Dolny Śląsk: Samorząd kupuje pociągi i busy bez kierowców. Gdzie będą testowane?

Marcin Kruk
Marcin Kruk
Wideo
od 16 lat
Ponad 80 pojazdów, w większości pociągów, zamierza kupić samorząd województwa dolnośląskiego. Niezwykle wizjonerskim pomysłem jest zakup pojazdów autonomicznych, które prowadzi nie kierowca, lecz komputer. W ramach pieniędzy na odbudowę gospodarki po epidemii mają być także zrewitalizowane linie kolejowe.

Duże zakupy dla dolnośląskiej kolei planuje Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego, poinformował o zamiarze zakupu przez samorząd 82 pociągów. Ma to być:

  • 20 pociągów elektrycznych,
  • 8 dwuczłonowych pociągów spalinowych,
  • 2 trójczłonowe hybrydowe - spalinowo-elektryczne,
  • 12 innych pojazdów, jak określił Myrda “wysokoefektywnych energetycznie”,
  • 40 autonomicznych pojazdów elektrycznych.

Autonomiczne busy. Brawurowy pomysł urzędu marszałkowskiego

Pomysł zakupienia aż 40 pojazdów autonomicznych jest brawurowy. W urzędzie marszałkowskim za wdrożeniem na niektórych trasach transportu pasażerskiego busami bez kierowców lobbuje radny Partyk Wild. W lutym 2020 r. przekonywał on, że jest to rewolucja, która zmienia światową motoryzację.

To wizja bardzo śmiała. Takie rozwiązania nie funkcjonują jeszcze nigdzie, a autonomiczne pojazdy nie są w seryjnej produkcji. Ostatnim głośnym przykładem wdrażania takiego systemu jest Hamburg. Tam od października do końca listopada w dzielnicy HafenCity testowano przejazdy autonomicznych busów z pasażerami. Pięciometrowe, ważące niecałe 3 tony busy, które mogą zabrać 10 pasażerów, jeździły wyznaczoną wahadłową trasą naszpikowaną czujnikami i elektroniką. Na pokładzie oprócz kilku pasażerów znajdował się opiekun pojazdu. O finansowanie projektu zadbało kilka hamburskich instytucji, które wyłożyły na ten cel łącznie ponad 9 mln euro. W sezonie zimowym kursowanie pojazdów zostało zawieszone. Testy wrócą wiosną, a projekt będzie podsumowany podczas światowego kongresu inteligentnych systemów transportowych w październiku 2021 r.

Radny Wild uważa, że tam, gdzie linia kolejowa nie będzie odbudowana, mogłyby jeździć pojazdy autonomiczne, np. 6-, 10-osobowe samosterujące się elektryczne busy.

- Ta technologia rozwija się na świecie i będzie dużą rewolucją transportową, całkowicie zmieniającą paradygmat motoryzacji. Ta rewolucja nastąpi w ciągu najbliższej dekady. To jest rozwiązanie na przykład dla nieczynnych linii kolejowych, których nie planujemy odbudowywać i powstaje pytanie, co z nimi zrobić. Kilku takich lokalizacji chcemy potraktować jako poligon doświadczalny dla wdrożenia takich właśnie elektrycznych, autonomicznych pojazdów. Takie pilotaże są już prowadzone zazwyczaj na wyłączonych z ruchu ulicach albo w strefach pieszych w jakichś kampusach uniwersyteckich czy lotniskach – mówił Patryk Wild i dodawał, że prowadzone są rozmowy z lokalnymi samorządami w sprawie określenia miejsc na przeprowadzenie pilotażu. - To Wąsosz, Złoty Stok, Pieszyce, Prochowice. Myślimy o stolicach gmin czy atrakcjach turystycznych np. o częściowo istniejącej ścieżce z Wołowa do Lubiąża. Plan jest taki, że np. na 5-10 odcinkach zrobimy pilotaż - pojazdy autonomiczne będą tam jeździć, a za 1-2 lata zaczniemy wpuszczać na te trasy rowerzystów i obserwować ich zachowanie - mówił dla portalu GazetaWroclawska.pl Patryk Wild.

Nie tylko pociągi i autonomiczne busy

Oprócz tego z europejskich pieniędzy z Funduszu Odbudowy samorząd województwa chce sfinansować rewitalizację 300 kilometrów linii kolejowych, elektryfikację 110 kilometrów oraz rozbudować zaplecze techniczne tak, aby Koleje Dolnośląskie same mogły serwisować tabor.

Województwo pójdzie na zakupy w ramach Krajowego Planu Odbudowy. To strategia, którą muszą opracować państwa członkowskie Unii Europejskiej, żeby sięgnąć po unijne pieniądze z Funduszu Odbudowy. Środki te są przeznaczone na łagodzenie skutków gospodarczych i społecznych pandemii koronawirusa oraz przygotowanie państw na przyszłe nieprzewidziane zdarzenia. Polska otrzyma w formie dotacji i pożyczek ponad 57 mld euro z tego funduszu.

- Projekt planu powinien trafić do publicznych konsultacji w pierwszej połowie lutego. Następnie musi go przyjąć rząd, a później zostanie przedstawiony Komisji Europejskiej. Kolejnym krokiem będzie zatwierdzenie go przez wszystkie kraje Unii Europejskiej - informuje Tymoteusz Myrda.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dolny Śląsk: Samorząd kupuje pociągi i busy bez kierowców. Gdzie będą testowane? - Gazeta Wrocławska

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wasabiWKS

Chuligani z tej listy nie zasługują na ŻADNE POCIĄGI!

CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI !!!

Uwaga! Podajemy listę mikoli zidentyfikowanych z imienia i nazwiska aktywnie hejtujących na portalach internetowych starania o reaktywację niektórych lokalnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, gdzie także zniesławiają oraz wulgarnie obrażają różne osoby. Trolle te szczególnie upodobały sobie linię kolejową Jelenia Góra - Lwówek Śląski, gdzie Koleje Dolnośląskie niedawno zlikwidowały wszystkie pociągi a lokalne społeczności aktualnie walczą o ich przywrócenie.

Paweł Kukurowski alias "Leuthen"

Bezrobotny historyk z Wrocławia, naczelny troll stale hejtujący Lwówek na wszystkich portalach, który nienawidzi za to, że są tam historycy, którzy publikują więcej książek od niego i których uważa za konkurencję. Podszywa się pod różne znane osoby (np. byłego sołtysa Marczowa) i nagminnie zniesławia regionalnego historyka Szymona Wrzesińskiego. Troll wreszcie został zidentyfikowany z imienia i nazwiska na stronie Polskiego Radia Wrocław: https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/91891/Samorzad-wojewodztwa-dolnoslaskiego-przejmuje-od-PKP-100-km-linii-kolejowych

Piotr Rachwalski

Sfrustrowany mikol z Wągrowca, który publikuje na Facebooku wpisy ośmieszające kolej do Lwówka Śląskiego i miasto. Wcześniej jako prezes Kolei Dolnośląskich zlikwidował wszystkie pociągi do Lwówka i wygasił frekwencję na tej linii. Zamiast pracować dzień w dzień spamuje internet głupimi wpisami o tematyce kolejowej, przez co najpiew wyleciał ze stołka prezesa Kolei Dolnośląskich, a teraz wywalono go z kolejnej posadki - dyrektora Parku Wodnego Aqua-Zdrój w Wałbrzychu.

Kamil Styrna

Krzysztof Czarnecki

Maciej Miłosz

Wiktor Lis

Piotr Kowalski

Pięć trolli ze Świdnicy obrażających mieszkańców Lwówka Śląskiego na dolnośląskich portalach i hejtujących pociągi do Lwówka. Pierwszy z wymienionych użytkowników znany jest również z portalu "Rynek Kolejowy", gdzie zakłada dziesiątki fakekont.

Radosław Miśta

Grzegorz Jóźwicki

Adolf Warski

Rafał Skrzatek

Marek Świtalski

Jakub Adamczyk

Dariusz Wojciechowski

Tomasz Warszawski

Adam Mikołaj Maćkowiak

Bartosz Jewsiewicki

Damian Chrustowski

Maciej Gorzechowski

Robert Mitura

Jacek Kaźmierczak

Jacek Wielgus

Emil Sawicki

Tomek Janiszewski

Jarosław Lizak

Kamil Oroń

Andrzej Sosna

Kamil Cywicki

Michał Dadełło

Marek Robert Hejduk

Alojzy Krzywonos

Marek Kramarz

Dominik Sieradz

Mieczysław Dziki

Nikodem Mrówczyński

Mateusz Lalka

Henryk Grabiarz

Paweł Henryk Włotkowski

Mikole głównie z Wrocławia i okolic, zidentyfikowane z imienia i nazwiska na podstawie komentarzy na Facebooku oraz kolejowych forach, piszące anonimowo też na innych portalach. Wywołują kłótnie i obrażają mieszkańców z okolic Jeleniej Góry i Lwówka Śląskiego.

Grzegorz Oleś "Światowid"

Troll z Przesieki, przewodniczący Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), który zamiast ratować lokalne linie kolejowe wywołuje albo podsyca w internecie kłótnie mające na celu torpedowanie remontów tych tras.

Jakub Madrjas

Michał Szymajda

Kamila Bielawska

Redaktorzy i moderatorka "Rynku Kolejowego" (zwanego w środowisku kolejowym nie bez powodu "Rynsztokiem Kolejowym"), którzy wykorzystując swoje uprawnienia moderatorskie preparują dyskusje aby były zgodne z ich poglądami, obrażają różne osoby, publikują zniesławienia osób zaangażowanych w działalność na rzecz ratowania lokalnych linii kolejowych, rozpowszechniają nieprawdę, sabotują wysiłki o ratowanie niektórych linii kolejowych na Dolnym Śląsku itd. Podobna aktywność też na Facebooku i prawdopodobnie też innych portalach.

w
wasabiWKS

CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI (ciąg dalszy)

Marcin Medyk

Adwokat z Kluczborka (zam. Kluczbork, ul. Krakowska 22), który zamiast dbać o przestrzeganie prawa obraża na różnych portalach osoby, z którymi nie zgadza się w poglądach, nęka te osoby, spamuje portale hejtem i wyzwiskami oraz publicznie zniesławia byłego sołtysa Marczowa.

Artur Kotlarek

Mikol ze Świeradowa (piszący też pod nickiem "kociol2009", "kaja805" i innymi), który uważa swoją linię do Świeradowa za pępek świata, w związku z czym hejtuje reaktywacje innych okolicznych linii, spamuje lokalne fora z wielu nicków i zmienia oceny przy komentarzach za pomocą skryptów.

Michał Nadolski

Agnieszka Szymkiewicz

Pseudodziennikarze świdnickiego szmatławca Swidnica24.pl, którzy odpowiadają za obelżywe wyzwiska pod adresem mieszkańców Lwówka Śląskiego pojawiające się na tym portalu przy artykułach o tematyce kolejowej.

Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku.

Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana.

Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane.

Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych Przed Mikolami (KODLKPM)

d
do debila z Ws.iocławia

Twojej starej ktoś kiedyś wpakował śmi.erdzącą parówę z tyłka zamiast ch.uja i przez to wys.rała taką patologię jak ty, śmierdzący gn.ojku z Ws.iocławia.

d
do debila z Ws.iocławia

Nie płacz szcz.eniaku, taka działa ewolucja, wadliwe geny takich zasr.ańców jak ty i twojej rodziny zostaną wyeliminowane.

w
wieprz ze Świniar

Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.

S
Sr ajduk

Podpisujcie wszystkie komentarze jakie piszecie "Marek Robert Hejduk"! Troll wrocławski (znany z hejtowania Lwówka na wszystkich portalach) dostaje wtedy szału. Wyzywa wulgarnie, grozi pobiciem i nie wiadomo czym jeszcze, wrzuca linki do jakichś filmików które nakręcił ze swoimi aktami wandalizmu itd. To jest świetny test na obecność trolla wrocławskiego. A i policja dzięki temu szybciej go zgarnie. To jest jakiś sfrustrowany typ, któremu niedawno zmarła żona i synek (piszą na niektórych portalach, że sam ich wykończył) i teraz leczy swoją frustrację w internecie.

d
do debila z Ws.iocławia

Twojej starej ktoś kiedyś wpakował śmi.erdzącą parówę z tyłka zamiast ch.uja i przez to wys.rała taką patologię jak ty, śmierdzący gn.ojku z Ws.iocławia.

s
soutys Smrobudki

A kiedy, panie, łu nas we Ws.iobudce przy dworcu zrobio wreście porzundny przystanek dla dorożki mojego śwagra? Puciongu jak ni było tak ni ma, ludziska się muszom wozem kunnym do Ws.iocławia wozić, a wsiadać nie ma jak - śwagier musi sam na skrzynie podsadzać ludziów, bo same rady z dyszla nie dajom.

J
Jacek Kaźmierczak

Pociągów do Sobótki nawet sami mieszkańcy nie chcą, bo niszczą wszystko to co zrobiła firma budowlana podczas remontu torów. Wpiszcie w Google: "Kradną części maszyn i niszczą sprzęt. Złodzieje i wandale prawdziwą plagą dla remontujących linię kolejową" albo "Tak powstaje linia kolejowa Wrocław - Sobótka. Kiedy pojawią się tu pociągi?" i przeczytajcie w tekście akapit "Most nad Ślęza dopiero wyremontowany, a już zniszczony!". Szkoda publicznych pieniędzy na remont linii, która stale będzie niszczona przez wandali z Wrocławia i okolic.

w
wasabi co sm.rodem wabi

Więcej o chuligańskich, łamiących prawo wybrykach hejtera Lwówka z Wrocławia w artykule "W Lwówku Śląskim szukają żartownisia" na portalu tvdami.eu: https://www.tvdami.eu/wiadomosci/3306,w-lwowku-slaskim-szukaja-zartownisia

M
Marek Robert Hejduk

Dobrze że u nas w Pieszycach nie ma pociągów. Piekło dla pasażerów!!!

Apeluję do marszałka województwa odpuście sobie remont torów do Sobótki.Tu nikt nie chce pociągów. Ratujcie to co już się psuje, czyli linię do Lwówka!

d
do debila z Ws.iocławia

Twojej starej ktoś kiedyś wpakował śmi.erdzącą parówę z tyłka zamiast ch.uja i przez to wys.rała taką patologię jak ty, śmierdzący gn.ojku z Ws.iocławia.

d
do debila z Ws.iocławia

Nie płacz szcz.eniaku, taka działa ewolucja, wadliwe geny takich zasr.ańców jak ty i twojej rodziny zostaną wyeliminowane.

w
wieprz ze Świniar

Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.

D
Doktor Prozac

Więcej o chuligańskich, łamiących prawo wybrykach hejtera Lwówka z Wrocławia w artykule "W Lwówku Śląskim szukają żartownisia" na portalu tvdami.eu: https://www.tvdami.eu/wiadomosci/3306,w-lwowku-slaskim-szukaja-zartownisia

Wróć na i.pl Portal i.pl