrukcję jest prawdopodobnie jedynym na świecie tego typu obiektem zachowanym do dziś.

- Bauform 251 to żelbetowe stanowisko dla zdobycznej wieży z radzieckiego czołgu ciężkiego typu KW-1. Uzbrojenie stanowiła armata kalibru 76,2 mm oraz dwa karabiny maszynowe z przeznaczeniem niszczenia broni pancernej nieprzyjaciela w promieniu 360 stopni - informuje Kasprzak.

Wraz z systemem fortyfikacji ziemnych, uzupełnionych grupą kochbunkrów, schron stanowił fragment linii b-2, budowanej w okolicach Bielska-Białej w 1944 roku.

Drogowcy odkopali schron podczas niwelacji gruntu pod budowę wschodniej obwodnicy Bielska-Białej (na miejsce zostali wezwani saperzy, którzy stwierdzili, że w środku budowli nie ma niewybuchów i niewypałów). Bunkier znajdował się pod grubą warstwą ziemi. Wiele wskazuje na to, że po zakończeniu działań wojennych został zasypany przez ludzi, którzy w tej okolicy wybudowali domy. Dlatego przetrwał do naszych czasów.

- Decyzja, kiedy i gdzie bunkier zostanie przeniesiony zapadnie we wrześniu, po konsultacjach z wojewódzkim konserwatorem zabytków, mimo że sam obiekt nie jest zabytkiem - dodaje Marzyńska.
Przypomnijmy, że podczas budowy drogi ekspresowej w Lalikach nie udało się uratować tzw. zębów smoka, czyli unikatowych, niemieckich zapór przeciwczołgowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!