Dodatkowe opłaty, podatki i badania? Stare auto może wydrenować kieszeń

Joanna Pieńczykowska
Dariusz Gdesz/Polskapresse
Wprowadzenie dodatkowej opłaty ekologicznej na auta liczące powyżej 10 lat, podwyższenie stawek za polisy OC dla aut w wieku powyżej 12 lat, zakaz ponownej rejestracji takiego auta w przypadku zmiany właściciela, dodatkowe obowiązkowe kontrole starszych aut - to tylko część pomysłów na wyprowadzenie z zapaści polskiego rynku samochodowego. Przygotowało je Stowarzyszenie Dealerów VW i Audi w Polsce i wpisało w pakiet ustaw, które zamierza złożyć w Sejmie.

- Zmiany przysporzą korzyści nabywcom i użytkownikom samochodów, są istotne dla ochrony środowiska, poprawią kondycję stacji dilerskich, a co za tym idzie, pozwolą utrzymać, a nawet zwiększyć zatrudnienie w sektorze motoryzacyjnym oraz w poważny sposób zasilić budżet państwa - twierdzi Ryszard Hada, dyrektor stowarzyszenia.

Zmiany mają zniechęcić Polaków do kupowania starych aut, a zachęcić do nabywania nowych. W praktyce dotknęłyby kieszeni nawet kilkunastu milionów Polaków. Bo dziś Polacy kupują głównie stare auta, a na zakup nowych stać niewiele osób. "Każdego roku do Polski sprowadza się z zagranicy 700 tys. używanych aut i tylko około 270 tys. nowych. Średni wiek sprowadzanych samochodów przekracza 10 lat. Zdecydowana większość z nich nie spełnia wymogów bezpieczeństwa i norm ekologicznych obowiązujących w Unii Europejskiej" - czytamy w raporcie.

Stowarzyszenie proponuje wprowadzenie podatku: "Bezpieczna Droga" dla firm ubezpieczeniowych. Towarzystwa Ubezpieczeniowe musiałyby podwyższyć cenę polisy OC dla aut w wieku powyżej 12 lat o 10 proc. - Według danych KNF w 2012 r. aż 60 proc. aut spośród blisko 19 mln wszystkich aut jeżdżących dziś po polskich drogach ma ponad 12 lat - przytacza statystyki stowarzyszenie. Łącznie posiadacze aut zapłaciliby 500 mln zł więcej, a podatek trafiłby do budżetu.

To nie wszystko: posiadaczy starszych samochodów uderzyć miałby również po kieszeni podatek ekologiczny. Jego wysokość uzależniona miałaby być od wieku auta. Propozycja zakłada, że posiadacz auta w wieku powyżej 12 lat zapłaciłby 100 zł. - W efekcie budżet zyskałby dodatkowe 1 mld 138 mln zł - wynika z wyliczeń.

Kolejne rozwiązanie proponuje wprowadzenie zakazu ponownej rejestracji auta powyżej 12 lat w przypadku zmiany właściciela, jeżeli było uprzednio zarejestrowane za granicą. W praktyce zablokuje to całkowicie możliwość sprowadzania starszych aut.

Zmienić miałby się też system złomowania aut. Stowarzyszenie proponuje przyznawanie właścicielowi za złomowanie kompletnego samochodu państwowego świadectwa złomowania o wartości 1000 zł. Kupując nowe auto w salonie, posiadacz świadectwa mógłby uzyskać 1000 zł zniżki.

Jednocześnie dowolny podmiot sprowadzający pojazd (nowy lub używany) z zagranicy - od każdego wprowadzonego po raz pierwszy na terytorium Polski auta - musiałby uiścić opłatę 1500 zł brutto.
To nie wszystko: importerzy chcą też wzmocnić nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, wprowadzić obowiązek zawarcia na umowach sprzedaży aktualnego przebiegu pojazdu wg wskazań licznika, a także wprowadzić obowiązkowe badania poziomu emisji CO2.

Kontrowersyjne propozycje zawarto w projektach ustaw opracowanych przez Instytut Studiów Podatkowych. Przekazano je do ministerstw, klubów i komisji sejmowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 294

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
Cichy2
Dealerzy vw i audi?czy to czasem nie oni oszukiwali w usa na testach spalin?Wielka afera byla z tego w usa?ludzie oddawali vw do dealerow i rzadali zwrotu pieniedzy...pelno 2lub 3 letnich nie uzywanych vw stoi na parkingach do sprzedazy..i oni wnioski skladaja, zeby przepisy zmienic i beda nas pilnowac?????
C
Cichy2
Dealerzy vw i audi?czy to czasem nie oni oszukiwali w usa na testach spalin?Wielka afera byla z tego w usa?ludzie oddawali vw do dealerow i rzadali zwrotu pieniedzy...pelno 2lub 3 letnich nie uzywanych vw stoi na parkingach do sprzedazy..i oni wnioski skladaja, zeby przepisy zmienic i beda nas pilnowac?????
e
elvis
jakby było nas stać to byśmy kupowali nowe!!!
j
ja
Nie mają chu na 500+ to musza wydrzeć z kieszeni obywateli. dziady naobiecywali. Do roboty lenie śmierdzące!!!
G
GOSC
TE MĄDRALE I CI ECO SAMI POWINNI NA ROWER ZASIĄSC I NAJPIERW DAC PRZYKŁAD ALE CO ZROBIC KOMUNA WRACA TYLKO SEKRETARZE WOŁGAMI JEZDZILI TERAZ TEZ TAK BEDZIE
k
kkkkkk
panowie za nowe auta . Powiedzmy za nowe rodzinne A4 w benzynce 20-25 tyś .
g
grey
Ekologia, to tylko wymówka, by zmusić ludzi na zakup nowych samochodów. Bo jeśli chodzi o ekologię to niech zwrócą uwagę na samoloty, wielkie tankowce, czy też hodowla wołowiny w stanach.
Samolot przy samym starcie wydziela większą ilość zanieczyszczeń niż jeden samochód przez cały swój żywot (około 25lat) takie badania kiedyś przeprowadzili na Discovery Canel. I niech zwrócą uwagę jak dużo części sprzedają do starych samochodów. Kiedyś prezes Mercedesa powiedział, że mogą zbudować niezawodny samochód, ale po czym podsumował, tylko kto na tym zarobi. I teraz zwracam się do koncernów branży motoryzacyjnej by spojrzeli w statystyki sprzedaży części. Większość to podzespoły do pojazdów 10 i więcej letnich. Więc sami sobie strzelą gola.
p
patriota przecietny polak
Polaków nie stać na nowe samochody przy średnich zarobkach 1500-1700 zł.Tak ma co 2 polak jak nie lepiej. Politycy i osoby na wyższych stanowiskach jak zarabiają ponad 20 000zl lub więcej zapewne 200 000 tyś na samochód to pikuś. Niech podniosą pensje minimum do 2,500 zł przy tych samych cenach towarów (np:samochodów,sprzętu elektrycznego, jedzenia. )to raz dwa Polacy będą kupować wszystko co mogą. Tylko w Polsce jest to możliwe by przeciętny Kowalski brał na wszystko kredyty rozumiem kupić dom ale by na prezenty na święta porażka.
A
ART
Jak już chodzi o ekologie to może gamonie z sejmu zakażą lotów wszystkich statków powietrznych i morskich,bo tu dopiero jest eko.Kur.a,a o sygnalizatorach drogowych nie wspomnę.
D
Demon
Czyli co? Wyprodukowanie i sprzedaż nowego auta jest eko? Od kiedy tak jest? Od wczoraj? Jeżdzę dwunastoletnim V40 1,9Di , i walę wasze Audi centralnie w łeb...auto spala mi średnio 4.7l/100km i śmiech mnie ogarnia gdy czasami zmuszony jestem przejechać się w pracy nowiutkim Caddy o przebiegu niespełna 25tyś km... motorek a jakże... eko...1,6D...ze średnim spalaniem 8-9l/100km...szkoda komentować bo to padaczka nie auto. Tacy się nagle pro zieloni zrobili...tylko żeby im się te pomysły czkawką nie odbiły, bo może się okazać że ich twory wprost z fabryki mają emisję i wszelakie normy daleko odstające od kilkunastoletnich autek konkurencji :D Lobbują na łeb na szyję bo im się rynek sprzedaży załamał? Niech opuszczą ceny nowych aut to problem sam się rozwikła. Przecież w tym wszystkim nie chodzi o to nieszczęsne środowisko naturalne, tylko grubość portfeli właścicieli marki i całej bandy nierobów. Wszechobecna bieda... Mam nadzieję że Kukiz zostanie prezydentem i dotrzyma słowa i odpędzi te świnie od koryta.
T
Tadeusz
Proponuję nie kupować starych, ani nowych VW i Audi, tylko inne marki. A zapisach ustawy niech widnieją sankcje właśnie do tych marek jak tak chcą. Mimo, ze jestem posiadaczem VW, to teraz kupię inną markę. Nie kupujmy VW i Audi kierowcy polscy.
e
emigrant
Nie dajecie ludziom zarobić w Polsce, rozkradziono w tym kraju prawie wszystko. Do tego doprowadziliście, że ludzie muszą uciekać z kraju aby utrzymać rodziny , JESZCZE WAM MAŁO KASY >>> ??? Ile zarabiam poza granicami kraju ? -nie wiecie ?, pewnie i to z chęcią byście zabrali. Pracując za granicą stać mnie na samochód i jego utrzymanie a w Polsce - BEZROBOTNE i spieprzaj z biura pracy -bo nie mamy ofert pracy !!!. Wprowadźcie tą ustawę a ludzie zablokują celowo wjazdy do miast. Będziecie wpieprzać z głodu paznokcie. SKORUMPOWANA BANDA KRETYBÓW
u
utak
mało wam k**** kasy zarabiacie na biednym wszystko idzie w górę z opłatami na nic mnie już nie stać tylko opłaty same na jebane auta
M
Michu
I ch*j wam w d***, sami prowokujecie aby spier*alac z tego bagna. Gdzie tylko ciagniecie kase od biednych obywateli którzy zarabiają 1200 zł miesięcznie. Jeb*ne święte krowy!
M
Michu
I ch*j wam w d***, sami prowokujecie aby spier*alac z tego bagna. Gdzie tylko ciagniecie kase od biednych obywateli którzy zarabiają 1200 zł miesięcznie. Jeb*ne święte krowy!
Wróć na i.pl Portal i.pl